loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 478 یکشنبه 1395/01/29 نظرات (1)

. بارهنگ تقويت کننده قواي فکري و جنسي است.

. در گذشته براي افزايش توان باروري و توليد مثل از اين گياه کمک مي‌گرفتند.

. درمان کننده فراموشي است و ضعف ذهني را از بين مي‌برد.

. چيني‌ها معتقدند اين گياه طول عمر را بالا مي‌برد.

. تقويت کننده قلب است.

. درمان کننده نازايي و ناباروري است.

. مصرف آن باعث مشکي شدن موهاي سفيد مي‌گردد.

. ضماد بارهنگ درمان کننده زخم‌ها مي‌باشد.

. براي امراض کم خوني مفيد است.

. براي آسم به روش شماره

استفاده شود.

. براي درد معده به روش شماره

استفاده شود.

. براي درمان کم خوني ? گرم برگ پهن بارهنگ را در آب سرد بريزيد دقيقه بجوشد سپس به مدت ?? دقيقه دم‌کرده صاف نموده با عسل شيرن کنيد روزي ? الي ? فنجان ميل شود.

. براي درمان سوختگي برگ‌هاي تازه بارهنگ را ابتدا شسته سپس خرد کرده به صورت ضماد روي محل سوختگي بگذاريد.

. براي درمان دردهاي گلو با جوشانده بارهنگ غرغره کنيد.

. براي رفع درد گزيدگي حشرات ضماد برگ بارهنگ بگذاريد.

. براي معالجه تکرار ادرار از جوشانده برگ بارهنگ به روش شماره ?? استفاده نمائيد.

. براي معالجه زخم‌هاي واريسي ضماد برگ‌هاي تازه بارهنگ را روي زخم‌هاي واريسي بگذاريد.

. کودکاني که به خاطر سرماخوردگي گلوي آن ها مي‌سوزد مي‌توان از جوشانده بارهنگ به صورت جرعه‌جرعه به آن ها داد.

. کساني که مي‌خواهند لاغر شوند نيم ساعت قبل از غذا يک ليوان از جوشانده بارهنگ به مدت ?? روز ميل کنند.

. براي درمان کم کاري کليه‌ها که در دوران يائسگي پيدا مي‌شود مي‌توان از اين قاووت استفاده کرد. ( ?? گرم ريشه بارهنگ پهن برگ، ?? گرم جين سينگ و?? گرم نبات را خوب سائيده روزي يک قاشق مرباخوري ميل شود )

. کساني که سوزاک هستند ?? گرم بارهنگ را در يک ليتر آب جوشانده هر ? ساعت يک ليوان ميل شود.

. براي شادابي پوست ?? گرم برگ بارهنگ را در ??? سي‌سي آب‌جوش ريخته سپس صورت را ابتدا با صابون گياهي بشوئيد آن گاه از صاف کرده بارهنگ با پنبه روي صورت ماساژ دهيد.

. براي از بين بردن چين و چروک دور چشم ?? گرم بارهنگ را جوشانده سپس صاف نموده اطراف چشم را با آب آن کمپرس کنيد.

. براي بازشدن دمل برگ تازه بارهنگ را در آب جوشانده و سپس به صورت ضماد روي دمل بگذاريد.

. مزمزه جوشانده برگ بارهنگ پيله دندان را باز مي‌کند.

. براي معالجه جوش‌هاي غرور جواني برگ بارهنگ را له کرده به صورت ضماد روي جوش‌ها بگذاريد.

. براي جلوگيري از خونريزي بواسير و زيادي خون عادت ماهانه از جوشانده بارهنگ استفاده شود.

. کساني که تنگي‌نفس دارند برگ بارهنگ را با عدس بپزند و ميل‌کنند.

. براي معالجه سل و خونريزي سينه از روش شماره ?? استفاده شود.

. براي درمان اسهال خوني برگ بارهنگ را با عدس، سرکه و کمي نمک پخته و ميل کنيد.

. براي درمان تب‌هاي نوبه‌اي ريشه‌بارهنگ راپخته، آب آن‌را ميل‌کنند.

. براي ساکت شدن درد قسمتي که سگ هار گاز گرفته از ضماد برگ بارهنگ و نمک استفاده شود البته واکسن ضد هاري نيز استفاده شود.

. ضماد برگ بارهنگ براي زخم‌هاي خوره‌اي و بدخيم مفيد است.

. دانه بارهنگ را به پرندگان از جمله قناري و مرغ خانگي بدهيد تا کمتر مريض شوند.

. براي معالجه اسهال کودکان ابتدا بارهنگ را بو داده سپس بجوشانيد آب آن را به کودک بدهيد.

. يک شربت مقوي جهت تقويت عمومي بدن و طول عمر و جهت توليد مثل که قرن‌ها مورد استفاده حکماي تائوييست قرار مي‌گرفت. ??? گرم بارهنگ پهن برگ خشک، ??? گرم دارچين، ??? گرم ريشه شيرين بيان و ? ليتر آب انگور قرمزي که جوشيده شده باشد. گياهان را در يک ظرف ريخته سپس آب انگور قرمز را روي گياهان ريخته تا گياهان را بپوشاند سپس به مدت ?? تا ?? روز بگذاريد بماند و براي جلوگيري از کپک زدن آن هر روز آن را تکان دهيد (در صورت کپک زدن از مصرف آن خودداري کنيد و اگر آب انگور را خوب بجوشانيد مطمئناً کپک نخواهد زد) سپس صاف نموده محلول را در يخچال نگهداري کنيد روزي يک فنجان ميل شود و اگر چنان چه صاف نکرديد يک فنجان که از آب محلول برداشتيد مجدداً يک فنجان آب انگور جوشيده داخل آن بريزيد.

. براي رفع يبوست دانه بارهنگ را ? ساعت در آب سرد خيسانده سپس حرارت داده با نبات مخلوط کرده شب ميل شود.

. جوشانده بارهنگ به جاي چاي براي دردهاي رماتيسمي مفيد مي‌باشد.

. بارهنگ عرق‌آور است.

. براي درمان سوزش و خارش پوست که بر اثر تابش خورشيد به وجود آمده است برگ تازه بارهنگ را ? دقيقه در شير بجوشانيد سپس صاف نموده به پوست صورت بماليد.

. براي درمان خشکي زبان ?? گرم بارهنگ را در ??? سي‌سي آب جوشانده کم‌کم تا آخر شب ميل شود.

. براي درمان زگيل ضماد برگ تازه بارهنگ را روي آن بگذاريد.

. براي درمان زخم‌هاي چرکي و دردناک برگ تازه بارهنگ را کوبيده با وازلين به نسبت ده درصد مخلوط کرده روي زخم‌ها بماليد.

. براي درمان بيماري خون که با ادرار دفع مي‌شود از جوشانده بارهنگ استفاده شود. ??. براي ورم پروستات ?? گرم بارهنگ را در ??? سي‌سي آب ?? دقيقه جوشانده ?? دقيقه دم‌کرده سپس روزي ? فنجان ميل شود.

. براي درمان لاغري ?? گرم برگ بارهنگ را در يک ليتر آب ? دقيقه جوشانده ?? دقيقه دم‌کرده با عسل شيرين نماييد طي ?? ساعت ? فنجان ميل شود.

. براي کودکاني که تأخير رشد دارند بارهنگ را با نبات کوبيده روزي يک قاشق مرباخوري به آن ها بدهيد.

. براي درمان اسهال‌هاي بلغمي ريشه بارهنگ و خطمي را به طور مساوي جوشانده و دم‌کرده ميل شود.

 

عوارض و اخطارهاي گياه بارهنگ

تا به امروز عوارض خاصي براي اين گياه مشخص نشده اما چند نکته ي احتياطي را براي شما قرار ميدهيم…

- در هنگام مصرف بارهنگ، بايد مايعات به مقدار زياد نوشيد تا موسيلاژ روي سطح دانه ها، به خوبي بتوانند آب جذب کنند و متورم شوند و از متراکم شدن در معده و روده جلوگيري شود.

- مصرف بارهنگ در زمان حاملگي و شيردهي توصيه نمي شود؛ چون روغن دانه که شباهتي به روغن خردل دارد، باعث تحريک رحم شده و با حالت مسهلي که ايجاد مي کند، ممکن است مشکل ساز شود.

- ممکن است روغن مذکور دانه باعث آلرژي، التهاب و درماتيت در بعضي افراد حساس گردد.

- درمان مشکلات مري و معده از قبيل (زخم مري ـ زخم معده ـ نفخ ـ آروغ ـ ترش کردن ـ ورم معده ـ ريفلاکس معده ـ هليکوپاکتر معده ) : يک ليوان عرق نعنا به همراه يک قاشق مرباخوري تخم بارهنگ داخل ظرفي ريخته پس از جوش آمدن ده دقيقه ملايم بجوشد بعد از ولرم شدن با کمي عسل شبها موقع خواب ميل شود . طول درمان بسته به نوع بيماري ?? الي ??? روز ميباشد.

لازم به ذکر است در بيماري زخم معده ميتوان براي نتيجه سريعتر از يک قاشق غذاخوري تخم بارهنگ استفاده نمود.

بارهنگ بادوم  هم اشتها اوره هم خودش يه ماده ي مقوي و مغذي هست بدين شكل كه 4-5تا بادم رو پوست ميگيريم و آسياب ميكينم و با يك قاشق مرباخوري بارهنگ تو نصف استكان ابجوش يا شير داغ همراه با نبات خيس ميكنيم و بعد نيم ساعت ميديم ... در ضمن خاصيت بارهنگ تنشيم كننده ست. يعني اگه نيني اسهال باشه شكمشو جمع ميكنه و اگه يبوست باشه يا سر دلش سنگين باشه شكمشو صاف ميكنه.كمترين ضرري هم نداره براي بدن.

گياه بارهنگ شامل برگ و ريشه و دانه‌ي آن، مصارف دارويي دارد؛ اما، برگ و ريشه آن را بيشتر به صورت استعمال خارجي و تخم بارهنگ را بيشتر به صورت مصارف داخلي استفاده مي‌کنند. بارهنگ، اثر قابض و نرم کنندگي دارد و به عنوان تب‌بر، تصفيه کننده‌ي خون، آرام‌کننده و رافع تحريکات مجاري تنفسي و ادراري مطرح است همچنين بارهنگ در رفع ناراحتي‌هاي آسم آمفيزم، اسهال‌هاي ساده و صفراوي، خون‌ريزي‌هاي دستگاه گوارش، ورم مخاط دهان، درد دندان و حتي درد گوش، م?ثر است. برگ‌هاي تازه‌ي بارهنگ، خواص ضدباکتريايي قوي دارد؛ به همين جهت، براي التيام زخم‌ها، جراحت‌ها و سطوح ملتهب و آزرده‌ي بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ماليدن له شده‌ي برگ تازه و تميز بارهنگ بر روي زخم‌ها ضمن اين که آن‌ها را از چرکي شدن محافظت مي‌کند، باعث التيام آن‌ها نيز مي‌شود همچنين کاربرد اين گياه براي زخم‌هاي کهنه و چرکي شديد نيز سبب باز شدن سر زخم و خروج چرک و در نهايت، بهبود زخم مي‌شود. براي قطع خون‌ريزي و رفع درد ناخن (عقربک)، ناراحتي‌هاي پوستي و جوش‌هاي صورت و نيز فروکش کردن ورم صورت ناشي از آبسه (پيله) دندان، توصيه شده است. پانسمان زخم‌ها با پخته برگ تازه بارهنگ نيز در بهبود آن‌ها اثر تسريع‌کنندگي دارد. جوشانده برگ بارهنگ همراه با گُل‌هاي اکليل الملک (يونجه باغي زرد) و گل گندم، به صورت مايع شستشوي چشم، در رفع ورم ملتحمه بسيار م?ثر است، براي تهيه‌ي اين محلول، 10 گرم برگ بارهنگ را به همراه مقدار کمي از دو گُل يادشده در 150 گرم آب جوش، دم مي‌کنند. براي درمان بيماري‌هاي ريوي، برگ تميز و شسته شده‌ي بارهنگ را روي پارچه‌ي تميزي پهن مي‌کنند تا خشک شود سپس آن را خرد مي‌کنند و شيره آن را مي‌گيرند و هم‌وزن آن، عسل اضافه کرده به مدت 20 دقيقه، دم مي‌کنند. مصرف اين دم‌کرده براي بيماري‌هاي ريوي بسيار مفيد است.

از مخلوط 10 درصد پودر برگ بارهنگ با وازلين، پمادي به دست مي‌آيد که ماليدن آن روي زخم‌هاي چرکين و دردناک، سبب بهبود آن‌ها مي‌شود و به سرعت، چرک را مي‌خشکاند. کمپرس برگ‌هاي تازه و خردشده‌ي بارهنگ براي فرونشاندن ورم‌ها، نقاط ضرب‌ديده و کوفتگي‌ها و التيام زخم‌هاي عفوني، سوختگي‌هاي ناشي از آتش و جاي نيش حشرات، مفيد است.

تخم بارهنگ تخم بارهنگ، قابض، محرک، تب‌بر، معرق، مدر و معالج اسهال خوني است، همچنين آن را براي رفع اختلالات کليوي و معالجه‌ي کوليک، مالاريا، سرفه، آسم برونشيتي و قطع خون‌ريزي و معالجه‌ي امراض مثانه و سوزاک، توصيه کرده‌اند. خوردن يا تنقيه ي عصاره تخم يا لعاب بارهنگ براي التيام زخم‌هاي روده‌اي و قطع خون‌ريزي بواسير، سودمند است همچنين تخم بارهنگ براي رفع خون‌روي‌ها و زخم‌هاي ريوي و وجود خون در اخلاط بدن، سل، تنگي نفس، بيماري‌هاي کبدي، زردي و برگشت غذا از معده به مري (ريفلکس)، مفيد است. جوشانده تخم بارهنگ در رفع التهابات دستگاه ادراري به ويژه در صورت وجود خون در ادرار، م?ثر است و نيز غرغره عصاره بارهنگ در بهبود ورم لوزه‌ها و خون‌ريزي لثه، موثر است، مضمضه کردن دم کرده ريشه يا آب برگ بارهنگ براي کاهش ورم مخاط دهان و تسکين درد دندان، توصيه مي‌شود.

براي تهيه جوشانده ريشه يا برگ بارهنگ، 80 تا 100 گرم تميز شده آن را در يک ليتر آب مي‌جوشانند و پس از صاف کردن، روزي 3 تا 4 فنجان ميل مي‌کنند.

يکي از کاربردهاي مهم تخم بارهنگ، استفاده آن در داروي ترکيبي چهار تخم لعابي است، چهار تخم لعابي يکي از داروهاي ترکيبي متداول در طب سنتي بوده که در اکثر خانه‌ها وجود دارد. اين دارو به عنوان برطرف‌کننده سرفه‌هاي خشک سردردآور و خشکي و خارش گلو، نرم‌کننده سينه و رفع کننده گرفتگي صدا و به طور کلي براي بهبود انواع سرفه‌ها و به خصوص سياه‌سرفه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در تهيه اين دارو، از تخم بارهنگ، قدومه، به‌دانه و تخم مرو (مروره يا کنو) يا به جاي آن، تخم شربتي يا بالنگ و همراه با اندکي انزروت و صمغ عربي بهره مي‌بردند. معمولاً اين مخلوط را در آب جوشيده ولرم، خيس مي‌کنند که اين امر باعث ايجاد ماده ژله مانندي مي‌شود که خوردن آن در وعده‌هاي منظم موجب از بين رفتن التهابات گلو و سرفه‌هاي شديد مي‌شود. اين دارو، اثراتي مفيدتر از شربت‌هاي اکسپکتورانت و ديفن هيدرامين و مانند آن‌ها دارد. اگرچه بارهنگ در دسته گياهان دارويي بي‌ضرر قرار گرفته است، اما بنا بر احتياط عصاره آن براي طحال، مضر اس.

پخته شده ريشه و برگ آن نيز براي ريه، مضر است که مصلح آن نيز عسل است. در جريان درمان اين بيماري‌ها حتماً بايد از مصلح مربوطه نيز استفاده شود؛ در غير اين صورت، ممکن است عوارض جانبي بروز کند.

مقدار خوراک تخم بارهنگ در هر وعده، حداکثر تا 12 گرم است.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط الهام در تاریخ 1395/03/21 و 22:36 دقیقه ارسال شده است

سلام خسته نباشید سایت قشنگی دارید، اگه دوست داشتید به سایت ما هم سر بزنید
و اگه خواستید خوشحال میشیم با هم تبادل لینک داشته باشیم، سایت تفریحی فارس فان بیشتر از 20هزار بازدید کننده داره و میتونه به افزایش بازدید وبلاگتون هم کمک کنه
پاسخ : سلام
متشکرم دوست عزیزم
آدرس سایتتون رو بذارین لینک میکنم


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,197
  • بازدید ماه : 4,566
  • بازدید سال : 33,054
  • بازدید کلی : 284,112
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا