loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 166 دوشنبه 1395/03/24 نظرات (0)

خواص زالزالک

زالزالک در مناطق مختلف اسامي متفاوتي دارد. يکي از نامهاي زالزالک "کيالک" است. زالزالک ميوه کوچک و ريز پاييزي به رنگهاي قرمز و نارنجي و با هسته اي گرد ،بزرگ و سخت ميباشد. درختچه هاي زالزالک بسيار تيغ دار ميباشند و گاها بهنوان درختچه زينتي در فضاي شهر کشت ميشوند.

زالزالک سرشار از ويتامين A ويتامين C و ويتامينهاي گروه B است.

آنتي اکسيدانهاي موجود در زالزالک از بروز سرطان و حساسيت رگهاي خوني در اثر آلودگي هوا، دود سيگار، و مواد شيميايي جلوگيري ميکند.

در تسکين دردهاي آنژيني و خونرساني به قلب موثر بوده و خستگي را برطرف ميکند.

ميوه زالزالک در درمان اسهال و عملکرد قلب موثر است و فشار خون و کلسترول بد خون را کاهش ميدهد.

دمکرده ي گلهاي خشک شده زالزالک در درمان بيخوابي، تنگي نفس، سرگيجه ، تپش قلب و احساس وزوز و صدا در گوش استفاده ميشود.

زالزالک ملين ،مقوي معده و بازکننده رگهاي گرفته است.

درون هسته زالزالک ماده سمي بنام آميگدالين وجود دارد بنابراين از خوردن هسته آن بايد پرهيز کرد.

چاي زالزالک بصورت آماده و کيسه اي در اغلب فروشگاهها موجود است اما طعم خانگي و سنتي آن لطف ديگري دارد. ميتوانيد 1-2قاشق غذاخوري پودر زالزالک را با يک ليوان آب جوش به مدت 10-15دقيقه دم کنيد.

چاي زالزالک آرامبخش است و در درمان بيخوابي موثر است. همچنين مصرف چاي زالزالک براي مبتلايان به بيماريهاي قلبي فوق العاده مفيد است و از بروز لخته خون در رگها جلوگيري کرده و کار قلب را منظم ميکند. همچنين مصرف روزانه آن باعث کاهش استرس و کنترل دلواپسي ميشود.

شربت زالزالک بهمراه شکر سرخ در درمان سردردهاي شديد موثر است.

زالزالک در درمان آنژين و تصلب شرايين استفاده ميشود و بعلت داشتن اسيد تارتاريک و اسيد ماليک در رفع کم خوني و درمان بيماري سل موثر است.

زالزالک بعلت داشتن تانن فراوان قابض بوده و براي درمان اسهال مفيد ميباشد.

-ميوه آن محرک، قابض، ملايم، مقوي معده، مفتح و باز کننده گرفتگي ها است.

هم چنين براي درمان کولون و ورم کولون و التهاب امعاء و تنظيم عمل روده مفيد است.

-ضد خونريزي، تب بر و ضد تشنج است.

-اعصاب فرسوده را آرام مي سازد.

-کمبود ويتامين«ث» بدن را تأمين مي کند.

-اگر 200 تا 300 گرم آن را بدون پوست به جاي وعده صبحانه بخوريد و يا يک کيلوگرم از آن را با شکر شربت کنيد و هر روز يک چهارم آن را بخوريد، اسهال خوني را بند مي آورد.

-جهت رفع سوءهاضمه و اسهال، توصيه شده است آن را سوزانده و مصرف نماييد.

-چنان چه عصاره آن را بخوريد، قلب را تقويت مي کند؛ تنگي نفس را که ناشي از ضايعات قلبي است درمان مي کند؛ براي درمان بزرگ شدن قلب مفيد است؛ ضربان قلب را متعادل و مرتب مي کند؛ ضعف قلب را برطرف مي نمايد.

-40گرم از آن را در يک ليتر آب جوش دم کنيد و آب صاف کرده آن را بنوشيد. در اين صورت اختلالات جريان خون را برطرف و فشار خون را درمان مي کند.

-200گرم از آن را در يک ليتر آب بسيار بجوشانيد تا آب آن کم بشود. پس از ته نشين شدن، آن را هر روز بر پوست بماليد؛ لک هاي سرخ را برطرف مي سازد.

 خواص درماني گل زالزالک

-هر روز 40 گرم از آن را در يک ليتر آب جوش دم کرده و بنوشيد، آثار مفيدي در تنظيم فشار خون دارد؛ ضعف قلب را برطرف مي سازد؛ آنژين را درمان مي کند؛ براي درمان ورم آئورت مفيد است؛ اختلالات عصبي از جمله نگراني، بي خوابي، سرگيجه، احساس صدا در گوش و نظاير آن را درمان مي کند.

-روزي سه بار هر مرتبه يک قاشق سوپ خوري از آن را در يک فنجان آب جوش دم کنيد و آب صاف کرده آن را بنوشيد، ضد اسپاسم است. همچنين داروي مفيدي براي دوران يائسگي به شمار مي رود.

-آب جوشانده آن را در دهان و گلو نگه داريد و غرغره کنيد. تورم و جراحات مخاط دهان وگلو را برطرف مي سازد.

خواص درماني برگ زالزالک

-50گرم از آن را در يک ليتر آب بجوشانيد و پس از خنک شدن روزي سه بار آب آن را در دهان بگيريد. برفک دهان را برطرف مي سازد و آبسه لثه را نيز باز مي کند. اگر در گلو غرغره کنيد. درد گلو و آنژين را درمان مي کند.

اگر به پوست بماليد پوست ظريف شده را درمان کرده و سالک را رفع مي کند.

 زالزالک و بيماري‌هاي قلبی

زالزالک براي برطرف کردن مشکلات قلبي خفيف مناسب است. عصاره برگ‌ها، گل و ميوه اين گياه باعث افزايش انقباض ماهيچه‌هاي قلبي و ضربان قلب مي‌شود. مطالعات نشان مي‌دهد مصرف زالزالک باعث افزايش جريان خون و بهبود دردهاي آنژيني (درد در ناحيه قفسه سينه) مي‌گردد؛ زيرا علت دردهاي آنژيني عدم دريافت خون سرشار از اکسيژن توسط قلب است؛ و مواد شيميايي موثر موجود در زالزالک با افزايش جريان خون عروق کرونر قلبي، اکسيژن مورد نياز اين سلول‌ها را تامين و از اين دردها جلوگيري مي‌کنند. در ضمن زماني که قلب توانايي خود براي پمپاژ خون به سمت اعضاي بدن را از دست مي‌دهد که در اکثر مواقع به علت سکته قلبي مي‌باشد، مصرف زالزالک بسيار مناسب است.

تعديل فشارخون با زالزالک

زالزالک باعث کم شدن فشارخون در افراد مي‌شود. همچنين از افت فشار نيز جلوگيري مي‌کند. در حقيقت فشارخون را تعديل مي‌کند. همچنين باعث کاهش فشارخون در بيماران ديابتي نيز مي‌گردد. زالزالک در مواجهه با استرس و بي‌خوابي دم کرده زالزالک براي مشکلات عصبي کاربرد دارد؛ زيرا عواملي را که در برابر جريان خون مقاومت مي‌کنند، کاهش مي‌دهد و فشارخون را کم مي‌کند. همين عامل باعث کاهش استرس مي‌شود. همچنين دمنوش زالزالک تازه يکي از بهترين گزينه‌ها براي افزايش زمان خواب آرامش‌بخش است.

بهبود کلسترول بالا با زالزالک

مطالعات نشان مي‌دهد مصرف زالزالک LDL کلسترول يا همان کلسترول بد را در جريان خون کاهش مي‌دهد و نيز منجر به کاهش توليد کلسترول در کبد افرادي که رژيم غذايي سرشار از کلسترول دارند، مي‌شود. سرکه زالزالک از عوامل اصلي کاهش کلسترول و تري‌گليسيريد در بدن مي‌باشد.

زالزالک سرشار از آنتي‌اکسيدان‌ها

زالزالک سرشار از مواد آنتي‌اکسيداني بسيار قوي و موثر مانند فلاوونوئيدها، آنتوسيانيدين‌ها، پروآنتوسيانيدين‌ها و ... مي‌باشد. اين آنتي‌اکسيدان‌ها باعث افزايش جريان خون به سمت قلب و باعث پيشگيري از بيماري‌هاي کرونر قلبي مي‌شوند. در نتيجه سکته‌هاي قلبي در افرادي که به طور منظم از زالزالک استفاده مي‌کنند کاهش مي‌يابد.

زالزالک براي تناسب اندام

زالزالک در فرايند سوزاندن چربي‌ها کمک مي‌کند و کالري اضافي تحميل‌شده بر بدن را از بين مي‌برد. در نتيجه براي اهداف کاهش وزن و لاغري مناسب مي‌باشد.

زالزالک و ديابت

برخي مطالعات تأثير زالزالک را بر کاهش قند خون در موش‌ها به اثبات رسانده‌اند، اما براي تأييد اثرات آن در رابطه با انسان‌ها تحقيقات بيشتري لازم است. دم کرده زالزالک براي مشکلات عصبي کاربرد دارد؛ زيرا عواملي را که در برابر جريان خون مقاومت مي‌کنند، کاهش مي‌دهد و فشارخون را کم مي‌کند

اثرات درماني ديگر زالزالک

* کاهش علائم يائسگي مانند گرگرفتگي

* بهبود سوءهاضمه

* پيشگيري از بيماري‌هاي کبدي

* اثرات ضد التهابي

توجه

مصرف ميوه اين گياه در مقادير معمولي اثرات مضري را به همراه ندارد؛ اما مصرف اين گياه به همراه ساير ضمايم مانند گل و برگ‌هاي آن؛ که به صورت دارو، عصاره يا دمنوش تهيه مي‌شوند در مقادير زياد ممکن است منجر به بروز علائمي چون: سردرد، ميگرن، خستگي، تهوع، تپش قلب، لکه‌هاي پوستي خفيف، خواب‌آلودگي، علائم بيماري‌هاي رودي معدي و... گردد.

همچنين مصرف مقادير زياد اين گياه به شکل دارو براي خانم‌هاي باردار و شيرده مناسب نمي‌باشد.

زالزالک با بسياري از داروهاي بيماران قلبي تداخل دارد.

اين گياه ممکن است عملکرد داروهاي مربوط به نارسايي قلبي، فشارخون بالا، آنژين، آريتمي قلبي و ... را محدود کند.

اگر مشکلات قلبي داريد و دارو مصرف مي‌کنيد؛ بدون مشورت با پزشک خود از مقادير زياد زالزالک، عصاره، دمنوش يا داروهاي تهيه‌شده از آن مصرف نکنيد.

  خواص درماني عرق زالزالک یا کیالک:

• مفيد در کاهش بيليروبين(صفرا)

• مفيد براي افراد صفراوي مزاج

• مفيد در درمان اگزما و خارش بدن

• ادرار آور

• تنظيم قند خون

• تنظيم فشارخون

• کاهش غلظت خون

• تنظيم ضربان قلب و جلوگيري از سخت شدن رگ ها و تصلب شرايين

• مفيد در کاهش التهاب

• موثر در درمان صداي گوش

• قابض مفيد در درمان اسهال خوني

• موثر در تقويت قلب و معده

• مفيد براي افراد مبتلا به روماتيسم و مبتلايان به ورم روده

• درمان قطره قطره آمدن ادرار

يک ليوان قبل و يا بعد از غذا ميل شود براي تاثير بيشتر مي توان به طور مساوي با عرق شاه تره مخلوط و ميل نمود که کمک به تسريع عملکرد آن مي شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 102
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 14
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,248
  • بازدید ماه : 4,617
  • بازدید سال : 33,105
  • بازدید کلی : 284,163
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا