loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 146 پنجشنبه 1395/02/23 نظرات (0)

خواص آرتیشو یا کنگر فرنگی

گياه آرتيشو يا كنگر فرنگي در تحريک ترشحات صفرا، درمان نارسايي و اختلالات کبدي و دفع سموم از بدن بيماران مبتلا به آنژين کاربرد دارد.

برگ ‌هاي آرتيشو داراي اينولين و ماده‌اي تلخ بنام سينارين (Cynarine) بوده و اين گياه حاوي پروتئين، آهن، فسفر، پتاسيم، سديم، کلسيم، ويتامين A، B1، B2، B3، ويتامين C است.

سينارين موجود در اين گياه باعث تحريک ترشحات صفرا مي ‌شود.

کبد را تميز و اعمال آن را تنظيم مي‌ کند.

در اختلالات کبدي نظير يبوست‌ هاي ناشي از عدم دفع صفرا، وجود صفرا در خون، ورم روده، زردي و افزايش کلسترول خون موثر است.

مصرف آن در درمان بيماري‌ هاي مختلف مانند مرض قند ناشي از نارسايي اعمال کبد وچاقي، کهير، آسم، نقرس، سنگ کليه، تصلب شرائين، رماتيسم، کمي دفع ادرار مفيد است.

كنگر فرنگي در بيماري ‌هايي مانند آنژين، موجب دفع سموم از بدن بيمار از راه ادرار مي ‌شود.

اين گياه باعث دفع سنگ ‌هاي کيسه صفرا شده و هضم غذا را در پي دارد.

آرتيشو يا کنگر فرنگي داروي لاغري است و کساني که مي ‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند مي ‌توانند هر روز آرتيشو بخورند.

اين گياه در درمان ميگرن موثر است.

همچنين افرادي که بدن آن ها دچار خارش مي ‌شود، نيز مي ‌توانند از عصاره ي اين گياه در درمان و برطرف کردن خارش استفاده کنند.

بهتر است زنان در طى دوره شيردهي از مصرف آرتيشو خوددارى كنند؛ چرا كه ترشح شير را كاهش مى ‌دهد.

آرتيشو يا کنگر فرنگي گياه بومي مناطق مرکزي مديترانه است ولي در حال حاضر در بيشتر نقاط معتدل دنيا کشت مي‌شود ،

آرتيشو طبيعت گرم و خشک دارد و کلسيم ، فسفر ، پتاسيم ، ويتامينهاي K، B1، B2، B3 و آهن از مواد فراوان موجود در اين گياه است.

از تمام نقاط اين گياه ميتوان براي تهيه انواع سالادها و غذاها استفاده کرد ، گياه تازه را پس از تميز کردن ميتوان منجمد کرد تا در فصول مختلف از آن استفاده شود ، شيره برگ آرتيشو يا کنگر فرنگي داراي املاح معدني مختلف و سينارين Cynarine است و مصارف درماني فراوان دارد.

آب آرتيشوي تازه را با دستگاه آبميوه‌گيري ميتوان گرفت ، معمولاً آب آرتيشو را با آب سبزي‌هاي ديگر مانند کرفس مخلوط مي‌کنند تا تأثير بيشتري داشته باشد ؛

همچنين مي‌توان از گياه خشک شده آرتيشو هم استفاده کرد ، ميتوانيد 20 گرم خشک شده اين گياه را با 1 ليوان آب جوش به مدت  بیست دقيقه دم کنيد و نيم ساعت پيش از هر وعده غذايي بنوشيد ، برگ‌هاي خشک گياه را نيز مي‌توانيد حدود یک ساعت خيس کنيد سپس در پخت غذا استفاده نماييد.

کبد و صفرا :

قسمت هايي از اين گياه به علّت طعم تلخ و مواد مؤثري که دارد موجب تحريک و افزايش صفرا و دفع ادرار مي‌گردد ، عصاره ي تلخ موجود در آرتيشو براي بيماري‌هاي صفرا و کبد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

کاهش وزن :

استفاده از چاي آرتيشو در لاغري و کاهش وزن موثر است و منبع عالي فيبر محسوب مي شود. ، براي تهيه چاي آرتيشو 10 گرم برگ خشک و 20 گرم برگ تازه آنرا در يک قوري کوچک آبجوش دم کنيد و پس از بيست دقيقه آن را صاف کنيد و هر روز 2 استکان از آن بنوشيد.

چربي خون و نقرس :

خوردن آرتيشو کلسترول خون را پايين مي آورد ، استقاده از برگ تازه آرتيشو همراه با انواع سالاد فصل البته در صورت امکان همراه با کلم بروکلي بسيار مفيد است.

آسم و تنگي نفس :

برگ هاي تازه آرتيشو را آب بگيريد و روزانه 1 استکان پس از صبحانه و عصرانه ميل کنيد ، در صورت ترکيب شدن با مقدار مساوي ميوه ي بِـه تاثير آن چند برابر ميشود.

گرفتگي رگ ها و تصلب شرائين :

استفاده از آرتيشو به شکل سالاد همراه با جوانه هايي مانند جوانه گندم ، ماش ، عدس و … به صورت بخارپزشده با مقداري روغن زيتون بسيار موثر است.

اگزما و خشکي پوست :

مقداري برگ تازه آرتيشو را رنده کنيد و روي محل بگذاريد و پس از ?? دقيقه بشوييد.

پاکسازي و دفع سموم بدن :

به دليل وجود مواد تانن‌دار آرتيشو سموم بدن را دفع مي‌کند ، استفاده از دم کرده آرتيشو توصيه ميشود.

درمان زخم‌ داخلي و خارجي و توقف خونريزي :

ويتامين k در آرتيشو سبب قطع خونريزي‌هاي داخلي و خارجي مي‌شود ؛ مصرف خوراکي و همچنين تازه آن به شکل هاي مختلف همين تاثير را دارد ( در گذشته زخم‌هاي عميق مانند زخم خنجر و تير را با پاشيدن پودر آرتيشو خشک فورا درمان مي‌کردند و به همين دليل به آن قنگر يا قنگه يعني التيام دهنده زخم مي‌گفتند ).

تقويت حافظه :

به علت داشتن فسفر به تقويت حافظه کمک ميکند ، مصرف روزانه به همراه غذا و همچنين به صورت آب گرفته موثر است.

خواب آور :

مصرف 1 استکان آب برگ تازه آرتيشو 1 ساعت پيش از خواب آرام بخش و خواب آور است.

کاهش اوره خون :

مصرف روزانه آب برگ تازه آرتيشو همراه با آب کرفس تازه باعث کاهش اوره شده و از عوارض آن مي کاهد.

دردهاي استخواني :

آرتيشو به خاطر کلسيم براي استخوان درد و درد زير بغل سودمند است ، براي درد هاي استخواني مصرف خوراکي و همچنين پختن مقداري از برگ تازه به صورت آب پز و قرار دادن روي محل درد و بستن آن توصيه مي شود.

ديابت :

اينولين موجود در آرتيشو قند خون را ثابت نگه مي‌دارد ، بيماران ديابتي نيم ساعت پيش و يا ? ساعت پس از هر غذا 1 استکان آب برگ تاره آرتيشو را بنوشند.

سيستم گوارشي :

مصرف آرتيشوي پخته همراه با غذا به طور موثر نفخ ، گاز معده ، تهوع و درد معده را از بين مي برد ، آرتيشو به علت داشتن آنتي اکسيدان براي سلامت کبد مفيد است و ادرارآور طبيعي است و علايم سندروم روده تحريک پذير را کاهش مي دهد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,188
  • بازدید ماه : 4,557
  • بازدید سال : 33,045
  • بازدید کلی : 284,103
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا