loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 422 شنبه 1395/07/03 نظرات (0)

خواص لیموترش

طبع ليمو ترش سرد و خشک است. ليموترش سرشار از ويتامين‌هاي (آ)و (ب) و به ويژه ويتامين (ث) و داراي آهن، کلسيم، سديم، منيزيم، فسفر و پتاسيم است.

در ليموترش اسيدهاي زيادي وجود دارد که از همه مهمتر اسيد سکوربيک و اسيد سيتريک است.

يک عدد ليموترش تأمين‌کننده ده درصد نياز روزانه بدن به ويتامين C مي‌باشد.

فوايد ليمو ترش در پيشگيري از سرطان

ويتامين C آنتي‌اکسيدان قوي است که علاوه بر از بين بردن سلول‌هاي بد و راديکال‌هاي آزاد در بدن از تشکيل سلول‌هاي سرطاني و ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌کند.

ويتامين C و آنتي‌اکسيدان موجود در ليموترش به دفع سموم بدن که به دليل وجود انواع آلودگي‌ها مانند سرب و يا ريزگردهاي موجود در هوا ايجاد مي‌شود کمک شاياني مي‌کند.

تقويت سيستم ايمني بدن با ليمو ترش

ليموترش منبع خوبي از ويتامين B کمپلکس و پيش‌ساز ويتامين A مي‌باشد. اين ويتامين‌ها ايمني بدن را افزايش مي‌دهند. ليمو داراي فيبر بسيار بالايي بوده و در تأمين سلامت فرد بسيار مفيد است.

اين ميوه همچنين در کاهش چربي ؛متعادل کردن فشار خون و باز شدن عروق بدن نقش تعيين‌کننده‌اي دارد.

فوايد ليمو ترش در سلامت دستگاه گوارش

طعم ترش ليمو به دليل وجود ماده‌اي با نام اسيد سيتريک است که به هضم غذا کمک مي‌کند. اين ميوه منبع غني ويتامين C محسوب مي‌شود. براي رفع ورم معده و روده بايد يک ليموترش را با پوست و هسته له کنيد و آن را با يک ليوان آب سرد و يک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت يک ساعت قبل از خواب بنوشيد.

مصرف ليمو ترش در اسهال و استفراغ

ليمو ترش مانع اسهال و استفراغ مي‌شود. کساني که در اثر اسهال آب بدنشان کم شده است از شربت آبليمو استفاده کنند. همراه فالوده و نشاسته بهتر است. آب ليمو بهترين ضد عفوني کننده دستگاه هاضمه است اگر چنانچه حالت تهوع داشتيد کمي آب ليمو بخوريد خوب مي‌شويد. آب ليمو به مقدار زياد باسيلهاي تبي تيفوئيد (حصبه) و اسهال خوني را کشته و نابود مي‌کند اگر آب آشاميدني شما مشکوک است چند قطره در آن ليموترش بچکانيد به اين وسيله آب آشاميدني شما پاک مي‌شود ( در آلمان نيز آب را بدين صورت قابل آشاميدن مي‌نمايند).

مصرف ليمو ترش در تب

مصرف آب ليمو باعث کاهش تب در افراد بيمار مي شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس ليمو يا مقداري آب ليمو را به آب سرد اضافه کنيد، سپس با استفاده از يک دستمال آن را روي پيشاني تب دار قرار دهيد، اين کار باعث کاهش تب و تقويت نيروي بدن خواهد شد.

فوايد ليمو ترش در سرماخوردگي و آنفلونزا

براي گلو درد بهترين دارو ليموترش است. يک قاشق چايخوري آب ليموترش را در آب نيم گرم بريزيد و با آن غرغره کنيد، ورم گلو و گلو درد را بر طرف خواهد کرد. با توجه به مقدار بسيار زياد ويتامين C موجود در ليمو، مصرف آن باعث افزايش مقاومت سيستم ايمني بدن ميشود. براي فرد مبتلا به آنفلونزا وسرماخوردگي مصرف مخلوطي از آب ليمو تازه با عسل در يک ليوان آب گرم بسيار مفيد است.

فوايد ليمو ترش در يرقان و کم خوني

آبليمو ضد کم خوني است و غلظت خون را از بين مي‌برد. ‘ويتامين Cموجود در ليموترش، جذب آهن از منابع گياهي ازجمله غلات، حبوبات و سبزيجات را افزايش مي دهد. کساني که يرقان دارند دو عدد ليمو را در يک ليتر آب داغ به مدت 2 ساعت خيسانده سپس صاف نموده با عسل شيرين کنند در طول روز بنوشند. البته صبح ناشتا هم آب هويج ميل کنند

فوايد ليمو ترش براي پوست و مو

کساني که دچار اگزما و يا جوش صورت و زخم‌هاي ديگر هستند قبل از غذا 1 قاشق آب ليمو با يک عدد ليموي تازه بخورند. براي برطرف کردن سرمازدگي دست و صورت و ورم کردن آنها دست و صورت را با آبليموي تازه مالش بدهيد. در اثر نوشيدن مايعات حاوي آب ليمو، چشمهاي شما درخشان تر شده و پوستي سرحال تر از قبل خواهيد داشت. در صورت تمايل براي بهتر کردن طعم آن مي توانيد از شکر يا عسل استفاده کنيد. اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد، درمان آن با آب ليمو و نمک است.

ليموترش برطرف کننده جوشهاي صورت

براي برطرف و معالجه جوش و لکه‌هاي صورت، بريده‌هاي نازک ليموترش را کمي نمک به آن زده بر روي پوست صورت بمالند لکه‌هاي سياه و جوش صورت را از جهره پاک مي‌کند.

مخلوط آبليمو و گليسرين به کيفيت1به 2 براي نرم کردن پوست و از بين بردن جوش،آکنه و آفتاب‌سوختگي‌هاي پوست بسيار مفيد است.

براي رشد مو 2 عدد ليمو را در يک ليتر آب مخلوط کرده موها را خوب ماساژ دهيد به جاي آب اگر عرق بيد باشد بهتر است.

براي درمان دمل روزانه 1عدد ليمو و يک ليوان شربت سکنجبين بخوريد.

آب ليمو براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را کاهش ميدهد.

عصاره حاصل از آبگيري يک ليموي تازه را حدود20  دقيقه برروي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب به طور کامل بشوئيد. همچنين آب ليمو مي تواند به عنوان يک ضد خارش، به صورت ماساژ برروي پوست سر استفاده شود شستشوي موي چرب با استفاده از آب ليمو باعث کاهش چربي آن مي شود. به اين صورت که عصاره حاصل از ابگيري دو عدد ليمو در يک ليتر آب مورد استفاده قرار دهيد و موهايتان را با اين محلول بشوييد. اين روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها مي شود. همچنين مصرف آن باعث ميشود موهاي طلايي رنگ روشنتر شوند.

براي نرم کردن پوست زبر ناحيه آرنج، آرنجتان را حدود 15 دقيقه برروي يک برش ليمو ترش فشار دهيد.

اگر پوست شما چرب است مي توانيد آنرا با ليمو که يک ماده قابض است تميز کنيد.

به اين ترتيب که يک قاشق چاي خوري آب ليمو را در دو فنجان آب مقطر بريزيد و با يک پنبه تميز صورت خود را با آن پاک کنيد. اين کار باعث کاهش چربي پوست مي شود و از پديد آمدن جوش هاي صورت جلوگيري مي کند. در صورت استفاده از اين لوسيون براي جلوگيري از رشد باکتريها بهتر است هرروز يک محلول تازه درست کنيد. مصرف اين محلول باعث خشک شدن پوست مي شود و براي پوست هاي چرب بسيار مفيد است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداري کنيد.

مصرف ليمو ترش در بارداري

ليموترش و آبليمو، از جمله خوردني هاي توصيه شده در دوران حاملگي هستند. توصيه مي‌شود براي کاهش تهوع خانم‌هاي باردار هر روز صبح يک ليموي تازه را بو کنند ليموترش به خصوص به عنوان يک منبع غني از ويتامين ث شناخته مي شود که مصرف آن در دوران بارداري باعث افزايش جذب آهن در غذاها مي شود. برهمين اساس است که توصيه شده زنان باردار همراه با ماهي، مرغ، ماکاروني يا چاي، مقداري ليموترش چکانده و مصرف کنند. البته فراموش نکنيد به علت خواص اسيدي آبليمو و ليموترش، ممکن است کساني که ناراحتي هاي گوارشي دارند، پس از مصرف با تشديد علائم خود روبرو شوند.

فوايد ليمو ترش در کاهش وزن

کساني که مي‌خواهند خود را لاغر کنند، اگر صبح ناشتا آب ليموترش را با يک ليوان آب مخلوط کنند و مقدار کمي عسل بآن اضافه نمايند و آن را بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و به اين ترتيب از شر چربي‌‌هاي اضافي راحت خواهند شد. براي اينکه سريع‌تر به وزن ايده‌آل خود برسيد بهتر است قبل از خوردن صبحانه، آب با ليمو ترش بنوشيد. نوشيدن آب همراه با ليموترش نه تنها به روند کاهش وزن شما سرعت مي‌بخشد، بلکه بدن شما را از سموم پاک کرده و باعث افزايش انرژي در شما مي‌شود. نوشيدن آب گرم همراه با ليمو، با رفع سستي و تنبلي از سيستم گوارش، به کاهش وزن کمک مي‌کند.

براي اينکه بدانيد چگونه از اين دو ماده براي کاهش وزن بايد استفاده کرد مراحل زير را دنبال کنيد:

• وقتي صبح از خواب بيدار مي‌شويد يک برش ليمو ترش را درون يک ليوان آب گرم ريخته و ميل کنيد. براي انجام اين کار بايد آب را در مايکروويو يا درون ظرفي داغ کرده سپس درون ليوان بريزيد و يک برش از ليمو ترش را درون آن بريزيد و بگذاريد کمي خنک شود سپس مانند چاي آن را بنوشيد.

• هنگام صبح، ‌يک عدد ليمو ترش را خوب شسته و آن را به صورت درسته درون دستگاه غذاساز به صورت پوره درآوريد و به آن را به آبي که طي روز مي‌نوشيد اضافه کنيد.( در صورت کوچک بودن ليمو ترش، از تعداد بيشتري استفاده کنيد). پکتين موجود در پوست ليمو ترش، به خاطر سرشار بودن از فيبر، علاوه بر اين که مانع از جذب سريع قند در بدن مي‌شود، رفع عطش نيز ميکند.

• مخلوط کردن پوره ليمو ترش يا يک برش ليمو با چاي و سرکه سيب، سرعت کاهش وزن را به حداکثر مي‌رساند. سرکه سيب و ليمو ترش دو ماده‌اي هستند که کاهش وزن را سريع‌تر مي‌کنند.

• سعي کنيد آب زيادي همراه با ليمو بنوشيد چرا که هر چه بيشتر آب بنوشيد، ‌سريع‌تر لاغر مي‌شويد.

فوايد ليمو ترش در سلامت قلب و عروق

ليموترش داراي انواع املاح مانند منيزيم، فسفر، سديم و کلسيم است. پتاسيم موجود در ليموترش به کنترل و تنظيم ضربان قلب و همچنين متعادل کردن فشار خون کمک مي‌کند. ليموترش براي حرکات نامنظم قلب که در نتيجه بدي هضم و سموم کبد بوجود آمده است بسيار مفيد مي باشد. کساني که ضعف قلب دارند شربت ليمو بنوشند. براي از بين بردن چربي و پي بدن هر صبح ناشتا يک چهارم استکان آب ليمو در يک ليوان آب بصورت شربت ميل شود. اسيدهاي موجود در ليموترش از بين برنده اسيد اوريک است و خون را رقيق مي‌کند. ليموترش باعث کاهش کلسترول خون مي‌شود.

فوايد ليمو ترش در سلامت کبد ، کليه و مجراي ادراري

آبليمو سم هاي جمع شده در کبد را از بين مي‌برد. ولي بايد توجه داشت که کبد به خود ليمو بيشتر از آب آن احتياج دارد. کساني که سنگ کليه دارند 2عدد ليموترش را در يک ليتر آب مخلوط کرده هر 1 ساعت يک ليوان بخورند.

براي ضدعفوني کليه و مجاري ادرار از اين شربت استفاده کنيد

ليمو تازه 1 عدد + آب + عسل را مخلوط نموده شربت درست کنيد روزانه1 ليوان ميل شود. کساني که خون در ادرارشان مي‌بينند روزانه 1عدد ليموي تازه يا 1 قاشق آب ليمو بخورند. کساني که به سوزاک مبتلا شده‌اند 1 عدد ليمو در 1 ليتر آب مخلوط کنند هر1 ساعت يک ليوان بخورند.

فوايد ليمو ترش در درمان سردرد

ليمو باعث تسکين سردردهاي معمولي و سردردهاي ميگرني مي شود. براي کساني که دچار ميگرن و سردرد شديد مي‌شوند يک فنجان قهوه غليظ درست کرده نصف آب ليمو ترش را داخل آن بريزند. همچنين براي اين منظور ميتوان 5 قطره اسانس ليمو را در100 ميلي ليتر از يک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام)مخلوط کرد و آنرا با استفاده از يک دستمال کتاني برروي ناحيه مبتلا به درد ماساژ داد.

سردردي که در اثر فشار خون باشد شربت آب ليمو با کمي گلاب ميل شود.

مصرف ليمو ترش در رماتيسم و سياتيک

بيوفلاونيدهاي موجود در ليموترش خاصيت شکنندگي مويرگ‌ها را کاهش مي‌دهد. کساني که رماتيسم دارند صبح ناشتا نصف استکان آب ليمو با آب مخلوط کرده بعد از يک حمام گرم بخورند.

کساني که از درد سياتيک رنج مي‌برند قبل از غذا يک عدد ليمو بخورند.

فوايد ليمو ترش در سلامت دهان و دندان

شستشوي دندان‌ها با ليمو ترش صبح و شب باعث تميز شدن دندانها و استحکام لثه مي‌شود. براي زياد شدن بزاق دهان آبليمو ميل کنيد. مزمزه آب ليمو برفک دهان را از بين مي‌برد. براي اينکه دندانهاي سفيدي داشته باشيد هر هفته يکبار دندانهاي خود را با آبليموي تازه مسواک بزنيد.

فوايد ليمو ترش در سلامت روان

 ليمو همواره به عنوان يک ماده تسکين دهنده روح مطرح بوده است. استشمام رايحه معطر ليمو در طي تمرينات تمرکز و تعمق روح (مديتيشن) بسيار مفيد است. براي انجام اين کار کافي است که سه قطره از اسانس ليمو را به يک کاسه حاوي آب گرم افزود و آنرا در هواي اتاق قرار دهيد. به اين ترتيب در طول استشمام رايحه معطر ليمو به يک آرامش مطلوب فکري و روحي دست خواهيد يافت. ليمو تقويت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس ليمو را روي يک دستمال ريخته و از طريق بيني استنشاق کنيد. مغز شما با استنشاق اسانس ليمو نيروي تازه اي به دست خواهد آورد.

مصرف ليمو ترش دردیابت

مصرف مکرر ليمو ترش و آب ليمو براي بيماران ديابتي مضر است. مصرف جزئي اين مواد به صورت موردي و فصلي براي اين بيماران مشکلي ندارد اما ليمو ترش و آب ليمو داراي مواد قندي است که مصرف مکرر اين مواد به هيچ عنوان به افراد ديابتي توصيه نمي شود. بيماران ديابتي مي توانند از ساير فراورده هاي ليمو همچون پودر گرده ليمو با رعايت تعادل به عنوان چاشني غذا و از خاکشير،چاي و ساير مايعات به عنوان جايگزين شربت آبليمو استفاده کنند.

ساير فوايد درماني ليمو ترش

ليمو ترش عطش را از بين مي برد.

محققين دانشگاه آمريکا موفق به کشف ويتامين جديدي در ليمو شده‌اند که مانع فلج اطفال ميشود

کساني که دچار سرگيجه هستند شربت آب ليمو ميل کنند.

از ليموترش براي جلوگيري از خونريزي بيني مي‌توان استفاده کرد براي اين منظور پنبه را آغشته به آبليمو کرده داخل بيني قرار دهيد خونريزي قطع خواهد شد.

ليموترش معالج پوکي استخوان است.

کساني که دچار شب کوري شده‌اند ليموترش را همراه جعفري ميل کند.

آب ليمو براي شستشوي زخم‌ها مفيد مي‌باشد البته با آب مقطر رقيق کنيد.

کساني که در اثر بخار آمونياک يا به خاطر حرفه و شغلي که سروکار با سود و پتاس و آهک دارند و مسموم شده‌اند از آب ليمو استفاده کنند.

ليموترش در رفع تصلب شرائين،واريس و خونريزي لثه بسيار مفيد است.

اگر چنانچه زنبور شما را گزيد يک استکان آب ليمو به چهار نوبت ميل کنيد. کسي را هم که مار گزيد از شربت آب ليمو زياد استفاده کند.

 خوردن آب ليمو پس از گزيدگي عقرب بسيار سودمند است.

فوايد برگ درخت ليمو

کمپرسي را با برگه‌هاي بريده شده نازک ليمو انجام دهند سردردهاي شديد عصبي را برطرف مي‌کند.

فوايد پوست ليمو ترش

پوست ليمو و سلامت قلب فلاونوييدهاي پلي‌فنول موجود در پوست ليمو باعث کاهش سطح کلسترول خون مي‌شود که در بهبود سلامت قلب مفيد است. از طرفي وجود پتاسيم در پوست ليمو باعث حفظ فشارخون در سطح مناسب مي‌شود. بدين ترتيب پوست ليمو از بيماري‌هاي قلبي، حمله قلبي و ابتلا به ديابت جلوگيري مي‌کند. پوست ليمو و دهان و دندان پوست ليمو همچنين براي بهداشت دهان و دندان مفيد است. کمبود ويتامين C مشکلاتي نظير خونريزي لثه، اسکوروي و التهاب لثه را به وجود مي‌آورد. پوست ليمو سرشار از اسيدسيتريک مي‌باشد که مي‌تواند کمبود ويتامينC موجود را تامين کند و علاوه بر آن با مشکلات شناخته‌شده دهان و لثه به مبارزه بپردازد. مصرف عصاره روغني پوست ليموترش با کاهش چربي‌هاي مضر خون، بروز تصلب شرايين و در نهايت بيماري‌هاي قلبي عروقي را کاهش مي‌دهد. پوست ليمو و کاهش وزن پوست ليمو در کاهش وزن نيز موثر است. پوست ليمو داراي اجزاء ترکيب‌کننده‌اي هست که به عنوان پکتين شناخته شده است و مسئوليت کاهش وزن بدن را به عهده دارد. پوست ليمو و سلامت پوست پوست ليمو در جلوگيري از مشکلات پوستي نظير چين و چروک، آکنه، رنگدانه‌ها و لکه‌هاي تيره نقش دارد؛ چرا که راديکال‌هاي آزاد نقش بسيار مهمي در اين فرايند بازي مي‌کنند و پوست ليمو سرشار از آنتي‌اکسيدان است و تا حد زيادي در سم‌زدايي پوست نقش دارد. پوست ليمو و سرطان پوست ليمو حاوي مقدار زيادي بيوفلاونوييدهاي مرکبات است که منبع بسيار قوي براي مبارزه با استرس اکسيداتيو در بدن مي‌باشد. مردم به ندرت آگاهي دارند که از پوست ليمو در جلوگيري و درمان سرطان استفاده مي‌شود. پوست ليمو حاوي سالوسترول Q 40 و ليمونن مي‌باشد که با سلول‌هاي سرطاني موجود در بدن مبارزه مي‌کند. ديگر خواص پوست ليمو از ديگر مزاياي مفيد پوست ليمو مي‌توان به پاک‌سازي کبد، تقويت مويرگ‌ها، درمان عفونت گوش، گردش خون منظم، کاهش انقباضات ماهيچه‌اي، جلوگيري از سکته و … اشاره کرد. بهترين روش براي خوردن پوست ليمو اکنون اجازه دهيد بهترين شيوه براي خوردن پوست ليمو را پيشنهاد کنيم. ابتدا بايد ليمو را در فريزر نگهداريد تا فريز شود. سپس آن‌ها را خرد يا رنده کنيد. حال مي‌توانيد اين تکه‌ها را در سالاد استفاده کنيد و يا مستقيماً با مقداري شکر مخلوط کرده و ميل بفرماييد. اين بهترين شيوه است تا هم از مزه و هم از خواص مفيد پوست ليمو بهره‌مند شويد. فوايد عصاره‌ي روغني پوست ليموترش پژوهشگران مي‌گويند: مصرف عصاره روغني پوست ليموترش چربي‌هاي مضر خون را کاهش مي‌دهد و دستگاه ايمني بدن را تقويت مي‌کند. گروهي از پژوهشگران دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي تهران، علوم پزشکي بقيه الله و کردستان، تأثير مصرف عصاره روغني پوست ليموترش را بر ميزان چربي‌هاي خون و گويچه‌هاي سفيد خون شماري از موش‌هاي آزمايشگاهي بررسي کردند. بر اساس اين بررسي که مشروح آن در شماره جديد مجله علمي دانشگاه علوم پزشکي کردستان منتشر شد، مصرف عصاره روغني پوست ليموترش، ميزان چربي زيانبار خون يا در اصطلاح کلسترول ال دي ال و تري گليسيريد خون را کاهش و تعداد گويچه‌هاي سفيد خون را افزايش مي‌دهد. به گفته پژوهشگران مصرف عصاره روغني پوست ليموترش با کاهش چربي‌هاي مضر خون، بروز تصلب شرايين و در نهايت بيماري‌هاي قلبي عروقي را کاهش مي‌دهد. همچنين به گفته آنان مصرف اين عصاره، با افزايش گويچه‌هاي سفيد به ويژه لنفوسيت‌ها، دستگاه ايمني بدن را تقويت و از بروز بيماري‌هاي عفوني و سرطان جلوگيري مي‌کند. همچنين پوست خشک ليمو فراري دهنده بيد و شپش است اگر در جايي بيد يا شپش بود پوست ليمو بگذاريد.

هشدارها:

آب ليمو با گوجه فرنگي سازگار نيست و از طرف ديگر هيچگاه 2 نوع ترشي را با يکديگر نخوريد.

آب ليموي کهنه مضر است زيرا تبديل به اسيد هاي مضر مي شود. اگر آب ليمو را نيز در يخچال در صفر درجه هم قرار دهيم طبق نتايج و آزمايشات حاصله پس از 42 ساعت 90% از ويتامين هاي خود را از دست خواهد داد. همچنين در بررسي هاي به عمل آمده ثابت شده که آب ليمو در هواي متعارف و معمولي به کلي فاقد خاصيت مي باشد!

بررسي‌هاي جديد دانشمندان نشان مي‌دهد مخلوط آب ليموترش با نوشيدني‌هاي داغ و يا هنگام طبخ غذا موجب اسيدي شدن ماده غذايي مي‌شود. همچنين از زمان قاچ کردن ليمو تا استفاده از آن نبايد مدت زيادي بگذرد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند اگر چه طعم و مزه‌ي ليمو ترش همانند ليمو شيرين پس از قاچ کردن تغيير نمي‌کند، اما در سطح آن گاز‌هايي آزاد مي‌شود که اين گازها مي‌تواند براي بدن مضر و خطرناک باشند.

ويتامين‌هاي ليمو ترش پس از مدت زماني از بين مي‌روند، پس بهتر است آن را سريعا مصرف کنيد.

گفتني است، خيلي‌ها عادت دارند آب ليمو ترش را در يخچال نگه داري کنند، اما مطالعات اخير نشان مي‌دهند استفاده از اين آب ليمو ترش بسيار خطرناک است و موجب سمي کردن غذا و از بين بردن ويتامين‌هاي موجود در غذا مي‌شود.

مضرات ليموترش

مصرف زياد آب ليمو باعث کم هوشي مي‌شود.

مصرف زياد آبليمو زياد به خصوص آب ليمو خالص ممکن است اثرات مخرب بر روي ميناي دندان بگذارد

مصرف ليمو ترش براي کساني که مبتلا به آسم و ناراحتي هاي ريه ، درد کمر و تشنج هستند اثر زيان بخشي بدنبال دارد.

زياده روي در مصرف ليمو ترش باعث آب بزاق و بي خوابي و هم چنين ناراحتي معده و حتي ممکن است باعث عدم جذب ويتامين آ در بدن گردد.

مصرف مکرر ليمو ترش و آب ليمو براي بيماران ديابتي مضر است.

مصرف جزئي اين مواد به صورت موردي و فصلي براي اين بيماران مشکلي ندارد اما ليمو ترش و آب ليمو داراي مواد قندي است که مصرف مکرر اين مواد به هيچ عنوان به افراد ديابتي توصيه نمي شود. بيماران ديابتي مي توانند از ساير فراورده هاي ليمو همچون پودر گرده ليمو با رعايت تعادل به عنوان چاشني غذا و از خاکشير،چاي و ساير مايعات به عنوان جايگزين شربت آبليمو استفاده کنند.

گزیده ای از دیگر خواص لیموترش

1) آکنه: ليمو حاوي اسيدسيتريک است که براي درمان آکنه بسيار موثر است. ويتامين C موجود در ميوه‌هاي استوايي براي طراوت پوست لازم است همان طور که مي‌دانيد خوردن ناشتا يک ليوان آب ولرم با ليمو براي پوست مفيد است. 1- با استفاده از انگشت يا پنبه کمي آب‌ليموي تازه روي آکنه بماليد و بگذاريد شب کامل روي پوست بماند. صبح روز بعد با آب صورت خود را بشوييد. اگرچه ممکن است کمي ناراحت کننده باشد و شايد احساس سوزش کنيد اما ليمو براي درمان آکنه بسيار مفيد و کاربردي است. 2- يک سهم آب‌ليموي تازه را با يک سهم آب گلاب و يا عسل رقيق‌شده با آب مخلوط کنيد و به مدت نيم ساعت روي آکنه بگذاريد و سپس با آب بشوييد. اين عمل را 2 بار، يک بار به هنگام صبح و يک بار عصر تکرار کنيد. اگرچه اين درمان‌ها طبيعي هستند اما در صورت حاد بودن آکنه و يا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنيد.

2) اضطراب را از بين مي‌برد؛ بررسي‌ها نشان مي‌دهد ليمو تأثير آرام‌بخش دارد و خستگي مفرط، سرگيجه، اضطراب، تنش و دستپاچگي را از بين مي‌برد. استنشاق روغن ليمو، هوشياري و قدرت تمرکز فرد را افزايش مي‌دهد. براي افزايش توانايي کارمندان در محيط کار از خوشبوکننده با بوي ليمو استفاده مي‌شود. اگر حالت عصبي و نگراني داريد، چند قطره روغن ليمو را روي دستمال بچکانيد و بو کنيد.

3) آفت دهان؛ خاصيت ثابت‌شده ضدباکتريايي و ضدويروسي ليمو روند بهبود آفت را تسريع مي‌کند. کافي است روزي 3 بار آب مخلوطي از يک ليموي تازه و يک ليوان آب ولرم غرغره کنيد اگرچه در اوايل احساس سوزش خواهيد کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پيدا مي‌کند.

4) تب؛ تب و لرز مي‌تواند علل متفاوتي داشته باشد اما ليمو هميشه يک درمان مفيد است. هر 2ساعت يک ليوان آب جوش با کمي عسل و آب يک ليموي ترش و تازه بخوريد تا تب و لرز شما از بين برود.

5) ميخچه و پينه بستن پوست؛ پماد ليمو را يک شب کامل روي ميخچه و پوست پينه‌بسته بماليد. يا اين که برشي به ضخامت حدود 5 ميلي‌متر را روي ميخچه قرار دهيد و با باند ببنديد.

6) اگزما؛ اگر از عفونت پوستي مانند اگزما رنج مي‌بريد، ليمو مي‌تواند تسکين دهنده باشد. 8 قطره روغن ليمو را با يک ليوان آب ولرم و يک قاشق غذاخوري عسل رقيق‌شده مخلوط کنيد. سپس پارچه تميز را به آن محلول آغشته کنيد و روزي 2 تا 3 بار به مدت 15 دقيقه روي قسمت مورد نظر قرار دهيد. اين روش نه تنها عفونت را کاهش مي‌دهد بلکه خارش را نيز از بين مي‌برد. عسل نيز مانند ليمو خاصيت ضدالتهابي دارد و روند بهبود را تقويت مي‌کند.

7) خستگي مفرط؛ افرادي که مسافت‌هاي طولاني پياده‌روي مي‌کنند، با احساس خستگي مي‌توانند با ايجاد سوراخي روي ليمو با استفاده از ني آب آن را بمکند تا علاوه بر احساس تازگي، از خواص دارويي ليمو استفاده کنند. کاوشگران براي محافظت از عفونت‌هاي منطقه استوايي نيز از ليمو استفاده مي‌کنند. مقدار کمي آب‌ليمو نسبت به مقدار زياد آب، تشنگي را به طور موثر رفع مي‌کند. مسافران با تجربه تصريح مي‌کنند، افزودن کمي آب‌ليمو به آب آشاميدني معمولي در شهرهاي مختلف، باعث ضدعفوني و مانع بيماري بر اثر حساسيت به آب‌هاي آلوده مي‌شود. از آن جايي که روغن ليمو فعاليت مغز را تحريک مي‌کند، هر زماني که بدون هيچ دليلي احساس خستگي کرديد و يا اين که به سختي مي‌توانيد تمرکز کنيد، 4 قطره روغن ليمو را به يک ليوان آب اضافه کنيد و هر چند ساعت يک ليوان آب‌ليمو بخوريد.

8) بوي نامطبوع دهان؛ ليمو بوي بد دهان که بر اثر مصرف برخي ادويه‌ها، کشيدن سيگار و يا کمبود بزاق ايجاد شده را رفع مي‌کند.براي خوشبو کردن دهان، روزي چند بار به طور کامل با يک ليوان آب ولرم حاوي آب يک ليمو غرغره کنيد. جويدن يک برش ليمو پس از هر وعده غذايي نيز مي‌تواند مفيد باشد.

9) فشار بالاي خون؛ پياز و سير همراه با ليمو به طور موثري با فشارخون بالا مقابله مي‌کند. 3 حبه سير را له کنيد، يک پياز را ريز خرد و با 4 ليوان شير کم چرب يا شير سويا به جوش بياوريد و سپس زير آن را خاموش کنيد. پس از 5 دقيقه مخلوط به دست آمده را از صافي رد کنيد و در يخچال قرار دهيد. آب 3 ليمو را به آن اضافه کنيد و در طي روز بخوريد. اگر از کلسترول بالا رنج مي‌بريد، خوب است بدانيد که پکتين در ليمو همراه با ماده مغذي ديگري، در کاهش چربي خون موثر است.

10) گزيدگي؛ روي محل گزيدگي، 2 قطره ليمو مخلوط شده با يک قاشق چاي‌خوري عسل بماليد، براي دور نگه داشتن حشرات، 20 قطره روغن ليمو را به يک ليوان آب اضافه کنيد و در هوا بپاشيد. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نيز دور نگه مي‌دارد. قرار دادن پنبه آغشته به روغن ليمو در اتاق‌خواب نيز حشرات را دور نگه مي‌دارد. اگر در هواي آزاد قرار داريد، 10 قطره روغن ليمو را به کمي روغن آفتاب‌گردان اضافه کنيد و به پوست خود بماليد.

11) بي‌خوابي؛ بررسي‌هاي متعددي نشان داده ترکيبي از روغن ليمو همراه با بابونه، سنبل‌الطيب و رازک اضطراب را کاهش مي‌دهد و باعث خواب منظم مي‌شود.

12) درد؛ آب‌ليمو تأثير قوي قليايي روي بدن دارد و عامل طبيعي در برابر اسيد اضافه بدن است. اين اسيد اضافه موجود در بدن، نقشي مهم براي دردهاي روماتيسم دارد. روزي 3 بار يک ليوان آب ولرم حاوي آب يک ليمو بخوريد و در صورت شدت درد، به هر يک ليوان، آب 2 عدد ليمو اضافه کنيد.

13) تقويت معده؛ پس از هر وعده غذايي، يک ليوان آب ولرم حاوي آب يک ليمو تازه بخوريد. اسيد موجود در ليمو، توليد اسيد معده و فعاليت عضلات معده را تحريک مي‌کند.

14) واريس؛ روغن ليمو خاصيت تقويت‌کننده رگ‌ها را دارد که با واريس مقابله مي‌کند. 6 قطره روغن ليمو را با 50 ميلي‌ليتر روغن مغز گندم، 2 قطره روغن سرو و 2 قطره روغن ارس مخلوط کنيد و به طور روزانه از پايين پا به بالا به طرف قلب به آرامي ماساژ دهيد. براي جان تازه بخشيدن به رگ‌ها، 8 قطره روغن ليمو، 4 قطره روغن سرو و يک قاشق غذاخوري عسل را در آب وان بريزيد و به مدت 15 دقيقه در آب بنشينيد.

15) مويرگ‌ها؛ مصرف ليموترش موجب استحکام مويرگ‌ها مي‌شود و خاصيت ضدميکروبي در خون دارد. مصرف ليموترش از خونريزي جلوگيري مي‌کند و بيوفلاونوئيدهاي موجود در آن خاصيت شکنندگي مويرگ‌ها را کاهش مي‌دهد.

16) قلب؛ نقش ويتامين C در بدن خنثي کردن نيتروزامين‌هاست و پکتين موجود در ليموترش موجب کاهش کلسترول بد خون مي‌شود که براي بيماران قلبي و عروقي بسيار مفيد است.

17) بدن، ذهن و روح؛ پزشکان متخصص چاقي معتقدند چاق‌ها اگر هرروز صبح آب يک عدد ليمو را در يک ليوان آب ولرم بريزند و ميل کنند زودتر لاغر مي‌شوند. همچنين خوردن اين شربت صبحگاهي موجب مي‌شود شما تا آخر روز نشاط و سرزندگي داشته باشيد. همچنين شربت آب‌ليمو چشم‌ها را درخشان و پوست را با طراوت مي‌کند.

18) سرماخوردگي؛ با توجه به مقدار بسيار زياد ويتامين ث موجود در ليمو، مصرف آن باعث افزايش مقاومت سيستم ايمني بدن مي‌شود. براي فرد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگي مصرف مخلوطي از آب‌ليمو تازه با عسل در يک ليوان آب گرم بسيار مفيد است. مصرف آب‌ليمو همچنين باعث کاهش تب در افراد بيمار مي‌شود.

توجه

* اگر از سوزش سر دل، ناراحتي مثانه و کليه رنج مي‌بريد و يا اين که به ميوه‌هاي استوايي حساسيت داريد قبل از استفاده از ليمو با پزشک مشورت کنيد.

* براي محافظت از ميناي دندان، نيم ساعت پس از خوردن ليمو مسواک بزنيد

* خوردن آب‌ليمو و يا استفاده از روغن ليمو براي کودکان زير 10ساله توصيه نمي‌شود.

- درمان عفونت مثانه : سيستيت (Cystitis)‏ يا در اصطلاح عام عفونت مثانه ، در واقع التهاب در مثانه به علت جايگزيني و رشد عامل بيماري زا در مثانه و ايجاد عفونت است. آب ليمو رقيق شده با آب ولرم ، در درمان عفونت مثانه بسيار موثر است زيرا موجب تسکين سوزش شده و از خونريزي جلوگيري مي کند.

- درمان هموروئيد : از آنجايي که ليمو ترش تازه زخم هاي دستگاه گوارش و روده را التيام بخشيده و در درمان يبوست نيز موثر است ، بدينوسيله دلايل اصلي بروز هموروئيد را نيز ريشه کن مي کند.

- درمان بيماري اسکوروي : نوعي بيماري است که در اثر کمبود ويتامين C به وجود مي‌آيد. علائم اين بيماري عفونت هاي مکرر همراه با سرفه و سرماخوردگي ، لب هاي ترک خورده ، زخم زبان و دهان، تورم و خونريزي لثه ها و غيره است و از آنجايي که ليمو ترش تازه سرشار از ويتامين C است ، براي درمان اين بيماري بسيار مفيد است. مصرف ليمو ترش تازه به افرادي که در محيط هاي آلوده مانند کوره، رنگ رزي، عمليات حرارتي، کارخانجات سيمان، معادن و غيره کار مي کنند ، توصيه مي شود.

- مراقبت از پوست : مصرف آب ليمو تازه و روغن آن براي پوست بسيار مفيد است. ليمو ترش پوست را جوان و درخشان کرده و به دليل دارا بودن مقادير زيادي از ويتامين C و فلاونوئيدها ، از بروز عفونت و بوي بد بدن جلوگيري مي کند. مصرف موضعي ليمو ترش بر روي پوست ، سلول هاي مرده، شوره سر، جوش و تاول و کبودي ها را از بين مي برد.

- کمک به هضم : عطر و بوي ليمو ترش تازه موجب ترشح آب دهان مي شود. اسيد هاي موجود در ليمو ترش مولکول هاي غذا را در هم شکسته و کمک شاياني به هضم غذا مي کنند. فلاونوئيدهاي هاي موجود در ليمو ترش تازه نيز دستگاه گوارش را تحريک کرده و ترشح شيره هاي گوارشي، صفرا و اسيد را نيز افزايش مي دهند.

- درمان يبوست : اسيدهاي موجود در ليمو ترش روده بزرگ را تميز کرده و به بهبود يبوست کمک مي کند. مصرف آب ليمو و نمک در تسکين يبوست نقش بسزايي دارد.

- درمان زخم معده : علاوه بر ويتامين C، ليمو ترش تازه حاوي ترکيبات خاصي به نام فلاونوئيدها است که داراي خواص ضد آنتي اکسيداني، ضد سرطاني و سم زدا هستند و به بهبود زخم هاي معده و زخم هاي دهان کمک شاياني مي نمايند.

- درمان اختلالات تنفسي : از روغن موجود در ليمو ترش براي تهيه داروهاي ضد گرفتگي بيني استفاده مي شود. خراشاندن پوست ليمو و استنشاق آن موجب تسکين فوري گرفتگي بيني و حالت تهوع مي شود.

- مراقبت از چشم : خواص ضد اکسيداني ويتامين C موجود در ليمو ، از پيري و دژنراسيون ماکولاي چشم محافظت مي کند. دژنراسيون ماکولا (Macular Degeneration) يا از بين رفتن لکه زرد شبکيه، شايعترين علت کوري در افراد مسن است. در اين بيماري ماکولا يا لکه زرد تخريب مي‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکيه چشم و مسئول ديد مستقيم و واضح است که براي کارهاي دقيق مثل خواندن و رانندگي لازم است. فلاونوئيدهاي موجود در ليمو از عفونت هاي چشمي نيز جلوگيري مي کند. در صورت ابتلا به آماس ملتحمه چشم ، مي توانيد چند قطره آب ليمو رقيق شده با آب ولرم را در چشم چکانده و شاهد بهبود آن باشيد. مصرف مداوم آب ليمو با گلاب نيز از ابتلا به آب مرواريد در سنين پيري جلوگيري مي کند.

- محافظت از دندان ها و استخوان ها : ويتامين C موجود در ليمو ترش تازه ، علاوه بر افزايش مقاومت بدن در برابر بيماري ها ، سلامت دندان ها و استخوان ها را حفظ کرده و از پوکي و سستي دندان ها ، کرم خوردگي دندان ها ، درد دندان ، خونريزي لثه ها و شکنندگي استخوان ها جلوگيري مي کند. محافظت از دندان ها و استخوان ها

- درمان نقرس : بروز نقرس به دو دليل اتفاق مي افتد. دليل اول ، تجمع راديکال هاي آزاد در بدن و دليل دوم ، تجمع مواد سمي، به ويژه اسيد اوريک است ، که ليمو ترش قادر به رفع هر دو مي باشد. ليمو ترش تازه منبع غني از آنتي اکسيدان ها و سم زدا هايي مانند ويتامين C و فلاونوئيدها است که راديکال هاي آزاد را از بين برده و بدن را از سموم پاک مي نمايند. درمان نقرس

- درمان مشکلات لثه : علل اصلي مشکلات لثه کمبود ويتامين C و رشد ميکروبي است. گاهي اوقات ، دليل اين نوع مشکلات ، زخم هاي ناشي از استخوان هاي تيز موجود در غذا ، اجسام سفت و غيره است. ليمو ترش تازه در رفع مشکلات لثه نقش بسزايي دارد زيرا ويتامين C موجود در آن ، خونريزي لثه ها را بهبود بخشيده ، فلاونوئيدهاي آن رشد ميکروبي را مهار کرده و پتاسيم موجود در ليمو ترش تازه به درمان زخم هاي لثه کمک شاياني مي کند.

- درمان سرماخوردگي و سرفه : ميزان ويتامين C موجود در ليمو ترش بيشتر از ليمو شيرين است بنابراين نوشيدن يک ليوان آب ولرم با آب ليموي تازه و عسل بهترين راه درمان سرماخوردگي و سرفه هاي خشک است.

- کاهش وزن : مصرف يک ليوان آب ولرم با آب ليمو ترش تازه براي کاهش وزن بسيار موثر است. اسيد سيتريک موجود در ليمو ترش يک چربي سوز عالي است. فقط کافي است هر روز دو ليوان آب ولرم با آب ليمو تازه مصرف کنيد تا در عرض يک هفته شاهد نتيجه قابل توجه آن باشيد. کاهش وزن

- درمان اختلالات ادراري : مقدار بالاي پتاسيم موجود در ليمو ترش ، در حذف مواد سمي و رسوبات موجود در کليه و مثانه بسيار موثر بوده و خاصيت ضد عفوني کننده ليمو نيز عفونت هاي دستگاه ادراري را درمان ميکند. ليمو از رشد و بزرگ شدن پروستات جلوگيري کرده و انسداد مجاري ادرار را که ناشي از رسوب کلسيم در دستگاه ادراري است را نيز رفع مي کند.

 انواع ماسک با لیموترش:

ماسک آبليمو و ماست براي روشن شدن پوست

آب نصف ليمو را در يک فنجان ماست بچکانيد، آنرا در يخچال نگهداري کنيد و هر شب قبل از خواب آنرا مانند يک کرم بر روي پوست خود بماليد. شما حتي مي توانيد پس از اينکه ماست به خوبي جذب پوست شد بر روي آن از يک لايه نازک کرم مرطوب کننده نيز استفاده کنيد. با مصرف مداوم، طي 1 الي 2 هفته متوجه تغيير رنگ پوست خود خواهيد شد. پوست شما قطعا لطيف تر و جوان تر خواهد شد. تا آنجا که مي توانيد استرس را کاهش دهيد.

ليمو ترش ، محوکننده چين و چروک

عصاره ليمو، يک تميزکننده موثر و سفت‌کننده پوست است و براي پوست‌هاي خشک، بسيار مفيد است و محوکننده چين و چروک صورت است. آب يک عدد ليمو ترش را به يک فنجان دوغ اضافه مي‌کنيم، آنها را با هم مخلوط کرده و روي پوست مي‌ماليم، پس از20 دقيقه وقتي که پوست خشک شد، صورت را با آب خنک مي‌شوييم. گفتني است؛ عصاره ليمو، يک تميزکننده موثر و سفت‌کننده پوست است و براي پوست‌هاي خشک، بسيار مفيد است و محوکننده چين و چروک صورت است…

يک ماسک ديگر که با استفاده از ليموترش مي‌توانيد، تهيه کنيد

اين است که يک عدد ليموي شسته و پوست نکنده و نصف پرتقال شسته و پوست نکنده را با هم در مخلوط کن مخلوط کنيد، يک فنجان کوچک ماست هم به آن اضافه کرده و روي صورت بماليد، سپس اجازه دهيد تا خشک شود، پس از 20 دقيقه پوست را با آب سرد و خنک بشوييد.

ماسک شفاف کننده پوست صورت:

زردچوبه + آبليمو يک قاشق چايخوري زردچوبه را با يک قاشق چايخوري آبليمو مخلوط کنيد. اين مخلوط را به مدت 20 دقيقه روي پوست خود قرار دهيد. مخلوط اين دو پوست شما را شفاف مي‌سازد. اين روش درماني را حداقل2   بار در هفته انجام دهيد

مخلوط آبليمو و گليسرين براي نرمي پوست:

مخلوط آبليمو و گليسرين به کيفيت 1 به2 براي نرم کردن پوست و از بين بردن جوش،آکنه و آفتاب‌سوختگي‌هاي پوست بسيار مفيد است.

 ماسک ليموترش و قهوه، رفع کننده پف صورت ( براي پوستهاي چرب)

1 قاشق قهوه، 1 قاشق ماست و يک قاشق آبليموي تازه را مخلوط مي کنيم و بر صورت ماليده و به مدت نيم ساعت مي گذرايم بماند، سپس با آب ولرم مي شوييم .

ماسک خانگي ليمو براي کم رنگ کردن کک و مک

آبليمو و عسل را به ميزان يکسان مخلوط کنيد. يک برگ دستمال کاغذي را در محلول مرطوب کرده و به مدت 20 دقيقه روي محل کک و مک قرار دهيد؛ سپس صورت را با آب سرد بشوييد.

ماسک خانگي ليمو براي پوست‌هاي چرب

اگر پوست شما چرب است مي توانيد آنرا با ليمو که يک ماده قابض است تميز کنيد. به اين ترتيب که يک قاشق چاي خوري آب ليمو را در دو فنجان آب مقطر بريزيد و با يک پنبه تميز صورت خود را با آن پاک کنيد. اين کار باعث کاهش چربي پوست مي شود و از پديد آمدن جوش هاي صورت جلوگيري مي کند. در صورت استفاده از اين لوسيون براي جلوگيري از رشد باکتريها بهتر است هرروز يک محلول تازه درست کنيد. مصرف اين محلول باعث خشک شدن پوست مي شود و براي پوست هاي چرب بسيار مفيد است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداري کنيد. همچنين مي توانيد يک سفيده تخم‌مرغ را با پنچ قطره آبليمو مخلوط کنيد و روي پوست قرار دهيد. بعد از 20 دقيقه با آب سرد بشوييد. آب‌ليموي تازه را در همان ميزان آب بريزيد و روزي دو تا سه دفعه صورت را با آن پاک کنيد

ماسک خانگي ليمو براي پوست‌هاي خشک

يک قاشق چايخوري آبليمو را با يک قاشق غذاخوري خامه ترش مخلوط کنيد. مواد را روي صورت قرار دهيد و پس از 20 دقيقه با آب جوشانده گرم آبکشي کنيد.يک قاشق چايخوري آبليمو را با مقدار مشابه عسل مخلوط کنيد و يک قاشق غذاخوري حريره جوي گرم را به آن بيفزاييد. ماسک را به مدت 20 دقيقه روي صورت قرار داده و سپس با آب گرم آبکشي کنيد.

ماسک خانگي ليمو براي پوست‌هاي خيلي خشک

يک پره ليمو را به همراه پوست آن به خوبي ريز کنيد. يک عدد سفيده تخم‌مرغ و يک قاشق چايخوري خامه پر چرب يا خامه ترش را با هم مخلوط کنيد. مواد را به خوبي هم بزنيد و روي صورت قرار دهيد. پس از 20 دقيقه ماسک را توسط پارچه کتاني که با آب گرم مرطوب شده است پاک کنيد. ماسکي براي نرمي پوست دست پوست ليمو‌ترش را گرفته و رنده کنيد. گليسيرين و سفيده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنيد و هم بزنيد تا يکدست شود و به صورت کرم در بيايد. کرمي را که تهيه کرده‌ايد روي دست‌هايتان بماليد و خوب ماساژ دهيد. بهتر است دستکش دست کنيد و به مدت دو ساعت کرم را روي دست‌ها نگه داريد، سپس دست‌ها را با آب بشوييد و در نهايت کرم مرطوب‌کننده هميشگي خود را بزنيد.

ماسکي براي رفع لکه‌هاي قهوه‌اي دستها

لکه‌هاي قهوه‌اي رنگي که روي دست‌ها ظاهر مي‌شوند، همواره دلخوري خانم‌ها را به همراه دارند. براي خلاص شدن از وجود اين لکه‌هاي قهوه‌اي کافيست آب ليموي ترش را گرفته و روي دست‌هايتان بماليد و اجازه بدهيد خشک شود. همچنين روزانه سه بار مقداري روغن کرچک را به دست‌ها بماليد و از ماسک‌هايي که در بالا آموزش داده شد نيز غافل نشويد. همچنين مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين E را فراموش نکنيد زيرا باعث احياي سلول‌هاي پوستي مي‌شود.

انواع ماسک مو با آبليمو

ماسک ليموترش و عرق بيد براي رشد مو

براي رشد مو1  عدد ليمو را در يک ليتر آب مخلوط کرده موها را خوب ماساژ دهيد به جاي آب اگر عرق بيد باشد بهتر است.

درمان شوره سر با آبليمو

آب ليمو براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را کاهش ميدهد. عصاره حاصل از آبگيري يک ليموي تازه را حدود 20 دقيقه برروي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب به طور کامل بشوئيد. همچنين آب ليمو مي تواند به عنوان يک ضد خارش، به صورت ماساژ برروي پوست سر استفاده شود

فوايد آبليمو براي موهاي چرب

شستشوي موي چرب با استفاده از آب ليمو باعث کاهش چربي آن مي شود. به اين صورت که عصاره حاصل از ابگيري دو عدد ليمو در يک ليتر آب مورد استفاده قرار دهيد و موهايتان را با اين محلول بشوييد. اين روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها مي شود. همچنين مصرف آن باعث ميشود موهاي طلايي رنگ روشنتر شوند.

ماسک درخشان کننده پوست با آب ليمو:

يک قاشق غذاخوري آب ليمو را با يک سفيده تخم مرغ و آب انگور مخلوط نماييد. اين ماسک باعث نرمي و درخشش پوست شما مي گردد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,229
  • بازدید ماه : 4,598
  • بازدید سال : 33,086
  • بازدید کلی : 284,144
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا