loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 411 سه شنبه 1395/03/11 نظرات (0)

خواص کرفس و آب کرفس

کرفس یک سبزی سرشار از ویتامینها و املاح معدنی است که به دلیل خواص بیشمار آن به سلطان سبزی ها معروف است و بیشتر در بندرعباس کشت میشود.

ساقه های آن پرآب و گوشتی بوده که علاوه بر مصرف ان در آشپزی و طبخ غذا و تهیه سالاد میتوان از آب آن بعنوان یک نوشیدنی گوارا و سالم بویژه برای ورزشکاران و کسانیکه به تناسب اندام اهمیت میدهند استفاده کرد.

کرفس انواع و اسامی مختلفی چون کرفس ریشه ای ، برگی ،آبی و ... دارد.

کرفس آبی بیشتر در اطراف مردابها رشد پیدا میکند . نوع کرفسی مصرفی ما از نوع پرورشی آن است. برخی از انواع غیرخوراکی کرفس جنبه درمانی دارد.

برخی از افرادهنگام درست کردن خورشت کرفس برگهای انرا دور میریزند و فقط از ساقه ان استفاده میکنند اما جالب است بدانید میزان آهن و کلسیم و ویتامین آ موجود در برگهای کرفس بسیار بیشتر است پس بهتر است از برگ ان نیز برای پخت کوکو یا سالاد استفاده شود.

توجه داشته باشید که اگر ازبرگهای کرفس برای آبگیری استفاده میکنید کمی آب پرتقال یا سیب به آن اضافه کنید تا تلخی ان را ازبین ببرد.

کرفس ممکن است به شدت فشار خون را پایین بیاورد کسانیکه پس از عمل جراحی زیبایی به منظور کاهش تورم بعد از عمل از آب کرفس بهره میبرند باید این نکته را مد نظر داشته باشند و ترجیحا آب کرفس را به همراه آب سیب یا انبه استفاده نمایند.

یک لیوان آب کرفس کالری چندانی ندارد اما میتواند آب از دست رفته بدن را بعد از تمرینات ورزشی بخوبی جبران نماید.

آب کرفس یک ملین و ضد یبوست است.

پتاسیم و سدیم موجود در ان تنظیم کننده مایعات بدن است.

برای رفع التهاب مفاصل مفید میباشد.بنابراین به مبتلایان به آرتروز مصرف آب کرفس توصیه میشود.

مصرف آب کرفس بصورت ناشتا باعث میود میل به غذاخوردن کمتر شده و از ین رو باعث کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری میشود.

آب کرفس براحتی بدن را پاک سازی کرده و سموم بدن را دفع میکند.

همچنین یک سنگ شکن قوی بوده و باعث دفع سنگ کلیه میشود.

آب کرفس برای مبتلایان به فشارخون و دیابت توصیه میشود بعلاوه کرفس باعث ایجاد آرامش اعصاب شده و برای کسانیکه خوای راحت و آرامی ندارند یا دغدغه های روزمره باعث بیخوابی در انها شده نوشیدن یک لیوان آب کرفس میتواند به شدت علایم استرس و ضعف اعصاب را در انها کاهش داده و خوابی توام با آرامش را تجربه کنند.

نوشیدن آب کرفس باعث زیبایی و طراوت پوست شده و لکه های پوست را به شدت کمرنگ میکند. ویتامین ث و انواع ویتامینهای ب موجود در آب کرفس برای از بین بردن جوشها و لکها و کلسیم موجود در آن باعث رشد و ترمیم و استحکام ناخن ها و موها میشود.

کرفس باعث خوشبو شدن دهان میشود میتوانید با جویدن ساقه های ترد و تازه آن از این خاصیت بهره مند شوید.

کرفس برای جلوگیری از سرماخوردگی و افزایش مقاومت بدن در فصول سرد توصیه میشود.

همچنین بدلیل داشتن اسیدفولیک از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کرده و با داشتن آنتی اکسیدانهای فراوان بدن را در برابر بیماریهای خطرناک ایمن میکند. کرفس باعث بهبود فعالیت گلبولهای سفید خون میشود و از آسیب رساندن رادیکالهای آزاد به سلولهای بدن جلوگیری کرده و خاصیت ضد سرطانی دارد.

کرفس به دلیل داشتن آهک بسیار در تحلیل رسوبات بد و معالجه روماتیسم موثر است. کرفس کلیه ومثانه را تمیز کرده و بهترین ماده غذایی برای عفونت مجاری ادراری و اسید اوریک بالا می باشد. بیماران نقرسی بدلیل اینکه اسید اوریک با غلظت بالا در خونشان دیده می شود کرفس بهترین ماده غذایی برای آنهاست.

کرفس دارای ماده ای بنام فتالاید است که تولید هورمونهای استرس را کاهش داده ازین رو جریان خن را بهبود میبخشد و پتاسیم موجود در کرفس به تثبیت ضربان قلب و کاهش فشار خون کمک می کند.

کلسترول بالا در بدن باعث مشگلاتی مثل سنگ کیسه صفرا می شود. مصرف آب کرفس باعث حفظ سطح عادی کلسترول شده و ویتامین دی در بدن حفظ میشود.

کرفس باروری را در مردان زیاد میکندو دو فرومون آندرواستتون و اندرواستنول میتوانند سطح برانگیختگی در فرد را بالا ببرند.

اگر کرفس با ویتامین E مصرف شود تعداد و تحرک اسپرم ها را زیاد می کند.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید به جای دنبال کردن رژیم های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس بخورید. بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و سنگین کم می شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می رسید. 

خرید و بسته بندی کرفس

هنگام خرید کرفس ها آنهایی را انتخاب کنید که سفت و تردد به نظر می رسند و برگ هایشان به راحتی شکسته می شود. ساقه کرفس باید یکدست و فشرده باشد. به رنگ ساقه ها هم دقت کنید. کرفس تازه رنگش سبز کمرنگ است و آنهایی که سبز تیره یا لکه های قهوه ای دارند از مرز تازگی گذشته اند. برای اینکه از خریدتان مطمئن تر شوید لا به لای ساقه ها را به آرامی باز کنید تا اثری از لکه های سیاه و قهوه ای به چشم تان نخورد. برای نگهداری از کرفس ها به یک ظرف دربسته نیاز دارید تا ساقه ها را داخل آن قرار دهید یا اینکه می توانید یک کیسه پلاستیکی دورشان بپیچید و در یخچال بگذارید. یک راه دیگر هم هست. کرفس ها را در یک پارچه نمدار قرار دهید تا تازگی شان حفظ شود. یادتان باشد که برای استفاده از حداکثر مواد مغذی کرفس بهتر است آنها را ظرف یکی دو روز بعد از خرید مصرف کنید. اگر ساقه ها را خرد کرده و شسته اید باید بگذارید آب آنها کاملا خشک شود و بعد در یخچال بگذارید، در غیر این صورت خیلی زود با ساقه های فاسد و کم خاصیت رو به رو می شوید. کرفس ها در فریزر هم قابل نگهداری هستند تا در سایر فصول سال هم بتوانید خورش کرفس نوش جان کنید.

یک معجون مقوی

یک راه خیلی خوب برای استفاده بیشتر از مزایای کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می کند. به ویزه اگر ورزش می کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می کند و سرشار از مواد معدنی است.

از ساقه ها و برگ های کرفس برای تهیه سوپ استفاده کنید یا آنها را به سالاد اضافه کنید. ضمن اینکه آب کرفس به تناسب اندام هم کمک می کند.

 

 کرفس سرشار از ویتامین B6، منیزیم، کلسیم و فسفر است. ویتامین های A و K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند.

کرفس چربی اشباع شده وکلسترول بسیار پایینی دارد.

این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای 0 تا 2 درجه ی سانتی گراد نگه داشت؛ گیاه در این شرایط خواص غذایی خود را حفظ می کند.

برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین هایB6,B2,B1 ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست.

هورمونهای گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هردردی باشد.

 کرفس حداقل هشت ترکیب ضد سرطانی را در خودش جای داده است و از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می کند و می تواند تخریب ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل برساند. گیاه کرفس منبعی فوق العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

مصرف سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین ث می تواند علایم سرماخوردگی را کاهش دهد یا از شدت این بیماری بکاهد.

بیش از 20 نتیجه تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که ویتامین ث بهترین ویتامین برای جنگ با سرماخوردگی است و همینطور با تخریب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.

کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس بخورند.

 

توجه :

مصرف کرفس در دوران حاملگی برای خانم ها ممنوع است چراکه ممکن است خوردن آن باعث سقط جنین یا به وجود آمدن نقص عضو شود.

علاوه بر خانمهای باردار افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند باید از مصرف بیش از حد کرفس خدداری کنند چراکه این گیاه میتواند حملات تشنجی را تشدید کند. کسانیکه دچار تورم کلیه هستند نیز باید کرفس را با احتیاط مصرف کنند.

این در حالی است که افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه نباید از خوردن کرفس غافل شوند چون این گیاه، سموم بدن را از بین می برد، به علاوه برای کلیه های شما یک سنگ شکن طبیعی به حساب می آید.

 

استفاده روزانه از آب کرفس به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود چرا که کرفس از سبزی هایی است که ( اگزالات) فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در افرادی که کلیه و مثانه سنگ ساز دارند، می تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ تر شدن سنگ های اگزالاته شود.

دریافت بیش از اندازه اگزالات عاملی مهم در از بین رفتن عناصر 2 ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است که برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آنها نیز بسیار خطرناک است.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,193
  • بازدید ماه : 4,562
  • بازدید سال : 33,050
  • بازدید کلی : 284,108
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا