loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 711 سه شنبه 1395/06/16 نظرات (0)

خواص گل زوفا

گل زوفا از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است

1) سرفه و ناراحتي هاي ريوي را برطرف مي كند .

2) نرم كننده سينه است

3) خلط آور است

4) معده را تقويت مي كند

5) نفخ شكم را برطرف مي كند

6) ادرار آور است

7) داروي مفيدي براي مداواي آسم

8) اشتها را زياد مي كند

) براي رفع كم خوني مفيد است

10) افسردگي را برطرف مي كند

11) براي درمان صرع مفيد است

12) براي التيام زخم برگهاي زوفا را له كرده و روي زخم بگذاريد

13) براي درمان تب خال مفيد است و كسانيكه تب خال مي زنند بايد از دم كرده زوفا استفاده كنند .

14) در قديم از زوفا براي سقط جنين استفاده مي كردند .

15) درد شكستگي را مي توان با كمپرس زوفا آرام كرد.

 نوشيدن زوفاي جوشيده با عسل و گياه سداب به کساني کمک مي کند که به سرفه هاي شديد، تنگي نفس، افراد مبتلا به رماتيسم وکساني که نفسشان با خس خس همراه است کمک مي کند .

اين گياه همراه با عسل کرمهاي داخل شکم را مي کشد و کوبيده شده آن با انجير تازه به از خشکي در آمدن مزاج کمک ميکند اثر آن قويترهم مي شود

اگر گل زنبق يا سوسن يا شاهي به آن اضافه شود اين گياه دارويي عالي براي ورم يا آماس لوزه در گلو است و اين تحت شرايطي است که به عنوان غرغره ازآن استقاده شود

ماليدن پماد آن به سر شپش را از بين مي برد

اين گياه براي کاهش بيماري خلط بسيار مناسب است و در تمام مشکلات ناشي از سرما يا بيماريهاي قفسه سينه و يا ريه مناسب است و اين تاثير هنگامي است که مثل شربت استفاده شود.

طرز استفاده از زوفا 

دم كرده : مقدر 0 5گرم برگ وشاخه هاي گلدار زوفا را در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت 15 دقيقه دم كنيد . مقدار مصرف اين دم كرده يك فنجان سه بار در روز است

جوشانده زوفا : مقدر 50 گرم برگ و سرشاخه هاي گلدار زوفا را در يك ليتر آبجوش دم كرده و بمدت نيم ساعت بگذاريد بآرامي بجوشد اين جوشانده را براي كمپرس استفاده كنيد .

تنطور زوفا : اين تنطور را مي توانيد از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريداري كنيد . مقدار مصرف آن5-10 قطره سه بار در روز مخلوط با آب است .

مضرات زوفا: مصرف بيش از اندازه اين گياه براي كبد مضر است و همچنين چون اثر سقط جنين دارد بنابراين زنان حامله بايد از خوردن آن پرهيز كنند .

زوفا عليه سرماخوردگي

گياه زوفا سرشار از رزين‌ها، تانن، هيسوپين و فلاوونوئيدها است. اين ترکيبات براي عملکرد سيستم تنفسي مناسب هستند و از عفونت‌هاي تنفسي، آسم و برونشيت پيشگيري مي‌کنند. همچنين براي تخفيف علايم سرماخوردگي و آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب مي‌باشد. روغن زوفا از زمان‌هاي بسيار قديم براي کاهش دماي بدن و تب کاربرد داشته است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا بايد از مصرف اين گياه اجتناب کنند.

زيرا اين گياه فشار خون را افزايش مي‌دهد

زوفا گياهي تحريک کننده

اسانس زوفا براي دستگاه‌هاي متعدد بدن تحريک کننده است. در حقيقت روغن زوفا باعث تحريک سيستم عصبي، سيستم هورموني، گردش خون و سيستم دفع مي‌شود. به عنوان مثال دستگاه گوارش را تحريک مي‌کند و در نتيجه باعث افزايش متابوليسم و جذب مواد غذايي مي‌شود. به همين علت مي تواند باعث بهبود افسردگي شود.

اثرات آنتي بيوتيکي روغن زوفا

روغن زوفا داراي اثرات ضد باکتريايي و ضد قارچي است. زوفا به عنوان يک ضد عفوني کننده شناخته شده است و براي درمان عفونت هاي خفيف کاربرد دارد. مطالعات صورت گرفته نشان مي‌دهد روغن‌هاي گياهي داراي اثرات ضدميکروبي بر عليه ميکروب‌هايي چون استافيلوکوکوس پيوژنز، استافيلوکوکوس اورئوس، اشرشياکلي و کانديدا آلبيکنز هستند.

بهبود مشکلات پوستي توسط زوفا

روغن زوفا براي برطرف کردن مشکلات پوستي وابسته به سن مانند چين و چروک‌ها کاربرد دارد. اين روغن را روزي دوبار بر روي پوست صورت خود بماليد و از اثرات درماني و معجزه آساي آن بهره مند شويد. همچنين اين گياه براي ساير مشکلات پوستي مانند نيش حشرات، خراش‌ها، سوختگي‌ها و ... کارآمد است و باعث محو شدن اثر اين زخم‌ها بر روي پوست مي‌شود. وقتي بر روي زخم‌ها از اين گياه استفاده مي‌شود از ايجاد عفونت در محل زخم جلوگيري مي‌کند. اسانس اين گياه باعث بهبودي سريع‌تر در زخم‌ها، بريدگي‌ها و ... مي‌شود.

ساير اثرات درماني

1. ضد اسپاسم: روغن زوفا براي متوقف کردن اسپاسم در سيستم تنفسي، سيستم عصبي، سيستم ماهيچه اي و روده ها کاربرد دارد.

2. ضد خستگي: روغن زوفا را در آب موجود در وان حمام بچکانيد تا خستگي و کوفتگي را از بدن شما بزدايد و دردهاي شما را تسکين دهد .

3. مشکلات گوارشي: زوفا براي بهبود اسپاسم ماهيچه اي، کرامپ، دردهاي شکمي حاد، کمبود اشتها، نفخ و سوء هاضمه کاربرد دارد. گياه زوفا سرشار از رزين‌ها، تانن، هيسوپين و فلاوونوئيدها است. اين ترکيبات براي عملکرد سيستم تنفسي مناسب هستند و از عفونت‌هاي تنفسي، آسم و برونشيت پيشگيري مي‌کنند

4. مشکلات مفصلي: در زمينه بيماري‌هاي مفصلي مانند آرتريت، روماتيسم، نقرس و انواع التهابات مفصلي زوفا بسيار مفيد است.

5. افزايش دهنده فشار خون: افرادي که از افت ناگهاني فشار خون خود مي‌نالند. مي‌توانند از اثرات درماني اين گياه بهره ببرند.

6. مشکلات مربوط به قاعدگي: زوفا براي تسکين دردهاي قاعدگي، نامنظم بودن قاعدگي و بهبود علايم ناشي از يائسگي موثر است.

7. بهبود مشکلات عصبي: زوفا براي آرام کردن اضطراب و عصبانيت مناسب است و در زمينه بهبود افسردگي کارآمد مي‌باشد.

از گياه زوفا به دو صورت مي توان استفاده کرد:

به صورت روغن: روغن اين گياه که به صورت اسانس مي‌باشد؛ به اشکال متعددي کاربرد دارد. به عنوان مثال مي‌توانيد روغن زوفا را روي پوست خود بماليد يا آن را استنشاق کنيد.

به صورت چاي زوفا: يک قاشق زوفاي خشک را درون يک ليوان آب در حال جوش بريزد و بگذاريد براي مدت 10 دقيقه بجوشد. از اين چاي مي‌توانيد 2-3 بار در روز استفاده کنيد.

آيا روغن زوفا ايمن است؟ ترکيبات تشکيل دهنده گياه زوفا بسته به محل رشد و رويش آن متفاوت هستند از ترکيبات اصلي موجود در روغن زوفا مي‌توان مونوترپن‌ها و سکوترپن‌ها را نام برد. مقادير بسيار زياد اين مواد مي‌تواند باعث سميت شود. در نتيجه حتما بايد در مصرف اين گياه جانب احتياط رعايت شود. استفاده از اسانس‌هاي گياهي به صورت رقيق نشده و خالص مي‌تواند احتمال واکنش‌هاي آلرژيک و التهاب‌هاي پوستي را افزايش دهد. پيش از استفاده از روغن زوفا، آن را با يک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن نارگيل يا روغن زيتون مخلوط کنيد. اگر احساس مي‌کنيد ممکن است به روغن زوفا حساسيت داشته باشيد ابتدا يک قطره از آن را بر روي قسمت خاصي از پوست خود بريزيد و هر گونه عکس العمل شديد را با دقت مشاهده کنيد.

اثرات جانبي روغن زوفا

افراد مبتلا به فشار خون بالا بايد از مصرف اين گياه اجتناب کنند. زيرا اين گياه فشار خون را افزايش مي‌دهد. همچنين ممکن است باعث تب و تشنج در کودکان کمتر از 5 سال شود. لازم به ذکر است که مادران باردار و شيرده نبايد از روغن يا چاي زوفا مصرف کنند. براي مصرف اين گياه حتما با پزشک خود مشورت کنيد.

زوفا سرفه و ناراحتي هاي ريوي را برطرف مي کند،

نرم کننده سينه است،

خلط آور است،

معده را تقويت مي کند،

نفخ شکم را برطرف مي کند،

ادرار آور است،

داروي مفيدي براي مداواي آسم است

اشتها را زياد مي کند،

براي رفع کم خوني مفيد است،

افسردگي را برطرف مي کند،

براي درمان صرع مفيد است،

براي التيام زخم برگ هاي زوفا را له کرده و روي زخم بگذاريد

براي درمان تب خال مفيد است و کساني که تب خال مي زنند بايد از دم کرده زوفا استفاده کنند،

در قديم از زوفا براي سقط جنين استفاده مي کردند،

درد شکستگي را مي توان با کمپرس زوفا آرام کرد.

خواص زوفا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 97
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,243
  • بازدید ماه : 4,612
  • بازدید سال : 33,100
  • بازدید کلی : 284,158
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا