loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 444 دوشنبه 1395/11/04 نظرات (1)

خواص ترب سیاه

ترب سياه دوست دستگاه گوارش و کبد است.

در طب گياهي و سنتي ترب سياه شهرت زيادي براي حفظ سلامت روده‌ها دارد.

از ساليان قبل خواص ترب سياه روي سيستم گوارشي و به ويژه براي تنظيم عملکرد صفرا کاملا شناخته شده است.

به اين ترتيب که اين ترب باعث افزايش ترشح و دفع صفرا مي‌شود.

نقطه‌ي قوت ديگر ترب سياه اين است که باعث سم‌‎زدايي از کبد مي‌شود.

زماني که به عنوان مثال داروي زيادي مي‌خوريد بعد از آن لازم است که به فکر سم‌زدايي از اين عضو حساس بدن باشيد.

اين ترب همچنين خاصيت مليني جزيي نيز دارد.

توجه داشته باشيد در صورت انسداد مجاري صفراوي نبايد از ترب سياه استفاده کرد.

شربت ترب سياه براي مقابله با سرفه

امان از زماني که سرفه‌هاي پي در پي راه نفس آدم را بند مي‌آورد. در اين صورت هيچ‌چيز به اندازه‌ي ترب سياه يک درمان مفيد و طبيعي نيست. شربت ترب سياه باعث مي‌شود که مخاط برونشيت روان شده و دفع شود. به همين دليل هم براي درمان سرفه و مشکلات تنفسي فوق‌العاده است.

روش مصرف

ترب سياه را شسته و پوست بگيريد و سپس خرد کنيد. ترب‌هاي خرد شده را کف ظرف بچينيد و روي آن را با يک لايه‌ي نازک شکر يا قند بپوشانيد. اجازه دهيد به مدت يک روز بماند تا شربت آن دربيايد. شربت به دست آمده را در يک پياله ريخته و روزانه 4 تا 6 قاشق ميل کنيد.

ترب سياه شهرت زيادي براي حفظ سلامت روده‌ها دارد.

از ساليان قبل خواص ترب سياه روي سيستم گوارشي و به ويژه براي تنظيم عملکرد صفرا کاملا شناخته شده است. به اين ترتيب که اين ترب باعث افزايش ترشح و دفع صفرا مي‌شود توجه توجه شربت به دست آمده را بيش از 48 ساعت نگهداري نکنيد. در صورت انسداد مجاري صفراوي از ترب سياه استفاده نکنيد.

ترب سياه براي عيد و روزهاي جشن عيد نزديک و بساط مهماني و پرخوري در پيش.

خوشبختانه ترب سياه پشت آن ظاهر سياه و گوشت آب‌دار و کمي تند خود حاوي ترکيبات بسيار قوي مي‌باشد که کبد را تقويت و تميز کرده و عملکرد صفرا را کنترل مي‌کند. براي همين هم براي روزهاي جشن و سروري که رژيم را فراموش مي‌کنيد و حسابي دلي از عزا در مي‌آوريد خوب است. بالاخره بعد از پرخوري و مصرف انواع مواد غذايي چرب و شيرين بايد صفايي به کبدتان بدهيد.

روش مصرف

يک هفته قبل از روزهاي عيد يا يک هفته بعد از آن حتماً يک عدد ترب سياه خام ميل کنيد. توجه داشته باشيد در صورت انسداد مجاري صفراوي نبايد از ترب سياه استفاده کرد.

براي رفع خستگي بچه‌ها

ترب سياه سرشار از ويتامين C مي‌باشد براي همين هم با خستگي مقابله مي‌کند. مي‌توانيد به کودکان بالاي سه سال شربت ترب سياه بدهيد تا خستگي گذراي آن‌ها از بين برود.

چگونه ترب سياه خوب انتخاب کنيم؟

موقع خريد ترب‌هايي را انتخاب کنيد که کاملا سفت، سالم، بدون زدگي و بدون لک باشند. توجه داشته باشيد که مي‌شود به مدت چند هفته ترب سياه را در يخچال نگهداري کرد البته به شرط اينکه آن‌ها را نشسته باشيد و داخل يک کيسه‌ي پلاستيکي سوراخ‌سوراخ نگهداري کنيد.

ترب از نظر طب قديم ايران گرم و خشک است و از زمان‌هاي بسيار قديم براي درمان بسياري از بيماري‌ها به کار مي‌رفته است. ترب براي دفع سنگ‌هاي صفراوي مفيد است. ترب براي درمان نقرس و روماتيسم مفيد است.

برگ ترب اگر با غذاخورده شود به هضم غذا کمک مي‌کند.

آب برگ ترب براي تقويت چشم مفيد است.

ترب براي درمان يرقان مفيد است.

تخم ترب درد را تسکين مي‌دهد.

در صورت مسموميت غذايي مقداري تخم ترب را همراه با سکنجبين به بيمار بدهيد، باعث استفراغ مي‌شود و معده را پاک مي‌کند.

براي مداواي زخم‌هاي بدن از ترب و عسل ضماد تهيه کرده و روي زخم بگذاريد.

دم کرده ترب ادرارآور است و براي درمان حبس البول به کار مي‌رود.

تخم ترب ادرارآور و قاعده‌آور است.

دم‌کرده ريشه ترب تقويت‌کننده بدن است.

مقابله با سنگ کليه با ترب

براي دفع سنگ کيسه صفرا و سرفه‌هاي تشنج‌آور از ترب به صورت زير استفاده کنيد:

در يک ترب بزرگ حفره ايجاد کرده و همچنين در ته آن هم سوراخ ريزي به وجود آوريد، به طوري که آب قطره‌قطره از آن خارج شود. سپس مقادير شکر در حفره ريخته و آن را با آب پر کنيد و ترب را در دهانه شيشه يا استکاني قرار دهيد که آب آن قطره‌قطره از سوراخ ريز ته ترب خارج‌شده و در داخل شيشه يا استکان پر شود. اين آب را چند بار در روز بنوشيد.

ترب و خواص درماني ديگر

خوردن تخم ترب ترشح شير را زياد مي‌کند.

خوردن ترب رنگ چهره را باز مي‌کند.

جوشانده ترب براي درمان اسهال خوني مفيد است.

تخم ترب اشتهاآور است.

براي از بين بردن تب تخم ترب را دم کرده و به بيمار بدهيد.

تخم ترب به صورت ضماد براي ورم پستان در مادران شيرده استفاده مي‌شود.

مضرات

اسراف در خوردن ترب موجب دل‌پيچه شده و براي دندان و گلو مضر است.

ترب به دليل داشتن ترکيبات گوگردي به عنوان ضدباکتري، ضد قارچ و ضد ويروس عمل مي‌ کند و مانع از بروز عفونت هاي راه تنفسي و مجاري ادرار مي‌ شود.

ترب سياه مانع بروز سنگ مثانه مي‌ شود، به‌ علاوه از انسداد مجاري تنفسي جلوگيري مي ‌کند.

ترب سياه علاوه بر اينکه کليه را فعال ميکند و همچنين باعث پودر شدن سنگ کليه به ويژه سنگ هاي اگزالات کليسم(Calcium oxalate) مي شود

دقت کنيد که حتما بعد از غذا بخوريد شما براي دفع سنگ کليه مي توانيد آب ترب سياه را بگيريد سپس روزي يک ليوان ودقت کنيد که حتما بعد از غذا بخوريد(به علت خاصيت بازي ترب توصيه مي شود از مصرف زياد آن پرهيز کنيد چرا که پرز هاي روده را از بين ميبرد و همچنين به علت دير هضم بودن نفاخ است و نفخ زياد باعث درد بيشتر سنگ کليه مي شود..

و نيز محتواي قابل توجه ويتامين C و ويتامين ‌هاي گروه B در ترب منبع خوبي براي پيشگيري ازکمبود اين ويتامين خصوصا در افراد سيگاري که نياز به اين ويتامين در آن ها بالا است، را جبران ميکند

 

آیماه بازدید : 436 یکشنبه 1395/10/26 نظرات (0)

تخمه ها از سري تنقلات پرطرفدار بوده که جايگاه خاصي در دور همي ها دارد.

تخمه ها سرشار از چربي هستند و در هنگامي که ميرسند تا حد زيادي از نشاسته شان ، از بين مي رود. و حجم چربيشان بيشتر مي شود.

اما آيا اين تخمه ها بري بدن مفيدند؟

تخمه ها منبع غني چربي هستند که هنگام رسيدن، مقدار زيادي از نشاسته خود را از دست مي دهند و به ميزان چربي آنها افزوده مي شود.

از نظر نوع چربي هم داراي اسيدهاي چرب اشباع و غيراشباع هستند که البته مقدار اسيدهاي چرب غير اشباع (مفيد) آنها بيشتر است…

تخمه ها مانند ماهي ها از نظر امگا 3 غني اند. امگا 3 موجود در تخمه ها به کاهش بي نظمي هاي ضربان قلب، تري گليسريد خون، خطرات تشکيل لخته، سرعت سخت شدن شرايين، خطر فشارخون بالا و کاهش سرطان و اختلالات رفتاري در جوانان کمک مي کند و برعکس امگا3 هاي دارويي، خطر مسموميت ندارند.

در ادامه مطلب به خواص برخي از انواع تخمه ها اشاره مي کنيم.

تخمه آفتابگردان:

انرژي ساز تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روي، پتاسيم، منيزيم، آهن و حاوي ميزان قابل توجهي فولات (اسيدفوليک)، ويتامين? Bو ويتامين هاي ديگر گروه B است که اين ويتامين ها باعث مي شوند بدن به خوبي بتواند از کربوهيدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژي باشد. يک مشت تخمه آفتابگردان 20 درصد تيامين يا همان ويتامين 1 Bموردنياز روزانه افراد را تامين مي کند. تخمه هاي آفتابگردان سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نشده چند باندي ، به خصوص اسيدلينولئيک هستند که نوعي اسيدچرب امگا 3محسوب مي شود. علاوه بر اين، اين تخمه حاوي اسيدهاي چرب اشباع نشده تک باندي نيز است که اين اسيدهاي چرب براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيدند. يک مشت از اين تخمه ها، 20درصد نياز روزانه به ويتامين E را تامين مي کند. در100گرم تخمه آفتابگردان 500کالري انرژي نهفته است.

و سرشار از فسفر، پتاسيم، آهن، کلسيم، منيزيم و ويتامين A، B و E است.

تخمه هندوانه:

دشمن پوکي استخوان 100 گرم تخمه هندوانه، 550 کالري انرژي دارد و در 10 عدد آن، 8 کالري انرژي نهفته است. ترکيب هاي موجود در اين تخمه مانند انواع ديگر است و مصرف متعادل آن مي تواند از کم خوني، بي اشتهايي، سوءجذب و التهاب جلوگيري کند. اين تخمه بيشتر به نام تخمه جاباني (ژاپني) معروف است و کلسيم آن براي زنان يائسه در پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان مفيد به نظر مي رسد. تخمه جاباني با توجه به گونه هاي مختلف هندوانه اندازه هاي ريز و درشت دارد و مي توان آن را به صورت بوداده در طعم هاي نمکي (البته کم نمک)، گلپر و آبليمو مصرف کرد.

تخمه خربزه:

خون ساز مغز تخمه خربزه بوداده حاوي چربي، پروتئين، آهن، ويتامين E و فيبر است. تخمه خربزه نيز غني از مواد معدني و ويتامين هاست، به خونسازي کمک مي کند و خاصيت آنتي اکسيدان دارد. تخمه کدو: سلامت پروستات با خوردن 100گرم تخمه کدو نيمي از نياز روزانه بدن به منگنز، منيزيم و فسفر تامين مي شود. تخمه کدو مي تواند براي سالمنداني که در معرض پوکي استخوان قرار دارند آجيل مناسبي باشد. به علاوه تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات نقش ضدالتهابي ايفا مي کند. تخمه کدو تنبل بهترين منبع منيزيم است و به گفته دانشمندان، سطح بالاي منيزيم در خون تا 20 درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش مي دهد. در پاييز که فصل کدوتنبل است مي توانيد تخمه آن را خشک و اين دانه را به برنامه غذايي روزانه تان اضافه کنيد. در هر 50 گرم دانه برشته شده کدو تنبل،100 ميلي گرم منيزيم وجود دارد. برخلاف افکار عمومي تخمه کدو دفع کننده کرم است و باعث افزايش و تقويت حافظه مي شود. تخمه کدوي کاغذي نيز سرشار از فيتوسترول و ويتامين E و اسيدهاي چرب لينولئيک است و براي ورم پروستات و سوزش مجاري ادرار استفاده مي شود.

مغز تخمه پوست کنده بخوريم يا نه؟

از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتي الامکان خودداري کنيد زيرا در اين صورت هم از مصرف تخمه لذت کمتري مي بريد، هم کالري خيلي بالايي دريافت مي کنيد. علاوه بر اينها، احتمال اکسيده شدن اين مغز تخمه ها بيش از خود تخمه هاست. درضمن اگر از هر چند تخمه اي که مي خوريد يکي تلخ است معني آن اين است که اين تخمه ها در حال فساد هستند. مضرات مصرف بي رويه تخمه ها در مصرف انواع تخمه ها محتاط باشيد چراکه زياده روي در مصرف آنها به دليل چربي و کالري بالا منجر به اضافه وزن مي شود و نمک به کار رفته در آنها براي طعم دار شدن باعث افزايش فشارخون و برخي عوارض ديگر در بدن خواهد شد بنابراين بهتر است از آجيل هايي استفاده کنيد که طعم ديگري به غير از شوري براي آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه تخمه ها از هر نوع فيبر محلول و نامحلول، غني هستند ولي عمدتا ميزان فيبر نامحلول بالاتري دارند. مصرف متعادل اين خوراکي براي افرادي که به يبوست، بيماري هاي التهابي، سرطان روده بزرگ، افزايش چربي و فشارخون مبتلا هستند، مناسب خواهد بود.

 

فراموش نکنيد در اثر حرارت نامطلوب، چربي تخمه نيز دستخوش تغييرات نامطلوب و روغن مفيد آن به روغني مضر تبديل مي شود.

پروتئين و کربوهيدرات هاي آن نيز به علت قهوه اي شدن افت تغذيه اي پيدا مي کند.

اگر درجه حرارت خيلي بالا باشد، با تشکيل مواد سمي که بوي تند نامطلوبي دارد شروع به تجزيه شدن و سوختن مي کنند بنابراين توصيه مي شود هميشه از آجيل هاي بو نداده استفاده کنيد يا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که داراي مجوز بهداشتي و تاريخ مصرف هستند، تهيه کنيد.

آیماه بازدید : 625 جمعه 1395/10/24 نظرات (0)

علایم کمبود ویتامین ب 12

فوايد ويتامين B

وجود تمام ويتامين ها براي بدن ضروري و لازم است و کمبود هر کدام از آن ها مي تواند باعث بروز مشکلاتي براي بدن شود.

در اين مطلب قصد داريم به بررسي نياز بدن به ويتامين B بپرداريم.

ويتامين ب 12 در رفع احساس خستگي و دادن انرژي به بدن موثر است و مي تواند به متابوليسم بدن سرعت بخشد.

محققان دست به يک دستاورد جديد ديگري درباره کاهش وزن دست يافته اند ، و آن هم اثرات ويتامين B12 بر کاهش وزن است

 B12 ويتامين انرژي است چرا که واقعا به بدن انرژي مضاعفي مي دهد.

نقش اين ويتامين در رفع خستگي بدن و سرعت بخشيدن به متابوليسم است.

گلبول هاي قرمز خون نيز مسئول توليد هموگلوبين هستند. هموگلوبين اکسيژن را از ريه به سرتاسر بدن منتقل مي کند.

 تزريق در عضله به جذب بهتر اين ويتامين کمک مي کند. اين افراد اکثرا از احساس خستگي مزمن رنج مي برند. عده اي از اين افراد معتقدند که با تزريق اين ويتامين کاهش وزن داشته اند. اما تزريق اين ويتامين به طور مستقيم باعث کاهش وزن نمي شود. پس چه علتي باعث کاهش وزن اين دسته مي شود؟ فاکتورهاي زيادي وجود دارند. ويتامين B12 باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي شود که اين مساله به نوبه خود باعث کاهش وزن خواهد شد. اين گونه افراد معمولا کساني هستند که تمايل به حفظ سلامتي و آگاهي از سلامتي بدن خود را دارند بنابراين رژيم هاي گياه خواري و يا تناسب اندام را رعايت مي کنند. از طرفي کوبالامين باعث انرژي بخشيدن به بدن مي شود و به اين افراد انرژي لازم براي ورزش و فعاليت هاي بدني و همچنين حفظ رژيم غذايي شان را مي دهد.

همچنين  ويتامين ب 12 نقش مهمي در کاهش استرس و افسردگي دارد، يعني باعث کاهش مواردي که ارتباط زيادي به افزايش وزن دارند مي شود. در کنار منفعت هاي زيادي که دريافت اين ويتامين براي بدن دارد ممکن است برخي عوارض جانبي را براي برخي افراد که دارو و يا مواد ديگري را همزمان مصرف مي کنند و يا داراي شرايط بدني خاصي هستند به همراه داشته باشد بنابراين حتما قبل از تزريق آن با پزشک مشورت کنيد.

کمبود اين ويتامين يک خطر جدي براي سلامتي به شمار مي آيد. در حالت طبيعي بدن به ميزان لازم اين ويتامين را جذب مي کند اما در مواردي مانند بيماري و يا پيري ممکن است اين ويتامين به درستي جذب بدن نشود و بدن کمبود آن را احساس کند

. در موارد شديد تر ممکن است منجر به آسيب دائمي عصبي در صورت عدم درمان نيز بشود.

مقادير کافي اين ويتامين براي حفظ سلامتي و کارکرد درست بدن بسيار ضروري است و فرد مبتلا به کمبود ويتامين B12 با دريافت کپسول و يا تزريق عضلاني تحت درمان قرار خواهد گرفت.

گوشت، مرغ، شير و ساير محصولات لبني، تخم مرغ و ماهي و … از منابع غني اين ويتامين هستند. از انجا که محصولات حيواني از منابع اصلي اين ويتامين به شمار مي رود، بنابراين افرادي که رژيم هاي گياه خواري را انتخاب نموده اند بايد توجه بيشتري به دريافت اين ويتامين از طريق مکمل هاي غذايي داشته باشند و بي توجهي به اين قضيه ممکن است موجب ضررهاي جبران ناپذيري شود.

چرا افراد ويتامين B12 مصرف مي کنند؟

ويتامين B12 بعنوان درماني براي خيلي از بيماري ها و مشکلات استفاده مي شود. اين ويتامين به درمان بيماري هاي و مشکلاتي همچون کم خوني وابسته به کمبود ويتامين B12، خستگي، آلزايمر، بيماري هاي قلبي، سرطان سينه، کلسترول بالاي خون و بيماري سلول داسي شکل کمک مي کند. هرچند تحقيقات بيشتري لازم است اما تحقيقات فعلي نشان ميدهند که اين ويتامين در درمان سکته مغزي و سرطان ريه تاثيري ندارد.

مکمل هاي ويتامين B12 براي افرديکه کمبود ويتامين دارند، مفيداند. کمبود ويتامين B12 در افراد بالاي 50 سال معمول تر است.

سطوح پايين ويتامين B12 در بدن مي تواند باعث خستگي، ازدست دادن حافظه و ساير مشکلات سيستم عصبي بدن گردد.

يک تحقيق جديد نشان ميدهد که مصرف ويتامين B12 همراه با فوليک اسيد و ويتامين B6 دژنراسيون ماکولا وابسته به سن (AMD) را در زنان بخصوص آنهايي که مبتلا به بيماري هاي قلبي هستند، کاهش مي دهد.

 بنظر مي رسد ويتامين B12 حتي در مقادير زياد هم بي خطر بوده و محققان هنوز سطح محدوديتي براي مصرف اين ويتامين نيافته اند.

منابع طبيعي ويتامين B12 کدام اند؟

بعضي از منابع غني ويتامين B12 شامل: انواع ماهي ها گوشت قرمز گوشت ماکيان و تخم مرغ محصولات لبني همچون شير، ماست و … غلات و حبوبات غني شده با اين ويتامين عموما براي تامين نياز بدن به ويتامين B12 استفاده از منابع طبيعي بهتر است. اما پزشکان بعضي از اوقات خوراکي هاي غني شده و مکمل هاي اين ويتامين را براي افراد بالاي 50 سال تجويز مي کنند.

هرچه سن ما بيشتر مي شود، جذب ويتامين B12 براي بدن ما سخت تر مي شود.

خطرات و عوارض ويتامين B12 کدام است؟

آلرژي به ويتامين B12، افراديکه به ويتامين B12 آلرژي دارند بايد از مصرف مکمل هاي ويتامين B12 خودداري نمايند. اين آلرژي بصورت ورم، سوزش و خارش پوست و شک خود را نشان مي دهد. عوارض جانبي ويتامين B12، مصرف اين ويتامين در مقادير عادي اغلب بي خطر و عوارض است. مصرف مقادير بالاي اين ويتامين مي تواند باعث جوش صورت شود.

تداخلات دارويي ويتامين B12

داروهاي درمان رفلاکس معده، ديابت و ساير بيماري ها جذب ويتامين B12 را براي بدن سخت تر مي کنند.

عوارض کمبود ويتامين B12

کودکاني که مادرشان کمبود ويتامين B12 دارد و از شير وي استفاده مي کنند، درخطر ابتلا به مشکلاتي از جمله افت رشد و کم خوني شود. بعضي از تحقيقات هم نشان مي دهند که کمبود ويتامين B12 در مادران باردار مي تواند تاثراتي برروي عملکرد رواني نوزادان داشته باشد.

علائم کمبود ويتامين b12

علائم کمبود ويتامين B12 در همه افراد به صورت يکسان بروز نمي کند ممکن است که شما و نزديکترين دوست تان هر دو به اين مشکل دچار باشيد ولي علائم متفاوتي نشان دهيد. به همين دليل گاه تشخيص اين کمبود دشوار است و ممکن است کمبود ويتامين B12 شدت يافته و فرد به درمان فوري نياز داشته باشد. همين طور که سن بالا مي رود قابليت بدن در جذب ويتامين B12 از غذاها نيز کند مي شود. از هر 100 زن 40 تا 59 ساله 4 نفر کمبود ويتامين B12 دارند و بيشترشان نيز در مرز اين کمبود هستند. اما بالا رفتن سن تنها دليلش نيست:نخوردن گوشت، استفاده از داروهاي خاص - مانند متفورمين ( معمولا براي افراد مبتلا به ديابت نوع 2 يا سندرم تخمدان پلي کيستيک تجويز مي شود ) يا برخي داروهاي معمول براي سوزش سر دل و حتي کاهش وزن با عمل جراحي همه باعث بالا رفتن خطر کمبود ويتامين B12 مي شوند. کمبود ويتامين B12 نتيجه کمبود ويتامين مي تواند هر چيزي باشد از خستگي مزمن گرفته تا ضعف بينايي. اگر نشانه هايي که در ادامه گفته مي شود برايتان آشنا بود، با پزشک خود صحبت کنيد تا يک تست خون از شما بگيرد. اگر سطح اين ويتامين ها کم بود، استفاده از مکمل يا تزريق ويتامين مي تواند در عرض چند هفته مانند قبل سلامتتان کند. بعد از ظهرها خيلي سخت مي توانيد بيدار بمانيد – حتي اگر شب قبل 8 ساعت خوابيده باشيد خستگي يکي از اولين نشانه هاي کمبود B12 است. دليلش هم اين است که بدنتان براي ساخت سلول هاي قرمز خوني متکي به ويتامين هاست، که اکسيژن را به ارگان ها حمل مي کنند. بدون اکسيژن کافي در سلول ها احساس خستگي مي کنيد، مهم هم نيست که چقدر خوابيده باشيد.

خستگي مي تواند چندين معنا داشته باشد، پس فقط به خاطر خستگي مزمن نمي توانيد براي خود ويتامين B12 تجويز کنيد.

پزشکان با مشاهده خستگي و چند نشانه ي ديگر کمبود ويتامين B12 را تشخيص مي دهند. پاکت خريدتان به نظر 100 کيلو مي آيد بدون دريافت اکسيژن از سلول هاي قرمز خوني، عضلات احساس ضعف مي کنند. افرادي که چنين نشانه اي دارند ممکن است فکر کنند مشکل از خستگي يا نخوردن غذاي کافي است. اما يک آزمايش مي تواند نشان دهد که مشکل اصلي کمبود B12 است.

با دريافت B12 اين ضعف از بين مي رود. احساس عجيبي را تجربه مي کنيد برخي افراد که کمبود ويتامين B12 دارند مي گويند:احساس مي کنم يک جريان برق از سر تا پايم در حرکت است. ديگر مواردي که گزارش شده شامل بي حسي و سوزن سوزن شدن مي شود. تمام اين احساسات عجيب به دليل آسيب وارد شدن به سيستم عصبي است، که با کاهش اکسيژن در سلول ها تحريک مي شود.

کليد ها را در يخچال مي گذاريد!

فراموش کار يا حواس پرت شديد، نام دوستتان را به خاطر نمي آوريد، شايد نگران شويد که به آلزايمر زودرس مبتلا شده ايد، اما گاهي کمبود B12 مقصر اصلي است.

دربرخي بيماران که سنشان بالاست گاهي کمبود ويتامين B12 را با آلزايمر اشتباه مي گيرند.

از چنين بيماراني تست خون گرفته مي شود و همين که کمبود B12 تشخيص داده شد پزشک مکمل ويتامين B12 تجويز مي کند تا نشانه ها از بين بروند.

احساس منگي و گيجي مي کنيد

داشتن سرگيجه يکي ديگر از علام کمبود B12 است. در يک تحقيق که روي 100 نفر انجام شد ( اين افراد سرگيجه مزمن داشتند ) محققان متوجه شدند 40 درصد آنها مشکل کمبود ويتامين B12 دارند. سرگيجه هميشه نمي تواند علامت کمبود ويتامين باشد و بهتر است تشخيص را به پزشک واگذار کنيد.

پوستتان رنگ پريده شده

اگر متوجه شديد که رنگ پوستتان رو به زردي مي رود، ممکن است علتش کمبود B12 باشد. وقتي کمبود داريد سلول هاي قرمز بسيار شکننده و به آساني شکسته مي شوند، که باعث آزاد شدن رنگدانه هاي بيلي روبين و زرد شدن رنگ پوست مي شود.

زبان صاف و قرمز مي شود

نصف کساني که کمبود شديد B12 دارند پاپيل هاي – برآمدگي هاي ريز روي زبان -- زبانشان را از دست مي دهند، مخصوصا آنهايي که دور لبه ي زبان هستند. همچنين بيماران از سوزش زبان نيز شکايت مي کنند، مخصوصا در پشت زبان. از آنجا که بيشتر اين برآمدگي هاي ريز حاوي غدد چشايي هستند اگر مقدار زيادي از دست بدهيد ديگر حتي غذاهاي مورد علاقه تان نيز بي مزه مي شوند. در واقع خانم هايي که کمبود ويتامين B12 دارند مي توانند راحت تر وزن کم کنند چون غذاها ديگر برايشان طعمي ندارند، اما اين اصلا روش عاقلانه اي براي کاهش وزن نيست.

هر چيز کوچکي باعث گريه يا نگراني تان مي شود

بيشتر از هر وقت ديگري احساس اضطراب و پايين بودن داريد؟

کمبود B12 روي خلق و خو نيز تاثير مي گذارد، و فرد را به سمت افسردگي و اضطراب هدايت مي کند. پزشکان هنوز به درستي نمي دانند که چرا اين کمبود باعث افسردگي مي شود، اما شايد دليلش دخالت B12 در سنتز مواد شيميايي مغز از جمله سروتونين و دوپامين باشد، که به تنظيم خلق و خو کمک مي کند.

چشمتان يک مشکلي دارد

در موارد حاد، کمبود B12 مي تواند به عصب باصره آسيب برساند يا روي عروق خوني در شبکيه چشم تاثير بگذارد، در نتيجه تاري ديد، دو بيني، حساسيت به نور، و حتي از دست دادن بينايي اتفاق مي افتد. برخي بيماران که کمبود B12 به شبکيه چشمشان آسيب رسانده مي گويند کم کم در ديد خود سايه مشاهده مي کردند تا وقتي که سطح B12 بدن را بالا بردند و علائم متوقف شده.

منابع ويتامين B12 به طور طبيعي تنها در فرآورده هاي حيواني مانند جگر ، خاويار ،گوشت ،تخم مرغ و ماهيي و ... يافت شود، گرچه صور ترکيبي آنها به طور وسيعي در دسترس هستند و به بيشتر غذاها مانند غلات اضافه مي شوند.

آیماه بازدید : 401 پنجشنبه 1395/10/23 نظرات (0)

خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روي، پتاسيم، منيزيم، آهن و حاوي ميزان قابل توجهي فولات (اسيدفوليک)، ويتامين Bو ويتامين هاي ديگر گروه B است که اين ويتامين ها باعث مي شوند بدن به خوبي بتواند از کربوهيدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژي باشد.

يک مشت تخمه آفتابگردان بیست درصد تيامين موردنياز روزانه افراد را تامين مي کند.

تخمه هاي آفتابگردان سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نشده چند باندي ، به خصوص اسيدلينولئيک هستند که نوعي اسيدچرب امگا 3 محسوب مي شود.

علاوه بر اين، اين تخمه حاوي اسيدهاي چرب اشباع نشده تک باندي نيز است که اين اسيدهاي چرب براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيدند.

يک مشت از اين تخمه ها، 10درصد نياز روزانه به ويتامين E را تامين مي کند.

در 100گرم تخمه آفتابگردان 500 کالري انرژي نهفته است.

 سرشار از فسفر، پتاسيم، آهن، کلسيم، منيزيم و ويتامين A، B و E است.

تخمه‌ي آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روي، پتاسيم، منيزيم و آهن است

آهن موجود در تخمه آفتابگردان مي‌تواند با جوانه‌ي گندم، جگر و يا زرده‌ي تخم مرغ وارد رقابت شود.

اين تخمه هاي پرطرفدار همچنين سرشار از ويتامين B و ويتامين E مي‌باشند.

خواص درماني تخمه آفتابگردان

طبع گل آفتابگردان گرم وخشک است.

منبع غني انرژي – درمان کننده لاغري:

يک مشت تخمه‌ي آفتاب‌گردان 20 درصد تيامين يا همان ويتامين B1 مورد نياز روزانه‌ي ما را تأمين مي‌کند. همچنين بهتر است بدانيد که تخمه آفتاب‌گردان حاوي ميزان قابل توجهي فولات (اسيدفوليک) و اسيد پانتوتنيک يا ويتامين B5 و ويتامين‌هاي ديگر گروه B مي‌باشد.

اين ويتامين‌ها باعث مي‌شوند که بدن به خوبي بتواند از هيدرات‌هاي کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژي باشد.

آفتابگردان درمان کننده لاغري است صبح و بعدازظهر دانه آن را تفريحي بشکنيد و از روغن آفتابگردان براي طبخ غذاها استفاده نماييد.

ضد التهاب قوي:

تخمه‌ي آفتاب‌گردان باعث تسکين آلرژي و برخي از مشکلات التهابي مي‌شود تخمه‌ي آفتاب‌گردان منبع خوب ويتامين E محسوب مي‌شود. يک مشت از اين تخمه‌ها 10 درصد نياز روزانه‌ي ما به اين ويتامين را تأمين مي‌کند. ويتامين E، کاهش دهنده التهاب است، بنابراين براي افرادي که به بيماري هاي التهابي مانند روماتوئيد آرتريت، التهاب مفصل و استخوان و آسم مستعد هستند، مفيد است. کمبود منيزيم در بدن باعث بالا رفتن فشارخون، گرفتگي ماهيچه‌ها ( شامل گرفتگي ماهيچه قلب، راههاي هوايي که از نشانه هاي آسم است) و سردردهاي ميگرني و همچنين خستگي و تنش مي‌شود، تخمه آفتابگردان به واسطه دارا بودن مقادير قابل توجهي از منيزيم در درمان اين مشکلات نيز مفيد است.

مصرف تخمه آفتابگردان در بارداري:

مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداري نه تنها مضر نيست، که در منابع علمي مختلف توصيه هم شده است. تخمه آفتابگردان حاوي ريزمغذي هاي مفيد فولات(به عنوان يکي از مهم ترين ريزمغذي هاي لازم در دوران حاملگي)، روي، ويتامين E، منيزيم و سلنيوم است.

همچنين بد نيست بدانيد مقدار فوليک اسيد موجود در تخمه آفتابگردان از اسفناج نيز بيشتر است.

بنابراين خوردن ميزان متعارف از تخمه آفتابگردان در دوران بارداري بسيار توصيه شده است. البته مثل تمام انواع آجيل، بايستي از مصرف تخمه آفتابگردان شور، آلوده يا کهنه خودداري شود.

فوايد تخمه آفتابگردان در درمان مشکلات قلبي – عروقي:

آفتابگردان باعث تقويت قلب مي‎شود. ترکيبات تخمه‌ي آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن مي‌شوند. به اين ترتيب کلسترول از طريق مدفوع دفع مي‌شود. آفتابگردان بازکننده عروق مغزي است از روغن آن در غذا و تخم آن را به صورت بوداده و کم نمک استفاده کنيد. اين دانه سرشار از ويتامين E است. اين ويتامين نوعي آنتي اکسيدان است. به همين دليل مصرف دانه آفتابگردان مانع از اکسيد شدن کلسترول و تاثير منفي آن روي قلب و رگ ها مي شود. به اين ترتيب کلسترول در ديواره رگ ها رسوب نکرده و خطر سکته قلبي ناشي از گرفتگي رگ ها کاهش مي يابد. بهترين ميزان مصرف روزانه يک فنجان است. نصف فنجان تخمه‌ي آفتاب‌گردان حاوي حدود 100 ميلي گرم منيزيم است. منيزيم يک ماده‌ي مغذي لازم براي بدن است که مانع سکته‌ي قلبي مي‌شود. فشار خون بالا را کاهش مي‌دهد.

فوايد تخمه آفتابگردان براي پوست:

مصرف تخم آفتابگردان از پوست در مقابل آسيب هاي اشعه UV محافظت مي کند. مغز آفتابگردان را خوب کوبيده سپس کمي عرق برگ چنار به آن اضافه کنيد به صورت ماسک روي پوست صورت بگذاريد باعث شادابي و جلاي پوست مي‎گردد هفته‎اي دوبار شب‎ها استفاده کنيد.

تذکر: تخمه ي بو داده به دليل سرخ شدن و داشتن چربي در صورت مصرف زياد ممکن است باعث جوش شوند.

فوايد تخمه آفتابگردان در درمان اسهال و يبوست:

مصرف تخم آفتابگردان که سرشار از فيبر است، به سيستم گوارشي در دفع راحت تر مواد زايد از بدن کمک مي کند. کساني که يبوست دارند يک قاشق آفتابگردان را له کرده با آب مخلوط نمايند صاف کنند به مدت دو هفته ميل نمايند. براي درمان اسهال خوني تخم آفتاب گردان را ( بمقدار 20 گرم ) در آب ريخته و حدود يکساعت با حرارت ملايم بپزيد سپس آنرا با نبات يا قند شيرين کرده و به مريض بدهيد.

مصرف تخمه آفتابگردان در سرماخوردگي و برونشيت:

افرادي که دچار سرماخوردگي شده‎اند در غذاي روزانه آن‎ها از روغن آفتابگردان استفاده کنيد چون هم تب بر و هم آرامبخش است. مصرف تخمه آفتابگردان براي رفع ناراحتي‌هاي برونش، حنجره، مشکلات ريوي و همچنين صاف شدن صدا مؤثر است.علاوه بر اين، خوردن آن را براي تسکين سرفه هنگام ابتلا به سرماخوردگي و به اصطلاح نرم شدن سينه هم توصيه مي‌ کنند. جهت درمان سردردي که همراه با سرماخوردگي است30  گرم تخم آفتاب گردان را در دو ليوان ريخته و بگذاريد بجوشد تا نصف ليوان آن باقي بماند و اين جوشانده را دوبار در روز بنوشيد.

فوايد تخمه آفتابگردان در پيشگيري از سرطان:

ويتامين E موجود در آن، از سلول ها و بافت ها در برابر آسيب راديکال هاي آزاد محافظت مي کند و در نتيجه مانع از بروز بيماري هاي حاد مانند سرطان روده بزرگ مي شود. دانه آفتابگردان حاوي مقدار زيادي سلنيوم است. اين عنصر باعث کنترل عملکرد DNA در حين کد برداري شده و به اين ترتيب مانع از ابتلا به سرطان مي شود. علاوه بر اينکه سلنيوم باعث فعال شدن عملکرد بسياري از پروتئين ها مانند «گلوتيشن پراکسيداز» مي شود. اين پروتئين ها مانع از ابتلا به سرطان مي شوند. زماني که ميزان پروتئين هاي مفيد مانند پروتئيني که به آن اشاره شد، کاهش يابد، DNA آسيب ديده و کد برداري نامناسب، آغاز ابتلا به سرطان است. مصرف اين دانه به طور خاص مانع از ابتلا به بعضي از انواع سرطان ها مانند کولون، خون و پروستات مي شود.

تخمه استخوان ساز:

همه مي دانيم مصرف کلسيم براي حفظ سلامت استخوان مهم است اما فراموش مي کنيم که استخوان ها به منيزيم براي جذب بهتر کلسيم نياز دارند. يکي از منابع مهم منيزيم، تخمه آفتابگردان است.

ساير فوايد تخمه آفتابگردان:

جهت تقويت اعصاب روزانه 20 گرم تخمه آفتابگردان کمي بودداده را ميل کنند بعد از صبحانه مفيدتر مي‎باشد.

کساني که تصلب شرائين دارند از روغن آفتابگردان براي طبخ غذا استفاده نمايند.

به خاطر وجود مقدار زياد ويتامين Aو مواد معدني چون فسفر، فلورين و کلسيم نه تنها براي چشم‎ها بلکه براي دندان‎ها نيز مفيد است.

کساني که يرقان دارند از روغن آفتابگردان براي طبخ غذاهايشان استفاده نمايند.

تخمه آفتابگردان اثرات منفي سندروم پيش از قاعدگي را تسکين مي‌دهد از تشکيل سنگ کليه پيشگيري مي‌کند و به بدن کمک مي‌کند تا با عفونت‌ها و بيماري‌ها مقابله کند.

تخمه‌ي آفتاب‌گردان براي رشد کودکان بسيار مفيد است.

سلنيم موجود در آن دي ان اي آسيب ديده را ترميم مي کند.

علاوه بر آن عمل سم زدايي بدن را انجام مي دهد.

مضرات تخمه آفتابگردان:

زياده روي در مصرف تخمه آفتابگردان به دليل چربي و کالري بالا منجر به اضافه وزن مي شود .

نمک به کار رفته در آنها باعث افزايش فشارخون و برخي عوارض ديگر در بدن خواهد شد.

مصرف زياد تخمه آفتاب‌گردان مي‌تواند سبب افزايش تري‌گليسريد شود.

مصرف زياد آفتابگردان باعث مي‎شود که شخص با مسائل به صورت عاطفي برخورد نمايد و در شخص رقت قلب بوجود آيد.

تذکرات مهم :

بهترين زمان مصرف مغزها در طول روز صبح‌ها به عنوان ميان‌وعده است. اگر آخر شب مصرف شود چون بعد از آن مي‌خوابند، کالري آن مصرف نخواهد شد.

به خاطر داشته باشيد هنگامي که خيلي گرسنه هستيد تخم آفتابگردان استفاده نکنيد چون معده را خسته مي‎کند.

از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتي الامکان خودداري کنيد زيرا در اين صورت کالري خيلي بالاتري دريافت مي کنيد. علاوه بر اين، احتمال اکسيده شدن اين مغز تخمه ها بيش از خود تخمه هاست.

درضمن اگر از هر چند تخمه اي که مي خوريد يکي تلخ است معني آن اين است که اين تخمه ها در حال فساد هستند. توصيه مي شود هميشه از آجيل هاي بو نداده استفاده کنيد.

فراموش نکنيد در اثر حرارت نامطلوب، چربي تخمه نيز دستخوش تغييرات نامطلوب و روغن مفيد آن به روغني مضر تبديل مي شود.

آیماه بازدید : 619 چهارشنبه 1395/10/22 نظرات (0)

خواص لوبیا چشم بلبلی

 لوبيا چشم بلبلي به عنوان مدر و براي تقويت معده استفاده مي شود و پخته و اب پز ان را مي خودند و ضمن اين كه غذاي خوبي است براي از بين بردن كرم معده نيز مفيد است.

به فارسي « لوبيا چشم بلبلي » و نوعي از ان را لوبياي گل » گويند .

 از لوبياي چشم بلبلي گونه V.sinensis به عنوان تونيك ، مقوي تسكين دهنده ي تشنگي استفاده مي شود و معتقدند كه براي اسهال نافع است و از تكرار ادرار جلوگيري مي كند .

خاكستر غلاف ان را داخل چاي ، خوب مخلوط و دم كرده و براي تحريك درد زايمان به زنان مي دهند .

از عصاره ي ساقه و برگ ان كه گرم شود به صورت قطره براي تسكين درد گوش مصرف مي شود .

برگ هاي خشك انرا به صورت گرد در اورده و مخلوط با زاج سفيد روي پستان مي گذارند با از ترشح شير در پستان جلو گيري شود .

در چين معمولا در اواخر تابستان غنچه ها و گل ها ي ان را جمع اوري و در سايه خشك مي كنند . اين دارو كمي شيرين كمي نيز گرم است و براي اختلالات حاصل از گرما زدگي تابستان به كار ميرود و ضمنا مخلوط گل ها و ساقه هاي قرمز رنگ گياه براي اسهال خوني تجويز مي شود .

  ضد سم است و در موارد مسموميت ها ي ناشي از خوردن الكل و برياق و پادرهر براي مسموميت هاي گياهي مفيد است ،

تشنگي را كاهش ميدهد  بخصوص تشنگي در ديابت دا تسكين مي دهد به علاوه براي معالجه ي اسهال  . و اسهال خوني مزمن  و روماتيسم  تجويز مي گردد .

از بركهاي ان نيز در موارد فوق استفاده مي شود و همچنين از ضماد برگهاي گياه روي محل مار گزيدگي مي گذارند .

در شبه جزيره ي مالايا براي رفع گو ش درد چند قطره از شيره ي برگ هاي گياه را در گوش مي جكانند .

در اندونزي به شيره ي حاصله ار برگ ها و غلاف شده ي گياه اب اضافه كرده و با كمي رازيانه مخلوط مي كنند ، نوشابه ي خنك كننده ي خوبي حاصل مي شود .

لوبيا چشم بلبلي ارزش غذايي بالايي دارد و منبع عالي کلسيم، ويتامين A و فولات است.

 لوبيا چشم بلبلي کم چرب و بدون کلسترول و حاوي سديم است.

*فيبر غني موجود در آن، به کاهش وزن کمک مي‌کند.

*فيبر به سيستم گوارشي نظم مي‌بخشد و مانع يبوست و جذب کلسترول مي‌شود. از اين رو احتمال خطر بروز بيماري قلبي را کاهش مي‌دهد.

*پتاسيم موجود در آن، براي سلامت عضله و استخوان مفيد است.

*منبع عالي پروتئين است و افراد گياه‌خوار مي‌توانند آن را جايگزين گوشت کنند. پروتئين براي حفظ سلامت عضله، پوست، مو و ناخن بسيار مفيد است.

*پروتئين باعث رشد سلول‌ها مي‌شود و در بدن انرژي توليد مي‌کند.

*روي موجود در اين نوع لوبيا، براي عملکرد صحيح سيستم ايمني بدن توليد پروتئين، درمان زخم و تکثير سلول‌ها لازم است.

*از آن جا که منبع عالي آهن است، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خوني توصيه مي‌شود.

*مانع بروز پوکي‌استخوان و برخي انواع سرطان مي‌شود.

*فيبر قابل حل در آن براي بيماران ديابتي مفيد است زيرا با کاهش دادن ميزان جذب کربوهيدرات، ميزان قند خون را حفظ مي‌کند.

*ويتامين C آن در جذب آهن گياهي به بدن کمک مي‌کند.

آیماه بازدید : 490 یکشنبه 1395/10/19 نظرات (0)

خواص نخود و آب نخود

نخود از فيبرها، ويتامين B9، هيدرات‌کربن، آهن، فسفر، منيزيم، ويتامين B، پتاسيم، زينک(روي)، پروتئين، ويتامين B6، کلسيم و اسيدهاي چرب اشباع نشده‌ي پُلي تشکيل شده است.

البته بايد بدانيد که نخود از وجود ترکيبات مغذي ديگري مانند ويتامين E، آب، ويتامين B3، سديم، ويتامين B2، سلنيوم، اسيدهاي چرب اشباع نشده‌ي مونو، ويتامين C، يُد، اسيدهاي چرب اشباع‌شده و ويتامين A نيز بي‌بهره نيست.

از آنجايي که اين ماده‌ي غذايي حاوي فيبر است باعث دفع برخي از ترکيبات و مواد سمي از بدن شده و به اين ترتيب قند و اسيدهاي چرب موجود در خون را کاهش مي‌دهد.

نخود و ويتامين B9 ( اسيد فوليک)

نخود به دليل دارا بودن ويتامين B9 به ساخت گلبول‌هاي قرمز و سفيد کمک مي‌کند و در جلوگيري از کم خوني و حفظ سلامت پوست نقش دارد. ويتامين B9 علاوه بر اينکه در تقسيم سلولي و رشد خوب جنين نقش دارد بلکه باعث کاهش خطر ناهنجاري‌هاي سيستم عصبي مرکزي جنين مي‌شود. نخود با اين ترکيب مفيدي که دارد امکان ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را کاهش مي‌دهد و از ابتلا به برخي از سرطان‌ها مانند سرطان خون پيشگيري کرده و با تحريک اسيدهاي گوارشي باعث بهبود اشتها مي‌شود.

نخود و کربوهيدرات‌ها

کربوهيدرات‌هاي موجود در نخود براي توليد انرژي فوق‌العاده هستند. بايد بدانيد که اکثر انرژي روزانه‌ي بدن ما از طريق کربوهيدرات‌ها تامين مي‌شود. حتماً مي‌دانيد که مغز ما براي عملکرد بهتر نياز به گلوکز دارد که در مواد غذايي حاوي کربوهيدرات‌ها به وفور وجود دارد. اگر مي‌خواهيد انرژي‌تان بيشتر شود و يا اينکه مغزتان به اين زودي‌ها کم نياورد نخود را دريابيد.

نخود و آهن

نخود نيز مانند هر ماده‌ي غذايي سرشار از آهن کمک مي‌کند تا اکسيژن لازم از ريه‌ها به سمت ارگان‌هاي مختلف مانند عضلات، کبد، قلب يا مغز برسد. آهن باعث بهبود عملکرد مغز و بالا بردن قدرت يادگيري مي‌شود. اين ماده‌ي معدني مقاومت بدن در برابر بيماري‌ها را بالا برده و در برابر ميکروارگانيسم‌ها از بدن محافظت مي‌کند. با داشتن ذخيره‌ي آهن کافي مشکلاتي مانند خستگي و کم‌خوني براي بدن مفهومي نخواهد داشت. تحريک عملکرد سيستم عصبي مرکزي، کنترل دماي بدن و کنترل تيروئيد از ديگر وظايف آهن است. علاوه بر اين‌ها سلامت پوست، موها و همچنين ناخن‌ها نيز در گرو جذب آهن کافي است. اگر به هر دليلي (تغذيه‌ي نامناسب، عادت ماهانه، بارداري يا عمل جراحي) دچار کمبود آهن شده‌ايد حتماً نخود مصرف کنيد.

نخود و فسفر

نخود به دليل دارا بودن فسفر به تشکيل و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها، ترشح شير، تقسيم سلولي و متابوليسم و يا تشکيل بافت‌هاي عضلاني کمک مي‌کند. وجود فسفر به شکل فسفوليپيد در غشاي سلول‌هاي مغز لازم و ضروري است. اين ترکيب باعث ارتباط بيشتر سلول‌ها شده و عملکرد ذهني و حافظه را بهبود مي‌بخشد.

نخود و منيزيم

نخود سرشار از منيزيم است که به تقويت عضلات و همچنين انقباض و آرامش آن‌ها کمک مي‌کند. وجود منيزيم براي تقويت دندان‌ها و اسکلت بدن و همچنين کنترل فشارخون لازم است. اين عنصر مورد نياز بدن حافظ رگ‌ها است و از تشکيل لخته‌هاي خوني پيشگيري مي‌کند. علاوه بر اين‌ها منيزيم باعث افزايش گلبول‌هاي سفيد شده و سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي‌کند.

نخود و ويتامين B1

نخود حاوي ميزان قابل‌توجهي ويتامين B1 مي‌باشد که با سوخت و ساز کربوهيدرات‌ها به توليد انرژي در بدن کمک مي‌کند. ويتامين B1 که تيامين نيز ناميده مي‌شود نقش موثري در جذب گلوکز توسط مغز و سيستم عصبي دارد. به طوري که کمبود اين ويتامين مي‌تواند باعث احساس خستگي، ضعف فعاليت‌هاي مغزي، افسردگي و غيره شود. توجه داشته باشيد که سلامت پوست و همچنين چشم‌ها نيز در گرو داشتن ويتامين B1 کافي است. نخود را وارد برنامه‌ي غذايي‌تان بکنيد تا از بروز اين قبيل مشکلات جلوگيري شود.

نخود و زينک

نخود به دليل داشتن زينک(روي) در روند تشکيل سلول‌هاي استخواني و رشد ارگان‌هاي توليدمثل و همچنين بهبود عملکرد پروستات نقش دارد. زينک علاوه بر اين خواص آنتي‌اکسيداني دارد در جذب ويتامين A و سنتز پروتئين‌هايي مانند کلاژن نيز شرکت دارد و در دوره‌ي بارداري به رشد جنين کمک مي‌کند. زينک دوست رشد کودکان و نوجوانان نيز محسوب مي‌شود و سلامت حس بويايي، چشايي و بينايي را حفظ مي‌کند. شما مي‌توانيد با افزودن نخود به غذاها و سالادهايتان به راحتي مواد مغذي بدن را جذب کنيد.

نخود و ويتامين B6

ويتامين B6 ميزان استروژن و علائم پيش از قاعدگي را کاهش مي‌دهد و به کنترل قند خون در دوره‌ي بارداري کمک مي‌کند. اين ويتامين از تشکيل سنگ کليه نيز پيشگيري مي‌کند. شما با مصرف نخود گام موثري در تامين اين ويتامين مورد نياز بر خواهيد داشت.

نخود و اسيدهاي چرب

ميزان مناسب اسيدهاي چرب موجود در نخود از آن يک منبع انرژي ساخته‌اند که به تنظيم دماي بدن، حفاظت از ارگان‌هاي حياتي مانند قلب، کليه‌ها و همچنين افزايش ميزان جذب ويتامين‌هاي محلول در چربي (A،D،E،K) کمک مي‌کند. چربي‌ها براي توليد برخي از هورمون‌ها و تامين اسيدهاي چرب ضروري که بدن قادر به توليد آن‌ها نيست لازم‌اند و بايد به طور روزانه دريافت شوند.

خواص درماني نخود

نخود به‌علت دارا بودن اسيدهاي آمينه مختلف، ‌ويتامين‌ها و مواد معدني غذاي بسيار خوبي است.

نخود از نظر طب قديم ايران گرم و خشک است

نخود کمي ملين است.

نخود اثر ادرارآور و قاعده‌آور دارد.

نخود کرم کش است.

براي برطرف کردن درد سينه و ريه بايد نخود را با کمي نمک پخت و آب ژله‌مانند آن را خورد.

روغن نخود براي تقويت مو مؤثر است شب‌ها آن را به سر بماليد و صبح مو را بشوئيد.

روغن نخود را اگر به سر بماليد سردرد را شفا مي‌دهد.

روغن نخود را بر روي دنداني که درد مي‌کند بماليد درد را برطرف خواهد کرد.

روغن نخود را اگر به زير شکم بماليد براي تقويت نيروي جنسي مؤثر است.

نخود را مي‌توان براي دفع رسوبات و درمان زردي به‌کار برد.

نخود درمان‌کننده قولنج‌هاي کليوي است.

نخود را به‌صورت آرد درآوريد و روي رخم‌هاي چرکين بگذاريد آنها را باز کرده و التیام مي‌دهد.

نکات مهم در مصرف نخود:

براي کاهش نفخ حبوبات را به يکباره در رژيم غذايي خود وارد نکنيد؛ يعني در يک غذا از چند نوع حبوبات مختلف و به مقدار زياد استفاده نکنيد. حبوبات را به تدريج و مداوم مصرف کنيد. زماني که حبوبات مي‌خوريد آب زيادي هم بنوشيد زيرا حبوبات سرشار از فيبر هستند. حبوبات و به خصوص نخود را به خوبي بپزيد. خيس کردن نخود بهترين روش براي کاهش حالت نفاخي آن است. زماني که نخود را يک شب خيسانديد مقداري نمک هم به آب آن اضافه کنيد و زماني که مي‌خواهيد بپزيد آب آن را خالي کرده و نخودها را شستشو داده و بپزيد. قبل از پخت حبوبات کنسرو شده آن‌ها را به خوبي با آب بشوييد. افراد گرم مزاج بايد نخود را با سکنجبين بخورند تا از نفخ شکم جلوگيري کند.

مضرات نخود:

نخود با همه خواص بي‌شماري که دارد نفاخ و دير هضم مي‌باشد و نبايد در خوردن آن افراط کرد‌. مصرف نخود به دليل نفاخ بودن در بارداري و شيردهي توصيه نميشود زياده روي در خوردن آن ،‌ براي رحم و مثانه مضر است و تازه ي آن ديرهضم است و براي زخم هاي کليه و مثانه ضرر دارد .

خواص آب نخود

اين‌آب‌مسکن‌دندان‌درد‌و‌سردرد‌است

نخود با طبيعت گرم و خشک، مقوي ريه، مليّن، خون‎ساز، مغذي، چاق‌کننده و اشتهاآور است.

خوردن آب نخود پخته توام با نمک ، مُدر و درمان کننده سينه درد ، گرفتگي صدا و التيام دهنده سرفه است.

خوردن آب خيس کرده آن براي کاهش ورم لثه‎ها و تسکين درد دندان مفيد و روغن نخود گرم و خشک است.

مقوي مو و مسکن درد دندان و سردرد است.

مصرف آب نخود به اين شکل که بعد از پخت، آب آن را ميل کرده و نخود پخته شده را همراه با سالاد به مدت دو يا سه ماه مصرف کنند، براي رفع ريزش مو بسيار موثر است.

نخود براي مثانه مضر است. خوردن نخود سبب ايجاد نفخ و گاز مي‎کند و توصيه مي‌شود تازه‌ي آن با زيره خورده شود. آشاميدن آب پس از خوردن نخود مضر است.

اين ماده غذايي سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند بنابراين به افرادي که داراي بيماري‌هاي خود ايمني مانند ام‌اس هستند نيز توصيه مي‌شود


آیماه بازدید : 612 شنبه 1395/10/18 نظرات (0)

خواص فیسالیس یا گیلاس زمینی

فیسالیس نامهای دیگری چون عروسک پشت پرده؛گیلاس زمینی و انگور فرنگی دارد.

ميوه فيساليس تركيبي از طعم ميوه هاي توت فرنگي، گيلاس، كيوي و آناناس است كه به دليل طعم خوش و بي نظيرش در كشورهاي اروپايي و آمريكايي طرفداران زيادي دارد.

فيساليس ميوه استوايي بومي آمازون بوده است که در آفريقا و آسيا يافت مي شود.

بوته هاي اين ميوه تا ارتفاع 1متر رشد مي کنند و داراي بوته هاي کوچک مخملي کرم رنگ 3 گوش است ميوه آن نارنجي رنگ متمايل به زرد بوده هر بوته در صورت نگهداري صحيح قادر به توليد 2 يا 5 کيلو ميوه است.

اين ميوه بدون نگهداري در يخچال بيش از 10 روز ماندگاري دارد و در صورت نگهداري در يخچال حدود 2 ماه مدت زمان ماندگاري اين ميوه نيز افزايش مي‌يابد.

يكي از غني ترين منابع طبيعي آنتي اكسيدان ها و سرشار از ويتامين هايA ، E، C ، P است و بدن انسان را در مقابل خنثي سازي راديكال‌هاي آزاد كه موجب بروز بيماري هايي همچون سرطان، سكته قلبي، پروستات، آسم و آلرژي مي‌شود، حفاظت مي كند.

از ميوه فیساليس در تهيه كرم هاي آرايشي نيز استفاده مي شود همچنين مصرف اين ميوه تاثير بسزايي در شادابي و طراوت پوست دارد.

از جمله خواص اين ميوه تقويت کننده سيستم دفاعي بدن است، خاصيت ضد سرطاني،ضد باکتري و ضد ويروسي دارد.

دم کرده آن براي درمان آسم موثر است،

اين ميوه براي بيماري هاي پوستي خاصيت ضد التهابي و ضد غفوني کننده دارد.

برگهاي آن براي درمان مالاريا هپاتيت ،روماتيسم و ناراحتي کبدي مورد استفاده قرار مي گيرد.

منبع آنتي اکسيدان و غني از ويتامين A ، E، C و بتاکاروتن است.

ويتامين P موجود در آن به بدن در جذب ويتامين C کمک مي ‌کند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند.

ويتامين هاي B کمپلکس در اين ميوه مانند تيامين براي سوخت و ساز سالم بدن پوست چشم و مغز لازم است

پکتين نوعي فيبر موجود در اين ميوه است که کاهش دهنده کلسترول است.

فيساليس غني از مواد معدني مانند آهن، پتاسيم، فسفر و منيزيم است

ويتامين F موجود در اين ميوه پوست را مرطوب نموده و آن را تغذيه مي نمايد.

در نتيجه پوست درخشان، سالم و جوان مي شود.

پکتين موجود در فيساليس که نوعي فيبر است باعث کاهش سطح کلسترول مي گردد.

همچنين فيساليس داراي مواد معدني مانند: آهن، پتاسيم، فسفر و منيزيم و سلنيوم است که هر يک جهت حفظ سلامت ما نقش اساسي دارند.


مراقب باشيد باتوجه به برخي اطلاعات ؛ ديگر بخش هاي گياه سمي هستند.

فيساليس و پوست به دليل سرشار بودن اين ميوه از ويتامين هاي A و F و ويتامين هاي مفيد طبيعي براي پوست، شرکت هاي معتبر و معروف گلينک فرانسه و اسکاداي آمريکا از اين ميوه به وفور در تهيه کرم هاي خود استفاده مي کنند.

مصرف اين ميوه تاثير بسزايي در شادابي و طراوت پوست و تقويت قواي جنسي دارد.

اين ميوه براي بيماري هاي پوستي خاصيت ضد التهابي و ضد غفوني کننده دارد.

منبع آلي آنتي اکسيدان و غني از ويتامين aec و بتاکاروتن است.

ياداوري اينکه از داروهاي گياهي مشتق شده از اين گياه ؛ جهت لاغري تضميني در اروپا استفاده گسترده شده است و اقبال فراواني در بازار داشته است.

 از فيساليس در تزئين دسرها، نوشيدني ها و سالادها و همچنين غذاهاي اصلي استفاده مي گردد.

در تزئين کيک ها و شيريني ها و انواع بستي مي توان بخوبي از فيساليس استفاده نمود.

فرو بردن فيساليس در شکلات که کمي حرارت داده شده و ذوب گرديده يک دسر سريع، خوشمزه و زيبا را فراهم مي کند.

فيساليس همراه با بستني طعمي بيادماندني براي شما خواهد داشت.

آیماه بازدید : 421 سه شنبه 1395/09/23 نظرات (0)

خواص بادام زمینی

بادام زميني يکي از مغز‌هاي بسيار پرخاصيت است که حاوي مقادير زيادي پروتئين بوده و براي افرادي که در رشته بدنسازي کار مي‌کنند و يا کساني که زير وزن طبيعي قرار دارند، بسيار مناسب است.

اگر بادام زميني با پوست، مصرف شود، مقدار بيشتري از ريز مغذي‌ها را دارا خواهد بود و نسبت به نوع بدون پوست و پاک شده آن، خاصيت بيشتري دارد.

بادام زميني حاوي مقادير زيادي، آنتي اکسيدان پلي فنول است که نوع ابتدايي آن اسيد پي ــ کوماريک ناميده مي‌شود.

در بادام زميني بو داده، مقدار اين اسيد افزايش مي‌يابد و در نتيجه محتواي آنتي اکسيداني آن 22 درصد بيشتر مي‌شود، به طوري که مقدار آنتي اکسيدان آن حتي از توت فرنگي و تمشک هم بيشتر مي‌شود.

بادام زميني بي‌نمک براي سلامت عروق و سرخرگ‌ها، بسيار مفيد است.

يک چهارم فنجان بادام زميني برابر با يک قاشق غذا خوري روغن زيتون حاوي چربي اشباع نشده است.

چربي‌هاي اشباع نشده براي پايين آوردن کلسترول خون مفيد هستند.

بادام زميني همچنين حاوي مقادير قابل توجهي نياسين است که به ترميم آسيب‌هاي سلولي و حفاظت در برابر بيماري آلزايمر و ساير مشکلات ذهني مربوط به بالا رفتن سن کمک مي‌کند.

بادام زميني يکي از منابع غني از ويتامين E است که آنتي اکسيداني قدرتمند بوده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ــ عروقي و سرطاني را به ميزان چشمگيري کاهش مي‌دهد.

همچنين، بادام زميني مقدار زيادي آهن دارد که براي بهبود و اصلاح عملکرد گلبول‌هاي قرمز خون بسيار مفيد و ضروري است.

بادام زميني غني از کلسيم است که سلامت استخوان‌ها را بهبود مي‌بخشد.

اين مغز خشکبار سرشار از بيوفلاونوئيدها است که به بهبود جريان خون در مغز تا 30 درصد کمک مي‌کنند و به اين ترتيب خطر سکته مغزي را نيز کاهش مي‌دهد.

افزودن مقدار کمي بادام زميني به رژيم روزانه، 14 درصد کلسترول خون را کاهش مي‌دهد.

بادام زميني حاوي فيبر خوراکي است که خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش مي‌دهد و در عين حال اين خوردني خوشمزه، رشد هورمون‌هاي زنانه و مردانه را تشديد مي‌کند.

بادام زميني موجب گشاد شدن رگ هاي بدن و تسهيل جريان خون مي شود و از لخته شدن خون و سکته مغزي جلوگيري مي کند.

موادي مغذي در بادام زميني وجود دارد مانند فوليک اسيد، اسيد فيتيک، فيتواسترولز، که تاثيراتي ضد سرطان دارند.

بادام زميني نشان داده است که بادام زميني به دليل داشتن نياسين از مبتلاء شدن افراد به بيماري آلزايمر(فراموشي) جلوگيري مي نمايد.

محققان شيکاگويي بر روي تغذيه 3000 نفر در رده سني 65 سال به بالا تحقيق کردند.

  فوايد بي نظير بادام زميني

بادام زميني براي تقويت ريه و طحال مفيد است و کلسترول خوب خون را بالا مي برد.

اين آجيل پرخاصيت درد معده را از بين مي برد و به عنوان نرم کننده سينه استفاده مي شود.

همچنين بادام زميني سرفه خشک را برطرف مي کند.

شير را در مادران شير ده زياد مي کند و بسيار مقو ي است.

به هضم غذا کمک مي کند و يک ملين عالي است.

به خاطر دارا بودن چربي و کالري زياد، به افراد چاق توصيه مي شود که به ميزان کم از آن بخورند در عوض برای لاغرها بسیار مفید است و میتواند کمک کند تا به وزن ایده آل خود برسند.


بيشتر از 1 مشت بادام زميني موجب افزايش وزن مي گردد.

روغن بادام زميني، ملين و رفع کننده يبوست مي باشد.

بادام زميني از نظر خواص، شبيه روغن زيتون مي باشد.

خواص کره بادام زميني

فوايد کره بادام زميني از کره بادام زميني و خواص آن بدانيد فايده مهم کره بادام زميني اين است که از چربي سالم بوجود آمده است.

کره بادام زميني حاوي چربي هاي اشباع نشده، مواد مغذي است که به کاهش سطوح کلسترول مضر و کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي کمک ميکند.

روغن بادام زميني ترکيبات موجود در کره در بادام زميني از تنگ شدن عروق پيشگيري ميکند.

مضرات بادام زميني

بسياري از افراد به بادام زميني حساسيت دارند. معمولا آلرژي افراد به بادام زميني، در دوران کودکي ظاهر مي شود. اولين نشانه هاي آلرژي به بادام زميني به صورت آبريزش بيني يا خارش پوست در قسمت هايي از بدن مي باشد. نشانه هاي بعدي شامل:تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتي شکمي، سوزش زبان، سختي تنفس ، گلودرد يا درد در ديگر نواحي بدن، افت ناگهاني فشار خون، سرگيجه و در نهايت بيهوشي و مرگ است.

بادام زميني، از نظر غناي پروتئيني، زير گروه حبوباتي مثل، نخود، عدس و لوبيا مي باشد و از اين نظر مي توان گفت جزو آجيل ها نيست.

بادام زميني، منبع خوب انرژي است. 100 گرم بادام زميني حاوي 50 گرم چربي، 16 گرم کربوهيدرات است. بادام زميني داراي پروتئين با کيفيت عالي مي باشد.

در بين آجيل ها، بادام زميني داراي بيشترين مقدار پروتئين مي باشد. 100 گرم بادام زميني حاوي 25 گرم پروتئين مي باشد.

پس اگر کودک شما فقط بادام زميني يا کره بادام زميني مي خورد، از کمبود پروتئين در کودک نگران خود نباشيد.

بيشتر چربي هاي موجود در بادام زميني، از نوع غير اشباع و خوب مي باشند.

در 28 گرم بادام زميني، حدود 2 گرم فيبر وجود دارد. اين مقدار 9 درصد از نياز روزانه بدن به فيبر را تامين مي کند.

بادام زميني، داراي مقدار قابل توجهي ويتامين B3 مي باشد، 112 ميلي گرم در 100 گرم. ويتامين B3 باعث افزايش کلسترول خوب ( HDL) مي شود، فرايند پيري را به تعويق مي اندازد و همچنين از بيماري آلزايمر جلوگيري مي کند.

براي افزايش اين ويتامين توصيه شده که مردان 16 ميلي گرم در روز و زنان 14 ميلي گرم در روز بادام زميني مصرف کنند.

ويتامين E نيز در بادام زميني وجود دارد. 28 گرم بادام زميني در حدود 10درصد نياز روزانه بدن به اين ويتامين را تأمين مي کند.

بادام زميني داراي آنتي اکسيدان نيز مي باشد. پس سلول را از خرابي و نابودي محافظت مي کند، سيستم ايمني را تقويت مي کند.

جالب است بدانيد که آنتي اکسيدان موجود در بادام زميني به همان اندازه ميوه ها مي باشد و از سيب، چغندر و هويج، آنتي اکسيدان بيشتري دارد.

منيزيم موجود در بادام زميني، گرفتگي عضلاني را دور مي کند. بادام زميني داراي فولات نيز مي باشد.

فولات از کم خوني، رنگ پريدگي و ضعف جلوگيري مي کند. بادام زميني حاوي پتاسيم مي باشد. پتاسيم موجب تنظيم فشار خون و تنظيم ضربان قلب مي شود و از گرفتگي عضلاني و ادم جلوگيري مي کند. فسفر در بادام زميني وجود دارد که جلوي ضعف و خستگي را مي گيرد. بدون کلسترول مي باشد.

فوايد بادام زميني

1- بادام زميني موجب گشاد شدن رگ هاي بدن و تسهيل جريان خون مي شود و از لخته شدن خون و سکته مغزي جلوگيري مي کند.

2- يک رژيم داراي بادام زميني، به خاطر افزايش منيزيم، فولات، فيبر، مس و ويتامين E ، خطر بيماري قلبي را کم مي کند. مصرف 28 گرم بادام زميني در روز، موجب کاهش بيماري قلبي مي گردد. براي جلوگيري از بيماري قلبي، حداقل 1 مشت بادام زميني و ديگر آجيل ها يا 2 قاشق غذاخوري کره بادام زميني را 4 بار در هفته ميل کنيد.

3- اگر 28 گرم بادام زميني، آجيل و يا کره بادام زميني در هفته ميل کنيد، 25درصد خطر پيشرفت سنگ کيسه صفرا را کم کرده ايد.

4- به خاطر دارا بودن چربي و کالري زياد، به افراد چاق توصيه مي شود که بهميزان کم ار آن بخورند. بيشتر از 1 مشت بادام زميني موجب افزايش وزن مي گردد.

5- بادام زميني را 2 بار يا بيشتر در هفته مصرف کنيد. ثابت شده است زناني که از اين امر پيروي مي کنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همين ترتيب مردان تا 27 درصد اين سرطان را کاهش داده اند.

6- ميوه نارس آن، ترشح شير را زياد مي کند.

7- روغن بادام زميني، ملين و رفع کننده يبوست مي باشد.

8- بادام زميني از نظر خواص، شبيه روغن زيتون مي باشد.


آیماه بازدید : 339 یکشنبه 1395/09/14 نظرات (0)

خواص کاکتوس

بر اساس مطالعه محققان ، گياه کاکتوس به خاطر داشتن فيبر و آنتي اکسيدان به خوبي به جنگ با بيماري هاي سرطان رفته و آنها را شکست مي دهد.

نکته قابل توجه اين است که اين گياه سخت و خشن سرشار از ويتامين هاي طبيعي بوده و در کشورهاي حوزه آمريکاي جنوبي غذاي سالم و کم هزينه محسوب مي شود.

گياه کاکتوس در کشور آمريکا در فروشگاه هاي مکزيکي طرفداران زيادي را کسب کرده است و نوع هندي اش بيش از 200 گونه است و اين گياه داروي بسيار موثري براي کاهش کلسترول خون است.

کاکتوس مخصوصا نمونه ي برگ پهن و تيغ دارش تنها گياهيست که تشعشعات و نويز هاي گوشي هاي همراه و پارازيت هاي ماهواره را به خود جذب و از بروز بيماري هايي چون سرطان جلوگيري ميکند! پس تا ميتوانيد در منزل خود کاکتوس نگه داريد

علاوه بر آن سه نوع کاکتوس خوراکي وجود دارد که عبارتند از:

سان پدرو(Sanpedro):اين گياه داراي ارزش دارويي بالايي مي باشد و آب بدست آمده از آن مانع سوزش کليه و مثانه مي شود و تب بالا و هپاتيت را درمان مي کند.

هوديا (Hoodia):اين نوع اغلب در آفريقاي جنوبي به عمل مي آيد و به درمان چاقي مفرط کمک مي کند.

اوپنتيا (Opuntia):سر شار از فلاوانوئيدز است که خاصيت آنتي اکسيداني دارد.

آنتي اکسيدان اثر سم زدايي دارد و از آسيب سلولي که باعث سرطان و پيري مي شود، جلوگيري مي کند.

ميوه کاکتوس خاصيت رونده دارد و روده ها را ملايم مي کند.

عصاره کاکتوس منبع خوب فيتوکميکال است، و با تقويت سيستم دفاعي بدن را در برابر عفونتها مقاوم تر مي کند.

آب کاکتوس از ايجاد لکه ي زخم . عفونت زخم جلوگيري مي کند، علاوه بر آن با بهبود بخشيدن به گردش خون به التيام زخم به طور چشمگيري سرعت مي بخشد.

کاکتوس براي ديابت نوع دوم مفيد است.

ميوه کاکتوس به دليل آنکه در منطقه اي بياباني و خشک پرورش مي يابد، سرشار از ترکيبات آنتي اکسيداني است.

خوب است بدانيد آنتي اکسيدان ها سلاح گياه در برابر مقابله با شرايط سخت و طاقت فرساي محيطي است.

وجود اين ترکيبات در ميوه کاکتوس اثر سم زدايي قوي و ضدالتهاب داشته و از آسيب سلولي ـ که باعث سرطان و پيري مي شود ـ جلوگيري و از سوي ديگر با تقويت سيستم دفاعي، بدن را در برابر عفونت ها مقاوم تر مي کند.

يکي از کاربردهاي رايج ميوه کاکتوس مصرف آن در رژيم غذايي است که به دليل غني بودن از مواد فيبري باعث مهار گرسنگي مي شود.

اين ميوه مقوي دستگاه گوارش بوده و خاصيت رونده داشته و باعث لينت مزاج مي شود.

مهم ترين فايده آن در معالجه کبد است و مصرف آن براي بيماران کبدي با نظر پزشک مربوط مفيد است.

همچنين باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزايي دارد.

برخي منابع ادعا مي کنند مصرف اين ميوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولين مي شود و براي مبتلايان به ديابت نوع 2 مفيد است.

از عفونت هاي کليوي جلوگيري کرده و تب بالا و هپاتيت را درمان مي کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگيري در التيام زخم ها موثر است.

اين را هم بدانيد از ميوه کاکتوس روغني تهيه مي شود که غني از ويتامين E بوده و ميزان آنتي اکسيدان آن سه برابر ساير روغن ها و براي مبارزه با پيري پوست بسيار نافع است.

 نشاط آور بودن گياه کاکتوس

گياه کاکتوس شامل طيف وسيعي از مواد معدني و آنتي اکسيدان ها است و ويتامين هاي A، E،C و املاح کلسيم و منيزيم به وفور در آن يافت مي شود و مواد موجود در آن خاصيت دارويي آن را افزايش مي دهد. دکتر جاناتان استاگل محقق و استاد دانشگاه نيواورلتان در اين رابطه مي گويد:مواد آنتي اکسيدان موجود در کاکتوس خاصيت ضد سرطاني به اين گياه مي دهد به طوري که با مصرف 5 -7 ليوان از آب برگ هاي آن سبب بروز نشاط و شادابي به افراد مي شود و اين نوشيدني التهاب عضلاني بدن را کاهش مي دهد.

کاکتوس کاهنده کلسترول

کاکتوس با وجود فيبرهاي آن دارويي مفيد براي بيماران مبتلا به سندروم متابوليک است و افرادي که سطح کلسترول خونشان بالا است پس از 4 هفته مصرف اين گياه، سطح LDL و تري گليسيريد بدن کاهش و خطرات قلبي کم مي شود.

کاکتوس کاهنده قندخون

کاکتوس گلابي خاردار مي تواند سطح قند خون را در بيماران ديابت نوع 2 کاهش دهد و مصرف 140 ميلي گرم از آن سبب کاهش پکتين و به حداقل رسيدن قندخون در معده منجر و از کبد افراد محافظت جدي به عمل مي آورد. طي يک مطالعه اي به وسيله دانشمندان دانشکده اين نتايج حاصل شد که افراد مبتلا به ديابت پس از هشت هفته مصرف عصاره کاکتوس LDL 15 درصد، کلسترول 12 درصد ، قندخون 11 درصد و انسولين 11 درصد کاهش يافت.

کاکتوس و محافظت از سلول هاي مغزي

گياه کاکتوس به سبب خواص ضدالتهابي، راديکال هاي آزاد از مثبتي بر سلولهاي مغزي مي گذارد و سطح حفاظت و اين سلول هاي قشر خاکستري مغز افزايش مي يابد. گفتني است برگ کاکتوس براي بيماري هاي پروستات سرطان پستان و سرطان کبد مفيد است و از رشد سلول هاي سرطاني جلوگيري مي کند.کاکتوس مخصوصا نمونه ي برگ پهن و تيغ دارش تنها گياهيست که تشعشعات و نويز هاي گوشي هاي همراه و پارازيت هاي ماهواره را به خود جذب و از بروز بيماري هايي چون سرطان جلوگيري ميکند! پس تا ميتوانيد در منزل خود کاکتوس نگه داريد


آیماه بازدید : 400 شنبه 1395/09/06 نظرات (0)

خواص سدر

برگ سدر قابض و مقوي معده است.

همچنين خاصيت ضد ميکروب و ضد قارچ دارد؛ به همين دليل از آن براي درمان انگل‌هاي موضعي (پوستي) استفاده مي‌شود.

جوشانده برگ آن در درمان علائم سرماخوردگي موثر است و فشارخون را افزايش مي‌دهد.

از ضماد برگ آن در قديم براي نرم کردن و درمان ورم و زخم‌ها استفاده مي‌کردند.

شستشوي موي سر با سدر باعث تميزي و تقويت رشد مو شده و هنوز هم به همين منظور از آن استفاده مي‌شود؛ به طوري که بسياري از صنايع آرايشي از عصاره برگ آن انواع شامپوها را تهيه مي‌کنند.

مصرف خوراکي ميوه سدر براي درمان برونشيت، سرفه و سل مفيد است.

ميوه داراي طبيعت سرد و خشک و نارس آن قابض و نفخ‌زاست.

سرخ‌کرده و بوداده ميوه سدر بسيار قابض و براي اسهال و زخم‌هاي روده و تب مفيد است.

در گذشته از سدر بيشتر براي درمان زخم‌ها و شستشوي سر و بدن استفاده مي‌کردند.

در حيوانات آزمايشگاهي، کاهش قند خون با مصرف برگ سدر گزارش شده است.

ترکيبات مهم

مهم‌ترين ترکيبات برگ سدر ترکيبات ساپونيني است. از مهم‌ترين ساپونين‌هاي گلوکزيدي آن مي‌توان چهار جسم کريستينين‌هاي A، B، C و D را نام برد. از ديگر ساپونين‌هاي برگ، ابلين لاکتون مي‌باشد که يک ساپونين استروئيدي و عامل کف‌کنندگي سدر است. از برگ سدر آلکالوئيدهايي از جمله آمفي‌بين‌هاي A، E و F، ماري‌تين A و C و اسپينانين A استخراج شده‌اند. همچنين در برگ سدر تانن و استرول‌هاي گياهي از جمله بتاسيتوسترول وجود دارد.

شستشوي موي سر با سدر باعث تميزي و تقويت رشد مو شده و هنوز هم به همين منظور از آن استفاده مي‌شود؛ به طوري که بسياري از صنايع آرايشي از عصاره برگ آن انواع شامپوها را تهيه مي‌کنند

 1- چوب درخت سدر بسيار سخت و بادوام است و در قديم براي ساختن اجزاي مختلف خانه‌ها به کار مي‌رفت. درخت سدر آفت ندارد و موريانه کمتر مي‌تواند به آن آسيب برساند. همچنين زغال تهيه‌شده از چوب سدر جهت توليد حرارت ايده‌آل است.

2- بهترين زمان برداشت برگ سدر اواخر فصل تابستان مي‌باشد.

3- در منابعي اشاره شده که زنان قديم مصر با شانه‌هاي چوبي ساخته‌شده از درخت سدر موهاي خود را شانه مي‌کردند.

4-‌ در تحقيقي که در سال 1373 توسط مولف و همکاران بر روي برگ سدر ناحيه اهواز انجام شد، در آن ترکيباتي از جمله ساپونين، آلکالوئيد، فلاوونوئيد و تانن تشخيص داده شد. اين نمونه حاوي درصد بالايي از خاکستر محلول در اسيد بود.

اگر پوستي کشيده‌ مي‌خواهيد

سدر يكي از گياهاني است كه در طب سنتي به آن قابض مي‌گويند. همين خاصيت سدر باعث فشردگي و تقويت اعضا مي‌شود و در اصل اعضا را از سستي و شلي درمي‌آورد.

نام ديگر سدر «كنار» است كه گياهي خوشبو و داراي مزاج سرد و خشك است. ميوه‌ اين گياه هم به شكل سنجد است و در مناطق جنوبي ايران موجود است.

واقعيت اين است كه اغلب اجزاي سدر خاصيت دارويي دارد. ميوه، برگ، شكوفه و حتي ريشه سدر قابل استفاده است.

مرهمي بر زخم‌هاي قديمي

براي بهبود جاي زخم هم مي‌توان از سدر استفاده كرد. البته اگر جاي زخم اسكار گذاشته و عميق باشد نمي‌توان چندان اميد داشت كه سدر كاري بكند اما اگر زخم سطحي باشد مي‌توان پودر آن را با آب مخلوط كرد و روي زخم ماليد و بعد از چند دقيقه بشوييد. يادتان باشد دفعات زيادي بايد اين كار را انجام دهيد.

نسخه‌اي براي گرمايي‌ها

ميوه سدر قبل از ميوه شدن شكوفه‌اي مي‌دهد كه ضماد آن را مي‌توان براي رفع عرق‌سوز شدن پا در حمام استفاده كرد. روش استفاده از آن به اين ترتيب است كه شكوفه را خشك كرده و بعد آسياب مي‌كنند و پودر آن را با مقداري آب مخلوط مي‌كنند. اگر بخواهيد پوست را هم همراه با عرق‌سوز درمان و تقويت كنيد، بهتر است سه قاشق پودر شكوفه، دو ليوان آب و دو قاشق سركه را با هم مخلوط كرده و در حمام روي نقاط عرق‌سوز شده قرار دهيد. بگذاريد اين تركيب 15 تا 20 دقيقه روي نقاط عرق‌سوز شده باقي بماند. اين كار اگر دو بار در روز انجام شود بعد از دو تا سه روز عرق‌سوزي برطرف مي‌شود.

لايه‌برداري‌ با برگ سدر

برگ سدر در تركيبات آرايشي و شامپوها زياد استفاده مي‌شود. از اين برگ ضمادي تهيه مي‌شود كه اگر بدن را با آن بشويند، به ترميم زخم‌ها و پاكسازي پوست كمك مي‌كند. استفاده از سدر در افرادي كه پوستي چرب دارند، راحت‌تر است. اگر بخواهيد سدر اثر معمولي داشته باشد با آب و اگر بخواهيد اثرش تقويت شود با كمي سركه و آب مخلوط كنيد و خوب كه به هم خورد روي پوست بماليد و بگذاريد خشك شود بعد با دست به صورت دوراني آن را ماساژ دهيد و در اصطلاح اسكراب كنيد. در واقع با اين كار شما پوست را مي‌ساييد. اين حركت كمك مي‌كند لايه‌برداري خوبي انجام شود و علاوه بر اين پوست تميز شود.

اگر پوستي نرم و شفاف مي‌خواهيد

از خواص زيبايي اين گياه اين است كه باعث نيكويي رنگ رخسار مي‌شود. در صورتي كه مشكل پوست شما كدري آن است و مي‌خواهيد پوستي شفاف داشته باشيد، بهتر است سدر را با روغن بادام تلخ مخلوط كرده يا با ماست تركيب كنيد و تازه به تازه استفاده كنيد. از آنجا كه روغن بادام تلخ چرب است مشكلي براي پوست ايجاد نمي‌كند و ميتواند يكي دو ساعت روي پوست بماند. براي اين كار سدر را بجوشانيد و آبش را با هم وزن خودش روغن بادام تلخ مخلوط كرده و روي شعله آهسته هم بزنيد تا آبش بخار شود و عصاره سدر در بادام تلخ بماند. اين كار را مي‌توان با روغن زيتون هم انجام داد چون روغن بادام تلخ كمي گران است. در نهايت روي روغن زيتون كمي روغن بادام تلخ بريزيد و بگذاريد روي پوست باشد. اين مخلوط هر چه بيشتر روي پوست بماند اثرش بيشتر است.

ريزش مو را متوقف کنيد

سدر مقوي مو است و موها را تقويت مي‌كند و از ريزش مو جلوگيري مي‌كند اما براي ريزش مو بايد مو را طبقه‌بندي كرد. افرادي كه منافذ گشادي در پوست سرشان دارند و قطر موهاي‌شان زياد است، از آنجا كه گياه سدر حالت قابض دارد، براي اين تيپ ريزش‌ها ايده‌آل است اما افرادي كه پوست خشك دارند و منافذ موهاي‌شان تنگ است، معمولا موهاي نازكي دارند. - اين افراد نبايد از سدر استفاده كنند و به جاي آن تركيباتي كه عصاره گرم دارند مانند سير، فلفل يا عصاره بادام استفاده كنند. - در اين حالت منافذ پوست باز مي‌شود و موها مي‌توانند از اين منافذ بيرون بيايند.

اشتهاي‌تان را تقويت کنيد

اگر زيادي لاغر هستيد و مي‌خواهيد كمي چاق شويد بهتر است روي ريشه سدر حساب كنيد. ريشه گياه سدر را با آب بجوشانيد تا به رنگ قرمز دربياد بعد آن را نوش‌جان كنيد. اين معجون باعث چاقي مي‌شود و براي افرادي كه لاغر هستند و مي‌خواهند چاق شوند، استفاده مي‌شود.

صمغ سدر براي شوره سر

شوره سر يكي از مشكلاتي است كه علل بسياري مي‌تواند داشته باشد اما يكي از درمان‌هايي كه مي‌توان براي آن در نظر گرفت، سدر است. گياه سدر صمغي دارد كه مي‌توان آن را در آب حل و روي سر استفاده كرد. اين تركيب در افرادي كه شوره سر دارند اثري معجزه آسا دارد. اگر بخواهيد مي‌توانيد از شامپوهاي آماده سدر براي اين مشكل استفاده كنيد.

خواص ديگر سدر که بايد بدانيد

همان‌طور كه گفته شد، قسمت‌هاي مختلف سدر مي‌تواند در زيبايي صورت موثر باشد. ميوه سدر هم از اين قاعده مستثني نيست. البته ميوه سدر با وجود آنكه براي دستگاه گوارش مفيد است، مي‌تواند نفاخ هم باشد اما همين ميوه ترش در كساني كه جوش‌هاي صورت دارند يا پوست صورت‌شان چرب است اما بدن خشكي دارند مي‌تواند موثر باشد. ميوه سدر مقداري نفاخ است و ممكن است براي حافظه هم ضرر داشته باشد بنابراين افرادي كه سابقه تشنج يا فلج دارند قبل از استفاده از اين ميوه بايد با پزشك مشورت كنند.

بد نيست بدانيد كه مصلح سدر سكنجبين است و اگر سدر همراه با سكنجبين خورده شود، مي‌تواند ضررهايش را كم كند.

آیماه بازدید : 153 جمعه 1395/08/28 نظرات (0)

نوشیدنیهایی که لازم است در برنامه روزانه تان قرار دهید:

كاسني

اين عضو خانواده عرقيات خواص مختلفي دارد. مهم‌ترين مزيتش كه به روزهاي گرم سال مربوط مي‌شود اين است كه حرارت بدن را تسكين مي‌دهد. علاوه بر اين، خواص ديگري هم به آن نسبت مي‌دهند. كاسني تب‌بر است، كلسترول خون را پايين مي‌آورد و به تقويت پوست كمك مي‌كند. بعضي از عطاري‌ها به شما توصيه مي‌كنند تا براي رفع گرمازدگي عرق كاسني و شاتره را با هم تركيب كنيد و قبل از غذا يك استكان بخوريد.کاسني، حرارت بدن را تسكين مي‌دهد

زيره

برخلاف ادويه زيره كه خوش عطر و بوست، عرق زيره كمي تلخ و تند است، اما براي افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند اين طعم ناخوشايند اصلا مهم نيست. به هر حال بايد بدانيد كه عرق زيره دشمن چاقي است و ناراحتي‌هاي روده را برطرف مي‌كند؛ چون طبيعت گرم و خشكي دارد. براي درمان نفخ شكم و هضم بهتر غذا عرق زيره را فراموش نكنيد و بعد از غذا چشم‌هايتان را ببنديد، بيني‌تان را بگيريد و يك نصف استكان از آن را به معده‌تان بفرستيد. براي افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند زيره مفيد است

شاتره

اگر خيلي گرمايي هستيد و مجبوريد ساعت‌هاي زيادي از روز زير آفتاب كار كنيد مصرف عرق شاتره را حتما در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد. شاتره خاصيت ضد گرمازدگي دارد، حرارت بدن شما را تعديل كرده و به رفع نارسايي‌هاي كبدي كمك مي‌كند. براي تصفيه شدن خون هم مي‌توانيد از اين داروي گياهي كمك بگيريد.  شاتره خاصيت ضد گرمازدگي دارد

آويشن

آويشن گياه خوشبويي است كه عرق آن طبيعت گرمي دارد. اگر بعد از هر غذا يك استكان از آن را بنوشيد از دردهاي مفصلي در امان مي‌مانيد. عرق آويشن اشتها‌آور بوده و ضد نفخ است و سبب ضدعفوني مجاري تنفسي مي‌شود. اين را هم بدانيد كه كمي تلخ و گس است. آويشن گياه خوشبويي است كه عرق آن طبيعت گرمي دارد

رازيانه

رازيانه گياه پرخاصيتي است كه عرق آن هم شما را ازخواص خوبش بي‌نصيب نمي‌گذارد. بعد از هر وعده غذايي يك استكان عرق رازيانه بخوريد تا اشتهاي شما در وعده غذاي بعدي بيشتر شود. عرق رازيانه طبيعت گرم و خشكي دارد، قاعده آور و ادرار آور است و به نابودي سنگ‌هاي مثانه و كليه كمك مي‌كند. رازيانه، به نابودي سنگ‌هاي مثانه و كليه كمك مي‌كند

گلاب

همه ما براي تهيه دسر‌هاي سنتي ايراني حتما يك شيشه گلاب در خانه داريم. شايد هنگام خريد گلاب از عطاري‌ها با اصطلاح «دو آتشه» روبه‌رو شويد. اين اصطلاح در مورد ساير عرقيات هم به كار مي‌رود و به اين معناست كه گياه هنگام عصاره گيري دو بار جوشانده شده، آب كمتر و غلظت بيشتر دارد. به طور كلي گلاب وساير عرقيات دو آتشه قيمت بيشتري دارند. در مورد خواص گلاب بايد بگوييم كه براي قلب و اعصاب مفيد است و به كاهش درد چشم كمك مي‌كند. ضمن اينكه براي تميز كردن پوست تان هم مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. گلاب از گل محمدي به دست مي‌آيد و برخي از افراد به عنوان خوشبو كننده هم از آن استفاده مي‌كنند.گلاب براي قلب و اعصاب مفيد است

خارشتر

شايد در نگاه اول اين اسم به نظرتان خنده‌دار باشد؛ اما خارشتر هم بين عرقيات گياهي ديده مي‌شود. واقعيت اين است كه اصلا مزه خوبي ندارد و به شدت بد بو است. افرادي كه مي‌خواهند با كمك عرق خارشتر با سنگ كليه و مثانه مبارزه كنند بايد طعم و مزه ناخوشايند آن را تحمل كنند. عرق خارشتر ادرار آور است و به تصفيه خون و كبد كمك مي‌كند. گاهي براي رفع تب و لرز هم استفاده مي‌شود. عرق خارشتر ادرار آور است و به تصفيه خون و كبد كمك مي‌كند

بيدمشك

اگر اين روزها دچار نگراني و مشكلات عصبي شده‌ايد، ناراحت هستيد و با قرص آرامبخش به خواب مي‌رويد، براي آرامش بيشتر عرق بيدمشك را امتحان كنيد چون آرامش بخش و خونساز است و به تقويت قلب و معده كمك مي‌كند. در كنار اينها در برطرف شدن دردهاي عضلاني هم موثر است. بيدمشک، آرامش بخش و خونساز است و به تقويت قلب و معده كمك مي‌كند

گاو زبان

يكي از گياهان پر طرفدار در عطاري‌ها گل گاو زبان است. عرق گياه گاو زبان هم خواص زيادي دارد كه بد نيست با آنها هم آشنا شويد. عرق‌ گاو‌زبان دستگاه گوارش شما را ضدعفوني مي‌كند، نشاط آور است و اگر نصف استكان از آن را قبل از خواب ميل كنيد، رنگ چهره و پوست تان بهتر مي‌شود. عرق‌ گاو‌زبان دستگاه گوارش شما را ضدعفوني مي‌كند و نشاط آور است

نعناع

يكي از مشهورترين عرقيات گياهي است كه شايد مهم‌ترين خاصيت آن رفع دل پيچه و دل‌درد است. عرق نعنا طعم ملايمي هم دارد و به همين دليل مصرف آن بيش از سايرين رايج است. علاوه بر اين عرق نعنا اشتها آور است و با داشتن طبيعت گرم و خشك، شما را از نفخ شكم نجات مي‌دهد.عرق نعنا اشتها آور است و با داشتن طبيعت گرم و خشك، شما را از نفخ شكم نجات مي‌دهد

بهار نارنج

اين هم جزو عرقيات خوش خوراك است و با نبات هم خوشمزه مي‌شود. عرق بهار نارنج به تقويت اعصاب شما كمك مي‌كند تا در زندگي آرامش بيشتري داشته باشيد. اگر شب‌ها فكر و خيال سراغتان مي‌آيد و خواب راحتي نداريد عرق بهار نارنج را امتحان كنيد. چون در درمان بي‌خوابي نقش موثري دارد.عرق بهار نارنج به تقويت اعصاب شما كمك مي‌كند

نكات خريد

هنگام خريد عرقيات گياهي فقط سراغ فروشندگان معتبر برويد چون در بازار فروش اين نوشيدني‌ها تقلب به سادگي شكل مي‌گيرد و ممكن است به جاي اين عصاره‌هاي گياهي طبيعي، اسانس خوراكي مخلوط با آب تحويلتان بدهند.

به تاريخ مصرف، نام كارخانه و شماره ثبت نوشته شده روي شيشه توجه كنيد.

اين موارد به شناخت محصولات معتبر كمك مي‌كنند. شربت بعضي از اين عرقيات واقعا بد مزه و بد بو هستند و شايد به اين دليل از مصرف آنها خودداري كنيد. به هر حال اگر خواص دارويي اين قبيل از عرقيات برايتان مهم است آنها را با آب و شكر مخلوط كرده و شربت درست كنيد.

بعضي از عرقيات گياهي طبيعت گرم و گروهي ديگر طبيعت سرد يا حتي معتدلي دارند كه فروشنده در اين مورد شما را راهنمايي مي‌كند.

در مورد عرق‌هاي سرد مانند كاسني وشاتره كه براي فصل تابستان كاملا مناسب هستند بايد روزانه حداقل يك استكان از آنها را بنوشيد تا تاثير داشته باشند.

توجه

مصرف بعضي از عرقيات براي زنان باردار يا كودكان ممنوع است. بنابراين قبل از هرگونه مصرف اين نوشيدني‌هاي گياهي، حتما با پزشك خود مشورت كنيد.

آیماه بازدید : 271 جمعه 1395/08/28 نظرات (0)

امروزه بسیاری از خانم ها به عارضه تنبلی تخمدان و کیست تخمدان مبتلا میشوند. شاید علت این گونه مشگلات در عصر امروز مصرف غذاهای ناسالم  فست فودها و انواع خوراکیهای صنعتی که آنتی اکسیدان کافی را در بر ندارند باشد.

کیست تخمدان چگونه به وجود می آید؟

کیستهای تخمدان در اثر رشد غیر عادی فولیکولهای سطح تخمدان در جدار تخمدان بوجود می آیند و حاوی مایعی آبکی میباشند. کیست تخمدان در اثر تنبلی و عدم تخمک گذاری توسط تخمدان ها بوجود می آید.

کیستهای تخمدان علاوه بر مشگلات بارداری اثرات بدی بر روی پوست و مو و زیبایی خانم ها دارند. مشگلاتی از قبیل جوشهای قرمز و چرکی،ریزش مو، نازک شدن موها، لک و کک و مک پوستی میتواند نشانه های وجود کیست تخمدان باشد.

چه کنیم که به کیست تخمدان مبتلا نشویم یا کیست های کوچک را درمان کنیم؟

داروهاي خانگي براي درمان کيست تخمدان:

اينها فقط توصيه هستند براي تشخيص و درمان حتما به پزشک مراجعه کنيد.

سرکه سيب

سرکه سيب به درمان کيست هاي تخمداني ناشي از کمبود پتاسيم کمک مي کند. يک قاشق غذاخوري سرکه سيب به يک ليوان آب گرم بريزيد روزانه 1 تا 2 ليوان از اين محلول را بنوشيد تا زمانيکه بهبود پيدا کنيد.

 چاي بابونه

چاي گياهي مثل چاي بابونه نيز داروي خوبي براي درمان کيست تخمدان و درد و ناراحتي است. اثر آرام بخش چاي بابونه به کاهش درد کمک ميکند. همچنين، طبيعت گرم اين چاي قاعدگي هاي نامنظم را درمان ميکند به تحريک جريان خون در ناحيه لگن و رحم کمک ميکند. دو قاشق چاي خوري بابونه خشک را در يک فنجان آب گرم بريزيد. به مدت پنج دقيقه بماند. يک قاشق چاي خوري عسل به اين چاي اضافه کنيد.روزانه دو تا سه فنجان چاي بابونه بنوشيد.

آب زنجبيل

زنجبيل يک گياه ضد التهاب قوي است که التهاب و درد را تسکين مي دهد . همچنين، گرماي بدن را افزايش داده و باعث قاعدگي مي شود. مخلوط يک قطعه از زنجبيل، دو ساقه کرفس، نيم ليوان آب سيب و سه چهارم آناناس را در آبميوه گيري ريخته. هر روز تا زماني که کيست ها از بين برود بنوشيد. يا مي تواند روزانه دو تا سه فنجان چاي زنجبيل بنوشيد.

 بادام

بادام يک غذاي غني از منيزيم است که باعث کاهش گرفتگي دردناک کيست هاي تخمداني مي شود. بادام بو داده خشک براي از بين بردن درد و ناراحتي مفيد است. روش ديگر، ماساژ ملايم ناحيه شکم با روغن بادام که مي تواند به کاهش درد و نفخ کمک کند. براي بهترين نتيجه، چند قطره از اسانس گل ياس را به يک قاشق غذاخوري روغن بادام اضافه کرده و ماساژ دهيد. همچنين مي توانيد يک قاشق چاي خوري روغن بادام شيرين به يک ليوان شير گرم اضافه کنيد و يک بار در روز تا زمان بهبودي آن را بنوشيد.


آیماه بازدید : 132 جمعه 1395/08/28 نظرات (0)

خواص ثعلب

خواص ثعلب

خواص ثعلب به قرار زير است:

. طبع آن گرم و مرطوب است.

. مقوي نيروي جنسي مي‌باشد.

. در گذشته جهت تقويت كودكان همراه شير به آن‌ها مي‌دادند.

. جهت درمان رعشه (تشنج‌هاي كزازي) از ثعلب به صورت دمكرده مي‌توان استفاده كرد.

. براي درمان سرماخوردگي و اخلاط خوني به صورت دمكرده استفاده شود.

. جهت درمان ورم كليه و مثانه از دمكرده اين گياه مي‌توان استفاده كرد.

. جهت جلوگيري از ريزش مو و تقويت موي سر ثعلب را با روغن زيتون و گل سرخ مخلوط نموده به پوست سر بمالند.

. براي رفع ورم حاد روده در رابطه با بيماري حصبه سه گرم ثعلب را در صد سي‌سي آب جوشانده بنوشند.

. جهت كم‌خوني از دمكرده ثعلب مي‌توان استفاده كرد.

. براي جلوگيري از انزال زودرس از ثعلب استفاده كنند.

. افرادي كه لاغر هستند از ثعلب استفاده كنند مخصوصاً در تابستان عصرانه با بستني ميل كنند.

. در گذشته جهت تقويت كودكان همراه شير به آن‌ها مي‌دادند.

. جهت ناراحتي‌هاي معده از دمكرده اين گياه مي‌توان استفاده كرد.

. مقدار دمكرده اين گياه ده گرم در نیم لیتر آب مي‌باشد.

. تقويت كننده اعصاب مي‌باشد.

. جهت درمان فلج و لقوه از ثعلب مي‌توان استفاده كرد.

. از پودر ثعلب و گل پنيرك مي‌توان مانند ژل جهت موي سر استفاده كرد. بدين صورت كه ده گرم ثعلب را با كمي روغن نارگيل و ده گرم گل پنيرك در يك ليتر آب جوشانده سپس صاف نموده مي‌گذاريم سرد شود اين ژل براي مو مفيد است.

. يك ژل ديگر جهت تقويت مو:

ابتدا سی گرم سبوس برنج را در يك ليتر عرق گزنه جوشانده سپس صاف نموده آن گاه مجدداً سی گرم پودر ثعلب به محلول اضافه كرده و جوشانده صاف نموده مي‌گذاريم سرد شود از اين ژل جهت آرايش و تقويت مو مي‌توان استفاده كرد.

مضرات:

1. مصرف زياد ثعلب باعث سقط جنين مي‌گردد.

2. كساني‌كه بيماري وريكوسل دارند كمتر مصرف كنند.

3. مصرف زياد ثعلب تارهاي صوتي را از كار مي‌اندازد

آیماه بازدید : 132 پنجشنبه 1395/08/27 نظرات (0)

مزيت خوردن پوست ميوه‌ها

نوبتش رسيده که عادات ميوه خوردنتان را تغيير دهيد. بعد از خواندن اين مطلب، خواهيد فهميد که چرا!

همه‌ي ما از مغز ميوه‌ها استفاده مي‌کنيم و لذت مي‌بريم و پوست آن را دور مي‌اندازيم. وليکن اگر به تمام قوت ميوه‌ها نياز داريد بايد کمي بيشتر از دندان‌هايتان کار بکشيد و پوست ميوه‌ها را نيز به همراه آن‌ها بخوريد.

فقط مطمئن باشيد که پيش از خوردن پوست ميوه، آنرا بخوبي شسته ايد.

تحقيقات ثابت کرده‌اند که در پوست ميوه‌ها آنتي اکسيدان بيشتري به نسبت مغز آن‌ها وجود دارد.

پوست ميوه‌ها منبع غني فيبر هستند که براي پيشگيري از بوجود آمدن يبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ي بزرگ نقشي حياتي بازي مي‌کنند.

مواد گياهي که با سرطان مبارزه مي‌کنند در پوست ميوه‌ها فراوانند.

پوست ميوه‌ها از آنجايي که کالري، قند و چربي کمي دارند، در کاهش سطح LDL کلسترول خيلي خوب عمل مي‌کنند.

همچنين باعث خواهند شد احساس سيري کنيد، از اين رو براي آن دسته از عزیزانی که در رژیم بسر میبرند بسیار مفید است.

خواص پوست برخی میوه ها

1. پوست سيب منبعي غني از مواد مغذي

آيا شما هم مانند ديگران سيب را پس از پوست گرفتن مي‌خوريد؟ يک سيب تازه را بايد با پوستش بخوريد، چرا که منبع خوبي از کلسيم، ويتامين آ، آنتي اکسيدان و انواع مواد گياهي براي مبارزه با سرطان است. همچنين منبع خوبي از فيبر غذايي است که در هضم غذا کمک بسيار مي‌کند.

2. پوست ليمو، عالي براي هضم غذا

پوست ليمو ممکن است کمي تلخ باشد، اما ارزشش را دارد! پوست ليمو مي‌تواند به هضم غذا، کاهش درد شکم، بهبود جريان خون و تقويت سيستم ايمني بدن کمک بسزايي کند. براي داشتن پوستي بهتر، هر روز پوست ليمو بخوريد! از آنجايي که پوست ليمو سرشار از بيوفلاونوئيد مرکبات است، به دفع سموم از بدن کمک مي‌کند. همچنين ميزان بالاي کلسيم و ويتامين درون پوست ليمو براي سلامت استخوان نيز خوب است.

3. پوست پرتقال، کمک به کاهش کلسترول

پوست پرتقال سرشار از مواد گياهي و فلاونوئيدها است. پوست پرتقال جداي از اينکه به هضم سريع و کاهش سطح کلسترول بد کمک مي‌کند، مي‌تواند طعم و بوي بي‌نظيري به غذاهايتان ببخشد. مي‌توانيد آنرا به اسموتي‌هايتان اضافه کنيد تا مزه‌ي بهتري بگيرند يا اينکه از آن در غذاهاي سنتي همچون شيرين پلو استفاده کنيد.

4. پوست کيوي، منبع غني آنتي اکسيدان

يکي از سالم‌ترين پوست‌هاي ميوه، پوست کيوي است که سرشار از ويتامين، مواد معدني و آنتي اکسيدان مي‌باشد. سلامت قلب را بهبود مي‌بخشد و خون را بصورت طبيعي رقيق مي‌کند. پوست کيوي را هم مي‌توانيد در اسموتي يا سالادهاي خود براي مزه‌ي بهتر مخلوط کنيد.برای راحتتر کردن خوردن پوست کیوی میتوانید کرکهای سطح میوه را کمی بتراشید

5. پوست هندوانه، نيروگاهي از ويتامين‌ها

آيا تابحال سعي کرده‌ايد پوست هندوانه را بخوريد؟ اگرچه مثل مغزش آبدار و شيرين نيست، ولي بد هم نيست! در حقيقت پوست سفيد هندوانه انبار ترکيبات مختلفي همچون ويتامين سي، بتا کاروتن، ويتامين آ، تيامين، ليکوپن، کلسيم، روي و آهن است. پس دفعه‌ي بعدي آنرا دور نمي اندازيد، اينطور نيست؟

سعي کنيد ميوه‌هاي طبيعي و ارگانيک بخريد تا نتيجه‌ي بهتري از خوردن پوست آن‌ها بگيريد. بار ديگري که خواستيد سيب يا پرتقالي نوش جان کنيد، پيش از اينکه پوستش را بکنيد، مزاياي آنرا به خود يادآوري کنيد و از خوردن تمام ميوه لذت ببريد.

آیماه بازدید : 157 پنجشنبه 1395/08/27 نظرات (0)

خواص سبوس برنج

سبوس برنج براي جلوگيري از پرخوري در برنامه هاي کاهش وزن کاهش يبوست بدون دارو، درخشاني و جواني، تميزي پوست، بسيار مفيد است و روغن استخراج شده از آن در غذاهاي آسيايي به دليل مناسب بودن آن براي پخت و پز در دماي بالا مانند سرخ کردن مفيد است.

اين است که گفته مي شود مواد مغذي برنج در پوست آن است .

مصرف سبوس برنج خواص درماني زيادي دارد، يک منبع عالي از مواد مغذي ضروري است سبوس برنج منبع خوبي از ويتامين ها و املاح معدني از جمله آهن، منگنز، فلورايد و ويتامينهاي گروه B و E مي باشد.

بر خلاف سبوس برنج که داراي مقادير بالاي ويتامين B است، برنج سفيد نه تنها ويتامين B ندارد بلکه حاوي ماده اي است که که ويتامين B را رسوب مي دهد.

تحقيقات نشان داده که مصرف برنج قهوه اي در چين يکي از عوامل جلوگيري از پيري زودرس، ريزش و سفيد شدن مو در بين چيني هاست.

خواص غذايي – دارويي سبوس برنج

اشخاص چاق را سريع لاغر مي کند و نسخه شفابخش براي درمان چربي شکم و پهلو است.

وجود ويتامين B در آن باعث تحريک پياز مو شده و از سفيد شدن و ريزش مو جلوگيري کرده و به مرور زمان موهاي سفيد را مشکي مي کند و موجب رويش مجدد مو مي شود.

وجود ويتامين E و خاصيت آنتي اکسيداني قوي آن خاصيت ضد چروکيدگي پوست دارد و ضمن حفظ رطوبت پوست، از پيري سلولها جلوگيري مي کند.

سبوس را قهرمان شادي مي دانند و براي تقويت اعصاب مفيد است.

براي کبد مفيد بوده و کلسترول خون را کاهش مي دهد.

خاصيت ضد سرطاني دارد و آنتي آلرژيک است و به توازن قند خون کمک مي کند.

خواص عصاره سبوس برنج عصاره سبوس برنج

عبارت است از عصاره آبي الکلي سبوس برنج که هر ميلي ليتر اين عصاره نبايد کمتر از ده ميکروگرم ويتامين B6  باشد و مقدار مصرف آن 1 ميلي ليتر است،

از سبوس برنج روغني بدست مي آيد که در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها موجود است.

روغن سبوس برنج به رنگ زرد طلايي است و به سختي به رنگ سفيد و روشن پيدا مي شود.

اين روغن تا حرارت 100 درجه فاسد نمي شود.

خواص دارويي و غذايي روغن و عصاره برنج

روغن سبوس برنج حاوي ويتامين هاي B و E مي باشد که باعث تقويت موي سر مي گردد و رطوبت موي سر را حفظ مي کند. اين روغن در تهيه صابون و شامپو و فراورده هاي آرايشي و بهداشتي مورد استفاده قرارمي گيرد. مشروط به آنکه به صورت غير فعال در آمده باشند.

عصاره سبوس برنج با تشکيل يک لايه بر روي پوست بعد از شستشواز خشک شدن پوست جلوگيري کرده و از پوست محافظت مي کند و پوست را روشن کرده و از اثر صاف کنندگي برخوردار است.

از عصاره طبيعي سبوس برنج در ساخت کرمهاي پوستي استفاده مي کنند تا خشکي پوست و ترک خوردگي سر آرنج، زانو، پاشنه پا، دستها و نقاط ديگر بدن را رفع نمايد.

استفاده از سبوس برنج تاثيرات مختلفي روي پوست بدن دارد که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

رطوبت دهي به پوست و جلوگيري از ترک خوردگي افزايش رشد سلول هاي پوستيبه دليل دارا بودن اينوستيول به عنوان يکي اعضاي حانواده ويتامين B جلوگيري از پيري پوست و جذب اشعه ماوراي بنفش خورشيد به دليل دارا بودن آريزانول بهبود گردش خون و افزايش ترشحات پوستي و از بين بردن سلول هاي مرده پوست به دليل دارا بودن آريزانول تحريک رشد سلول هاي پوستي و بهبود به عملکرد و سلامت پوست به دليل دارا بودن اسيدفيتيک سبوس برنج افراد چاق را سريع لاغر مي کند و نسخه شفابخش براي درمان چربي شکم و پهلو است.

وجود ويتامين B5 در سبوس برنج باعث تحريک پياز مو شده و باعث جلوگيري از سفيد شدن و ريزش مو مي شود و به مرور زمان موهاي سفيد را مشکي مي کند و موجب رويش مجدد مو مي شود.

وجود ويتامين E و خاصيت آنتي اکسيداني قوي سبوس برنج خاصيت ضد چروکيدگي پوست دارد و ضمن حفظ رطوبت پوست، از پيري سلولها جلوگيري مي کند.

سبوس را قهرمان شادي مي دانند و براي تقويت اعصاب مفيد است.

سبوس برنج براي کبد مفيد بوده و کلسترول خون را کاهش مي دهد.

سبوس برنج خاصيت ضد سرطاني دارد و آنتي آلرژيک است و به توازن قند خون کمک مي کند.

براي استفاده خوراکي، مي‌توان يک قاشق غذاخوري پودر سبوس را در 1.5 ليوان آب دم کرد و پس از صاف کردن کمي‌ صبر و دوباره آن را صاف کرد و هر ‌بار نصف ليوان و حداکثر 2 بار در روز از آن استفاده كرد.

دم کرده سبوس بايد در يخچال نگهداري شود و براي بيشتر از 2 روز هم تهيه نشود.

اگر پودر سبوس ضدعفوني شده باشد، مي‌توان آن را با شير، ماست و سوپ مخلوط و استفاده کرد.

در درمان يبوست نيز استفاده بيشتر از روزانه يک قاشق غذاخوري سبوس توصيه نمي‌شود که اين مقدار براي کودکان 2 تا 12 سال به نصف کاهش پيدا مي‌کند و معادل يک قاشق مرباخوري است.

در کودکان زير 2 سال هم استفاده از سبوس برنج توصيه نمي‌شود.

آیماه بازدید : 288 چهارشنبه 1395/08/26 نظرات (0)

خواص تمبر هندی

تمبر هندي درختي است بلند كه منشا آن از هند و آفريقاي شمالي بوده است ولي امروزه در بيشتر مناطق گرمسير دنيا پرورش مي يابد 

ميوه آن شبيه باقلا به شكل غلاف و نيام و با كمي خميدگي است .

اين غلاف به طول 10 سانتيمتر مي باشد كه در آن بين 3 تا 10 دانه قرار درد .

براي تهيه تمبر هندي ها ميوه ها را شكافته و قسمت گوشتدار آنها را با هسته بيرون آورده و خشك مي كنند .

خشك كردن تمبر هندي طرق مختلفي درد و در هر منطقه فرق مي كند .

مثلا در جزاير آنتيل قسمت گوشتدار آنرا در ظرف بزرگي كه داراي شربت غليظي در حال جوش است وارد مي كنند تا شربت در منافذ ميوه نفوذ كرده و آنرا حل كند .

تركيبات شيميايي:

قسمت گوشتدار ميوه داراي كمي قند و پكتين و همچنين اسيد سيتريك ، اسيد ماليك ، تارتارات و اسيد پتاسيم مي باشد .

در پوست درخت تمبر هندي مقداري تانن وجود دارد . سرشاخه هاي جوان و سبز اين درخت داراي مقدر زيادي ويتامين هاي گروه B مي باشد.

خواص داروئي تمبر هندی

تمبر هندي از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است .

1)خوردن تمب هندي باعث پائين آمدن تب مي شود .

2) به هضم غذا كمك مي كند .

3)تمبر هندي خنك كننده بدن است .

4)براي رفع تشنگي مفيد است .

5)دل بهم خوردگي و تهوع را برطرف مي كند .

6)پوست تمبر هندي قابض ور فع كننده اسهال است .

7)بهترين طريقه استفاده از تمبر هندي اين است كه اين ماده را درآب خيس كنيد و سپس آنرا صاف كرده و با نبات بخوريد .

8)دم كرده تمبر هندي نيز اثر ملين دارد . براي تهيه دم كرده يك قاشق غذا خوري تمبر هندي را با نيم ليتر آب جوش مخلوط كرده و به مدت يك ساعت بگذاريد بماند سپس اين دم كرده را در طول روز مصرف كنيد .

9)تمبر هندي را بپزيد و ضماد از آن درست كنيد . اين ضماد را روي ورم و قسمتهاي دردناك بدن بگذاريد .

مضرات : تمبر هندي براي ريه و طحال خوب نيست و در اشخاصي كه ريه و طحال ضعيف دارند ممكن است توليد اشكال كند .

اينگونه اشخاص بهتر است كه تمبر هندي را با كتيرا و يا خشخاش بخورند

تمبر هندي و گوارش

خوردن تمبرهندي به همراه غذا به هضم غذا کمک مي کند، تمبر هندي ميزان تهوع را کاهش مي دهد از اين رو مصرف آن براي افرادي که مشکلات گوارشي دارند توصيه مي شود.

تمبرهندي و چربي خون

از آنجا که اين ماده فاقد کلسترول و چربي است از اين رو مصرف آن براي افراد مبتلا به چربي خون مناسب است.

تمبرهندي و استخوان

تمبرهندي غني از ويتامين ث است، در هنگام کمبود ويتامين ث استئوبلاست ها ماده زمينه تازه استخواني را ترشح نمي کنند، در نتيجه استخوان هاي شکسته جوش نمي خورند. مدت هاست که پزشکان از نقش ويتامين ث براي تشکيل استخوان، کلاژن و غضروف آگاه هستند. مواد آنتي اکسيدان براي حفاظت عليه استرس اکسيداتيو مورد نياز هستند و بنابراين از ايجاد التهاب جلوگيري مي کنند و از آن جا که التهاب منجر به تجزيه استخوان ها مي گردد، کمبود ويتامين ث به کاهش روند تجزيه استخوان ها کمک مي کند. از اين رو مصرف اين ماده غذايي براي همه گروه هاي سني به خصوص کودکان و نوجوانان مي تواند بسيار مفيد باشد.

تمبرهندي و عفونت

طبق مطالعات انجام شده در سال هاي اخير اين ميوه خاصيت ضددرد، ضدباکتريايي و ضد ويروسي داشته و براي از بين بردن انگل ها و کرم ها توصيه مي شود. از آنجا که ميوه گياه تمبرهندي داراي خاصيت ضدميکروبي است، احتمال آلودگي آن پايين است، بنابراين آن را با خيالي راحت در وعده هاي غذايي روزانه تان مصرف کنيد. ضمادي که از تمبرهندي درست مي شود براي تسکين ورم، برطرف کردن سستي عضلات و قسمت هاي دردناک بدن مفيد است.

تمبرهندي و يبوست

از دم کرده تمبر هندي مي توان براي رفع يبوست در تمام افراد مبتلا، استفاده کرد. براي تهيه دم کرده تمبرهندي چند تکه از آن را با آب جوش مخلوط کنيد و يک ساعت بگذاريد بماند و سپس اين دم کرده را مصرف کنيد.

تمبرهندي و سرماخوردگي

تمبرهندي داراي مقادير قابل توجهي کاروتن، ويتامين ث و برخي فلاوونوئيدها مي باشد؛ لذا اگر به دفعات دچار سرماخوردگي مي شويد، مي توانيد براي کاهش بيماري و بهبودي سريع تر در ميان وعده هايتان تمبرهندي ميل کنيد.

تمبرهندي و ويتامين ث

همان گونه که ذکر شد اين ميوه سرشار از ويتامين ث است، از اين رو مصرف آن براي افراد سيگاري که ويتامين ث بدن آن ها تحليل رفته توصيه مي شود. ويتامين ث موجود در اين ميوه داراي خاصيت آنتي اکسيداني است که به جذب آهن، ترميم زخم ها و نگهداري عروق خوني کمک مي کند. البته به ياد داشته باشيد که مقدار ويتامين ث در خشک شده اين ميوه کمتر است.

تمبرهندي و آسم

ويتامين ث اگرچه آسم را درمان نمي کند ولي مي تواند جلو حمله آسم را بگيرد و با تقويت سيستم ايمني و کمک به آن براي مبارزه با مواد حساسيت زا علائم آسم را کاهش دهد. چرا که حملات آسم هنگامي صورت مي گيرد که ريه ها به وسيله مواد حساسيت زا تحت فشار قرار بگيرند و در اين هنگام ويتامين نقش آنتي اکسيدان اوليه را دارد.

تمبرهندي و بيماري هاي چشمي

ويتامين ث در زلاليه به عنوان يک آنتي اکسيدان عمل مي کند و چشم را در برابر آسيب هاي سلولي حفاظت مي کند. اکسيد شدن عدسي نقش مهمي در تشکيل آب مرواريد وابسته به سن دارد. يک رژيم غذايي غني از آنتي اکسيدان هايي مثل ويتامين ث ميزان بروز اين بيماري را کاهش مي دهد. در ضمن مصرف بالاي ويتامين ث مانع از پيشرفت اين بيماري مي شود. با توجه به مطالب فوق مصرف اين ميوه براي افرادي که احتمال بروز اين بيماري ها در آن ها بالاست توصيه مي شود.

خواص درماني ديگري از تمبرهندي

* آب اين ميوه به عنوان ملين عمل مي کند.

* آب تمبر هندي براي درمان اختلالات صفراوي موثر است.

* اگر گوشت آن را در آب نرم کرده و بخوريد، براي رفع مشکل بي اشتهايي موثر است.

* قطره هاي اشکي که از هسته هاي اين ميوه تهيه مي شود براي درمان سندروم خشکي چشم موثر است.

* برگ هاي اين گياه براي درمان سوختگي ها به کار مي رود.

* داراي آنتي اکسيدان قوي است از اين رو براي پيشگيري و درمان انواع سرطان ها مفيد است.

تمبرهندي داراي مقادير قابل توجهي کاروتن، ويتامين ث و برخي فلاوونوئيدها مي باشد؛ لذا اگر به دفعات دچار سرماخوردگي مي شويد، مي توانيد براي کاهش بيماري و بهبودي سريع تر در ميان وعده هايتان تمبرهندي ميل کنيد

توصيه

* با افراط در مصرف تمبر هندي زخم روده، سنگيني معده و سرفه به وجود مي آيد.

* مصرف اين ميوه براي افراد سرد مزاج توصيه نمي شود، چرا که زياده روي در مصرف آن باعث سستي عضلات و ضعف اعصاب مي گردد.

* تمبرهندي هاي فرآوري شده داراي نمک فراواني مي باشند، که براي افراد داراي فشار خون مناسب نيست.

هنگام خريد اين محصول به خصوص انواع خارجي آن به برچسب فارسي نويس که از طرف وزارت بهداشت تائيد شده توجه کنيد. غيربهداشتي بودن اين محصول منجر به بروز تب، تهوع، دل پيچه و در نهايت اسهال خوني مي شود.

تمبر هندی ميوه ای اشتها‌آور بوده و منبعي از آنتي ‌اکسيدان ‌ها نيز به حساب مي ‌آيد.

خوردنش به همراه غذا به هضم آن کمک مي ‌کند.

به علاوه مصرفش براي کاهش تهوع کمک ‌کننده بوده بنابراين اضافه کردن آن به غذا به خصوص در وعده غذايي افرادي که مشکل گوارشي دارند، توصيه مي ‌شود.

 اگر دچار گلودرد شده ‌ايد، مي‌ توانيد تمبرهندي را در آب حل کرده و قرقره کنيد تا درد گلوي تان به سرعت بهبود يابد

  افرادي که کلسترول خون ‌شان بالا است، مي ‌توانند براي کاهش چربي خون شان تمبرهندي بخورند.

بنابراين، براي داشتن قلب سالم عادت به خوردن تمبر هندي ‌هاي خشک شده به دليل نداشتن حتي مقدار جزيي نمک، به افراد مستعد به خصوص ميانسالان پيشنهاد مي‌ شود.

گرد تخم تمر هندي همراه با عسل براي تقويت نيروي جنسي مفيد است.

خانم هايي كه حامله هستند از خوردن تمر هندي خودداري كنند.

تمر هندي مقوي قلب است. يك ساعت بعد از غذا ميل شود. تسكين دهندة آشفتگي و تهوع صفراوي است.

غرغره تمر هندي براي خناق مفيد است.

مزمزة آن جوشهاي دهان را از بين مي‌برد.

هيچ گاه ناشتا تمر هندي نخوريد.

براي كساني كه مي‌خواهند دير ارضا شوند از پودر دانه هندي به مقدار كم همراه با عسل استفاده كنند.

  خوردن تمر براي درمان سوزاك مفيد است.

براي درمان بواسير دانه تمر هندي را بصورت پودر كرده روي زخم بپاشيد.

گرد پوست درخت تمر جهت التيام زخم و جراحات سودمند مي باشد.

براي باز شدن اشتها قبل از غذا يك قاشق چاي خوري از خاكستر پوست تمر هندي تناول نماييد.

براي جمع شدن پوست صورت يا بسته شدن منافذ پوست پودر دانه تمر هندي را با آب نارنج مخلوط نموده روي پوست بگذاريد.

براي سفيد شدن دندانها 100 گرم دانه تمر هندي + 20 گرم كندر مخلوط كرده مسواك را خيس كنيد روي دندانها بكشيد.

براي امراض پوستي آش تمرهندي در برنامه غذايي خود قرار دهيد.

براي سردردهايي كه ناشي از فشار خون است ابتدا آلو را خيس كرده سپس با حرارت ملايم پخته و مقداري تمرهندي مخلوط كرده و ميل شود.

اگر هسته تازه تمرهندي را دو نيم كرده بر موضع عقرب‌زدگي بگذاريد سم آن را خواهد كشيد.

آیماه بازدید : 272 سه شنبه 1395/08/25 نظرات (0)

خواص ارزن

 ارزن طبعي سرد و خشک دارد. به دليل مواد معدني موجود در اين گياه يک تصفيه کننده ي مناسب براي خون است.

همچنين خوردن ارزن آرد کرده براي کساني که از بالا بودن فشار خون رنج مي برند پيشنهاد مي شود.

از ديگر خواص اين گياه تنظيم کننده بودن آن است. ارزن حرارت بدن را تنظيم مي کند.

– نرم كننده اخلاط ريه مي‎باشد.

– درمان كننده اسهال صفراي است.

– ضدبلغم مي‎باشد.

– ضدافسردگي است.

– ضد دل‎درد است.

– براي مرض قند كمي ارزن تف داده آرد نموده صبح به صبح يك قاشق چايخوري ميل شود.

– ضدچربي خون است.

– ضدسرطان مي‎باشد.

– ادرارآور است.

– تب‎بر است

– براي كساني كه تصلب شرائين دارند خوب نيست.

– كساني كه نقرس دارند از خوردن آن خودداري كنند.

– كساني كه سنگ مثانه يا گرفتگي مثانه دارند از خوردن آن خودداري كنند.

– براي كساني كه مبتلا به سوزاك شده‎اند مي‎توانند از ارزن استفاده كنند بدين صورت كه ارزن را كمي حرارت داده سپس آسياب نموده يك قاشق چايخوري با يك ليوان عرق خارخسك ميل كنند.

– ارزن به خاطر وجود كولين ضدريزش مو مي‎باشد.

– چربي زيادي خون را مي‎كاهد.

– براي درمان خونريزي قاعدگي خانم‎ها با آرد ارزن حلوا پخته و ميل شود.

– براي التيام زخم‎ها يك قاشق مرباخوري ارزن را با يك ليوان آب جوشانده ميل شود.

– در مصرف ارزن بايد احتياط را در نظر گرفت چون داراي يك گلوكزيد سمي و آلكالوئيد روغني مي‎باشد البته بعضي از آلكالوئيدها سمي مي‎باشند.

ارزش غذايي مواد مغذي ارزن شامل 15 درصد پروتئين، مقادير بالاي فيبر، ويتامين‌هاي B کمپلکس (نياسين، فولاسين و ريبوفلاوين)، مواد معدني آهن، منيزيم، فسفر، منگنز، پتاسيم، کلسيم و روي، آمينواسيدهاي ضروري متيونين، لسيتين و ويتامين A و غني از فيتوکميکال‌هايي مثل اسيد فيتيک مي‌باشد.

ارزن حداقل آلرژي‌زايي و بيشترين هضم را دارا است.

ارزن يک ماده بدون گلوتن است که مي‌توان آن را براي بيماران سلياکي مورد استفاده قرار داد.

ارزن از نظر کلسيم غني بوده و به تحکيم استخوان‌ها کمک کرده و ريسک استئوپروزيس را کاهش مي‌دهد.

همچنين به خاطر آهن موجود در ارزن در افراد دچار آنمي مي‌تواند مفيد واقع شود

همچنين ارزن به عنوان يک منبع پرانرژي و حاوي مواد مغذي بالا براي ورزشکاران و بچه‌ها محسوب مي‌شود و در صورت ترکيب با حبوبات منبع عالي پروتئين مي‌باشد که مخصوصاً براي افراد داراي رژيم گياه‌خواري ايده‌آل است.

در طب سنتي بيان شده که ارزن از نظر طبيعت، حرارتي خنک‌کننده دارد و داراي ويژگي‌هاي ضد افسردگي و بي‌خوابي، آرامش‌بخشي، ضد قارچ، دافع بلغم، چربي خون و اخلاط سينه مي‌باشد، قابض بوده و آرد آن درمان کننده اسهال صفراوي است و همچنين موجب تنظيم حرارت بدن مي‌گردد.

سوپ ارزن در استفراغ و سوءهاضمه مفيد است و همچنين استفاده منظم از سوپ آن براي ويار و تهوع صبحگاهی مي‌تواند موثر باشد.

پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و ديابت

اگرچه انواع جو به عنوان محافظت کننده قلب شناخته شده است، ولي ارزن يکي از غلاتي است که داراي همان ويژگي‌ها مي‌باشد، غلات کامل منابع اصلي فيبر هستند و بر طبق شواهد افرادي که بالاترين دريافت فيبر رژيمي را داشته‌اند در مقايسه با افراد مصرف کننده حداقل فيبر، 29 درصد ريسک پايين CVD را داشتند، ولي اين اثرات مفيد فقط مربوط به فيبر نيست، بلکه غلات کامل از نظر مواد معدني، آنتي‌اکسيدان‌ها، ليگنان‌ها و ديگر فيتونوترينت‌ها نيز غني هستند. همان‌طوري که ذکر شد ارزن از منابع غني منيزيم مي‌باشد و يک فنجان ارزن پخته، 19 درصد منيزيم مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که منيزيم باعث کاهش فشارخون گشته و حملات قلبي را مخصوصاً در افرادي که مبتلا به آترواسکلروزيس هستند کاهش مي‌دهد. همچنين منيزيم باعث کاهش شدت تنگي نفس و تکرر حملات ميگرني مي‌گردد. ترکيباتي همچون اسيدهاي چرب غيراشباع (PUFA)، اليگوساکاريدها، استرول‌هاي گياهي و استانول‌ها و ويتامين B3 موجود در ارزن باعث کاهش کلسترول مي‌شوند. غلات کامل همچنين منابع مهم رژيمي آنتي‌اکسيدان‌هاي محلول در آب، محلول در چربي و غيرمحلول هستند، آنتي‌اکسيدان‌هاي غلات شامل ويتامين A، سلنيوم، اسيدهاي فنوليک و اسيدفيتيک هستند، البته ظرفيت آنتي‌اکسيداني غلات تصفيه نشده به مراتب بيشتر از انواع تصفيه شده مي‌باشد.

مطالعات انساني بيان مي‌کنند که آنتي‌اکسيدان‌ها در غالب غذاي کامل موثرتر از حالت مکمل در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي مي‌باشند.

يک نوع از فيتونوترينت‌هاي اصلي ارزن، ليگنان مي‌باشد که در روده انسان به انترولاکتون و انتروديول تبديل مي‌شود.

 يک صبحانه حاوي يک کاسه شير گرم با ارزن بوداده يا پرک شده مي‌تواند در کاهش ابتلا به دیابت بسيار مفيد تلقي گردد.

کاهش خطر سنگ‌هاي صفراوي با ارزن

مطالعه‌اي نشان داد که مصرف فيبر (محلول و نامحلول) ريسک پيشرفت سنگ‌هاي صفراوي را 13 درصد کاهش مي‌دهد، البته مصرف فيبر نامحلول حفاظت بيشتري بر عليه سنگ‌هاي صفراوي نشان داد. به اين ترتيب که 5 گرم افزايش دريافت در فيبر نامحلول تا 10 درصد ريسک تشکيل سنگ را کاهش مي‌دهد. مصرف غذاهاي حاوي فيبر نامحلول مثل ارزن زمان عبور از روده را افزايش و ترشح اسيدهاي صفراوي را کاهش مي‌دهد (البته مقادير خيلي زياد باعث تشکيل سنگ‌هاي صفراوي مي‌شود).

پيشگيري از سرطان سینه و آسم

رژيم غني از فيبر غلات کامل (ارزن) و ميوه در زناني که بيشتر از 30 گرم در روز فيبر مصرف مي‌کردند، در مقايسه با زناني که کمتر از 20 گرم مصرف مي‌کردند به طور معني‌داري از سرطان پستان (25 درصد) پيشگيري نمود که احتمالاً به دليل مهار بازجذب و سنتز استروژن و مهار تکثير بافت پستاني بوده است. همچنين دريافت پايين غلات کامل با بروز بالاي آسم در بچه‌ها ارتباط دارد (7/16 درصد) و از آنجا که در افراد مبتلا به آسم احتمالاً بايد از گندم به خاطر آلرژي پرهيز شود، بنابراين ارزن به عنوان يکي از غلات کامل ايده‌آل براي اين افراد محسوب مي‌شود.

ارزن غني از کلسيم و آهن

ارزن از نظر کلسيم غني بوده و به تحکيم استخوان‌ها کمک کرده و ريسک استئوپروزيس را کاهش مي‌دهد. همچنين به خاطر آهن موجود در ارزن در افراد دچار آنمي مي‌تواند مفيد واقع شود. با توجه به ويژگي‌هاي بارز غلات کامل به ويژه ارزن حداقل دريافت 3 سروينگ غلات کامل روزانه توصيه شده است.

 در طب چيني معتقدند که ارزن براي معده و طحال- لوزالمعده نافع است، با به تاخير انداختن رشد باکتري ها سبب خوشبو شدن دهان مي شود، سرشار از اسيد آمينه است و سيليس فراوان دارد ، در پيشگيري از سقط کمک مي کند، ضد قارچ است و بهترين دارو در عفونت هاي کانديدا آلبيکنز خانم ها به شمار مي رود.

ارزن در اسهال نيز سودمند است اگر پيش از پختن بو داده شود، سوپ يا کاچی ارزن در استفراغ ، سؤ هاضمه و ديابت مفيد است.

استفاده منظم از سوپ يا کاچی ارزن براي ويار و تهوع صبح ها نافع است.

ارزن را "ملکه غلات" مي دانند به علت طبيعت ايجاد کننده قليا ، غالباً در پختن ارزن نبايد از نمک استفاده کرد.

در حالت رکود گوارش به علت هضم نشدن نشاسته و براي مهارترشح شير مي توان از ارزن جوانه زده استفاده کرد.

آن عده که دچار ضعف گوارش بوده و هميشه مدفوع آبکي دارند ، نبايد از ارزن استفاده کنند.

آیماه بازدید : 166 سه شنبه 1395/08/25 نظرات (0)

خواص لوبیا سبز

 لوبيا سبز يکي از انواع تر و تازه، خوشمزه و البته مفيد لوبياها مي‌باشد.

در کل، لوبيا سرشار از ويتامين‌هاي A، B و مواد معدني آهن، فسفر، کلسيم و پتاسيم است.

در اين بين لوبيا سبز کم کالري، بر خلاف لوبيا خشک حاوي ويتامين C و بسيار مغذي است.

لوبيا سبز علائم يائسگي را کاهش مي‌دهد

يائسگي، دوره‌اي از زندگي زنان است که با علائم مختلفي همراه است. نتايج يک پژوهش باليني نشان مي‌دهد خانم‌هايي که روزانه ميزان زيادي منگنز مصرف مي‌کنند کمتر در معرض دل درد قرار مي‌گيرند و خلق و خوي‌شان بهتر است. لوبيا سبز منبع فوق‌العاده‌ي منگنز بوده و براي زنان يائسه بسيار مفيد است. توصيه مي‌کنيم در تهيه‌ي غذاهايتان از اين ماده‌ي غذايي استفاده کنيد.

لوبيا سبز خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي‌دهد

لوبيا سبز به طور سخاوتمندانه‌اي حاوي رنگدانه‌ي آنتي اکسيداني به نام فلاوونوئيدها است. فلاوونوئيدها براي بدن ما بسيار مفيدند. نتايج پژوهش‌هايي که در دانشگاه Deakin استراليا انجام شده نشان مي‌دهد ترکيبات فلاوونوئيدي رشد سلول‌هاي سرطاني سينه و روده ها را کاهش مي‌دهد.

لوبيا سبز دوست مفصل‌هاي شما

افزايش يک فنجان لوبيا سبز به سالادهاي مورد علاقه‌تان باعث مي‌شود که ميزان پتاسيم دريافتي‌تان به ميزان 19 درصد افزايش پيدا کند. واقعيت اين است که بين آرتروز دست‌ها و زانوها و ميزان کم پتاسيم خون ارتباط زيادي وجود دارد. ويتامين C آنتي اکسيداني بسيار قوي است که به جذب آهن کمک مي‌کند و در ساخت کلاژن تأثير مي‌گذارد. يک فنجان لوبيا سبزي که به غذاهايتان اضافه مي‌کنيد باعث مي‌شود 19 درصد از نياز روزانه‌تان به ويتامين C تأمين شود اگر بدنتان با کمبود پتاسيم مواجه باشد بيشتر در معرض درد مفاصل قرار مي‌گيريد. اگر به سلامت مفاصل‌تان علاقمند هستيد حتماً لوبيا سبز را در برنامه‌ي غذايي‌تان بگنجانيد. از اين گذشته بايد بدانيد که پتاسيم نقش موثري در انعقاد خون ايفا مي‌کند.

لوبیاسبز مفید برای قلب

لوبيا سبز حاوي فيبرهايي است که قلبتان را نجات مي‌دهد فيبرهاي حلّال موجود در لوبيا سبز باعث مي‌شود که ميزان کلسترول بد خون (LDL) کاهش يابد. علاوه بر اين، متخصصان حوزه‌ي تغذيه معتقدند که اين فيبرها باعث کاهش التهاب و فشار خون مي‌شوند. براي همين قلب را در سلامت نگه مي‌دارند. يک فنجان لوبيا سبز 12 درصد نياز روزانه‌ي ما به فيبرهاي غذايي را تأمين مي‌کند. بايد بگوييم که باقالي 19 درصد نياز روزانه به فيبرها را تأمين مي‌کند.

لوبيا سبز استحکام استخوان‌ها را بالا مي‌برد

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که لوبيا سبز حاوي سيليسيوم است که تراکم استخواني زنان (غير يائسه) و مردها را افزايش مي‌دهد. در واقع لوبيا سبز استحکام استخوان‌ها را بالا مي‌برد. نتايج پژوهشي که در موسسه‌ي Rayne Institute انگلستان انجام شد نشان مي‌دهد که بدن سيليسيوم موجود در لوبيا سبز را بهتر از سيليسيوم موجود در مواد غذايي ديگر جذب مي‌کند. در نتيجه اين ماده در خدمت نيازهاي بدن قرار مي‌گيرد به ويژه اين که استحکام استخوان‌ها را بالا مي‌برد.

لوبيا سبز ميزان جذب آهن را بالا مي‌برد

ويتامين C آنتي اکسيداني بسيار قوي است که به جذب آهن کمک مي‌کند و در ساخت کلاژن تأثير مي‌گذارد. يک فنجان لوبيا سبزي که به غذاهايتان اضافه مي‌کنيد باعث مي‌شود 19 درصد از نياز روزانه‌تان به ويتامين C تأمين شود. زماني که ويتامين c بدنتان بالا رود آهني که مصرف مي‌کنيد بهتر جذب بدنتان مي‌شود. به اين ترتيب خطر کمبود آهن و کم خوني از شما دور مي‌شود.

پيشگيري و درمان بيماري با لوبيا سبز

کارشناسان تغذيه براي بيماران قلبي که گرفتگي شريان دارند و نيز براي ديابتي ها که هر غذايي را نمي توانند استفاده کنند و در واقع ممنوعيت غذايي دارند، مصرف لوبيا سبز را توصيه مي کنند زيرا لوبيا سبز به دليل اينکه حاوي فيبر، پتاسيم، فولات و منيزيم است، نقش موثري در تقويت سيستم قلبي – عروقي دارد و نيز منيزيم و پتاسيم موجود در لوبيا سبز به کاهش فشار خون کمک مي کند. لوبيا سبز به دليل دارابودن ويتامين C و بتکا کاروتن و فولات از تخريب DNA و تغيير سلول هاي روده و در نهايت سرطان روده جلوگيري مي کند. ويتامين هاي C و بتا کاروتن علاوه بر خاصيت ضدسرطاني هردو خاصيت ضدالتهابي دارند و براي بيماراني که دچار آسم، آرتروز استخواني و آرتروز هستند، بسيار مفيد است.

لوبيا سبز به علت داشتن ويتامين ريبوفلاوين در کاهش حملات ميگرني نيز بسيار موثراست.

لوبيا سبز در بارداری

لوبيا سبز منبعي غني از آهن است و مصرف آن به خانم هاي باردار بسيار توصيه مي شود. نکته قابل توجه در مورد لوبيا سبز اين است که مقدار آهن موجود در لوبيا سبز با گوشت قرمز برابري مي کند. به همين علت کساني که نمي توانند از گوشت استفاده کنند مي توانند آهن مورد احتياج بدن خود را با خوردن لوبيا سبز جبران کنند. در خانم هاي سنين باروري مصرف سبزيجات حاوي آهن مانند اسفناج، لوبيا سبز و ... منجر به افزايش باروري آن ها مي شود. همچنين خانم هاي حامله بايد مقادير کافي اسيدفوليک استفاده کنند تا نوزاد آن ها به نقايص مختلف سيستم عصبي دچار نشود زيرا کمبود اسيد فوليک مي تواند منجر به اختلال در تکامل سيستم عصبي جنين شود. لوبيا سبز منبعي سرشار از آهن است. ماده معدني که براي زنان در دوره قاعدگي که در معرض کاهش شديد آهن هستند بسيار ضروري است. لوبيا سبز در مقايسه با گوشت قرمز که يکي از منابع مهم براي تامين آهن است. همچنين لوبيا سبز به دليل اينکه کم کالري و فاقد چربي است، در رژيم غذايي لاغري بسيار استفاده مي شود. لوبيا سبز شامل مقادير زيادي کلروفيل است که اين ماده اثر سرطان زايي موادي که پس از کباب کردن گوشت در دماي بالا ايجاد مي شوند را خنثي مي کند. در نتيجه توصيه مي شود که گوشت کباب شده با لوبيا سبز مصرف شود.

لوبيا سبز و درمان افسردگي

مصرف مقادير کافي اسيدفوليک همچنين منجر به کاهش ابتلا به افسردگي مي شد. مصرف اسيدفوليک مانع از تجمع ترکيبي تحت عنوان هموسيستئين مي شود. تجمع هموسيستئين در بدن مانع از رسيدن خون و مواد غذايي به مغز مي شود. همچنين تجمع هموسيستئين در بدن منجر به اختلال در توليد هورمون هاي سروتونين، دوپامين و نوراپي نفرين مي شود. اين هورمون ها در تنظيم خلق و خو، خواب و اشتها نقش کليدي ايفا مي کنند. کمبود ويتامين K منجر به افزايش شکستگي هاي استخواني مي شود مصرف کافي ويتامين K منجر به افزايش استحکام استخوان ها شده و جذب کلسيم را افزايش مي دهد و دفع ادراري کلسيم را کاهش مي دهد.

100 گرم لوبيا سبز حاوي 14/4 ميکرو گرم ويتامين K (تقريباً 20 درصد نياز روزانه) و 4 درصد کلسيم مي باشد.

نکته مهم و قابل توجه اين است که مصرف ويتامين ها و مواد معدني در قالب ميوه و سبزيجات است که اثر بخشي کافي دارد و مصرف ويتامين ها و مواد معدني به تنهايي اثرات مورد انتظار را بر روي سلامتي نخواهد داشت.

در صورتي که از داروهاي رقيق کننده خون مانند وارفارين استفاده مي کنيد از مصرف بيش از اندازه غذاهايي که حاوي ويتامين K هستند مانند لوبيا سبز خودداري کنيد.

لوبيا سبز به صورت تازه، يخ زده و کنسرو شده در دسترس مي باشد. در موارد کنسرو شده بايد قبل از مصرف محتويات آن کاملاً شسته شود تا نمک آن کاهش يابد. لوبيا سبز تازه بايد رنگ سبز روشن داشته باشد و مي توان براي حفظ تازگي لوبيا سبز را داخل کيسه هاي پلاستيکي در فريزر نگه داري نمود. لوبيا سبز را مي توان تازه و همراه سالاد مصرف نمود.

 لوبيا سبز لوبيا سبز از مبتلاء شدن به سرطان روده جلوگيري مي‌کند.

ويتامين C و بتاکاروتن موجود در آن نيز سلولهاي روده را از تخريب توسط راديکالهاي آزاد محفوظ مي‌کنند. فولات موجود در لوبيا سبز نيز از تخريب DNA و تغيير سلولهاي روده جلوگيري مي‌کنند حتي در موارديکه سلولها به سمت سرطاني شدن پيش رفته اند نيز موثر مي‌باشد. مطالعات نشان داده اند افرادي که در غذايشان از ميزان زياد ويتامين C، بتاکاروتن و فولات استفاده مي‌کنند ريسک ابتلاء به سرطان روده در آنها کمتر از کساني است که از اين مواد استفاده نمي‌کنند. همچنين فيبر توانايي چسبيدن به سموم مسبب سرطان را دارد و قبل از آنکه اين سموم بتوانند به سلولهاي روده آسيبي برسانند آنها را از بدن بيرون مي‌کند. ماده مغذي با خاصيت ضد التهاب ويتامينهاي C و بتاکاروتن هر دو خاصيتي ضد التهاب دارند و اين خاصيت آنها، لوبيا سبز را ماده اي مفيد براي کاهش بيماريهايي که التهابات نقش موثري در آنها دارد (مانند آسم، آرتروز استخواني و آرتروز) مي‌سازد. 

براي خريد لوبيا سبز بهتر است آن دسته از آنها را انتخاب نماييم که غلاف آنها سبز باشد و داراي پوستي لطيف و بدون نقطه هاي قهوه اي بوده و ترد و تازه باشند. براي نگهداري از آن بهترين روش اين است که آنها را نشسته در کيسه اي پلاستيکي قرار داده و در فريزر نگه داريد. لوبيا سبز را فقط مي توان به مدت 1 هفته در فريزر نگه داشت.

آیماه بازدید : 362 شنبه 1395/08/22 نظرات (0)

سبزي درماني روش جديد لاغري

ممکن است تا به امروز از روشهاي گوناگون براي لاغر شدن استفاده کرده باشيد ولي نتوانيد به وزني که ميخواهيد برسيد. براي شما سفارش ميکنيم که اين توصيه هارا انجام دهيد و به روشهاي معمولي که در کل دنيا به آن سفارش شده است پايبند باشيد .

اين روش شيوه کاملا طبيعي است که شامل رژيم سبزيجات است و اصلا ضرر ندارد فقط کافي است به خودتان اعتماد به نفش داشته باشيد با ساده‌ترين برنامه‌هاي غذايي و مصرف گياهان دارويي مفيد مي‌توانند علاوه بر چاقي و اضافه وزن بر فشارخون، بيماري‌هاي قلبي، تنگي نفس، چربي خون و ديگر بيماري‌هاي ناشي از چاقي غلبه كنید.

اين شيوه‌ها، نسخه‌هايي است كه بسياري از بازيگران و هنرپيشه‌هاي سينماي تجاري از آن در كنار رژيم درماني و ورزش براي كاهش وزن استفاده مي‌كنند.

سركه سيب را دست كم نگيريد

بسياري از درمانگران طب سنتي چين بر اين باورند كه مصرف سركه سيب مي‌تواند تاثير چشمگيري در كاهش وزن داشته باشد. اين درمانگران نوشيدن مخلوطي از يك ليوان آب و 1 قاشق غذاخوري سركه سيب را يكي از بهترين شيوه‌ها براي افزايش سوخت‌وساز كالري‌ها مي‌دانند. اين درمانگران توصيه مي‌كنند به جاي مصرف سس هنگام خوردن سالاد از سركه انگور يا سركه‌سيب استفاده كنند و در شرايطي كه مي‌خواهند از آبليمو، آبغوره يا گرد ليمو براي طعم‌دار كردن غذاي‌شان استفاده كنند سركه به دست آمده از سيب يا انگور مصرف كنند.

شويد درماني كنيد

در شرايطي كه تجمع چربي‌ها در نقاط مختلف بدن موجب بروز چاقي موضعي در اندام‌ها مي‌شود، فرد نياز به يك چربي‌سوز مناسب دارد تا بتواند علاوه بر آنكه تجمع سلول‌هاي چربي را در نقاط مختلف بدن متوقف كند به شكسته‌شدن سلول‌هاي چربي و از بين رفتن اضافه وزن هم كمك كند.

آب بنوشید

از ديدگاه درمانگران طب سنتي نوشيدن آب و عرقيات گياهي به ميزان كافي مي‌تواند موجب افزايش متابوليسم بدن شده و اين شيوه به مرور موجب بهبود روند كالري‌سوزي در بدن مي‌شود. به اين ترتيب نوشيدن آب به مقدار كافي در طول روز و اضافه كردن مقداري از عرق گياهي زيره و عرق گياهي شويد به آب، مي‌تواند علاوه بر پاكسازي بدن از چربي‌ها و مواد زائد به افزايش ميزان سوخت و ساز كالري‌ها در بدن نيز كمك كند. براي تهيه اين نوشيدني‌ها كافي است مقداري از اين عرق‌ گياهي زيره يا شويد را با مقدار برابر آب تركيب كرده و آن را در طول روز خنك ميل كنيد.

از نسخه گياهي هندي‌ها غافل نشويد

درمانگران آيورودا مصرف فلفل قرمز در وعده‌هاي غذايي را مهم‌ترين عامل براي افزايش سوخت‌وساز بدن مي‌دانند. آنها فلفل‌قرمز را يكي از طبيعي‌ترين خوراكي‌هاي چربي‌سوز مي‌شناسند كه مي‌تواند ميزان چربي‌هاي موجود در بدن را به حداقل ممكن برساند. البته اين درمانگران به مراجعان خود توصيه مي‌كنند كه درصورت داشتن اختلال در عملكرد دستگاه گوارش، درد معده يا بيماري‌هاي گوارشي ديگر و همين‌طور در صورت ابتلا به بيماري‌هاي عصبي يا زودخشمي اين شيوه را براي كاهش وزن و رسيدن به وزن ايده‌آل‌شان انتخاب نكنند و به جاي اين شيوه سراغ ديگر شيوه‌هاي طبيعي درمان بروند و با مشورت متخصص يا درمانگر حاذق طب سنتي يا مكمل بهترين شيوه طبيعي لاغري را امتحان كنند.

با گزنه چاي لاغري درست كنيد

اگر در گروه افرادي هستيد كه با رعايت رژيم غذايي ممكن است تغييراتي در خلق و خوي شما احساس شود به گونه‌اي كه بي‌حوصله و بداخلاق شويد توصيه مي‌كنيم از دمنوش گزنه يا چاي گياهي باباآدم براي لاغري و كاهش وزن استفاده كنيد. درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درمان معتقدند افرادي كه رژيم غذايي خاصي را دنبال مي‌كنند بايد در كنار رعايت دستورهاي متخصص‌شان از انواع چاي‌هاي گياهي مانند چاي گزنه يا چاي باباآدم  یا چای زیره سبز استفاده كنند تا به اين ترتيب علاوه بر استفاده از خواص چربي‌سوزي آنها از خواص آرامش‌بخشي و تسكين‌دهندگي آنها نيز بهره‌مند شوند. نوشيدن اين چاي‌ها 1 تا 3 فنجان در طول روز مي‌تواند تاثير موثر و مفيدي در كاهش وزن و برطرف كردن بدخلقي داشته باشد.

معجون هويج و جعفري بخوريد

يكي از مفيدترين معجون‌ها و نسخه‌هاي گياهي براي كاهش وزن و پيشگيري از چاقي نوشيدن معجوني از هويج و جعفري تازه در فواصل زماني مشخص در طول روز است. به گفته درمانگران طب سنتي افرادي كه در فاصله بين دو وعده غذاي اصلي از اين معجون استفاده مي‌كنند مي‌توانند تا حد زيادي به از بين رفتن چربي‌ها و شكسته‌شدن سلول‌هاي چربي در بدن‌شان اميدوار باشند به ويژه اگر اين افراد در كنار رعايت رژيم غذايي سبك و نوشيدن اين معجون گياهي ساعتي در روز را به نرمش و ورزش روزانه اختصاص دهند. علاوه بر اين درمانگران اين شيوه درماني بر اين باورند كه نوشيدن آب جعفري به تنهايي مي‌تواند موجب كنترل و تنظيم ميزان قند خون شده و به سلامت افراد دچار اضافه وزن كمك مي‌كند. علاوه بر اين، مصرف جعفري در وعده‌هاي غذايي مي‌تواند ميزان كلسترول خون را كاهش داده و آن را كنترل كند. توصيه ما به شما اين است كه هنگام خريد، دقت كنيد تا هويج تازه و برگ‌هاي تيره‌تر جعفري را انتخاب كنيد.

از زنجبيل حب بسازيد

درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درمان بر اين باورند كه گنجاندن زنجبيل در برنامه غذايي هفتگي، دست‌كم سه بار، تاثير زيادي در كاهش وزن و افزايش ميزان سوخت‌وساز بدن دارد. اين گياه دارويي از آن نظر كه متابوليسم بدن را بالا مي‌برد در گروه موفق‌ترين چربي‌سوزها و كالري‌سوزهاي طبيعي به حساب مي‌آيد كه مي‌تواند روند لاغري را در افراد علاقه‌مند به كاهش وزن تسريع كند. درمانگران هندي بر اين باورند که خوردن سالاد حاوي زنجبيل يا ماستي كه زنجبيل تازه در آن رنده‌ شده باشد، مي‌تواند ميزان اشتهاي افراد را پيش از خوردن ناهار و شام كاهش دهد و به اين ترتيب به كاهش وزن منجر شود. ضمن آنكه نوشيدن چاي تهيه شده از زنجبيل يا افزودن يك تا دو حبه كوچك از زنجبيل به چاي يا دمنوشي كه افراد روزانه مصرف مي‌كنند، مي‌تواند تاثير زيادي در كاهش وزن و افزايش متابوليسم و سوخت‌ساز در بدن داشته باشد.

آیماه بازدید : 159 شنبه 1395/08/22 نظرات (0)

کشک از جمله لبنیات مشهور و سرشار از کلسیم است که اغلب پزشکان مخصوصا متخصصین ارتوپدی به مصرف آن توصیه میکنند.

کشک از جوشاندن و تغلیظ دوغ به روش سنتی بدست می آید.

کشک با حجم کم خود، يک ماده غذايي معجزه آساست که در بردارنده تمامي خواص شير و حاوي کلسيم، چربي، نمک، پروتئين و نياسين (ويتامين B3) است.

ميزان انرژي توليد شده با 100 گرم کشک حدود 105 تا 120 کيلو کالري مي باشد که مي تواند به عنوان يکي از تامين کننده هاي انرژي مورد نياز بدن در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود.

ميزان مواد مغذي در کشک هاي مختلف به نوع فرآوري و همچنين شير يا ماده اوليه آن بستگي دارد.

جالب است بدانيد در کشور هاي خاورميانه و برخي از کشور هاي آفريقايي، غذايي به صورت تخميري تهيه مي شود که کشک جزيي از آن است، اما در دنيا اين غذا را به نام کشک يا کيشک مي شناسند.

مشابه اين غذا ترخينه است که به خصوص در مناطق غربي کشور تهيه مي شود.

براي تهيه اين غذا بلغور گندم، سبزي هاي محلي و دوغ يا کشک را با هم مخلوط کرده و با تخمير دوغ آن را به صورت گلوله هاي کوچک در آورده ، آن را خشک و براي مصرف در فصول سرد نگهداري مي کنند.

مهم ترين استفاده درماني از کشک، پيشگيري از بروز يا پيشرفت بيماري پوکي استخوان است.

ميزان مناسب کلسيم و فسفر و نسبت اين دو ماده مغذي در ترکيب کشک شرايط ايده آلي را براي استفاده بهينه از کشک مصرفي در پيشگيري از پوکي استخوان به وجود آورده است.

به طور سنتي در برخي از مناطق کشور خوردن روزانه کشک به مادران باردار توصيه مي شود که در صورتي که موارد بهداشتي مربوط به آن رعايت شود، پيشنهاد و توصيه اي علمي به شمار مي آيد.

 با توجه به اين که کشک يکي از غني ترين منابع پروتئين حيواني است، بنابراين محيط مناسبي براي رشد و ازدياد ميکروارگانيزم هاي مختلف است که اغلب سبب مسموميت هاي شديد و حتي مرگ مي گردند، بنابراين توجه به موارد ذيل ضروري است:

* از کشک هاي بسته بندي (پاستوريزه) شده که داراي برچسب و مجوز بهداشتي مي باشند، استفاده کنيد.

* کشک را در يخچال نگهداري نماييد و از فروشندگان هم بخواهيد همين کار را در مغازه هاي خود انجام دهند.

* تا حد امکان از مصرف کشک مايع باز خودداري کنيد و در صورت استفاده 10 تا 20 دقيقه قبل از مصرف آن را بجوشانيد تا ميکروارگانيزم هاي آن کاهش يابد.

* بهتر است به مقدار نمک موجود در کشک توجه کنيم.

افرادي که به فشار خون بالا مبتلا هستند، کشک بي نمک استفاده کنند.

تهيه کشک در خانه

امروز ديگر مزه کشک خوب تقريبا از ياد رفته است. هر چند با وسايل امروزي، مانند مخلوط کن و دستگاه هم زن ساييدن کشک به هيچ وجه دشوار نيست. کشک خشک را پس از کوبيدن در آسياب بريزيد و آن را در شيشه در بسته و جاي خنک به مدت طولاني نگه داريد. يک ساعت پيش از مصرف چند قاشق از گرد کشک را در يکي دو پيمانه آب خيس کنيد و سپس با همان آب در مخلوط کن برقي بريزيد. با اين کار کشک ساييده تازه به دست مي آيد.

حتی درست کردن کشک در خانه کاملاً عملي است. دوغ را کمي نمک بزنيد و روي آتش بجوشانيد تا مواد جامد آن لخته شود. سپس آن را در کيسه بريزيد و آويزان کنيد، يا در آب کش زير وزنه اي بگذاريد. خميري را که در کيسه باقي مي ماند، گوله کنيد و در جايي که هوا جريان دارد روي پارچه بگذاريد تا خشک شود.

انواع کشک

بر خلاف ماست که هميشه سفيد است، کشک را به رنگ هاي مختلفي مي بينيم.

کشک ديگ چدني يا خاکستري

اين کشک را با جوشاندن و تغليظ دوغ در ديگ هاي چدني با روشي مخصوص، به دست مي آورند و به همين نام مشهور است. کشک خاکستري از غذاهاي مردم خراسان جنوبي است. اين کشک پر مايه و سير کننده است. براي استفاده غذايي، پس از خيساندن ماده خشک کشک در آب، مغز گردوي کوبيده را همراه آن مي ساييم. هر چه مقدار مغز گردو و مدت زمان ساييدن بيشتر باشد، مايع به دست آمده خوش مزه تر است. مايع کشک ساييده را به روغن پيازي که به نعناي خشک معطر شده مي افزاييم و پس از قدري جوش آمدن روي حرارت، اشکنه بسيار خوشمزه و مطبوعي به دست مي آيد. موارد مصرف اين کشک مانند کشک سفيد است، اگرچه به سبب رنگ تيره آن براي آرايش ظرف غذا يا اضافه کردن به آش و مانند آن مناسب نيست.

کشک زرد

اين کشک نيز که از غذاهاي مردم جنوب خراسان است، به صورت پودر زردرنگ خشکي است که از روزگاران کهن بر جاي مانده است. گرد خشک آن براي تهيه نوعي کله جوش يا حريره، با گوشت قورمه يا بدون آن، در فصل فراواني شير تهيه مي گردد و براي روزهاي سرد زمستان ذخيره مي شود. در خراسان کشک زرد را با ماست گوسفند درست مي کنند. حريره بدون گوشت را مي توان به عنوان سوپ پيش از غذاي اصلي مصرف کرد. تريد کشک زرد با گوشت قورمه نوعي غذاي اصلي است.

براي تهيه اين نوع کشک از روش زير استفاده کنيد:

مخلوط يک کيلو ماست با کمي نمک، يک قاشق زردچوبه و 3 تا 4 پيمانه آب را خوب هم بزنيد. چهار پيمانه آرد را کم کم روي مايه به دست آمده الک کرده و مخلوط نماييد تا خمير شل و صافي به دست آيد. روي خمير را بپوشانيد و 3 تا 4 شبانه روز در جاي خنک بخوابانيد. سپس آن را به شکل قرص هاي کوچکي درآوريد و در آفتاب و جريان هوا بگذاريد تا کاملاً خشک شود. کشک خشک شده را کوبيده و الک کنيد و در جاي خشک و خنک نگه داريد.

لور

کشک تازه و بي نمک است. برخي مردم مناطق جنوب کشور، لور را همراه خرما ميل مي کنند. چربي لور از خامه و سرشير بسيار کمتر است. کساني که از چربي پرهيز دارند، مي توانند لور را به جاي فرآورده هاي چرب شير مصرف کنند.

خشکو

کشک کوبيده و الک شده است، اما نمي توان آن را به صورت خشک مصرف کرد. برخي از مردم جنوب، خشکوي خيسانده را با خرما مي خورند. اگر کمي آب روي خشکو بريزيد، چيزي شبيه به کشک ساييده ـ ولي زبرتر ـ به دست مي آيد که مي توان آن را با غذاهايي مانند آش، بادمجان و ... مصرف کرد.

سويا کشک

اخيرا در صنايع غذايي نوع جديدي کشک توليد مي شود که به کشک سويا معروف شده است. در تهيه اين کشک از پروتئين سويا استفاده مي شود که مي تواند فوايد سويا را به ارزش هاي تغذيه اي کشک اضافه کند. سويا به دليل کيفيت پروتئيني خود، در دسترس بودن و ارزان بودن مورد توجه زيادي قرار گرفته است. مهم ترين عامل ضد سرطان سويا را ايزوفلاون ها تشکيل مي دهد. همين عامل در سويا باعث کاهش عوارض يائسگي در زنان نيز مي شود. کشک حاوي پروتئين سويا مي تواند همين مزيت ها را دارا باشد.

کشک به عنوان يک غذاي مقوي گرسنگي را کاهش داده و حجم کمي از معده را اشغال مي کند.

از کشک به عنوان يک افزودني به غذاهايي مانند آش رشته ، آش جو ، کشک بادمجان و حليم بادمجان استفاده مي شود، يا به عنوان ماده اوليه در کله جوش استفاده مي گردد.

کشک يکي از فرآورده هاي ماست با ماندگاري طولاني است .

کشک خشک 55 تا 75 درصدپروتئين دارد . جالب است بدانيد که هيچ ماده غذايي به اين اندازه پروتئين ندارد کشک با وجود حجم کم داراي کلسيم ، پروتئين ،چربي ، نمک و ويتامينهاي b1و b2 است

کشک به مانند يک غذاي مقوي ، گرسنگي را کاهش داده و حجم کمي از معده را اشغال مي کند .

کشک ضد عفوني کننده دستگاه گوارش است همچنين محتواي بالاي کلسيم و فسفر آن در پيشگيري از پوکي استخوان موثر است .

تحقيقات نشان مي دهد کشک مقادير فراوان پيش ساز گلوتاتيون را دارد که به خوبي از دستگاه گوارش جذب و وارد گردش خون ميشود و به راحتي از ديواره سلول هم عبور مي کند خواص مهم گلوتاتيون در کنترل راديکالهاي آزاد موجب پيشگيري از سرطانها ،کند شدن روند پيري و افزايش طول عمر سلولها مي شود .

به بيماران سرطاني بعد از هر وعده غذا 2تا 3 قاشق کشک پاستوريزه بخورانيد .

کشک غذايي نفاخ است از اين رو براي سهولت هضم آن ميتوان کشک را بههمراه نعناع خشک مصرف کرد .

از آنجا که کشک غني از پروتئين است محيط مناسبي براي رشد و تکثير ميکروارگانيسمها محسوب ميشود از جمله اين ميکروارگانيسمها مي توان از کلستريديومها نام برد لذا قبل از مصرف، کشک را 10تا 20دقيقه بجوشانيد تا از بار ميکروبي آنکاسته شود .

علايم فساد کشک :

بوي تند و زننده ، تغيير رنگ ، بوي نامطبوع ، غليظ شدن بيش از حد

رابطه مستقيم کشک روي لاغري

 کشک با حجم کم خود، يک ماده غذايي معجزه آساست که در بردارنده تمامي خواص شير و حاوي کلسيم، چربي، نمک، پروتئين و نياسين (ويتامين B6) است. کشک به عنوان يک غذاي مقوي گرسنگي را کاهش داده و حجم کمي از معده را اشغال مي کند. از کشک به عنوان يک افزودني به غذاها نيز مي توان استفاده کرد و طعم غذاها را تغيير داد.

به عبارتي کشک منبع خوب کلسيم است اما متاسفانه کشک هايي که به صورت خشک عرضه مي شوند مقدار زيادي نمک دارند که جذب کلسيم را کاهش مي دهند.

کشک مي تواند در کاهش وزن و آب شدن چربي هاي بدن بسيار موثر باشد.

گفتنی است؛ کشک با حجم کم خود، يک ماده غذايي معجزه آساست که در بر دارنده تمامي خواص شير مي باشد و حاوي کلسيم، چربي، نمک، پروتئين و ويتامين نياسين مي باشد و مي توان مقداري از آن را جايگزين شير و ماست روزانه کرد.

آیماه بازدید : 130 دوشنبه 1395/08/17 نظرات (0)

خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه‌اي نيز در زمره غلات کامل قرار دارد. اين نوع برنج، طبيعي و تصفيه نشده است.

بسياري از مردم مصرف برنج قهوه‌اي را به خاطر خواصی که برای سلامتي دارد به برنج سفيد ترجيح مي‌دهند.

خواص برنج قهوه ای را بدانید:

1- از پيشرفت ديابت پيشگيري مي‌کند

محققان دانشگاه هاروارد مي‌گويند مصرف 2 بار برنج قهوه‌اي در هفته از خطر پيشرفت ديابت پيشگيري مي‌کند. اين محققان پي برده‌اند با مصرف 50 گرم برنج قهوه‌اي در روز، مي‌توان از خطر ابتلا به ديابت نوع 2 تا 16 درصد و نيز با مصرف ديگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به اين بيماري را تا 36 درصد کاهش داد.

2- سرشار از فيبر است

برنج قهوه‌اي 14 درصد از مقدار نياز توصيه شده روزانه بدن به فيبر را که ماده غذايي مهمي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان روده و سينه محسوب مي‌شود تامين مي‌کند. مصرف فيبر خواص مفيد بسياري براي بدن دارد که سلامت دستگاه قلبي عروقي جزوي از آن‌ها است.

3- منبع خوبي از منگنز و سلنيوم است

مصرف يک پيمانه برنج قهوه‌اي 88 درصد از مقدار نياز توصيه شده روزانه بدن به منگنز را که نقش مهمي در مبارزه با راديکال‌هاي آزاد ايفا مي‌کند، تامين مي‌کند. منگنز همچنين در کسب انرژي از پروتئين و کربوهيدرات‌ها و نيز سنتز کردن اسيدهاي چرب نقش اساسي را بر عهده دارد. سلنيوم نيز نقش مهمي را در فرآيند آنتي‌اکسيدان‌ها برعهده دارد و مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را تخريب کرده و حتي DNA را نيز تعمير کند. سلنيوم در تنظيم متابوليسم هورمون تيروئيد و عملکرد سيستم ايمني بدن نيز اهميت اساسي دارد.

4- از افزايش وزن پيشگيري مي‌کند

نتايج تحقيقات دانشگاه هاروارد حاکي از آن است زناني که غلات کامل ازجمله برنج قهوه‌اي را در برنامه غذايي خود وارد کرده‌اند بسيار بهتر از ديگران توانسته‌اند به وزن ايده‌ال خود دست يافته و آن را نيز حفظ کنند.

5- مقدار کلسترول بد را کاهش مي‌دهد

تحقيقات نشان داده روغن برنج قهوه‌اي سطح کلسترول بد ( LDL) را تا 70 درصد کاهش مي‌دهد و نيز رژيم سرشار از غلات کامل، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزايش مي‌دهد.

6- منبع خوبي از فيتونوترينت‌ها است

فيتونوترينت‌ها ترکيباتي هستند که به طور طبيعي در گياهاني يافت مي‌شوند که داراي خواص ضد التهابي بوده و تمايل دارند به عنوان يک آنتي‌اکسيدان عمل کنند. برنج قهوه‌اي منبع خوبي از اين ترکيبات گياهي به خصوص فنوليک‌ها محسوب مي‌شود.

7- خطر ابتلا به آسم کودکي را کاهش مي‌دهد

آسم، بيماري بسيار رايجي در ميان کودکان است که با ابتلا به آن کودکان مجبور به غيبت چند روزه در سر کلاس‌هاي درس مي‌شوند. اما کودکاني که مقدار زيادي غلات کامل را همراه با ماهي مي‌خورند احتمال ابتلا به اين بيماري را تا 50 درصد در خود کاهش مي‌دهند. آشنايي با علائم شايع آسم در کودکان بررسي‌ها نشان داده مصرف ميوه و سبزي‌جات و حتي لبنيات تاثير زيادي بر کاهش آسم کودکي ندارد اما مصرف غلات کامل و ماهي تاثير به سزايي دارد.

8- سلامت استخوان‌ها را افزايش مي‌دهد

برنج قهوه‌اي منبع خوبي از منيزيم است - ماده معدني که در سلامت استخوان‌ها نقشي اساسي دارد. تنها مصرف يک پيمانه برنج قهوه‌اي، 21 درصد از مقدار نياز توصيه شده روزانه بدن به منيزيم را برطرف مي‌کند.يک متخصص تغذيه گفت: برنج قهوه‌اي رژيم غذايي کامل و معجزه‌آسايي است و در اکثر نقاط دنيا برنج جزو غذاي روزانه افراد به شمار مي‌رود.

متاسفانه اکثر برنجي که هر ساله توليد مي‌شود، فرآيندهايي بر روي آن انجام مي‌شود تا برنج سفيد توليد شود، در حالي‌ که لايه‌هاي جوانه و سبوسي که از دانه جدا مي‌شود حاوي مقادير زيادي فيبر، پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني است. آنچه باقي مي‌ماند فقط آندوسپرم دانه و عمدتا حاوي نشاسته است.

خالص‌ترين شکل برنج، برنج قهوه‌اي کامل است که فقط پوسته غيرخوراکي آن جدا مي‌شود.

پخت برنج قهوه ای

براي پختن برنج قهوه‌اي، هر واحد برنج را با دو ليوان آب در حال جوش يا آب‌گوشت در حال جوش مخلوط‌ کنيد. پس ‌از اينکه آب دوباره شروع به جوشيدن کرد، شعله آن را کم کنيد، درب آن را ببنديد تا به مدت 35 تا 45 دقيقه به‌ طور ملايم بپزد. ميزان آب را طوري انتخاب کنيد که وقتي برنج مي‌پزد آب آن به ‌طور کامل توسط برنج جذب ‌شده باشد. در صورتي‌ که برنج در مقادير بيش ‌از حد آب بپزد و آب اضافي را دور بريزيد، مواد مغذي آن از دست مي‌رود.

برنج يک منبع عالي کربوهيدرات‌ها، منگنز، سلنيوم، فسفر، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه ب و از لحاظ تغذيه‌اي بسيار غني است. در حالي ‌که آسياباني و ساييدن که برنج قهوه‌اي را به برنج سفيد تبديل مي‌کند باعث از بين رفتن اکثريت مواد مغذي فوق مي‌شود.

همچنين از آنجايي ‌که برنج قهوه‌اي، لايه سبوس خود را حفظ مي‌کند در مقايسه با برنج سفيد، حاوي چهار برابر فيبر غيرمحلول بيشتر است.

برنج بدون گلوتن بوده و يکي از غلات بسيار سهل‌الهضم به شمار مي‌رود و براي کساني که دچار عدم تحمل گلوتن هستند، مناسب است.

 خوردن روزانه برنج قهوه‌اي به علت دارا بودن همزمان فيبر غيرمحلول و سلنيوم، مي‌تواند از سرطان کولون پيشگيري کند.

فيبر غيرمحلول، مدت‌زمان در معرض بودن مواد سرطان‌زا با سلول‌هاي کولون را به حداقل مي‌رساند و نشان داده‌ شده که سلنيوم از تکثير سلول‌هاي سرطان، جلوگيري مي‌کند.

فيبر موجود در برنج قهوه‌اي در کاهش ميزان کلسترول مؤثر است.

همچنين به بدن در حفظ ميزان يکنواخت قند خون و جلوگيري از تشکيل سنگ مثانه نيز کمک مي‌کند.

برنج قهوه‌اي بهتر از برنج سفيد بوده و بر اساس نتايج پژوهش‌هاي اخير مي‌تواند خطر ابتلا به ديابت را کاهش دهد.

شرايطي را در نظر بگيريد که يک نفر پاکت شکر را باز کرده و در دهانش خالي کند. اين تا حدودي شبيه وضعيتي است که با خوردن برنج زياد به وجود مي‌آيد.

يعني آسيب شکر و برنج زياد يکي مي‌شود.

برنج سفيد به اين دليل سفيد رنگ است که آسياب و تصفيه مي‌شود. براي همين هم ارزش غذايي آن تا حدود زيادي از بين رفته و تبديل به گلوسيد «خالي» مي‌شود. اما شرايط برنج قهوه‌اي کاملاً متفاوت است. اين نوع برنج آسياب نشده و براي همين خواص مغذي آن حفظ شده است. به همين دليل جاي تعجب نيست که نتايج پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهد برنج قهوه‌اي قادر است خطر ابتلا به ديابت را کاهش دهد.

برنج قهوه‌اي يک جايگزين مناسب براي برنج سفيد محسوب مي‌شود زيرا تصفيه نشده (يا کمتر شده) و خواص مغذي و پوسته‌ي خود را حفظ کرده که حاوي فيبر نامحلول در آب است

نتايج اين پژوهش اروپايي نشان مي‌دهد اگر شما به جاي حدود 340 گرم برنج سفيدي که در هفته مصرف مي‌کنيد برنج قهوه‌اي مصرف کنيد ميزان ابتلا به ديابت 16 درصد کاهش مي‌يابد؛ و اگر به جاي مصرف برنج سفيد، دانه هاي کامل را جايگزين کنيد اين خطر را به ميزان 36 درصد بيشتر کاهش مي‌دهيد.


آیماه بازدید : 286 دوشنبه 1395/08/17 نظرات (0)

خواص شاهی یا ترتیزک

شاهی یا ترتیزک گياهى که سرشار از املاح معدنى و مانع رشد سلولهاى سرطانى است

از زمانهاى بسيار قديم ، سبزى ترتيزک معروف بوده و خواص خود را به عنوان غذا و دواى انسانها ثابت کرده است .

اکتشافات جديد علمى هم اين خواص را تاءييد کرده و عقايد گذشتگان را درباره اين سبزى مفيد، تصديق نموده است .

پروفسور لئون بينه ، شيره شاهى را گرفته و به صورت انژکسيون به بدن موشهايى که به سرطان مبتلا بوده اند تزريق کرده و مشاهده کرده است که اين کار، رشد سلولهاى سرطانى را در اين موشها متوقف کرده است .

پروفسور بينه ثابت کرده است که يک گرم شاهى اگر در هر روز به موشهايى که دچار کمبود ويتامين ث شده اند داده شود، خيلى زود عوارض کمبود ويتامين ث را در بدن آنها برطرف کرده و سلامتى کامل آنها را باز خواهد گردانيد.

شاهى يا ترتيزک ، علاوه بر ويتامين ث داراى مقدار زيادى ويتامين آ و ب 1 و ب 2 است .

شاهى همچنين داراى مقدار زيادى کاروتن است به طورى که از اين حيث با هويج برابر است.

شاهى را وقتى از سبزى فروش مى خريد بايد به دقت پاک کنيد و با آب جارى خوب بشوييد تا گل و لاى آن بکلى پاک شود.

شاهى داراى روغنهاى مايع گوگرد دار است که براى مخاط دستگاه تنفسى ما مفيد است .

کسانى که برونشيت دارند يا سرفه هاى سختى مى کنند و يا به سياه سفره و يا سل ريوى مبتلا شده اند هر روز شصت تا صد و پنجاه گرم شيره ترتيزک را که به آن چکيده ترتيزک مى گويند مصرف نمايند.

مصرف چکيده ترتيزک علاوه بر معالجه امراض دستگاه تنفسى ، کرمکش ‍ نيز مى باشد.

املاح معدنى ترتيزک عبارتند است از: آهن ، کلسيم ، فسفر، ارسنيک ، منگنز، مس ، روى و گوگرد.

شاهى با اين املاح معدنى که دارد غذايى است که براى اشخاص کم خون و کسانى که مبتلا به آسم هستند فوق العاده مفيد است .

ترتيزک ، اشتها آور، مقوى ، تصفيه کننده خون و ادرار آور است و در عين حال ثقل معده و کبد را هم برطرف مى سازد.

کسانى که شن و سنگ کليه و مثانه دارند يا مبتلا به اگزما و امراض پوستى شده اند يا مرض قند دارند و يا درد گوش گرفته اند مصرف ترتيزک براى آنها توصيه شده است .

در تمام اين موارد ترتيزک را به طور خام و يا به صورت سالاد بايد خورد، کسانى که نمى توانند اين سبزى را خام بخورند بايد آب آن را بگيرند و به صورت چکيده بخورند.

جويدن برگهاى تازه ترتيزک لثه ها را محکم و سالم مى کند.

خانمهايى که دچار ريزش موى سر شده اند بايد آب شاهى را به پوست سر خود بمالند و آن را مالش دهند

  تخم شاهي را اگر در آب خیس کنيد موسيلاژ و لعابي ايجاد مي‌کند که مي‌توان به جاي صمغ عربي و کتيرا از آن استفاده کرد.

شاهي از نظر طب قديم ايران،گرم و نسبتا خشک و داراي خواص مهم زير است.

- در طب آيورودا براي درمان ناراحتي هاي بعد از زايمان به کار مي رود.

- براي پايين آوردن قند خون،يک قاشق مرباخوري تخم شاهي را در يک ليوان آب ريخته و بگذاريد به مدت 5 دقيقه بجوشد سپس آن را صاف کرده و بنوشيد.

- براي سفيد کردن پوست و برطرف کردن لکه هاي قهوه اي و کک و مک،جوانه شاهي را له کرده و با گلسيرين و آب مخلوط کرده و روي صورت بماليد.

- شاهي آنتي اکسيدان است.

- ادرار آور است.

- ضد بيماري اسکوربوت مي باشد.

- براي تسکين ضرب ديدگي عضلات از ضماد برگ شاهي استفاده کنيد.

-آسم را درمان مي کند.

- بواسير را برطرف مي کند.

- براي ازدياد شير در مادران شيرده استفاده مي وشد.

- دم کرده شاهي نيرو بخش است.

- براي تميز کردن کبد و طحال به کار مي رود.

- سنگ مثانه و کليه را خرد مي کند و از بين مي برد.

- اسپرم را زيادمي کند.

- محرک و تقويت کننده نيروي جنسي در مردان و زنان است.

- هضم غذا را تسريح مي کند.

- گاز و نفخ معده را از بين مي برد.

- خون را تصفيه مي کند.

- تخم شاهي تقويت کننده معده است.

-تخم شاهي خلط آور و قاعده آور است.

- عروق را باز مي کند بنابراين گياي مفيدي براي تقويت قلب است.

خواص تخم شاهي

تخم شاهي مزه ي تند و تلخي دارد. اين ماده خاصيت چربي سوزي ، تصفيه کنندگي خون، شيرافزايي، قاعدگي آور، مقوي (نيروبخش) و ادرارآور دارد. دارويي براي چشم درد است. تخم شاهي قواي جنسي را تقويت مي کند. تخم شاهي براي مرض جذام، بيماري هاي پوستي، اسهال خوني ، اسهال، سوء هاضمه، بيماري هاي چشمي، اسکوربوت، آسم و سرفه مفيد است.

تخم شاهي خاصيت سقط کنندگي جنين دارد.

در ضمن تخم شاهي خاصيت مليني نيز دارد.

  شاهي ضد سرطان

به دليل وجود ويتامين C و E در شاهي اين گياه خاصيت آنتي اکسيداني فوق العاده در جلوگيري از آسيب راديکال هاي آزاد دارد. در نتيجه يک ماده ي ضد سرطاني مي باشد. شاهي مانع از رشد سلول هاي سرطاني مي شود. پروفسور "لئون بينه" عصاره شاهى را گرفت و به بدن موش هايى كه به سرطان مبتلا بودند تزريق كرد و مشاهده كرد كه اين كار، رشد سلول هاى سرطانى را در اين موش ها متوقف مي کند.

درمان کم خوني با شاهی

شاهي علاوه بر ويتامين C حاوي مقدار قابل ملاحظه اي آهن و اسيد فوليک نيز مي باشد، از اين رو براي اشخاص كم خون مفيد است.

کاهش چربی خون با شاهی

در يک طرح تحقيقاتي در ايران که به منظور تعيين تاثير سبزي شاهي بر چربي هاي خون‏‎‎‏، در كاركنان دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام گرفت، مشخص شد که ميزان كلسترول در گروه مورد بررسي کاهش يافته بود.

شاهی مفيد براي آسم

شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين A و روغن هاى فرار است. به همين دليل براي مخاط دستگاه تنفسى و در نتيجه مبتلايان به آسم فوق العاده مفيد است. كسانى كه برونشيت دارند يا سرفه هاى سختى مى كنند، هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهي را مصرف نمايند.

شاهی مفيد براي کليه ها

شاهي مانند خيلي از سبزيجات گروه چليپاييان مانند کلم، کلم بروکلي و کلم پيچ داراي گلوکوزيدها و روغن خردل (روغن تلخ) مي باشد. اين مواد، محرک فعاليت کليه ها هستند و موجب تقويت معده و کيسه صفرا مي شوند. از اين رو مصرف شاهي به كساني كه سنگ كليه و مثانه دارند، توصيه شده است.

ديگر فوايد:

* شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي کلسيم، آرسنيك، منگنز، مس، روي و گوگرد است. به همين دليل اشتها آور نيز مي باشد.

* شاهي خاصيت درماني فوق العاده اي در اختلالات مفصلي و نقرس دارد.

* عصاره شاهي، كرم بدن را از بين مي برد.

* جويدن برگ هاي شاهي تازه، لثه ها را محكم مي كند و آن ها را سالم نگه مي دارد.

* شاهي كك و مك را كه معمولا در صورت انسان به صورت لكه هاي قهوه اي ريزي پديدار مي شود، برطرف مي كند. بدين منظور بايد برگ شاهي را كوبيد و روي لكه ها گذاشت و يا تخم شاهي را كوبيد و در مقداري آب خيس نمود و يك بار در روز بر روي لكه ها گذاشت و آن قدر ادامه داد تا لكه ها برطرف شوند.

* شاهي لكه هاي سفيد پوست را برطرف مي كند. به اين منظور بايد تخم شاهي را كوبيد و با كمي عسل مخلوط نمود و بر روي لكه ها قرار داد. اين عمل را روزي يك مرتبه تكرار كنيد تا بهبودي كامل حاصل شود.


آیماه بازدید : 581 یکشنبه 1395/08/16 نظرات (0)

خواص بنه یا پسته کوهی

بنه یا پسته کوهی یا ونوشک از نظر ظاهری شبیه پسته است اما همانند پسته خندان نمیشود و بسیار ریزتر و طعم آن منحصر به فرد است.

از خواص بنه میتوان به تقويت نيروي جنسي - روياندن مو - کبد - سردرد - کم خوني - اسهال - صاف شدن صدا - يرقان - تقويت اعصاب - کليه - اخلاط سينه - چاق شدن - ماه گرفتگي - ترک لب - نرمي استخوان - فراري دادن حشرات - فلج - لقوه - ادرارآور - کجي و ترکيدن ناخن - ورم و ترک پوست - شقاق مقعد - مقوي معده و... اشاره کرد.

1. طبع تازه آن گرم و خشک است و خشک آن خيلي گرم و خشک مي‌باشد.

2. خوردن ميوه بنه جهت تقويت نيروي جنسي مفيد مي‌باشد.

3. بنه مدر و قاعده‌آور مي‌باشد.

4. براي درمان اسهال‌هاي ساده از دمکرده پوست و برگ اين گياه مي‌توان استفاده کرد.

5. جهت رفع کم‌خوني از بنه مي‌توان استفاده کرد معمولاً در غذاهاي محلي مانند کشک به جاي گردو از بنه استفاده مي‌کنند.

6. جهت کمردرد و دردهاي مفصلي از روغن اين گياه مي‌توان به کمر ماليد.

7. براي پاک کردن کبد و رفع سردرد از ترشي بنه مي‌توان استفاده کرد.

8. براي روياندن مو از ضماد سوخته آن استفاده مي‌گردد اين ضماد براي بيماري کچلی هم خوب مي‌باشد.

9. خوردن زياد آن براي گرم مزاجان مضر است.

10. براي صاف شدن صدا از روغن بنه مي‌توان استفاده کرد.

11. جهت بيماري لقوه و فلج کمي از روغن بنه ميل شود و با آن عضو را ماساژ دهند.

12. خوردن روغن بنه جهت يرقان مفيد مي‌باشد.

13. کساني که سختي ترشح ادرار دارند از روغن بنه استفاده کنند.

14. مقدار خوردن روغن بنه حدود 10 گرم است.

15. جهت تقويت اعصاب بنه را کوبيده با شکر مخلوط کرده ميل کنند.

16. خوردن حلواي ميوه بنه باعث تقويت شهوت مي‌گردد.

17. جهت کليه و دفع سنگ‌هاي ريز آن از ميوه بنه استفاده شود.

18. روغن و ميوه بنه پاک کننده اخلاط سينه و ريه مي‌باشند.

19. کساني که مي‌خواهند چاق شوند بنه، بادام زميني، بادام درختي و شکر را کوبيده ميل کنند.

20. جهت بازشدن رنگ پوست صورت بنه را کوبيده به صورت ماسک روي پوست صورت بگذارند.

21. جهت از بين بردن ماه‌گرفتگي بنه را کوبيده روي قسمت ماه گرفتگي بگذارند و آنقدر اين کار را ادامه دهند تا ماه گرفتگي از بين برود.

22. خوردن بنه از ترک لب جلوگيري مي‌کند.

23. بنه براي درمان شب کوري مفيد است.

24. کساني که نرمي استخوان دارند از بنه استفاده کنند.

25. براي فراري دادن حشرات از بخور برگ آن استفاده شود.

26. جهت روياندن و دراز نگهداشتن مو برگ بنه را کوبيده با کمي سرکه و روغن بنه مخلوط کرده به موها بمالند.

27. جهت فلج و لقوه پوست درخت بنه را جوشانده با مصطکي مخلوط کرده ميل کنند.

28. از صمغ اين درخت سقز درست مي‌کنند که جويدن آن مقوي معده بوده به هضم غذا کمک مي‌کندو ادرارآور است.

29. جهت درمان کجي و ترکيدن ناخن صمغ اين درخت را با پيه حرارت داده سپس به صورت ضماد بگذارند.

30. جهت درمان شقاق مقعد از ضماد شماره 29 مي‌توان استفاده کرد.

31. جهت درمان ورم و ترک پوست و خارش آن صمغ اين درخت را با روغن زيتون مخلوط کرده بمالند.

آیماه بازدید : 138 یکشنبه 1395/08/16 نظرات (0)

سداب گياه بومي اروپاست اما در کشورهاي ديگري‌ نيز به طور گسترده کشت مي شود.

بوته هاي هميشه سبز سداب گل هاي زرد و کوچکي دارد.

سداب که بوي زننده اي دارد در گذشته براي مقابله با وبا و بيماري هاي مسري به کار برده مي شد.

بوي نامطبوع آن حشرات را از خود مي راند.

اين گياه براي درمان گزيدگي حشرات مورد استفاده قرار مي گيرد.

مواد موجود در برگ هاي خشک سداب به دليل تبخير شدن موجب مي شود که اين بو کاهش يابد.

خواص دارويي سداب:

* در قديم مردم کشور ايتاليا اين گياه را براي تقويت بينايي به سالاد مي افزودند.

*خاصيت آرامش بخش بودن آن باعث تسکين مي شود و از اضطراب مي کاهد.

* سداب براي برطرف کردن ناراحتي هاي عصبي قلبي و سردردهاي عصبي موثر است.

* اين گياه گرفتگي عضلات به خصوص روده و معده را برطرف مي کند.

* سداب براي افزايش اشتها، رفع باد معده و قولنج به کار برده مي شود.

* روتین نوعي فلاوانوئيد، عاملي است که آسيب پذيري مويرگ ها را کاهش مي دهد و آن ها را تقويت مي کند و فشار خون را کاهش و گردش و جريان خون را به قلب افزايش مي دهد.

* سداب دردهاي روماتيسم ، مفصل ها و آرتريت را تسکين مي دهد.

* اين گياه در کاهش تب و دفع سموم از طريق پوست موثر است.

* افزودن اين گياه به آب حمام در کاهش خستگي چشم ها و بهبود بيماري هاي پوستي موثر است.

آیماه بازدید : 217 یکشنبه 1395/08/16 نظرات (0)

برای افزایش اشتها چه کنیم؟

کمبود وزن خود را چگونه جبران کنیم؟

بی اشتهایی کودکان را چگونه درمان کنیم؟

در این مقاله قصد داریم روشهای تحریک اشتها و میل به غذا و برخی خوراکیهای کمکی را معرفی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید

برخي از افراد بدغذا - به خصوص بچه‌ها- تمايلي به مصرف سبزي‌هاي بخارپز ندارند به همين دليل مي‌توان گروهي از سبزي‌ها مانند هويج، گوجه‌فرنگي، فلفل ‌دلمه‌اي، قارچ يا بروکلي را به جاي بخارپز کردن با رنده درشت به صورت خام رنده و با کمي آب‌ليمو، سس مايونز يا خردل و نمک آن‌ها را طعم‌دار کرد و در کنار بشقاب غذا قرار داد.

سبزي‌هاي ديگر مانند ذرت، لوبيا و نخودفرنگي را هم مي‌توان براي بهبود طعمشان با روغن زيتون و نمک پخت و با سس خردل طعم‌دارشان کرد تا اشتها بيش از پيش تحريک شود. اين راه، يکي از راه‌هاي پيشنهادي براي افزايش اشتهاست.

البته 10 راه ديگر هم براي افزايش اشتها وجود دارد که با آن‌ها آشنا مي‌شويم:

1. از آب مرکبات غافل نشويد

يکي از راه‌هاي افزايش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به عنوان نوشيدني همراه وعده‌هاي اصلي غذاست. مرکبات حاوي انواع مختلفي از ويتامين‌ها از جمله ويتامين C و اسيدفوليک هستند. اسيدفوليک يکي از ترکيب‌هاي افزايش‌دهنده اشتهاست. با اين توصيف شما مي‌توانيد براي افزايش اشتهاي خود يا فرزند بدغذايتان، يک ليوان آب پرتقال، نارنگي، گريپ‌فروت، ليمو شيرين يا حتي شربت آب‌ليموي خنک را کنار بشقاب غذا بگذاريد و کمي از آن را قبل و کمي از آن را هم بين غذا ميل کنيد. ضمن اينکه کالري دريافتي از طريق مصرف آب‌ميوه‌هاي طبيعي و تازه مي‌تواند به روند افزايش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزي‌هاي برگ سبز تيره مانند اسفناج و بروکلي، لوبيا، نخود، عدس، کرفس تازه، هويج، باميه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترين منابع طبيعي دريافت اسيدفوليک هستند که گنجاندن آن‌ها در کنار غذاي اصلي مي‌تواند باعث افزايش اشتها شود.

2. سالاد کرفس را دريابيد

کرفس حاوي آب فراواني است و مصرف آن علاوه بر پيشگيري از يبوست، مي‌تواند اشتهاي افراد را هم بالا ببرد. عطر و طعم کرفس خام و تازه مي‌تواند بهترين محرک سيستم بويايي باشد و اشتهاي افراد را هم براي خوردن يک غذاي مفصل افزايش بدهد. در نتيجه شما مي‌توانيد براي افزايش اشتها، سالاد کرفس را در کنار برخي از وعده‌هاي غذايي‌تان داشته باشيد. سالاد کرفس را مي‌توان با ترکيبي از کرفس تازه و خردشده، هويج بخارپز نگيني، نخودفرنگي، ذرت بخارپز، جعفري ساطوري، زيتون سياه بدون هسته و قارچ بخارپز تهيه و آن را با آب‌ليموي تازه يا سرکه بالزاميک و روغن زيتون طعم‌دار کرد.

3. شکلات تلخ بخوريد

يکي از راه‌هاي افزايش اشتها، گنجاندن مواد غذايي حاوي عنصر روي در برنامه غذايي روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکي‌هاي حاوي روي هستند که مصرف آن‌ها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گيري در افراد لاغر هم مي‌شود. شما مي‌توانيد يک ليوان شکلات تلخ گرم يا شيرکاکائو را به عنوان ميان‌وعده صبح يا عصرتان انتخاب کنيد تا اشتهايتان براي خوردن ناهار و شام بيشتر شود. تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زميني، نخودفرنگي، شير و سينه مرغ هم از ديگر منابع دريافت عنصر روي يا همان زينک هستند. به همين دليل اضافه کردن کمي تخمه کدو يا هندوانه به سالاد فصل مي‌تواند اشتهاي شما را براي خوردن غذا دوچندان کند.

4. پروتئين‌هاي حيواني مصرف کنيد

پروتئين‌هاي حيواني مانند گوشت مرغ، جگر، شير، پنير، ماهي و ماست حاوي ويتامين 12 B هستند. اين ويتامين يکي از مهم‌ترين ويتامين‌هاي افزايش‌دهنده اشتهاست. به همين دليل به افراد بدغذا توصيه مي‌شود حداقل روزي يک مرتبه پروتئين حيواني را در برنامه غذايي‌شان داشته باشند. پروتئين‌هاي حيواني اگر بخارپز، گريل، تنوري يا سرخ‌شده باشند، بيشتر باعث افزايش اشتها و ايجاد تمايل براي مصرف غذاي بيشتر مي‌شوند.

5. برنج سرخ‌شده بخوريد

يک راه افزايش اشتها و لذت بردن از غذا خوردن، تغيير شيوه پخت‌وپز و ايجاد طعم‌هاي جديد در برنامه غذايي خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم‌کرده يا آبکش داريد، بهتر است از امروز عادتتان را تغيير دهيد و برنج سرخ‌شده (ته‌چين) را هم امتحان کنيد. براي تهيه برنج سرخ شده، بايد ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانيد. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ و کمي نمک و زعفران طعم‌دار کنيد. حالا کف ماهيتابه را با روغن چرب کنيد و برنج را در آن سرخ کنيد. به جاي زرده تخم‌مرغ مي‌توان از جعفري، گشنيز يا حتي اسفناج هم براي طعم‌دار کردن برنجي که قرار است سرخ شود، استفاده کنيد.

6. به گوشت آب‌ليمو و گلپر بزنيد

انواع غذاهاي گوشتي مانند مرغ، ماهي يا حتي گوشت قرمز را با آب‌ليموي تازه، سرکه بالزاميک يا گلپر همراه نمک، فلفل سياه و کمي روغن زيتون طعم‌دار سپس آن‌ها را کمي بخارپز يا سرخ کنيد. طعم منحصر به فرد غذاهاي گوشتي که با اين روش طعم‌دار و پخته مي‌شوند، هر آدم بدغذايي را به سمت ميز غذا مي‌کشاند و اشتهايش را هم دوچندان مي‌کند.

7. غذايتان را آرايش کنيد

سفره‌آرايي و آرايش بشقاب غذا يکي از بهترين راه‌هاي افزايش اشتهاست. بد نيست چند مدل آرايش غذا و ميز غذا را ياد بگيريد و آن‌ها را هنگام سرو وعده‌هاي اصلي غذايي به کار ببنديد. بهترين راه آرايش غذا، قرار دادن آن در بشقابي بزرگ، سفيد و تزيين کردن آن با انواع سبزي‌هاي بخارپز رنگي و سس‌هاي مختلف است. وقتي بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذاي داخل آن کم به نظر مي‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمايل بيشتري به خوردن تمام غذايشان پيدا مي‌کنند.

8. پنير پيتزا را فراموش نکنيد

استفاده از پنير پيتزا در انواع غذاهاي ناني و ساندويچي، علاوه بر خوش‌طعم کردن آن‌ها مي‌تواند باعث افزايش اشتهاي شما هم بشود. مصرف پنير پيتزا مي‌تواند افزايش دريافت کالري را هم براي افراد لاغر و بچه‌ها در پي داشته باشد. اگر پنير پيتزا را با کنجد مخلوط کنيد، طعم آن را مطلوب‌تر و ظاهر غذايتان را هم زيباتر خواهيد کرد.

9. ظرف‌هاي غذايتان را رنگي کنيد

اگر شناختي از روان‌شناسي رنگ‌ها داشته باشيد، حتماً مي‌دانيد که رنگ‌هاي گرم و زنده مانند نارنجي، ارغواني، قرمز و زرد تيره مي‌توانند باعث افزايش اشتها شوند. با اين حساب شما مي‌توانيد براي افراد بدغذا يا کم‌اشتها ظرف‌هايي رنگي روي ميز غذا بگذاريد؛ از بشقاب و ليوان خودشان گرفته تا ديس غذا و پارچ آب!

10. از چاشني‌ها کمک بگيريد

انواع سس‌ها، ادويه‌ها، ترشي‌ها و شورها جزو چاشني‌هاي غذايي محسوب مي‌شوند که مصرف آن‌ها همراه غذا مي‌تواند افزايش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادويه‌هايي مانند پودر ليمو، فلفل سياه، پودر آويشن و ريحان بنفش هم مي‌توانند عطر و طعم سالادها و غذاهاي سرد را فوق‌العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزايش اشتها شوند.


بسياري از افراد در پي کاهش وزن و لاغري هستند که در مقابل آن هم بسياري از افراد به دنبال راهي براي زياد شدن اشتهاي خود هستند ، در واقع بهترين راه براي افزايش اشتها و از بين بردن حس بي اشتهايي در افراد ، استفاده از روش هاي طبيعي افزايش اشتها مي باشد.

 مصرف بسياري از داروها به منظور افزايش اشتها به دليل دارا بودن عوارض، بعد از مدتي متوقف مي‌شوند و فرد به مرور زمان بي‌اشتهاتر خواهد شد. اين فرد متعاقباً کاهش وزن بيشتري خواهد داشت و اين شايع‌ترين عارضه مصرف بسياري از داروهاي افزايش اشتها خواهد بود.

افزايش اشتها همچنين براي افرادي که به دليل بيماري‌هايي نظير شيمي‌درماني يا هر بيماري ديگري کاهش وزن زيادي داشته‌اند يک آرزو است. اما با انتخاب سبک زندگي مناسب و مصرف برخي غذاهاي خاص، شما مي‌توانيد اشتهاي خود را افزايش دهيد.

در اينجا به برخي مواد غذايي که باعث افزايش اشتها در فرد مي‌شوند اشاره مي‌کنيم.

هر کدام از اين مواد غذايي مي‌تواند به درجات مختلفي در افراد باعث افزايش اشتها شود و همچنين مکانيسم اثر هر يک از آن‌ها مي‌تواند با ديگري متفاوت باشد.

زردچوبه، جينسينگ، ماست، مرکبات، آب قره قاط، چاي گياهي، گريپ‌فروت، برگ و عرق نعناع و روغن هسته خرما.

علاوه بر موارد ذکر شده محرک‌هاي اشتهاي زيادي وجود دارند که مصرف آن‌ها مي‌تواند براي شما بسيار کمک کننده باشد. اما فراموش نکنيد که مصرف مقادير کافي و مستمر اين ترکيبات براي رسيدن به هدف لازم است.

همان طور که گفتيم بي‌اشتهايي مي‌تواند عارضه داروهاي شيمي‌درماني باشد. براي بيماران سرطاني پزشک ممکن است داروهاي افزايش‌دهنده اشتها را توصيه کند.

مصرف مواد غذايي نظير روغن زيتون، کره بادام‌زميني و روغن کانولا همچنين از توصيه‌هاي پزشکان براي افزايش اشتهاست.


لازم است بدانيد ريشه زنجبيل و شنبليله براي افزايش اشتها مخصوصاً در کودکان موثر شناخته شده‌اند.

مهم‌ترين و البته تأثيرگذارترين راه در افزايش اشتها داشتن برنامه زماني تعيين شده‌اي براي غذا خوردن است.

شما حتماً بايد از کارهايي نظير گرسنه ماندن براي مدت زياد، مثلاً به بهانه افزايش اشتها براي وعده غذايي بعدي و پرخوري يا نداشتن وقت براي غذا خوردن خودداري کنيد.

وعده‌هاي غذايي کوچک و مکرر را به جاي وعده غذايي بزرگ و پرحجم مصرف کنيد.

اين کار باعث افزايش اشتها در شما خواهد شد چرا که به مرور زمان معده شما براي حجم‌هاي بيشتر آماده خواهد شد. به همين خاطر توصيه مي‌کنيم که تعداد لقمه‌هاي غذاهاي خود را به مرور و طي وعده‌هاي مکرر يکي‌يکي افزايش دهيد.

به گفته بسياري از متخصصان تغذيه، وارد کردن غذاهاي پروتئيني به رژيم غذايي روزانه مي‌تواند باعث افزايش اشتها در فرد شود.

فراموش نکنيد که يکي از مهم‌ترين راه‌هاي افزايش اشتها توجه به کالري دريافتي است. از اين رو مصرف غذاهاي پرکالري و بدون ارزش غذايي نظير فست‌فودها و ميان وعده‌هاي چرب و شور علاوه بر کاهش اشتها، کمبود مواد ريزمغذي را نيز ايجاد مي‌کنند.

مصرف گياهان و مکمل‌هاي افزايش‌دهنده طبيعي اشتها نظير زنجبيل، گل ميخک، سير، چاي سبز، هل، فلفل سبز، گل گاوزبان و عرق بيدمشک نيز مي‌توانند در افزايش اشتها موثر باشند.

اقدام اشتباه ديگري که بسياري از افراد انجام مي‌دهند مصرف مقادير بالاي مايعات در ميان ‌وعده‌هاي غذايي و مخصوصاً همراه غذاست. در نتيجه اين عادت غلط فرد بعد از دريافت حجم کمي از غذا احساس سيري و بي‌اشتهايي مي‌کند. به همين خاطر توصيه مي‌کنيم از مصرف هرگونه نوشيدني قبل از اتمام وعده غذايي خودداري کنيد.

ورزش مناسب و کافي راهکار مناسبي در افزايش اشتها و البته هضم و جذب است. ورزش‌هايي نظير دوچرخه‌سواري، آهسته دويدن و راه رفتن بهترين ورزش‌ها براي اين منظور هستند.

اگر شما فردي هستيد که با رعايت تمام اين توصيه‌ها همواره بي‌اشتها بوده و راهکارهاي توصيه‌شده تأثير مثبتي در اشتهاي شما نداشته، بهتر است براي داشتن يک برنامه غذايي مناسب به مشاور تغذيه يا رژيم درمان مراجعه کنيد.

يک مشاور تغذيه با دريافت اطلاعات رژيم غذايي و سبک زندگي شما، به علت اين بي‌اشتهايي در شما پي برده و بهترين برنامه درمان را به شما ارائه مي‌دهد.

فراموش نکنيد که غذا خوردن بدون برنامه و تلاش براي پرخوري و دريافت غذاهاي پرکالري به منظور افزايش اشتها و ورزش شديد اگرچه در کوتاه‌مدت حجم غذاي دريافتي شما را افزايش مي‌دهد ولي هرگز راهکار درماني مناسب براي درمان کامل بي‌اشتهايي در شما نخواهد بود.

بی اشتهایی مي تواند علتهاي مختلفي داشته باشد . شايد شايعترين علت ناراحتي عاطفي ، عصبي ، تنش، اضطراب، يا افسردگي . حوادث استرس زا ، مانند از دست دادن شغل ، همچنين مي تواند اشتها را کم کند.

بيماري هايي مانند آنفولانزا و عفونت هاي حاد نقش مهمي در کاهش اشتها دارند ، مانند بي اشتهايي عصبي و خستگي .

داروهايي مثل آمفتامين، آنتي بيوتيک ها، داروهاي سرفه و سرماخوردگي ، کدئين ، مورفين، و … مي تواند بر روي اشتها تاثير داشته باشد .

گاهي اوقات داشتن عادات بد غذايي ، مي تواند منجر به بي اشتهايي در هنگام وعده هاي غذا شود. اشتها نيز مي تواند يک علامت از يک بيماري جدي باشد.

نسخه های گياهي اشتها آور

بي اشتهايي عمدتا علل عصبي دارد ولي علل ديگر آن نيز عبارتند از: کم خوني – يبوست – ريزه خواري و اعتياد

نکته مهم : نسخه هاي اشتها آور بايد يک ساعت قبل ازغذا مصرف شوند.

نسخه شماره 1 اشتها آور :

اين نسخه براي بي اشتهايي هاي با منشا عصبي مناسب است و براي کودکان 

بابونه

به ليمو

زنجفيل

پونه

گياهان فوق را به نسبت مساوي مخلوط کرده و به صورت دم کرده يک قاشق مرباخوري از اين مخلوط در يک ليوان آب جوش مصرف کنيد

نسخه قوي تر براي افزايش اشتها :

افسنتين

سماق

جوز بو يا گلپر

پونه

 از گياهان افسنطين و سماق و جوزبويا و گلپر از هر کدام يک قسمت و از گياه پونه 2 قسمت را با هم مخلوط کرده و يک قاشق مرباخوري در يک ليوان آبجوش دم کرده مصرف کنيد

نسخه خيلي قوي تر براي افزايش اشتها :

 1 قسمت جنتيانا

2قسمت بهارنارنج يا پوست نارنج

1 قسمت اسطوخودوس

1 قسمت گل گندم

1 قسمت زنجفيل

  همه موارد فوق را مخلوط کرده و يک قاشق مرباخوري از اين مخلوط را در يک ليوان آب جوش دم کرده و مصرف نماييد .

اگر جنتيانا پيدا نکرديد به جاي آن از افسنتين يا درمنه استفاده کنيد .

البته بهترين اشتهاآور همان گياه جنتيانا است.


 

 

نسخه افزايش اشتها براي کساني که زخم معده دارند :

اگر کسي زخم معده دارد و علاوه بر آن بي اشتها نيز ميباشد نميتوان براي اين شخص از گياهان دارويي مواد تلخ و تند استفاده کرد براي اين افراد از نسخه زير استفاده کنيد.

به ليمو

بهارنارنج

بادرنجبويه

زرشک

 گياهان فوق را به نسبت مساوي مخلوط کرده و يک قاشق مرباخوري از آن را در يک ليوان آب جوش دم کرده و مصرف نماييد .

آیماه بازدید : 178 یکشنبه 1395/08/16 نظرات (0)

خواص کدو سبز

کدو سبز يکي از سبزيجات پرطرفدار در بين بيماران ديابتي است

اما خاصيت کدو سبز تنها مختص بيماران ديابتي نيست چرا که با مصرف درست و نحوه ي طبخ درست آن بهترين راه براي لاغري و تناسب اندام خواهد بود.

در واقع بايد شما بدانيد که کدو سبز را در چه زماني و کدام وعده و به همراه چه مواد غذايي بايد مصرف کنيد تا بهترين نتيجه را براي داشتن تناسب اندام و سلامتي به دست آوريد.

مصرف کدو به تنهايي به فقر غذايي بدن مي انجامد اما اگر در کنار غذا مصرف شود، مي تواند يک تعديل کننده دريافت انرژي باشد و به کاهش وزن کمک کند.

مسئله رژيم گرفتن هاي خودسرانه مشابه آن است که بگوييم هر گردي گردو است و بايد توجه داشته باشيم که هر کاهش وزن و سايزي از بعد علمي به عنوان لاغري تلقي نخواهد شد.

لاغري که بتواند به سلامتي کمک کند و از ابتلا به بيماري ها پيشگيري کند اقدامي است که ضمن رساندن تمامي منابع حياتي به بدن انسان بتواند انرژي هاي مازاد و نياز آن را به مصرف برساند.

 

فوايد فوق العاده کدو سبز در کاهش وزن

بايد دقت کنيد که در هر کيلو چربي 7 هزار کيلو کالري انرژي وجود دارد و اين انرژي جاودانه است و از بين نمي رود مگر اينکه فرم آن را تغيير داده و به صورت نور، حرکت و يا حرارت دربياوريم. اگر بتوانيم کاري کنيم که يک بيلان منفي در کسب انرژي و مصرف آن در بدن انسان رخ دهد و تمام 50 ريزمغذي و حداقل پروتئيني که در بدن ساخته نمي شود را به بدن برسانيم مي توان به کاهش وزن و لاغري علمي اميدوار بود. توجه داشته باشيد که اين سبزي به تنهايي عامل لاغرکننده نيست. با توجه به پتاسيم فراوان و فيبرهاي محلول و نامحلولي که کدو دارد کبد را سرحال مي کند و به سم زدايي در بدن مي پردازد. افرادي که مي خواهند در عين سيري دچار گرسنگي سلولي نشوند بايد روزانه واحدهايي از غلات، لبنيات، پروتئين ها و سبزيجات را مصرف کنند. به همين علت است که نبايد به کدو به عنوان يک غذا براي لاغري نگاه کرد چرا که در طولاني مدت بدن دچار فقر غذايي مي شود اما اگر بتوانيم کدو را در کنار غذاي خود مصرف کنيم مي تواند يک عامل مهم در کاهش وزن محسوب شود.

مصرف کدو در کنار غذاهاي ديگر مي تواند مانع از جذب اضافي مواد چربي و قند شود و يک تعديل کننده براي دريافت انرژي محسوب مي شود.

مصرف کدو به علت پر کردن حجم معده و سيري حجمي مي تواند به کاهش دريافت انرژي مازاد بينجامد اما توجه داشته باشيم که کدو يک چربي سوز نيست.

كدو سبز داراي خواص درماني فراواني است كه از بين اين خواص مي‌توان به درمان آسم و نيز رفع خونريزي روده ومعده اشاره كرد.

كدو سبز، از لحاظ علم گياه‌شناسي‌، در بخش ميوه‌ها جاي دارد ولي از نظر آشپزي و خورد و خوراك در بخش سبزيجات قرار دارد.

خواص كدو سبز:

• كدو سبز، در درمان آسم موثر است و بخاطر داشتن ويتامين C ، حاوي آنتي‌اكسيدان قويمي‌باشد و ضد التهاب است.

• در درمان برخي از بيماري‌هاي ناشي از كمبود ويتامين C مانند اسكوربوت موثر است.

• از ابتلا به بيماري ام‌.اس پيشگيري مي‌كند.

• به خاطر داشتن آب فراوان (بيش از 98 درصد) مي‌تواند براي افرادي كه داراي رژيم غذايي هستند، ماده غذايي مناسبي باشد.

• كدو سبز داراي مقدار مفيدي فولات، پتاسيم و ويتامين A است كه بدن به آن‌ها نياز دارد.

• كدو سبز داراي ويتامين C و لوتئين است كه هر دوي آن‌ها براي چشم مفيد مي‌باشند.

• از لحاظ طب قديم، سرد و خنك كننده است و از لحاظ شيميايي بدن را قليايي مي‌كند.

• تخم كدوي خام، كرم روده را دفع مي‌كند و براي رفع يبوست و اختلالات گوارشي مفيد است.

• پوست خشك شده آن براي درمان بواسير و خونريزي معده و روده مفيد است.

• كدو و تخم آن در پيشگيري از سرطان ريه بسيار موثر است.

• براي زخم روده و مثانه و سوزش ادرار، تخم كدو را مصرف كنيد.

• سرفه را درمان مي‌كند و روغن آن براي رفع دل‌پيچه مفيد است.

کدو اثر ملين دارد و باعث رفع يبوست و سوءهاضمه مي‌شود،‌

تب را پايين مي‌آورد و براي اشخاص گرم مزاج و صفراوي، غذاي مناسبي است و ...

کدو سرشار از ويتامين A است و علاوه بر آن ويتامين‌هاي زيادي دارد که براي امراض قلبي مفيد است.

خوردن 150 گرم کدو در روز، نياز بدن به فيبر را تامين مي‌کند.

 کدو خون‌ساز است و از لحاظ شيميايي بدن را قليايي مي‌کند و داراي کلسيم و فسفر، منيزيم و آهن است،

علاوه بر اين خواص، از پيري پوست جلوگيري کرده و سرشار از آنتي‌اکسيدان است.

کدو ادرار‌آور است، سينه را نرم و سرفه را آسان کرده و براي درمان قولنج مفيد است.

کدو مغز را فعال و حافظه را تقويت مي‌کند و باعث تجديد قواي جسمي و روحي مي‌شود.

به دنبال خوردن کدو خوابي راحت خواهيد داشت، زيرا براي درمان کم‌خوابي مفيد است.

کدو چون به آساني پخته مي‌شود، براي معده‌هاي ضعيف، غذايي مفيد است.

کدو براي بچه‌ها و کساني که دچار بيماري‌هاي عفوني شده‌اند و دوره نقاهت را مي‌گذرانند، مفيد است.

همچنين کدو در پيشگيري از سرطان ريه بسيار مفيد و برطرف‌کننده ورم پروستات در افراد بالاتر از 40 سال است.

کدو سبز از نظر تغذيه اي داراي ارزش زيادي است و به عنوان يک منبع خوب ويتامين C، ويتامين A (به دليل داشتن سطوح بالاي کاروتنوئيدها مانند بتاکاروتن)، منيزيم، پتاسيم، مس، فيبر، فولات، فسفر وريبوفلاوين شناخته مي شود.

کدو سبز همچنين يکي از بهترين منابع غذايي منگنز نيز مي باشد.

اين گياه مقدار قابل توجهي از ويتامين B1 و B6 مورد نياز بدن را نيز تأمين مي کند.

از ديگر مواد مغذي موجود در کدو سبز مي توان به پروتئين، روي، کلسيم، آهن، نياسين، تريپتوفان،ويتامين K و… اشاره کرد.

 کدو سبز؛ پيشگيري کننده بيماري هاي ناشي از کمبود ويتامين C

کدو سبز يکي از بهترين غذاهايي است که به پيشگيري از بيماري اسکوربوت، کبودي و… که در نتيجه ي کمبود ويتامين C به وجود مي آيد کمک مي کند.

کدو سبز؛ ضد سرطان

کدو حاوي مقدار زيادي مواد ضد سرطان و آنتي اکسيدان است و مصرف آن از بروز سرطان و پيري زودرس سلول ها جلوگيري مي کند. خوردن سبزيجاتي با فيبر بالا از جمله کدو سبز باعث مي شود سموم سرطان زا از سلولهاي کولون دفع شده و فولات و بتاکاروتن و ويتامين C موجود در آن از اين سلولها در برابر موادشيميايي که باعث سرطان کولون مي شوند محافظت مي کند.

کدو سبز به دليل دارا بودن آلفا و بتا کاروتن در کاهش خطر سرطان پروستات مردان بالاي 40 سال موثر است.تحقيقات اخير نشان داده است که عصاره ي کدو سبز به تخفيف علايم بزرگي خوش خيم پروستات کمک مي کند؛ همان طور که مي دانيد بزرگي خوش خيم پروستات منجر به مشکلاتي در عملکرد دستگاه ادراري و جنسي مي شود؛ فيتونوترينت هاي موجود در کدو سبز عامل اين تسکين هستند. کدو سبز حاوي عناصر ضد سرطاني است و از سرطان کولون (روده بزرگ) پيشگيري مي کند. آب کدو سبز از نظر توانايي مقابله با جهش هاي سلولي همانند تره فرنگي، تربچه و کدوتنبل است.

مصرف کدو سبز در ديابت ؛

کلسترول و فشار خون بالا بيشتر مواد مغذي موجود در کدو سبز به پيشگيري از آترواسکلروزيس (گرفتگي عروق) و بيماري هاي قلبي در ديابتي ها کمک مي کند و همچنين خطر حمله ي قلبي و سکته ي مغزي را به وسيله ي کاهش فشار خون بالا، کاهش مي دهد.

کدو سبز سرشار از پتاسيم بوده و براي کاهش فشارخون بسيار مفيد است.

مصرف کدو از افزايش قند، و چربي خون جلوگيري مي کند.

کدو سبز از اکسيداسيون کلسترول که يکي از دلايل اصلي تجمع کلسترول در ديواره ي رگ هاي خوني مي باشد جلوگيري مي کند. به اين ترتيب کدو سبز يکي از بهترين غذاها براي مبارزه با بيماري ها است چرا که حاوي ترکيبات آنتي اکسيداني و ضد التهابي مي باشد.

آب کدو به صورت ناشتا مصرف شود.

کدو سبز؛ درمان کننده آسم

اين باور وجود دارد که کدو سبز آسم را درمان مي کند؛ زيرا حاوي ويتامين C بالايي مي باشد.

پيشگيري از سکته قلبي و مغزي با مصرف کدو سبز

دريافت منظم اين سبزي موجب کاهش سطوح بالاي هموسيستئين خون مي شود؛ حتما مي دانيد که سطوح بالاي هموسيستئين منجر به حمله قلبي و سکته مغزي مي شود.

کدو سبز؛ تضمين کننده سلامت چشم

مقدار بالاي ويتامين C و لوتئين موجود در کدو سبز به چشم هاي شما کمک مي کند تا بهتر ببينيد و سلامت آن ها را بهتر حفظ نماييد. فولات، پتاسيم و ويتامين A با هم در جهت حفظ و بهبود سلامت عمومي مشارکت مي کنند.

کاهش علايم دردناک آرتريت روماتوئيد با کدو سبز

مس موجود در اين سبزي به کاهش علايم دردناک آرتريت روماتوئيد کمک مي کند.

مصرف کدو سبز در بارداري

مصرف کدو سبز به عنوان يکي از منابع ويتامين A در بارداري مفيد است. منابع ويتامين A عبارتند از هويج، کدو تنبل، اسفناج، کدو سبز، برگ چغندر، زردآلو و طالبي.

توجه: زياده روي در مصرف ويتامين A در بارداري خطر ابتلا به نقايص مادرزادي جنين را افزايش مي دهد.

کدو سبز؛ ضد پيري و تقويت کننده حافظه

اين اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوي ترکيبات ضد پيري بسيار خوبي است. آنتي اکسيدان هاي موجود در آن موجب تقويت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به ميزان 20 درصد مي شود.

بر طبق تحقيق انجام شده توسط دانشگاه راش در شيکاگو، ويتامين A و E در ترکيب با اسيدهاي چرب امگا3 جذب آنتي اکسيدن هاي محلول در چربي را تقويت مي کند و به بازسازي مؤثر سلول هاي مغزي کمک مي کند.

خونساز براي گرم مزاجان

کدو سبز براي اشخاص گرم مزاج و صفراوي بسيار مفيد و خون ساز است.

کدو سبز؛ سرشار از فيبر 

خوردن 100 گرم کدو در روز نياز بدن به فيبر را تأمين مي کند.

فوايد کدو سبز براي پوست

اگر پوست کدو سبز را نازک بگيريد قطرات آبي ظاهر ميشه که به عنوان بهترين پیلينگ براي صورت ميشه از اون استفاده کرد که بعد از يک ساعت بايد صورتتونو با حوله اي که با بخار آب مرطوب شده پاک سپس با آب ولرم بشوييد

ساير فوايد کدو سبز:

افزودن کدو سبز به نان ها و کلوچه ها، آن ها را سه برابر مرطوب تر و لطيف تر مي کند.

کدو يبوست و سوء هاضمه را رفع و رگهاي بدن را تميز ميکند.

براي يرقان بسيار مفيد است و تب را پايين مي آورد.

کدو ادرار آور است مصرف آن براي رفع اختلالات کليه و مثانه بسيار مفيد مي باشد.

همچنين مس يافت شده در کدو سبز تاثير به سزايي در کاهش علايم آرتروز هاي روماتيسمي دارد.

گوشت کدو زود هضم است و چنانچه با گوشت و حبوبات پخته شود، به هضم آنها نيز کمک خواهد کرد و در زود پخته شدن آنها هم تاثير فراوان دارد.

بهترين روش مصرف کدو سبز

بهترين روش مصرف کدو سبز به صورت خام و بخارپز شده است.

مصرف آب کدو سبز بسيار مفيد است.اگر طعم آن را دوست نداريد با آب هويج مخلوط کرده و نوش جان کنيد.

 چند روش طبخ کدو

طرز تهيه کدو سبز کبابي

اگر دوست داريد کدو سبز را به صورت کبابي مصرف کنيد، آن را شسته و از وسط نصف کنيد يا به قسمت‏هايي که بتوانيد آن ها را سر سيخ بزنيد، برش دهيد. قبل از کباب کردن، سبزيجات را حدود10 دقيقه در مخوط آبليمو، روغن و نمک بخوابانيد (سس مخصوص سبزيجات )،تا ترد و مزه دار شوند.اگر نمي‏ خواهيد آن ها را در فويل بگذاريد يا روي سبد کباب کنيد، با يک برس مخصوص کمي روغن روي آن ها بماليد و روي زغال يا گاز، آتش ملايمي آماده کنيد. کدوها وقتي کاملا پخته هستند که به راحتي يک چنگال داخل آن ها فرو برود.

روش تهيه سالاد کدو سبز

اين يکي از ساده‌ترين راه‌هاي آشپزي با کدوست. کافي‌است کدو را شسته و با پوست‌کن به صورت ورقه‌هایي در آوريم، از يک کدو سبز قلمي، با اين روش مي‌توانيد تعداد زيادي ورقه به دست بياوريد. نصف کنسرو نخود سبز، نعناي تازه و چند تربچه و کمي پنير (از هر نوع که دوست داريد) را هم اضافه کنيد و روي آن کمي ليمو ترش، روغن زيتون، چند قطره سرکه بالزاميک و نمک و فلفل سياه بريزيد و نوش جان کنيد. اين سالاد به خصوص براي خام‌خوار‌ها و کساني که فشارخون بالا دارند، مفيد است.

روش مصرف گل هاي کدو سبز

گل‌هاي زرد و شيپوري کدو سبز هم خوردني هستند مي توانيد آنها را شسته و به سالاد اضافه کنيد . مي توانيد بعد از آماده شدن پاستا يا ماکاروني چندتايي از اين گل‌ها را به آن اضافه کنيد گل‌ها را به مخلوطي از تخم‌مرغ، آرد سوخاري و ادويه هاي گوناگون آغشته و در روغن سرخ کنيد (روش ناسالم ولي خوشمزه).

نکات خريد و نگهداري کدو سبز

هنگام خريدکدو سبز آنهايي را انتخاب کنيد که پوستشان براق تر و وزنشان سنگين تر از اندازه شان مي باشد. هنگام خريد کدو، آنهايي را بخريد که سنگين تر از اندازه شان باشند و پوستي براق و تميز دارند. پوست آن نبايد خيلي سفت باشد چون پوست سفت نشان دهنده بيش از حد رسيده بودن کدوست. کدوهايي را که اندازه متوسط دارند خريداري کنيد چون آنهايي که خيلي بزرگ هستند ممکن است اليافي باشند، همچنين آنهايي که خيلي کوچک هستند، مزه خوبي ندارند. 

کدوي سبز خيلي نازک و شکننده است و بايد آن را با دقت حمل کرد. سوراخ هاي روي کدو نيز نشان دهنده فساد و خرابي در آن است.

کدو را بايد نشسته در کيسه پلاستيکي در يخچال نگهداري کرد. کدو را بايد به صورت نشسته در کيسه پلاستيکي در يخچال نگهداري کرد. در اين صورت تا هفت روز مي‌توان آنها را نگهداري کرد.

مضرات کدو سبز

گوشت کدو زود هضم است ولي خوردن آن براي کساني که طبع سرد داشته يا در مناطق سرد زندگي مي کنند خوب نيست زيرا ايجاد نفخ، سنگيني، و درد معده مي کند.

اگر اين افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما بايد آن را با ادويه هاي گرم مانند خردل، سير، فلفل و نعناع ميل نمايند.

کدو سبز براي کساني که دل درد و نفخ روده دارند مفيد نيست و موجب بي حسي معده و روده مي گردد.

آیماه بازدید : 186 شنبه 1395/08/15 نظرات (0)

خواص تره فرنگی

تره فرنگي از خانواده سير و پيازاست، فقط طعم و مزه و بوي آن خفيف تر است،

در حالي که ترکيب تغذيه اي آن همان است که در ترکيب سير و پياز است.

تره فرنگي حاوي پروتئين بيشتري نسبت به سير و پياز است.

ويتامين C، اغلب در برگ هاي سبز تره فرنگي موجود است.

تره ‌فرنگي يکي از سبزي ‌هاي پُر خاصيتي است که رويش آن در فصل بهار بيشتر است.

اين سبزي از خانواده ي پياز و مانند آن سودمند و سرشار از ويتامين و املاح معدني بوده و داراي برگ‌ هاي سبز رنگ به شکل نوار با غلاف دراز است.

تره‌ فرنگي دو نوع دارد؛ يکي پيازش کوچک‌ تر و ديگري بزرگ ‌تر است. اغلب آن هايي که پياز بزرگ ‌تر دارند را خام نمي‌ توان خورد و معمولا به صورت پخته در تهيه سوپ‌ هاي مختلف و کوکو به کار مي ‌برند.

تره‌ فرنگی هايي هم که پياز کوچک‌ تر دارند را به صورت خام در سالاد سبزي استفاده مي ‌کنند.

خواص تغذيه ‌اي و درماني

تره ‌فرنگي سرشار از ويتامين‌ هاي B و C و داراي مقادير قابل توجهي املاح معدني نظير: آهن(عامل اکسيژ‌ن‌ رساني به خون)‌، منيزيم(ضد سرطان)‌، گوگرد(ضدعفوني‌ کننده قوي)‌، پتاسيم(کاهش ‌دهنده فشار خون)‌ و فسفر(تقويت کننده حافظه)‌ است.

البته خوب است بدانيد ويتامين C، آهن، منيزيم و کلسيم تره ‌فرنگي کمتر از سبزي تره است.

معمولا سوپ تره ‌فرنگي را به بيماران مبتلا به سوء هاضمه و کساني که مبتلا به رماتيسم و کم‌ خوني هستند توصيه مي‌ کنيم.

اين سوپ معده‌ هاي ضعيف را تقويت کرده و در عين حال خاصيت مليني دارد.

اين سبزي در هنگام پخته شدن از خود لعاب لزجي تراوش مي ‌کند که به همراه تار و پود سلولزي‌ اش مي ‌تواند بقاياي مدفوع و سموم روده را به خارج دفع کند.

لذا براي مبتلايان به يبوست و بواسير بسيار نافع است.

تمام برگ‌ هاي سبز تره ‌فرنگي به دليل دارا بودن مواد گوگردي ضد عفوني‌‌ کننده قوي بوده و موجب تقويت دستگاه ريوي مي ‌شوند.

اين مواد از طريق خون وارد ريه‌ ها شده و عفونت ‌هاي مجاري تنفس و ورم گلو را التيام مي ‌بخشد و از لحاظ خاصيت ادرارآوري در درجه اول قرار دارد.

لذا با خوردن خام تره‌ فرنگي در انواع سالادها به حفظ سلامتي خود کمک بسزايي مي ‌کنيد.

مصرف اين سبزي مفيد بعد از غذا، مانع از ترش‌ کردن مي‌ شود و خلط ‌آور خوبي است و غريزه جنسي را تقويت مي‌ کند.

 ـ اگر مي‌ خواهيد با تره‌ فرنگي کوکو درست کنيد در هنگام طبخ از شعله ملايم استفاده نماييد تا روغن آن نسوزد و محتويات آن ازجمله تخم ‌مرغ به آرامي پخته و مغزپخت شود. در اين روش پخت، تخريب مواد مغذي به حداقل خود مي‌ رسد ولي به دليل آن که ويتامين C سبزيجات به حرارت حساس است در ضمن پخت از مقدار آن بسيار کاسته مي ‌شود. لذا به همراه اين غذا از سالاد گوجه ‌فرنگي و خيار استفاده کنيد تا کمبود ويتامين C اين غذا جبران شود.

 ـ در اين کوکو از روغن زياد استفاده نکنيد، چرا که روغن باعث سنگين و دير هضم شدن آن مي‌ شود.

ـ به دليل آن که بيشتر سبزيجات حاوي سديم بالايي هستند از مصرف نمک در کوکو يا سوپ تره ‌فرنگي اجتناب کنيد و براي مزه‌ دار کردن کوکو از زرشک و براي خوش مزه تر شدن سوپ از آب ليمو استفاده کنيد.

اين مواد علاوه بر ويتامين C سرشار از پتاسيم بوده و مي ‌توانند اثرات نامطلوب سديم را کاسته و جايگزين نمک شوند.

در ضمن جهت مقوي‌ تر شدن و خوش مزه و سهل ‌الهضم شدن کوکو مي ‌توانيد از گردو در آن استفاده کنيد.

متخصصان تغذيه بر اين باورند كه مصرف تره‌فرنگي مانند سير و پياز موجب كاهش ابتلا به سرطان روده و پروستات و تثبيت قندخون مي‌شود.

به گفته آنها تره‌فرنگي حاوي مقاديري منگنز، ويتامين‌هاي C،6 B و آهن است و كلسترول بد بدن را كاهش مي‌دهد.

همچنين از خواص درماني تره‌فرنگي اين است كه فشارخون را كاهش مي‌دهد و از حملات قلبي و سكته جلوگيري مي‌كند.

تره‌فرنگي با برگ‌هايي به رنگ سبز تيره و انتهايي سفيد هستند و هر چه جوا‌ن‌تر و كوچكتر باشند، اثر درماني بيشتري دارند.

تره‌فرنگي بخوريد تا سرحال و سرزنده باشيد

نتايج یک پژوهش نشان مي‌دهد تره‌فرنگي تأثير مثبتي روي خلق و خوي ما دارد. اين خاصيت تره‌فرنگي به خاطر وجود فلاوونوئيد و آنتي‌اکسيداني به نام کامپوفرول (Kaempferol) است که مي‌تواند ميزان سروتونين و دوپامين را ثابت نگه دارد. اين دو ناقل عصبي (نروترانسموتور) با استرس مقابله کرده و احساس آرامش ايجاد مي‌کنند.

مي‌توانيد تره فرنگي را در سوپ‌هايتان بريزيد و يا اين که به همراه سيب‌زميني، هويج به خورش‌ها و يا املت اضافه کنيد.

در هر حال خودتان ابتکار عمل به خرج دهيد و از اين ماده‌ي غذايي مفيد استفاده کنيد.

اين گياه ميزان فشارخون بالا را نيز کاهش مي دهد.

ترکيبي از ويتامين C، ويتامين B6، فولات، آهن و منگنز است. مصرف منظم آن، باعث افزايش کلسترول مفيد و کاهش کلسترول مضر مي شود.

حفظ اين تعادل در بدن لازم است زيرا مانع از تصلب شرايين، بيماري ديابتي قلبي، حمله قلبي و حتي سکته مي شود.

مانع از بروز سرطان تخمدان درخانم ها مي شود.

براي پيشگيري از نقص جنين، مصرف تره فرنگي که سرشار از فولات است، به زن باردار توصيه مي شود.

کلسيم موجود در آن در حفظ سيستم ساختاري اسکلت سالم موثر است.

خاصيت ضدعفوني کننده دارد و به بدن کمک مي کند با عفونت و آلودگي مقابله کند.

علايم سرماخوردگي، آنفلوآنزا و تب يونجه را تسکين مي بخشد.

تره فرنگي با طعمي بهتر و شيرين تر از پياز، طعم غذا را بدون اين که طعم خود را قالب کند، بهتر مي سازد.

تره فرنگي از خانواده ي پياز، موسير و پيازچه است. مزه و طعم آن مانند موسير و کمي شيرين تر و خوش طعم تر است.

مصري ها، يوناني ها و رومي هاي باستان از تره فرنگي به خاطر خواص دارويي اش استفاده مي کردند.

اين گياه براي بهبود و تسکين مشکلات تنفسي، خواص ادرارآور و تصفيه گر آن بسيار مورد استفاده بود.

تره فرنگي قدرت زيادي در دفع اسيد اوريک دارد و از اين جهت براي افرادي که به نقرس يا آرتريت مبتلا هستند، مفيد است.

خوردن خام تره فرنگي به صورت سالاد، بعد از غذا، مانع از ترش کردن مي شود و خلط آور خوبي است.

خوردن تره فرنگی براي جلوگيري از پيش رفت و افزايش پلاک هاي خوني که منجر به گرفتگي رگ ها و بيماري هاي قلبي در بيماران ديابتي مي شود، بسيار مهم است.

اگر اين پلاک ها بدون توقف رشد کنند، باعث حمله ي قلبي يا سکته مي شوند.

چند توصیه غذایی

سوپ تره فرنگي

تره فرنگي را شسته و قسمت هاي اضافه و ريشه ي آن را جدا کنيد و به صورت حلقه هاي مساوي ببريد. بعد آن را در روغن تفت دهيد. آرد را در يک ظرف کوچک با آب سرد حل کنيد و روي تره ها بريزيد. بعد آبِ گوشت يا مرغ را به آن اضافه کنيد و بگذاريد چند جوش بخورد تا بوي خامي آرد هم برود. سپس نمک و فلفل را اضافه کنيد. در موقع کشيدن، زرده ي تخم مرغ را با خامه ي ترش و چند قطره آبليمو مخلوط کرده و به سوپ اضافه کنيد. روي سوپ را مي توانيد با نان خشک سرخ شده تزيين کنيد.

کوکوي تره فرنگي

هنگام طبخ کوکو بايد از شعله ي ملايم استفاده کنيد تا روغن آن نسوزد و محتويات آن از جمله تخم مرغ به آرامي مغزپخت شود. در اين روش پخت، تخريب مواد مغذي به حداقل خود مي رسد. چون ويتامين C سبزي ها به حرارت حساس است و در ضمن پخت از مقدار آن بسيار کاسته مي شود. با اين کوکو از سالاد گوجه فرنگي و خيار استفاده کنيد تا کم بود ويتامين C اين غذا جبران شود. جهت مقوي تر شدن و خوش مزه شدن کوکو مي توانيد از گردو استفاده کنيد. املت تره فرنگي فلفل دلمه اي را به مدت پنج دقيقه تفت دهيد و زيره به آن اضافه کنيد. بعد تره فرنگي ها را بريزيد و در تابه را بگذاريد تا تفت خورده و نرم شود. آن گاه مقداري نمک و فلفل روي تره فرنگي بريزيد. اسفناج ها را به صورت درسته روي تره فرنگي بريزيد و در تابه را ببنديد تا بخارپز شود. بعد از چهار دقيقه مواد را هم بزنيد. تخم مرغ را به همراه نمک، فلفل، کمي زيره، ريحان و جعفري خرد شده خوب هم بزنيد و روي مخلوط داخل تابه بريزيد و در تابه را ببنديد تا تخم مرغ با حرارت ملايم بپزد و سفت شود. در صورت تمايل، پنير رنده شده هم روي املت بپاشيد و چند دقيقه در فر بگذاريد.

خورشت تره فرنگي

ابتدا تره فرنگي را خرد کرده و تفت داده، کنار بگذاريد. بعد پياز را سرخ کرده، کمي زردچوبه، گوشت، نمک و آب را به آن اضافه کنيد، وقتي گوشت کاملاً پخته شد تره فرنگي را اضافه کرده و بعد از ده دقيقه، آبليمو و زعفران را اضافه کنيد و بعد از آماده شدن آن را با برنج سرو کنيد.

گراتن تره فرنگي

تره فرنگي را خرد کرده در آب و نمک بجوشانيد تا بپزد، بعد در صافي بگذاريد تا آب آن گرفته شود. ظرف نسوز کم عمق مناسبي را چرب کنيد و مقداري از سس را ته ظرف بريزيد، کمي پنير روي آن بپاشيد و گل کلم را روي آن بريزيد و با بقيه ي سس روي آن را بپوشانيد و روي آن پنير بريزيد و نيم ساعت در فر بگذاريد.

سوپ تره فرنگي

معمولاً سوپ تره فرنگي، به بيماران مبتلا به سوءهاضمه و کساني که مبتلا به رماتيسم و کم خوني هستند، توصيه مي شود. اين سوپ معده ‎هاي ضعيف را تقويت مي کند. تره فرنگي نگيني خرد شده را با روغن مايع تفت دهيد. سپس گوجه فرنگي را اضافه کنيد و وقتي که کمي تفت خورد برنج نيم پز را اضافه کنيد تا با هم بجوشد و برنج بپزد. ماست، آرد و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و کم کم به سوپ اضافه کنيد و بگذاريد جا بيفتد. بعد هم نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و با نان سرو کنيد.

سوپ شير با تره فرنگي

تره فرنگي ها را تميز کرده، خرد کنيد. سپس در آب سرد ريخته و در صافي بريزيد. پياز را پوست کنده، شسته و به صورت باريک برش دهيد. سيب زميني ها را پوست کنده، نازک برش دهيد. پياز و تره فرنگي را تفت دهيد و نمک و فلفل را افزوده، به مدت 8-7 دقيقه حرارت دهيد تا بپزد، ولي رنگ آن ها تغيير نکند. سيب زميني ها را همراه با آب مرغ روي حرارت ملايم بپزيد. همه ي مواد را با هم مخلوط کرده و بگذاريد مقداري خنک شود. سپس در مخلوط کن بريزيد تا به صورت پوره درآيد. مواد را از صافي عبور دهيد تا يک دست شود. در نهايت شير و خامه را اضافه کنيد. توجه داشته باشيد که بعد از اضافه کردن خامه، سوپ نجوشد.

خورشت قارچ و تره فرنگي

 ابتدا تره فرنگي و فلفل دلمه اي را با هم تفت دهيد. سپس آب به آن اضافه کرده تا سبزي ها کمي بپزد و نرم شود. بعد قارچ و ادويه دلخواه و نمک و کره را به آن اضافه کنيد. قارچ که پخته شد به آن سس سفيد اضافه کرده و زير شعله را کم کنيد. قبل از سرو، خامه را به آن اضافه کرده، سپس در ظرف مورد نظر ريخته و تکه هاي مرغ را روي اين خورش قراردهيد. اين خورشت را مي توانيد بدون مرغ با انواع پاستا يا پوره ي سيب زميني سرو کنيد.

تارت تره فرنگي و پياز

آرد را با کره خوب مخلوط کنيد. زرده ي تخم مرغ را هم بزنيد و با نمک و آب به خوبي مخلوط کرده و بعد اين مخلوط را به کره و آرد اضافه کنيد. بگذاريد اين مخلوط براي نيم ساعت در هواي اتاق بماند. سپس آن را با وردنه نازک کنيد و در يخچال قرار دهيد. روي خمير کره ماليده و پياز خرد شده را با تره فرنگي روي آن قرار دهيد. سپس تخم مرغ را با خامه خوب هم بزنيد و روي تره فرنگي و پياز بريزيد و پنيرپيتزاي رنده شده را روي آن بپاشيد. تارت را براي نيم ساعت درون فر قرار دهيد تا بپزد.

خوراک مرغ و تره فرنگي

پياز، تره فرنگي، نمک، فلفل و سير را تفت دهيد. مرغ را قطعه قطعه کرده و به آن اضافه کنيد. لوبيا، ذرت، هويج و سيب زميني را با آب جوشيده در قابلمه ريخته و روي حرارت متوسط قرار دهيد. بعد گوجه فرنگي را به آن اضافه کرده و چند دقيقه ي ديگر روي شعله ي ملايم اجاق گاز قرار دهيد.

خوراک سيب، تره فرنگي و سيب زميني

سيب زميني ها را همراه با تره فرنگي بخارپز کنيد. سپس ظرف مخصوص فر را کمي چرب کنيد. نصف سيب زميني ها را در آن ظرف بچينيد و تمام تره فرنگي را به صورت يک لايه روي آن بريزيد. پوست سيب ها را بکنيد و هسته ي آن را درآورده و به صورت مکعبي شکل خرد کنيد. پياز، کرفس و سيب ها را تفت دهيد تا پياز و کرفس نرم شود. هم چنين مي توانيد نشاسته ي ذرت را اضافه کرده و خوب مخلوط کنيد. شير را کم کم اضافه کنيد و پخت را ادامه دهيد تا اين که سس کمي غليظ شود و آن را روي سيب زميني و تره فرنگي ها بريزيد. بعد با باقي مانده ي تکه هاي سيب زميني روي آن را بپوشانيد. روغن زيتون را با برس روي سيب زميني ها بماليد. نمک، فلفل، پودر تخمه ي کدو تنبل و کنجد را بپاشيد و در فر بگذاريد. وقتي سيب زميني هاي روي غذا قهوه اي شد، غذا آماده ي خوردن است.

سالاد سيب زميني و تره فرنگي

سيب زميني ها را آب پز کنيد و پوست آن ها را بگيريد. تره فرنگي ها را ريز خرد کنيد. تخم مرغ را خرد کرده و با تره فرنگي، به سيب زميني ها اضافه کنيد. مايونز، نمک و فلفل را به مخلوط فوق افزوده و هم بزنيد. دقت کنيد که سيب زميني ها، خرد يا له نشوند . سالاد آماده را در ظرف مورد نظر بريزيد و تا زمان سرو در يخچال نگه داري کنيد. به جاي يک پيمانه سس مايونز، مي توانيد از مخلوط نصف پيمانه سس مايونز و نصف پيمانه ماست استفاده کنيد.

آیماه بازدید : 175 جمعه 1395/08/14 نظرات (0)

خواص مرزه

گياه مرزه داراي طبيعت گرم و اثرات تقويت کننده معده، تسهيل كننده عمل هضم، ضد نفخ و مُدر ( ادرار آور ) است.

مرزه براي معالجه اسهال بسيار مناسب است و يک ضدعفوني كننده قوي مي باشد.

گياه مرزه را به عنوان چاشني و ادويه به همراه لوبيا، سالاد فصل، خيار، ماهي، گوشت، كالباس و سوسيس مصرف مي کنند.

دارويي به نام تيميان Thymian در داروخانه هاي كشور وجود دارد كه از گياه مرزه، آويشن، رازيانه و اكاليپتوس تهيه مي شود و داراي اثرات ضد سرفه و خلط آور مي باشد.

اين گياه در ايران جزو سبزي‎هاي خوراکي است و به صورت خام و پخته در غذاها مصرف مي‎شود.

داراي خاصيت بادشكن و همچنين دافع كرم مي باشد.

مرزه به صورت دم كردني در رفع گرفتگي معده و روده موثر مي باشد.

كشف تركيبات ضد درد در گياه مرزه

تحقيقات نشان مي‌ دهد چهار تركيب شيميايي ضد درد در گياه مرزه وجود دارد.  وجود تركيبات شيميايي با خواص ضد التهابي و ضد درد در نمونه‌هايي از گياه است كه نه به شكل وحشي، بلكه به صورت دستي كاشته شده‌اند.

خواص 2 تركيب از 4 تركيب شيميايي موجود در قسمت برگ و ساقه مرزه. اين دو تركيب عبارتند از: بتا سيتروزول و اسيد اورسوليك.

به عنوان مثال تركيب بتا سيتروزول كه در بادام زميني نيز وجود دارد، منجر به توقف رشد غده پروستات در حيوانات آزمايشگاهي مي ‌شود. همچنين گزارش‌هاي متعددي مبني بر اثر ضد التهابي اسيد اورسوليك براي درمان سوختگي‌ ها و نيز اثر بازدارندگي آن بر رشد تومورها منتشر شده است.

خواص ضد التهابي اسيد اورسوليك منجر به استفاده وسيع از اين تركيب در صنايع آرايشي شده است.

تاكنون گزارش‌هاي مختلفي درباره وجود انواعي از روغن‌هاي ضروري در گياه مرزه به چاپ رسيده است.

علاوه بر اين، سه گزارش علمي مختلف در ايران در فاصله سال‌هاي 2003 تا 2005 ميلادي، به خواص ضد التهابي و ضد ميكروبي گياه مرزه اشاره كرده‌ اند.

در بين مصارف بومي از گياه مرزه در ايران مي توان به استفاده از آن براي تسکين دندان درد اشاره کرد.

تاثير مرزه در درمان دردهاي عصبي

مصرف مرزه در درمان دردهاي عصبي و نرمي استخوان تاثير دارد. به گزارش ايسنا،‌ اگر روزانه 100 گرم مرزه در 500 گرم آب جوشانده شود و تا 5 روز مصرف گردد، علاوه بر اين كه باعث تقويت معده مي‌ شود، در رفع زخم روده نيز موثر است.

همچنين حمام ( بُخور ) جوشانده برگ هاي گياه مرزه در رفع دردهاي روماتيسمي ، عصبي و نرمي استخوان نيز موثر است.

اثرات ضد انعقادي خون گياه مرزه

محققان تاثير گياه مرزه را بر افزايش فعاليت فاکتورهاي انعقادي خون در حيوانات آزمايشگاهي نشان دادند. تحقيقات اين پژوهشگران نشان مي دهد که مصرف سه بار در روز گياه مرزه و هر بار به ميزان 50 ميلي گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن، موجب افزايش پروترومبين (PT) و پارشيال پروترومبين (APTT) فعال شده مي گردد که هر دو از فاکتورهاي انعقادي خون مي باشند.

کاهش چربي خون

يک طرح تحقيقاتي که در آزمايشگاه مركز تحقيقات گياهان دارويي لرستان به مدت يك سال انجام شد، نشان داده است که گياه "مرزه" با نام علمي "ساتوريا خوزستانيكا" اگر درست مصرف شود، مانند داروهاي شيميايي ميزان چربي خون را در بدن انسان كاهش مي دهد. لازم است پژوهشگران گياه را پس از تبديل به پودر، به شكل كپسول خوراكي درآورند تا براي كنترل چربي خون افراد بيمار از آن استفاده کنند.

گياه مرزه ، وزن را کاهش مي دهد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي لرستان با بررسي گروهي از افراد چاق دريافتند، افرادي كه از رژيم غذايي كم كالري همراه با مكمل گياهي حاوي مرزه استفاده مي كنند، در كاهش وزن خود موفق تر از افرادي هستند كه فقط رژيم غذايي كم كالري مصرف مي كنند. پژوهشگران با توجه به نتايج اين بررسي كه در مجله پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز منتشر شد، براي كاهش وزن، رژيم غذايي كم كالري همراه با مكمل گياه مرزه را توصيه مي كنند.

برگ مرزه و شاخه‌هاي آن داراي ترکيبات شيميايي با کيفيت بالا هستند که داراي خاصيت آنتي اکسيداني مي‌باشند. اين ترکيبات همچنين از بروز بيماري‌ها پيشگيري کرده و باعث افزايش سلامت کلي بدن مي‌‌شود.

علاوه بر اين، فيبر موجود در اين گياه به کاهش LDL يا کلسترول بد خون کمک مي‌کند ، در حاليکه کلسترول خوب خون يا همان HDL را افزايش خواهد داد.

برگ‌هاي مرزه داراي فنول‌هاي روغني ضروري فراري همچون تيمول و کارواکرول است.

همچنين ترکيباتي همچون لينالول، کامفن، کاريوفيلن و ديگر ترپنوئيدها نيز در آن يافت مي‌شود.

تيمول يکي از مهم‌ترين روغن‌هاي ضروري است که خاصيت ضد قارچي و ضد عفوني آن از لحاظ علمي ثابت شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده، ترکيبات فنولي ديگر همچون کارواکرول در مرزه از رشد باکتر‌ي‌هاي مختلف هچون coli و باسيلوس سرئوس جلوگيري مي‌کند.

کارواکرول، بنابراين ، به عنوان افزودني غذايي سالم براي خواص ضد باکتريايي آن استفاده مي‌شود. اين ماده همچنين طعم تند و بي نظيري به مرزه مي‌بخشد.

مرزه منبع بسيار عالي از مواد معدني و ويتامين‌هاست که براي سلامت کلي بدن مفيد وموثر است.

برگ‌ها و شاخه‌هاي آن منبع بسيار غني از پتاسيم، آهن، کلسيم، منيزيم، منگنز، روي و سلنيم مي‌باشد.

پتاسيم يکي از مهم‌ترين ترکيبات سلولي است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک مي‌کند.

منگنز نيز توسط بدن به عنوان يک کوفاکتور براي آنزيم‌هاي آنتي اکسيدان عمل مي‌کند.

آهن براي ساخت گلبول‌هاي قرمز خون ضروري است.

اين گياه همچنين منبع غني از ويتامين‌هاي مهمي همچون گروه B کمپلکس ، ويتامين A ، ويتامين C ، نياسين، تيامين و پيرودوکسين است.

 پيريدوکسين نيز سطح GABA ( تسکين دهنده انتقال دهنده عصبي) در مغز را بالا نگه مي‌دارد و در نتيجه استرس را کاهش مي‌دهد.

ويتامين C به بدن کمک مي‌کند در برابر عوامل عفوني مبارزه کند و سطح راديکال‌هاي آزاد و مضر در بدن را کاهش دهد.

ويتامين A يک ويتامين محلول در چربي و آنتي اکسيدان است که براي حفظ سلامت غشاهاي مخاطي و پوست سالم و همچنين براي بينايي ضروري است.

مصرف موادي که سرشار از ويتامين A هستند براي محافظت از ريه‌ها و پيشگيري از سرطان مجاري تنفسي بسيار مهم است.مرزه خشک حاوي سطح بسيار خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني است.

انتخاب و نگهداری مرزه

هر دو شکل تازه و خشک شده‌ي گياه مرزه در فروشگاه‌ها يافت مي‌شود. برگ‌هاي تازه و شاخه‌هاي آن براي پخت و پز در طول فصل‌هاي مختلف سال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شما مي‌توانيد براي خشک کردن مرزه، برگ‌ها و شاخه‌هاي آن را روي يک سطح تميز پهن کنيد و در دماي اتاق قرار دهيد. برگ‌هاي خشک شده بايد از ساقه جدا شود و سپس در يک شيشه‌ي تميز و بدون هوا و در هواي خنک، تاريک و خشک نگه‌داري گردد.

کاربردهاي درماني:

گياه مرزه حاوي روغن‌هاي ضروري است است که خاصيت آنتي باکتريايي و ضد قارچي دارند. همانند آويشن، مرزه نيز براي غرغره کردن گلو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اينکار باعث تسکين درد گلو شده و نشانه‌هاي برونشيت را کاهش مي‌دهد.

اجزاي تشکيل‌دهنده اين گياه ، به خصوص شاخه گل، داراي خاصيت ضد عفوني ، ضد نفخ ، خلط ‌آور و ضد روماتيسمي ( درد مفاصل را تسکين مي دهد ) است.

استفاده‌هاي آشپزي:

برگ مرزه ، به صورت خشک و يا تازه، مي‌تواند در آشپزي مورد استفاده قرار گيرد. بخش‌هاي مختلف آن داراي طعم بسيار خوب و بي نظيري هستند. اين گياه را مي‌توان با گياهان ديگر ترکيب کرد. براي اينکه طعم و بوي مرزه به صورت دست نخورده باقي بماند، مي‌توانيد در مراحل آخر پخت آن را به غذاي خود اضافه کنيد.

زمان پخت طولاني ممکن است باعث تبخير روغن‌هاي ضروري آن شود.

برگ مرزه تازه به عنوان چاشني در سالادها و غذاها استفاده مي‌شود.

دم‌کرده گياه مرزه به عنوان يک نوشيدني سالم شناخته شده است.

اين گياه براي آماده سازي سوپ‌هاي فصلي و سس‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

علاوه بر اين، مي‌توان مرزه را براي طعم‌دار کردن گوشت، مرغ و ماهي مورد استفاده قرار داد.

آیماه بازدید : 118 پنجشنبه 1395/08/13 نظرات (0)

خواص نعناع

نعناع از نظر طب قديم ايران نسبتا گرم و خشک است.

جز سبزیهای معطر شناخته شده  بعنوان یک طعم دهنده مناسب در انواع غذاها استفاده میشود.

فوايد نعناع براي معده و روده

نعناع عضلات معده را تسکين مي دهد و روند جريان صفرا را که بدن براي هضم چربي بدن نياز دارد، بهبود مي بخشد. در نتيجه غذا از طريق معده به سرعت عبور مي کند که اين امر به رفع بسياري از ناراحتيهاي هاضمه کمک مي کند. نعناع همچنين عضلات را آرام مي کند که اين کار به بدن کمک مي کند تا از گازهاي هاضمه دردآور رهايي يابد. نعنا باد شکن است و گاز معده و روده را از بين مي برد. تقويت کننده معده و بدن است.

براي رفع قولنج و دردهاي روده، معده و هضم نشدن غذا، دم کرده نعنا بنوشيد.

نعناع کرم هاي روده و معده را مي کشد.

براي از بين بردن سکسکه و دل به هم خوردگي و استفراغ، نعنا را با انار ترش بخوريد.

استفاده از نعناع، درد شکم را برطرف مي کند.

براي سوءهاضمه مي‎توان از عرق نعناع يا دم کرده نعناع بالاي غذا استفاده کرد.

در صورت بهم خوردگي مزاج و اسپاسم يا دل درد از دم کرده نعناع با نبات استفاده کنيد.

کساني که حالت تهوع آن ها به خاطر سردي مزاج مي‎باشد از دم کرده نعناع همراه نبات استفاده کنيد.

براي رفع رطوبت‎هاي معده (گاهي اوقات رطوبت‎هاي معده به‎حدي مي‎رسد معده را سرد نموده ترش مي‎کنيم و گاهي اوقات بدون اراده آب از دهان بيرون مي‎ريزد و بادگلو زياد مي‎گردد) براي درمان اين بيماري نعناع و ترخون همراه آن نان ميل کنيد.

به منظور تسهيل هضم يا رفع ناراحتي معده،‌ روزانه 1 تا 2 ليوان چاي نعناع ميل کنيد.

براي درمان استفراغ 1 تا2 گرم برگ نعناع يا 5 تا 10 قطره تنتور آنرا مصرف کنيد.

 

فوايد نعناع در درمان سکسکه و بوي بد دهان

براي رفع سکسکه برگ نعناع را بجويد.

براي رفع بوي بد دهان همراه غذا نعناع بخوريد.

درمان مسموميت غذايي با کمک نعناع

براي کساني که در اثر خوردن غذا مسموم شده‎اند سيب‎زميني را آب‎پز نموده با نعناع خشک مخلوط نموده بعنوان غذا ميل کنند.

مصرف نعناع در بارداري و شيردهي

اگر ميخواهيد فرزندتان رنگ و روي خوب داشته باشد در هنگام بارداري سراغ دوستان کبد برويد.

دوستان کبد عبارتند از: روغن زيتون- روغن ماهي- کاسني- کنگر- هويج- زرشک- نعناع.

اگر شير در سینه جمع شد و بسته گرديد نعناع را کوبيده با آرد جو مخلوط کنيد به صورت ضماد روي آن بگذاريد.

تذکرات مهم:

ولي چنانچه مادر هنگام بارداری ادويه‌هاي تند مانند خردل يا دارچين و نعناع زياد مصرف کند نوزاد مبتلا به اگزما مي‎گردد.

چاي نعناع معمولا بي خطر است اما مادران باردار و شيرده بايد چاي نعناع کم بخورند.

افرادي که داراي سابقه سقط جنين هستند در دوران بارداري از مصرف نعناع اجتناب ورزند.

مصرف نعناع در مشکلات قلبي – عروقي

دمکرده نعناع غلظت خون را طبيعي مي‎کند. براي درد قلب و خفقان نعناع را با پرسياوشان جوشانده صبح و عصر ميل شود.

کساني که کلسترول دارند بالاي غذا و عصرها از دم کرده چاي نعناع بمدت دو هفته در ماه بنوشند.

کساني که فشار خون آن ها پايين است از نعناع زياد استفاده کنند.

فوايد نعنا براي پوست

نعناع به دليل داشتن خاصيت ضد عفوني کنندگي ، ماده اي مناسب براي تميز کردن پوست است.

آب نعناع موجب تسکين پوست ، درمان عفونت و خارش و درمان آکنه مي شود.

برگ هاي تازه نعناع را کاملا بکوبيد تا له شوند. له شده برگ ها را به موضع به صورت خيلي آرام بماليد و پس از 20 دقيقه صبر کنيد سپس با آب سرد بشوييد.

بررسي ها نشان مي دهند تکرار اين عمل2 بار در هفته تاثير زيادي در زيبايي پوست دارد و قادر است تمام لک ها و جوش هاي صورت را نيز از بين ببرد.

گفتني است؛ مصرف مداوم گياه نعناع نيز مي تواند باعث درخشان شدن پوست و مو شود و خشکي و زبري موها را نيز از بين ببريد.

جويدن روزانه مقداري نعناع علاوه بر خوشبو شدن دهان مي تواند در براقيت چشم ها نيز موثر ياشد.

براي اگزما و خارش‎هاي جلدي و پوستي از دم کرده نعناع شستشو و نوشيده شود

10 گرم در يک ليتر آب روزي سه فنجان ميل شود اگر بدن شما خارش دارد مقدار 5 گرم اسانس نعناع را در 25 گرم وازلين ريخته، خوب با هم مخلوط کرده و در محل خارش بماليد.

فوايد نعناع براي درمان افسردگي و مشکلات عصبي

نعنا محرکي طبيعي است و بوي آن موجب بهبود عملکرد مغز مي شود. به همين دليل مي توان از آن براي درمان اضطراب ، افسردگي و خستگي استفاده کرد.

هنگام تهيه ترشي براي اين که آن ترشي براي اعصاب زيان‎آور نباشد داخل آن نعناع بزنيد.

براي تقويت اعصاب نان و پنير و نعناع بسيار سودمند است.

کساني که حالت‎هاي افسردگي دارند و داراي خستگي روحي و جسمي مي‎باشند از چاي نعناع استفاده کنند.

مصرف نعناع در درمان سياتيک ، آرتروز و رماتيسم

افرادي که رماتيسم دارند از دم کرده نعناع استفاده کنند.

اگر از بيماري روماتيسم و آرتروز رنج مي بريد، از روغن نعناع استفاده کنيد، به اين صورت که 5 قطره روغن نعناع را با يک قاشق سوپخوري روغن بادام مخلوط کرده و محل هاي دردناک را با آن ماساژ دهيد.

براي درمان درد سياتيک از دم کرده استفاده نموده و نعناع تازه را به صورت ضماد در محل درد بگذاريد.

فوايد نعناع در تنظيم و درمان دردهاي قاعدگي

نعناع مسکن،‌ آرام بخش و قاعده آور است. چون نعناع در آزاد و آرام کردن عضلات خيلي مؤثر است. لذا در درمان گرفتگيها نيز کارساز است. براي درمان قاعدگي دردناک از چاي نعناع استفاده کنيد.

درمان سندرم روده تحريک پذير با کمک نعناع

تحقيقات نشان داده است که انواع کپسولهاي پوشش دار نعناع از توانايي تسکين عضلات روده برخوردار هستند. مصرف اينگونه کپسولها سبب رهايي و بهبود درد اين نوع سندرم روحي مي گردد. براي اينکار روزانه سه بار يک تا دو عدد کپسول پوشش دار بين غذا مصرف کنيد. روغن نعناع به بدن کمک مي کند تا سنگهاي صفرا را بشکند و در اصل گزينه آساني را فراروي عمل جراحي قرار مي دهد. براي اين منظور روزانه سه بار يک تا دو عدد کپسول پوشش دار بين غذا مصرف کنيد.

قدرت نعنا در مبارزه با ويروس ها

روغن نعناع داراي خواص رشد ويروسي قوي است که مي تواند با ويروسهاي عامل آنفلونزا، گوشک، عفونتهاي مخمري، سينوزيت، گلودرد، التهاب ناشي از سرماخوردگيها و التهابهاي آلت تناسلي ناشي از تب خال مبارزه و آنها را از پاي درآورد

فوايد نعناع در درمان تب ، سردرد و ميگرن

نعناع به طور طبيعي گياهي تسکين دهنده است و ماساژ سر و بيني با روغن نعناع موجب درمان سردرد ، تب و التهاب مي شود.

تحقيقات نشان داده است که توانايي روغن نعناع در آزاد ساختن عضلات و تسکين درد، اين گياه را به صورت عامل ويژه و مؤثري در قبال عذاب سردرد تبديل کرده است.

چندين مطالعه تحقيقي اثبات کرده است که ماليدن تنتور روغن نعناع روي پيشاني مي تواند به اندازه مصرف دو قرص استامينوفن کارساز باشد.

نقطه مورد نظر را با لايه نازکي بپوشانيد به طوري که تنتور مصرفي فرصت و امکان تبخير داشته باشد.

همچنين براي رفع سردردهاي ميگرني مي توانيد با مخلوط کردن2  گرم اسانس نعناع -2 گرم روغن زيتون – 2گرم لانولين پمادي تهيه کنيد و در نقطه اي که درد مي کند، بماليد.

براي رفع سردرد از کمپرس نعناع استفاده کنيد.

به اين ترتيب که 10 قطره روغن نعناع را با يک ليوان آب سرد مخلوط کرده و در يک کاسه بريزيد. سپس يک پارچه که به اندازه پيشاني باشد در آن فرو برده و آب اضافي آن را بگيريد و روي پيشاني و شقيقه ها قرار دهيد تا سردرد برطرف شود.

دم کرده نعناع براي افرادي که ميگرن دارند مفيد مي‎باشد.

فوايد نعناع در درمان سرماخوردگي، آنفلونزا و آسم

بوي نعناع مي تواند گرفتگي بيني ، گلو و ريه ها را از بين برده و موجب تسکين اختلالات تنفسي ناشي از آسم و يا سرماخوردگي گردد.

مصرف مداوم نعناع براي افراد مبتلا به آسم بسيار مفيد است.

نعناع و عامل فعال اصلي آن به نام منتول در زمره احتقان زادهاي موثر تلقي مي شوند. از آنجا که منتول سبب شل شدن خلط مي گردد، اين ماده داروي خلط آور نيز هست.

اين ماده در تسکين و آرام شدن انواع گلودرد و سرفه خشک موثر است.

براي ضد عفوني کردن بيني، با مخلوط کردن 2 گرم اسانس نعناع و 10 گرم روغن بادام شيرين، محلولي تهيه کنيد و پنج قطره در هر سوراخ بيني بچکانيد.

کساني که دچار سرماخوردگي شده‎اند و برونشيت مزمن دارند 10 گرم نعناع در 100 سي‎سي آب بجوشانند و صبح ناشتا 1 استکان ميل کنند.

براي از بين بردن گلودرد، دم کرده نعناع غرغره کنيد.

ساير فوايد

خوردن نعنا از بيماري يرقان جلوگيري مي‎کند.

براي بواسير نعناع را کوبيده به صورت ضماد بگذاريد.

دم کرده نعنا باعث تقويت نيروي جنسي مي‎شود.

کساني که کم خون هستند از چاي نعنا استفاده کنند

براي جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري حصبه، مخصوصاً کساني که از بيماران حصبه مواظبت مي‎کنند در غذاي روزانه خود نعنا را بگذارند.

جويدن نعنا موجب تسکين درد دندان مي‎شود.

ضد تشنج و ضد سرفه است.

براي بي خوابي، کم خوابي و ناراحتي هاي شبانه يک داروي موثر است.

آشاميدن دم کرده نعناع و يا عصاره نعناع خونريزي سينه را قطع مي کند.

کمپرس نعنا درد سينه و پهلو را از بين مي برد.

نعنا ادرار را زياد مي کند.

يک فنجان دم کرده گرم نعناع سينه را آرام مي کند.

نعنا معرق است، بنابراين تب را پايين مي آورد.

نعنا بهترين دوست کبد است. کبد را تميز کرده و صفرا را رقيق مي کند و کلسترول خون را پايين مي آورد.براي اين مورد دم کرده نعنا را قبل از غذا بنوشيد.

اسانس نعناع چيست و چه خواصي دارد؟

يکي از فرآورده هاي نعنا، اسانس آن است که از تقطير برگ و سرشاخه هاي گلدار نعنا تحت اثر بخار آب تهيه مي شود و داراي 40 تا 50درصد منتول مي باشد. اين اسانس به عنوان تقويت کننده معده، بادشکن، ضد عفوني کننده،‌ رفع دل پيچه ي بچه ها و اسهال به کار مي رود.

براي استفاده از اسانس نعنا کافي است که مقدار يک تا سه قطره از آن را با يک ليوان آب مخلوط کرده و بنوشيد.

هشدارها و مضرات نعناع:

اسانس نعنا را نبايد به مقدار زياد به کودکان و نوزادان خوراند، زيرا روي حرکات تنفسي و قلب اثر مي گذارد و ممکن است خطرناک باشد.

چاي نعنا معمولا بي خطر است اما مادران باردار و شيرده بايد چاي نعنا کم بخورند.

افرادي که داراي سابقه سقط جنين هستند در دوران بارداري از مصرف نعنا بايد اجتناب ورزيد.

معدود عوارض منفي ناشي از کپسولهاي پوشش دار روده اي روغن نعناع عبارت است از :

بثورات پوست، سوزش، سردرد، ضربان پايين قلب و لرزش عضله.

منتول يا روغن نعنا که روي پوست ماليده شده باشد مي تواند سبب بروز التهاب يا بثورات پوستي گردد.

روغن نعناع بايد رقيق شود و ميزان مصرف آن بايد کم باشد چون ميزان مصرفي بالا سبب آسيب ديدگي کليه ميشود.

منتول خالص سمي است و نبايد مصرف داخلي شود.

روغن نعنا و منتول را نبايد به صورت نوزادان و کودکان ماليد.

دقت کنيد که روغن و تنتور تهيه شده از نعناع را اشتباه نگيريد.

اگر اسانس نعنا به مقدار زياد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده مي شود و حرکات دودي معده را از بين مي برد.

نعناع با تمام فوايدي که دارد، اگر زياد مصرف شود سيستم گوارشي را تحريک مي کند.

لذا اگر شما روزي دو تا سه فنجان دم کرده نعنا مي نوشيد، بهتر است بعد از دو هفته نوشيدن، چند روزي مصرف آن را قطع کرده و دوباره شروع کنيد.

آیماه بازدید : 151 چهارشنبه 1395/08/12 نظرات (0)

خواص بابا آدم

بابا آدم که فيل گوش و آراقيطون نيز ناميده مي شود گياهي است علفي و دوساله که ارتفاع ساقه آن تا یک و نیم متر مي رسد .

اين گياه بحالت وحشي در دشت ها و نواحي معتدل و مرطوب و سايه در اروپا و آسيا مي رويد .

ساقه آن که شبيه پوست مار است پوشيده از کرکهاي خشن و زبر مي باشد .

برگهاي آن بسيار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روي ساقه قرار دارد .

رنگ برگها در قسمت چسبيده به ساقه سبز کم رنگ و هر چه بطرف انتهاي برگ نزديک تر مي شويم تيره تر مي شود .

ريشه گياه دراز و دوکي شکل و مانند هويج بضخامت انگشت دست بوده وداراي مقدر زيادي کربنات پتاسيم و نيترات پتاسيم است .

پوست ريشه بابا آدم قهوه اي ، مغز آن سفيد و طعم آن کمي شيرين است ولي بوي تهوع آوري دارد .

ميوه آن پس از رسيدن با 3 يا 4 سطح و برنگ زرد حنايي ظاهر مي شود .

در انتهاي ميوه تارهاي زرد رنگي وجود دارد که در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم هاي آنها مي چسبد و موجب پخش تخم اين گياه به مناطق ديگر مي شود .

بابا آدم در بعضي از نقاط ايران بحالت وحشي مي رويد .

از ريشه اين گياه استفاده طبي بعمل مي آيد پس از خارج کردن ريشه بابا آدم از خاک آنرا بخوبي شسته و به قطعات کوچک سه سانتيمتري تقسيم کرده و در اثر حرارت خورشيد يا در کوره هاي مخصوصي خشک مي کنند .

ريشه بابا آدم داراي ماده اي بنام اينولين Inulin ، روغن فرار ، تانن ، رزين ، قند ، آهن ، کلسيم و ويتامين C مي باشد .

دانه بابا آدم داراي روغني است برنگ زرد و طعم تلخ اسيد لينولئيک و اسيد اولئيک است .

خواص داروئي بابا ادم:

از نظر طب قديم ايران ريشه بابا آدم سرد و خشک است .

1) بهترين تصفيه کننده خون است و خون را تميز کرده و سموم را از بدن خارج مي کند .

2)جوشهاي صورت و کورک را برطرف مي کند .

3)ادرار آور و معرق است .

4)سيستم لنف بدن را تميز مي کند .

5)بيماريهاي پوستي نظير اگزما ، گل مژه و زخم ها را برطرف مي کند .

6)تورم را از بين ميبرد .

7) تقويت کننده بدن است .

8)جوشانده برگهاي بابا آدم را در معالجه سرگيجه و رماتيسم بکار مي برند .

9)براي تنظيم قند خون و معالجه بيماري قند از جوشانده برگهاي بابا آدم بمقدر سه فنجان در روز استفاده کنيد

10)براي معالجه سرخک ، برگهاي بابا آدم را با کمي شکر بجوشانيد و به مريض بدهيد .

11)جوشانده تخم بابا آدم ضد عفوني کننده است .

12)تخم بابا آدم ضد کرم معده و روده است .

13)در ناراحتي هاي ريوي و گلو درد از جوشانده تخم بابا آدم استفاده کنيد .

14)در معالجه ذات الريه بکار مي رود .

15)ريشه بابا آدم در برطرف کردن سرمخوردگي موثر است .

16)تب حاصل از بيماري مخملک را برطرف مي کند.

17)در معالجه يبوست موثر است .

18)بعنوان ضد سم در هنگام نيش زدن جانوران سمي استفاده مي شود.

19) براي معالجه کچلي برگ بابا آدم را دم کرده و روي پوست سر بماليد .

20)براي معالجه زخم ها و التيام جراحات ، جوشانده برگ بابا آدم را با مقدر مساوي روغن زيتون مخلوط کرده و روي زخم ها و جراحات بماليد .

21) ريشه بابا آدم علاج کم خوني و رنگ پريدگي است زيرا داراي مقدر زيادي آهن است .

22)براي معالجه رماتيسم و آرتروز مفيد است .

23) نقرس را برطرف مي کند .

24)در معالجه بيماريهاي عفوني موثر است .

25)درد سياتيک را آرام مي کند .

26)در برطرف کردن کمر درد موثر است .

27)آب آوردن بدن را درمان مي کند .

28) هضم غذا را تسريع مي کند .

29)ورم کليه را دفع مي کند .

30)آنهائيکه ميل زيادي بخوردن شيريني و شکر دارند اگر صبح ناشتا از دم کرده اين گياه بنوشيد بزودي اين عادت رفع خواهد شد .

31)کسانيکه ميخواهند قهوه را ترک کنند مي توانند ريشه بابا آدم را استفاده کنند

32)کهير را برطرف مي کند.

33)ريشه بابا آدم را له کرده و يا بجوشانيد و آنرا روي کورک و يا اگزما بماليد تا آنرا برطرف کند .

34) براي جلوگيري از ريزش مو و تقويت آن جوشانده غليظ ريشه بابا آدم را به سر ماليد .

35)براي برطرف کردن سوزش و درد گزيدگي زنبور با حشرات برگ بابا آدم را له کرده و به محل گزيدگي بماليد .

در صورت پيدا نکردن ، گياه بابا آدم مي توانيد تنطور آنرا از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريداري کنيد .

مقدار مصرف تنطور آن 10-20 قطره و سه بار در روز است

طرز استفاده:

دم کرده ريشه بابا آدم :

مقدار 50 گرم ريشه بابا آدم را در يک ليتر آب جوش ريخته و بمدت 20 دقيقه دم کنيد .

جوشانده ريشه بابا آدم :

مقدار 80 گرم ريشه بابا آدم را در يک ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد بمدت 10 دقيقه بآرامي بجوشد .

تنطور بابا آدم :

اين تنطور را مي توان از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريداري کنيد .

دم کرده ريشه بابا آدم و شيرين بيان :

30 گرم ريشه باباآدم را با مقدار مساوي آن شيرين بيان در يک ليتر آب جوش ريخته و بمدت نيم ساعت دم کنيد . اين دم کرده تصفيه کننده خون است . براي اين منظور از اين دم کرده بمقدار سه فنجان در روز بنوشيد .

 اثرات مفيد بابا آدم بر پوست

اين گياه بيشتر با عنوان برطرف‌کننده جوش معروف مي‌باشد. از اثرات اين گياه بهبود بيماري‌هاي پوستي مانند کچلي، کهير، آبسه، آکنه، پسوريازيس، دمل، کورک، اگزما، گل مژه، زخم‌ها و ديگر جراحات پوستي است. ترکيبات شيميايي موجود در اين گياه مانند پلي‌استيلن خاصيت آنتي‌باکتريال و ضد قارچي دارد. ترکيبات موثر موجود در اين گياه به علت اينکه روند پوست‌اندازي را تسريع مي‌کند، سموم سطحي بر روي لايه اپيدرم پوست را مي‌زدايد و باکتري‌زدايي مي‌کند. در حقيقت نوعي لايه‌برداري طبيعي و سالم و نيز آب‌رساني به لايه‌هاي سطحي پوست را انجام مي‌دهد؛ در نتيجه شادابي را براي پوست به ارمغان مي‌آورد.

بابا آدم و تصفيه خون

ريشه اين گياه تصفيه‌کننده خون و لنف بدن مي‌باشد و اين عمل را با دو مکانيسم انجام مي‌دهد:

1. گرفتگي‌هاي موجود در سيستم تنفسي را برطرف مي‌کند و به دفع دي‌اکسيدکربن کمک مي‌نمايد. همچنين گرفتگي در سيستم دفع ادرار را برطرف مي‌کند و به نوعي ضد سنگ کليه نيز مي‌باشد.

2. اين گياه همچنين به کبد کمک مي‌کند تا مواد زائد موجود در خون را تصفيه کند و به کمک کليه‌ها آن را از بدن دفع نمايد.

بابا آدم و کلیه

مدر بودن باباآدم ريشه گياه بابا آدم ادرارآور است و تعريق را افزايش مي‌دهد. در حقيقت دفع آب را از بدن مي‌افزايد و از احتباس آن در بدن جلوگيري مي‌کند.

خاصيت ضد نقرس باباآدم

گياه باباآدم دفع‌کننده اسيد اوريک از بدن مي‌باشد، به بياني ديگر بهبودي بيماران مبتلا به نقرس را تسريع مي‌کند.

جدال باباآدم با ديابت

از اثرات ثابت‌شده اين گياه، خاصيت ضدديابتي آن مي‌باشد؛ که اولاً باعث کاهش قند خون (با مصرف 3 فنجان جوشانده برگ گياه در روز) مي‌شود؛ و ثانياً افرادي که ميل زيادي به شکر و شيريني دارند، با مصرف اين گياه به صورت ناشتا، اين تمايلشان کاهش مي‌يابد.

بابا آدم باعث بهبود سيستم گوارشي مي‌شود

اثر اين گياه بر دستگاه گوارش، به علت ضدعفوني کردن دستگاه گوارش، برطرف کردن يبوست و تسريع در امر هضم غذا مي‌باشد.

باباآدم و کم‌خوني

اين گياه به علت دارا بودن مقادير بالايي از آهن باعث درمان کم‌خوني و رنگ‌پريدگي ناشي از آن مي‌شود.

 تقويت سيستم ايمني و ساير خواص باباآدم

تحقيقات نشان داده که اين گياه باعث تقويت سيستم ايمني بدن و بهبود ايدز مي‌شود. همچنين اين گياه در درمان سرماخوردگي، روماتيسم، سرخک، التهاب، آرتريت، تسکين کمردرد، تب، عفونت‌ها، التهاب و ذات‌الريه نيز موثر است.

عصاره بابا آدم، به عنوان جايگزين يک دارو بر اساس تحقيقات به عمل آمده، استفاده از پماد تهيه‌شده از گياه بابا آدم قادر است، همانند داروي ضد التهاب ساختگي هيدروکورتيزون، داراي اثرات بهبوددهندگي و تسريع‌کنندگي روند التيام زخم باشد.

طب امروزي، گياه بابا آدم را به عنوان پايين‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضدروماتيسم، ضدنفخ، ضدعفوني‌کننده، مسهل، کاهش‌دهنده کلسترول و چربي خون، محرک ايمني بدن و داراي خاصيت پروبيوتيک پذيرفته است.

 کرم بابا آدم:

کرم تهيه‌شده از برگ گياه براي جوش‌ها و تومورها موثر است. همين طور روغن ريشه باباآدم نيز تأثير زيادي در لطافت و نرمي پوست دارد.

موارد احتياط در مصرف بابا آدم

برخي از عوارض جانبي مانند خشکي دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بي‌قراري و آلرژي با مصرف بيش از اندازه گياه بابا آدم به صورت خوراکي ديده شده است.

بهتر است خانم‌ها در زمان بارداري و شيردهي از اين گياه استفاده نکنند.

در صورت تماس برگ‌هاي اين گياه با ملتحمه و يا قرنيه، عوارض شديد چشمي ممکن است ايجاد شود.

ديابتي‌ها در صورت مصرف دارو، باباآدم مصرف نکنند

در صورت درمان ديابت مليتوس با داروهاي شيميايي، بهتر است براي جلوگيري از تداخلات دارويي، اين گياه استفاده نشود؛ زيرا ممکن است اثر اين گياه به اثر داروهاي کاهنده قند خون اضافه شود و احتمال افت شديدتر قند خون به وجود آيد.

افراد مصرف‌کننده داروهاي کاهنده قند خون، باباآدم را با احتياط مصرف کنند: به افرادي که از داروهاي ديورتيک مصرف مي‌کنند اين گياه توصيه نمي‌شود؛ زيرا باعث کاهش ميزان زياد پتاسيم بدن شده و به دليل خاصيت ادرارآور بودن آن، بدن ميزان زيادي از آب مورد نياز خود را از دست مي‌دهد.

آیماه بازدید : 149 چهارشنبه 1395/08/12 نظرات (0)

خواص آب  سبزه گندم

سبزه مظهر سرسبزی و شادکامی در بین مردم ایران و عضو اصلی سفره هفت سین است برای تهیه سبزه گندم لازم است گندم ها را شسته و یک روز آنها را خیس کنید سپس درون ظرف ب طوری که خیلی روی هم انباشته نشوند ریخته م آنها را مرطوب نگه دارید تا جوانه زده و سبز شوند.

براي تهيه اين نوشيدني، سبزه هاي گندم خود را درون دستگاه آب ميوه گيري ريخته و با نوشيدن آب آن از خواص فراوان آن بهره ببريد.

سبزه گندم حاوي 70 درصد کلروفيل بوده که دارا بودن اين خاصيت به تنهايي باعث شده تا اين ماده غذايي به غذاي فوق العاده اي تبديل شود.

سبزه گندم غذاي کاملي بوده و سرشار از ويتامين هاي C ،E ،K و B کمپلکس (شامل B12) است.

در بخش مواد معدني سرشار از کلسيم، کبالت، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم، پروتئين، سديم، سولفور و روي است.

اين گياه سحرآميز ليست طولاني از آمينو اسيدها را در خود جاي داده است (حدود 17 آمينو اسيد و 80 آنزيم شناخته شده).

بهترين روش دست يافتن به خواص فراوان سبزه گندم، روش آبگيري آن است.

مصرف حدود 50 گرم از اين نوشيدني انرژي کل روز شما را تامين مي کند.

برخي از خواص اين نوشيدني عبارتند از:

• از بروز بيماري آلزايمر پيشگيري مي کند.

نوشيدن منظم آن به طور قابل توجهي از ابتلاي فرد به بيماري آلزايمر و ديگر مشکلات ذهني پيشگيري مي کند.

• براي درمان کم خوني توصيه مي شود.

اين ماده غذايي از آن جا که حاوي مقدار فراواني آهن است خون ساز بوده و تعداد گلبول هاي قرمز را نيز افزايش مي دهد. با مصرف اين نوشيدني گلبول هاي قرمز در بدن شما بازسازي شده و فعاليت خود را دوباره از سر مي گيرند و اکسيژن تازه را براي سطح بدن فراهم مي کنند.

• خاصيت ضد التهابي دارد.

اين نوشيدني با داشتن خواص قليايي، براي افرادي که از بيماري هاي التهابي مانند استئو آرتريت و آرتريت روماتوئيد رنج مي برند، ماده غذايي مطلوبي محسوب مي شود.

• حاوي آنتي اکسيدان است.

اين نوشيدني حاوي مقدار فراواني آنتي اکسيدان بوده و آنتي اکسيدان ها با خنثي سازي راديکال هاي آزاد فرآيند اکسيداسيون را متوقف مي کنند. با مصرف اين نوشيدني سبز از آلاينده هاي هوا مانند منو اکسيد کربن و دود سيگار کمتر آسيب مي بينيد.

• بوي بد دهان و بدن را از بين مي برد.

اين ماده غذايي با سم زدايي سيستم لنفاوي، معده و روده، کمک خوبي براي کاهش و حذف بوي بد دهان و بدن محسوب مي شود.

• حاوي پروتئين است.

نوشيدني سبزه گندم، حاوي ليست طولاني از آمينو اسيدها است که آجرهاي ساختمان پروتئين را در بدن تشکيل مي دهند. طبق گزارشات، اين نوشيدني سبز داراي 50 درصد پروتئين است که اين مقدار سه برابر پروتئين موجود در گوشت قرمز است. پس سعي کنيد اين نوشيدني فوق العاده را در برنامه روزانه غذايي خود جاي دهيد.

• با سرطان مبارزه مي کند.

با داشتن مقدار عالي کلروفيل و بتاکاروتن در پيشگيري و مبارزه با سرطان موثر است. ترکيبات متنوع موجود در اين گياه سبز، عوامل موثر و قوي آنتي اکسيداني و ضد سرطاني هستند. طبق بررسي ها مصرف اين نوشيدني تا 40 درصد خطر پيشرفت سرطان را کاهش مي دهد.

• براي ديابتي ها مفيد است.

اين نوشيدني با قابليت تنظيم سطح قند خون، ماده غذايي مفيدي براي مبتلايان به ديابت محسوب مي شود.

• براي کاهش فشار خون بالا مفيد است.

ترکيبات پروتئيني موجود در کلروفيل با کيفيت بالا نقش مهم و موثري در کاهش فشار خون بالا ايفا مي کنند.

• براي تقويت سيستم ايمني بدن مفيد است.

مصرف منظم 2-4 قاشق سوپ خوري از اين نوشيدني کمک خوبي براي تقويت سيستم ايمني بدن خواهد بود.

• براي پيشگيري از پوسيدگي دندان مفيد است.

براي پيشگيري از پوسيدگي و تسکين درد دندان و نيز پيشگيري از خونريزي لثه و پيوره مصرف اين نوشيدني توصيه مي شود.

• موجب تناسب اندام مي شود.

از آن جا که اين نوشيدني حاوي مواد مغذي، مفيد و فراواني است از ولع در خوردن غذا و پرخوري پيشگيري کرده که به نوبه خود در کاهش وزن مفيد است.

هشدار :

اگر شما از جمله افرادي هستيد که نسبت به خوردن گندم آلرژي دارند، مصرف اين نوشيدني را از مقدار کم (يک قاشق چايخوري در روز) شروع کنيد و در صورت بروز آلرژي از مصرف آن خودداري کنيد.

آیماه بازدید : 125 سه شنبه 1395/08/11 نظرات (0)

خواص بادمجان

از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است .

بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بي بو و بی خاصيت است داراي خواص زيادي است .

مهمترين خاصيت آن كم كالري بودن آن است كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد .

1)بادمجان را حتما بايد بحالت كاملا رسيده مصرف كرد زيرا خام آن طعم تلخ دارد و در آنهائيكه آسم و برونشيت دارند باعث تحريك اين بيماريها مي شود.

2)بادمجان اثر نرم كننده و مدر دارد .

3)بادمجان بعلت دارا بودن آهن در رفع كم خوني داروي موثري است .

4)بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .

5)دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .

6)ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگهاي آن اثر بند آورنده خون را داراست و قابض بوده و مي توان در آن براي درمان احتلام بانه و انواع خونريزيها استفاده كرد.

7)بادمجان پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است .

8)خوردن بادمجان گرفتگي رگها را باز مي كند و شخص را ازخطرسكته قلبي محفوظ مي درد .

9)بادمجان برطرف كننده يبوست است .

10)برگها و پوست سياه بادمجان را اگر بجوشانند اين جوشانده درمان اسهال خوني است .

11)جوشانده ريشه بادمجان درمان بيماري آسم است.

12)بادمجان مقوي معده است .

13)آب زردرنگي كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج مي شود براي خشك كردن عرق دست و پا بهترين دارو است و اشخاصي كه دست و پايشان مرتب عرق مي كند بايد دست و پاي خود را با آن چند بار در روز بشويند تا از شر اين مرض آسوده شوند.

14)اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمير كنند و به زگيل بمالند زگيل كنده خواهد شد .

15)از بادمجان مي توان به عنوان مسكن براي تسكين درد استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد بدين طريق كه بايد بادمجان را در فر بگذاريد كه نيم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگيريد و بعد بمقدار نصف اين مقدار آب به آن شكر قهوه اي اضافه كنيد آنرا هم بزنيد و بنوشيد.

16)با تحقيقاتي كه جديدا روي موشهاي آزمايشگاهي انجام شده نتيجه گرفته اند كه بادمجان داراي يك ماده ضد تشنج است كه در درمان بيماري صرع اثر بسيار خوبي دارد . بنابراين اشخاصي كه تشنج دارند و يا مبتلا به اين بيماري مي باشند بهتر است كه از بادمجان استفاده كنند.

بهترين طريقه پخت بادمجان آب پز كردن و يا پختن در فر است زيرا سرخ شده آن سنگين شده و براي معده هاي ضعيف مناسب نيست .

بادمجان با همه خواصي كه گفته شد نبايد مورد استفاده اشخاصي  كه بواسير و يا درد چشم دارند قرار گيرد زيرا بيماري آنها را تشديد مي كند .

اينگونه اشخاص اگر مي خواهند بادمجان بخورند بهتر است آنرابا گوشت و روغن و يا سركه بپزند و بخورند .

از ويتامين هاي موجود در بادمجان مي توان به ويتامين هاي گروهB (مخصوصا B1 و B6)، ويتامين A و C و مواد معدني مختلف از جمله کلسيم، فسفر، مس، گوگرد، منيزيم، پتاسيم و آهن اشاره کرد.

علاوه بر ويتامين ها و املاح ياد شده، بادمجان داراي فيتونوترينت هايي است که خاصيت آنتي اکسيداني فوق العاده اي دارند. فيتونوترينت هاي موجود در بادمجان شامل اجزاي فنوليکي مانند کافئيک و کلوروژنيک اسيد(chlorogenic acid) و فلاوونوئيدها مانند ناسونين(nasunin) مي باشند.

اجزاي فنوليکي داراي خاصيت ضد سرطاني، ضدکلسترول بد خون و ضد ويروسي مي باشد.

انيس گلايسمي پايين بادمجان موجب شده است که براي بيماران ديابتي نيز سودمند باشد.

بادمجان به دليل داشتن پتاسيم بالا و سديم پايين، براي کاهش فشار خون بسيار سودمند است.

هشدار

بادمجان بايد کاملاً رسيده مصرف شود، چرا که نارس آن داراي ماده اي سمي است و در کساني که از آسم رنج مي برند، تحريک کننده به شمار مي آيد.

دانه بادمجان ايجاد يبوست مي کند .

مصرف بادمجان را به افرادي که از مشکلات گوارشي رنج مي برند، توصيه نمي کنيم.

همچنين به علت دارا بودن ماده اي سمي به نام سولانين براي افرادي که حساسيت دارند، مناسب نيست، اين افراد به خصوص به نمونه هاي تخم دار بادمجان حساسيت داشته و بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده يا پوست بدن شان خارش پيدا مي کند و در مواردي مبتلا به کهير مي شوند.

 بادمجان، با سرطان مقابله مي کند

علاوه بر ويتامين ها و املاح ياد شده، بادمجان داراي فيتونوترينت هايي است که خاصيت آنتي اکسيداني فوق العاده اي دارند. فيتونوترينت هاي موجود در بادمجان شامل اجزاي فنوليکي مانند کافئيک و کلوروژنيک اسيد و فلاوونوئيدها مانند ناسونين مي باشند. اجزاي فنوليکي داراي خاصيت ضد سرطاني، ضدکلسترول بد خون و ضد ويروسي مي باشد.

بادمجان را با پوست بپزيد تا از يک آنتي اکسيدان بسيار قوي به نام «ناسونين» بهره مند شويد.

محققان روي رشد سلول هاي سرطاني حيوانات آزمايشگاهي و همچنين انسان مطالعاتي انجام دادند و متوجه شدند آنتي اکسيدان ناسونين اجازه نمي دهد رگ هاي خوني جديدي تشکيل شود و تومورهاي خوش خيم را به تومورهاي بدخيم تبديل کند.

بادمجان به دليل ذخيره فيبر زيادي که دارد در پيشگيري و درمان سرطان روده بزرگ بسيار موثر است.

اين خوردني هنگام عبور از روده ها مواد سمي و شيميايي را جذب مي کند و روده را از اين مواد سرطان زا پاکسازي مي نمايد.

بادمجان، هواي قلب نازنينتان را دارد

نتايج پژوهشي که در مجله ي Food & Function به چاپ رسيده است خبر از خواص مفيد بادمجان براي سلامتي قلب مي دهد. در اين پژوهش محققان حلقه هاي خام و يا کباب شده ي بادمجان را به مدت 30 روز به حيوانات آزمايشگاهي دادند و سپس وضعيت قلبشان را بررسي کردند. نتايج بررسي ها نشان داد که اين ماده ي غذايي، عملکرد بطن چپ قلب را تقويت کرده و شدت سکته هاي قلبي را کاهش مي دهد.

بادمجان براي کاهش وزن مفيد است

بادمجان براي کاهش وزن نيزمفيد است. اين غذا براي افرادي که قصد دارند وزن خود را کم کنند مفيد است چون ذخيره فيبر بالايي دارد و ضمن ايجاد احساس سيري، انرژي بدن را نيز تامين مي کند. فيبر خوراکي در فرآيند هضم مدت بيشتري طول مي کشد تا از لوله هاي گوارشي شامل معده و روده ها خارج شود وبه همين دليل احساس سيري زمان طولاني تري باقي مي ماند.

بادمجان براي پوست مفيد است

تاثير فوق العاده بادمجان بر شادابي پوست بادمجان پوست را شاداب نگه مي دارد بادمجان براي پوست نيز مفيد است چون حاوي مقدار زيادي آب است که علاوه بر بهبود ساير دستگاه هاي بدن به حفظ سلامت پوست و موها نيز کمک مي کند. کم شدن آب بدن و درنتيجه خشک شدن پوست از عوامل مهم افزايش چين و چروک هاي پوستي است اما خوردني هايي مثل بادمجان مي توانند ذخيره آب بدن را به ميزان قابل توجهي تامين کند.


آیماه بازدید : 519 دوشنبه 1395/08/10 نظرات (0)

خواص بلوط

بلوط از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است

میوه بلوط از نظر ظاهری شکل فندق با پوسته ی چوبی و مغز سفید رنگ است که طرفداران زیادی دارد.

خواص ميوه بلوط

ميوه بلوط از قديم الايام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده مي كرده اند .

حتي اگر آنرا خشك و آرد كرده و با گندم مخلوط مي كنند و از آن نان تهيه مي نمايند .

مي توان بلوط را بوداده و سپس از آن چائي تهيه كرد .

مقدار مصرف آن يك قاشق چايخوري پودر آسیاب شده در يك ليوان آب جوش مي باشد .

 دم كرده بلوط را مي توان براي مورد زير بكار برد:

1.بواسير را برطرف مي كند .

2-اسهال ساده و اسهال خوني را رفع مي كند .

3-درد معده و گاز معده را برطرف مي كند .

4-براي رفع كم خوني موثر است .

5-نرمي استخوان را درمان مي كند .

6- براي تقويت عمومي بدن موثر است .

7-براي معالجه اسهال اطفال ،‌در بلوط را با كاكائو مخلوط كرده و دم كرده آنرا به اطفال مي دهند .

خواص پوست درخت بلوط

براي استفاده از پوست درخت بلوط  میتوان آنرا ارد كرده و با عسل مخلوط كنيد و يا اينكه يك قاشق پودر آنرا در يك ليوان آبجوش ريخته و به مدت 10 دقيقه دم كنيد .

1- خونريزيها را متوقف مي سازد .

2-درمان كننده بواسير خوني است .

3-خاصيت ضد عفوني درد .

4-ادرار را زياد مي كند .

5-ترشحات زنانه را از بين مي برد .

 بدين منظور بايد 15 گرم پوست درخت را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد به آرامي بجوشد تا حجم آن به دو سوم تقليل يابد . از اين جوشانده مي توان بعنوان كمپرس استفاده كرد و يا آنرا در وان حمام ريخته ودر آن استراحت نمود .

1)خون مردگي را درمان مي كند .

2)اگزما را از بين مي برد.

3)براي درمان بيماريهاي پوستي در وان حمام كه در آن جوشانده پوست درخت بلوط را ريخته ايد به مدت يكربع ساعت استراحت كنيد .

4)اگر واريس دريد اين قسمتها را با جوشانده پوست بلوط كمپرس كنيد .

در اثر نيش زدن حشره اي مخصوص به برگ و يا شاخه هاي درخت بلوط ماده اي به بيرون تراوش مي كند كه در اثر مجاورت با هوا سفت شده و به صورت دانه هايي به قطر 2 سانتيمتر بر روي ساقه و يا برگ ظاهر مي شود که به آن گز میگویند. براي استفاده از گز شاخه هاي درخت را تكان مي دهند تا دانه هاي گز به زمين بريزد . البته اين دانه ها مخلوط با برگ و پوسته درخت است كه بايد تميز شود .

گز بلوط از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است .

براي استفاده طبي از گز علفي مي توان آنرا با عسل مخلوط كرد و يا جوشانده آنرا تهيه نمود .( 50 گرم در يك ليتر آب جوش )

خواص گز بلوط

1)قابض است .

2 ) خونريزيها را متوقف مي سازد .

3)مقوي معده است .

4)تقويت كننده دستگاه تنفسي است .

5)سينه را نرم و صدا را صاف مي كند .

6)سرفه ها را برطرف مي كند .

7)تنگي نفس را درمان مي كند.

8)براي معالجه بواسير گز علفي را با عسل مخلوط كرده و بر روي بواسير بگذاريد .

 اگر واريس داريد قسمتهای مبتلا مثل پاها را با جوشانده پوست بلوط کمپرس کنيد

ميوه بلوط را خشک و از آن براي کارهاي هنري و مصرف غذايي استفاده کنيد.

طریقه مصرف بلوط

1- ميوه‌هاي بلوط را جمع و هر کدام را تک‌تک بررسي کنيد. در صورت داشتن سوراخ، شکاف، کپک و خراب بودن آن‌ها‌ را دور بريزيد.

2- فر را از قبل روشن و روي حرارت 175 درجه فارنهايت قرار دهيد.

3- ميوه‌هاي بلوط را با آب سرد بشوييد و هر کدام را با يک پارچه تميز يا دستمال کاغذي خشک کنيد. آن‌ها را روي ورق مخصوص شيريني‌پزي بگذاريد.

4- ورق را داخل فر قرار دهيد. بگذاريد بلوط‌ها 20 دقيقه داخل فر خشک شوند. در فر را کمي باز بگذاريد تا رطوبت بلوط‌ها خارج شود.

5- بلوط‌ها را از فر خارج کنيد و تا خنک شدن آن‌ها صبر کنيد.

 یک روش دیگر

بلوط ها را پس از شستن و خشک کردن مستقیما روی آتش ذغال بریزید و اجازه دهید برشته شوند.برخی از بلوط ها هنگام برشته شدن باد کرده و میترکند بلوط ذغالی مخصوصا در هوای پاییز و زمستانی طعم منحصر بفردی دارد.

میتوانید بلوطها را پس از شستن و قبل از بو دادن به نمک آغشته کنید

بعد از ورزش بلوط بخوريد

  بلوط حاوي نشاسته، چربي، پروتئين، فيبر و املاحي چون آهن، کلسيم، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه B است. ميزان نشاسته بلوط در مقايسه با فندق بيشتر و چربي آن کمتر است. به دليل فيبر بالايي که دارد خاصيت سيرکنندگي داشته و به دليل دارابودن اسيدهاي چرب غيراشباع فاقد کلسترول بوده و پتاسيم آن ادرارآور است. ويتامين‌هاي گروه B آن باعث عملکرد بهتر سيستم عصبي مي‌شود و به دليل نداشتن گلوتن، براي مبتلايان به سيلياک محدوديت مصرف ندارد. اين را هم بدانيد شاه بلوط درشت‌تر، روغن‌دارتر و مغذي‌تر از بلوط است.

 ميوه بلوط تقويت‌کننده بدن و چاق‌کننده بوده و مصرف آن براي افراد ضعيف توصيه شده است.

به گفته متخصصان بهترین زمان مصرف بلوط بعد از فعاليت‌هاي ورزشي است. به دليل آن‌که منيزيم و کلسيم بالايي داشته و با تسکين عضلات از گرفتگي و کوفتگي آنها مي‌کاهد.

 

بلوط درمان‌کننده التهابات

بلوط يکي از غني‌ترين گياهان از نظر ميزان تانن بوده و به دليل وجود اين ترکيب، مقبض‌‌کننده و ضداسهال است. به جهت دارا‌بودن ترکيبات فلاونوييدي خواص ضدالتهابي داشته و با کاهش تورم عروق انتهاي روده منجر به کم‌شدن التهاب هموروييد (بواسير) مي‌شود.

 شاه‌بلوط و عصاره آن به عنوان درمان حمايتي در حفظ عملکرد غشاي ديواره وريدها و بهبود جريان خون در نارسايي مزمن وريدي استفاده مي‌شود.

از التهاب عضلات و رگ‌هاي واريسي کاسته و موجب بهبود و بازگشت خون به قلب مي‌شود.

تذکر

  مصرف زياده از حد بلوط به دليل تانن زياد از ميزان جذب آهن بدن مي‌کاهد. همچنين با برخي داروها تداخل ايجاد کرده و ساپونين آن باعث تحريک لايه مخاطي معده و برگشت اسيد مي‌شود.

مصرف بلوط در دوران شيردهي و بارداري بايد تحت نظر پزشک باشد.

 

آیماه بازدید : 606 یکشنبه 1395/08/09 نظرات (0)

 گياه فرنجشمک در طب به عنوان بادشکن و ضد تشنج و مقوي معده و معرق و زيادکننده ترشحات صفرا تجويز مي‌شود.

به علاوه در رفع سرگيجه، رفع حالت قي زنان باردار و بي خوابي و ضعف مصرف آن توصيه شده ‌است.

فرنجمشک يک گياه بومي اروپاست ولي امروزه در تمام نقاط دنيا کشت مي‌شود.

فرنجمشک تاثير فوق العاده‌اي در تسکين و رفع درد و نفخ معده، بي‌خوابي، درد قاعدگي و انواع سردردها دارد.

براي اعصاب مفيد بوده و با ايجاد آرامش هر نوع فشار روحي و نگراني عصبي را از بين مي برد

ميوه‌اش فندقه و قهوه‌اي رنگ مي‌باشد. فرنجمشک در زمان گل دهي بوي ليمو مي‌دهد و دانه‌هايش قهوه اي است، به‌طوري که اگر انگشتانتان را روي برگ‌هاي گياه بماليد، احساس نوعي مزه ترش و شيرين شبيه ليمو به شما دست مي دهد.

محل رويش آن در ايران در جنگل گلستان، گنبد، دره هراز نزديک آمل، تنکابن، باختران و لرستان بوده و البته در اطراف تهران نيز يافت مي شود.

فرنجمشک تاثير فوق العاده‌اي در تسکين و رفع درد و نفخ معده، بي‌خوابي، درد قاعدگي و انواع سردردها دارد.

براي اعصاب مفيد بوده و با ايجاد آرامش هر نوع فشار روحي و نگراني عصبي را از بين مي برد.

در رفع التهابات ناشي از گزش حشرات و تبخال جزء بهترين داروهاي گياهي به شمار مي‌رود.

خوردن روزانه چاي فرنجمشک بهترين دارو براي رفع خستگي و اسپاسم عضلاني است.

  خواص درماني  گياه فرنجشمک

* مصرف گياه  فرنجشمک درد مفاصل را برطرف مي کند.

* اسپاسم هاي عضلاني را تسکين مي دهد.

* تنش هاي عصبي و اضطراب را رفع مي کند.

* سردردهاي عصبي را کاهش مي دهد.

* سندروم بي قراري پا را کاهش مي دهد.

* به طور موثر آرتريت و آلرژي هايي مانند تب يونجه را معالجه مي کند.

* در طب سنتي چيني، اين گياه براي درمان تومور، سرطان هاي کبد، مثانه و پروستات به کار برده مي شود.

* دم کرده آن گلودرد و سرفه را برطرف مي کند.

* خاصيت خواب آوري دارد.

* نوشيدن دم کرده اين گياه در کنترل فشار خون موثر است.

خواص چاي فرنجمشک

* کاهش دهنده فشار خون است.

* تب را پايين مي آورد.

* خاصيت موثر ضدباکتريايي دارد.

* خستگي مفرط را برطرف مي کند.

روش مصرف

بهترين راه براي استفاده از فوايد اين گياه، مصرف دم کرده و عصاره سرد آن است که از طريق حل کردن 2 قاشق مرباخوري برگ فرنجمشک در يک فنجان آب جوش يا آب سرد حاصل مي‌شود.

همانطور که پونه بنا به خواص تسکين بخش روي معده معروف است، فرنجمشک نيز براي تسکين و رفع درد و ناراحتي ناشي از هاضمه شامل گاز و باد معده مورد استفاده قرار مي گيرد.

فرنجمشک همچنين با ايجاد آرامش و تسکين هر نوع فشار روحي و نگراني عصبي را از بين مي برد و امکان مي دهد که به راحتي به خواب رويد.

قدمت مصرف اين گياه براي اين منظور به دوران قرون وسطي بر مي گردد. امروزه، اين گياه دارويي توأم با ساير انواع آرمبخشها، گياهان مسکن نظير \"شب رنگي افشان\" براي تقويت کل خاصيت و اثر آرامبخشي دارو تجويز مي شود.

حتي قبل از قرون وسطي نيز فرنجمشک براي تقويت روحيه و کمک به ترميم جراحات و کاهش التهاب و درد ناشي از گزش حشرات مورد استفاده قرار مي گرفته است.

پمادهاي توليدي اروپا براي درمان التهابهاي ناشي از سرماخوردگي و زخمهاي تب خال (هرپس) حاوي محتواي غني از فرنجمشک است.

بيماران ادعا مي کنند که اين پماد مؤثرتر از داروهاي تجويزي در تسکين درد و پيشگيري از آغاز مجدد التهال عمل مي کند و پزشکان معالج نيز اين ادعا را تأييد مي کنند.

  روغنهاي ضروري حاصل از برگهاي فرنجمشک حاوي عناصر شيميايي به نام \"ترپن\" هستند که اين عناصر حداقل سبب وجود پاره اي خواص تسکيني و ضد ويروسي در گياه ميشوند.

فرنجمشک همچنين حاوي ترکيباتي به نام \"تانين\" است که اين ماده سبب بسياري از اثرات و خواص ضد ويروسي در گياه مي گردد.

اين ماده همچنين حاوي يوگنول است که اسپاسم عضلات را رفع مي کند، بافتها را کرخ مي کند و باکتريها را از بين مي برد.

از اين گياه همچنين براي درمان انواع سردردها، قاعدگي به تعويق افتاده و سندرم خستگي مزمن استفاده ميشود.

همچنين به نظر مي رسد که اين گياه در درمان اختلال تيروئيدي به نام بيماري گريوز (Grave,s) نيز مفيد باشد.

هر چند با فقدان آزمايش هاي باليني در اين رابطه مواجه هستيم، اما آزمايشات به عمل آمده مؤيد کاربردهاي بسياري براي اين گياه است، مثلاً مشاهده شده است که روغن اساسي فرنجمشک در آرام کردن حيوانات آزمايشگاهي و عادي شدن عضلات مجراي هاضمه اينگونه حيوانات مؤثر است.

تحقيقات به عمل آمده همچنين مؤيد اين است که عصاره هاي فرنجمشک روي هورمونهاي تيروئيد اثر مي گذارد به نحوي که براي افراد مبتلا به بيماري گريوز مفيد واقع ميشود.

تحقيقات به عمل آمده همچنين مؤيد فايده اين گياه در درمان التهابهاي ناشي از سرماخوردگي يا ضايعات متأثر از ويروسهاي تب خال (هرپس) است

فرنجمشک به صورت برگ خشک که به صورت فله خريداري ميشود در باز موجود است.

آیماه بازدید : 191 پنجشنبه 1395/08/06 نظرات (0)

خواص جعفری

جعفري يک منبع بسيار خوب ويتامين A، ويتامين K، ويتامين C، ويتامين E، نياسين، ويتامين B6، ويتامين B12، کلسيم، آهن، منيزيم، منگنز، فسفر، پتاسيم، روي و مس.

همچنين برگ جعفري حاوي کربوهيدرات، چربي و پروتئين مي باشد.به علاوه جعفري منبع غذايي خوبي از آهن و اسيدفوليک است.

 خواص جعفری

روغن هاي فرار موجود در جعفري مخصوصا ميريستيسين، از شکل گيري و تشکيل تومورها(مخصوصا تومورهاي ريه) جلوگيري مي کنند.

در تحقيقات ديگري مشخص شده است که فعاليت آنزيم گلوتاتيون S ترانسفراز را که مسئول پيشگيري از تخريب سلولي مي باشد، تحريک مي کند.

از ديگر فعاليت اين روغن ها اين است که به خنثي کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپيرن هاي موجود در دود سيگار و دود ناشي از ذغال چوب کمک مي کند.

فلاوونوئيدها در جعفري

فلاوونوئيدهاي موجود در جعفري مخصوصا لوتئولين(luteolin) از تخريب سلولي ناشي از راديکال هاي آزاد اکسيژن جلوگيري مي کنند. از اين رو در مطالعات انساني از عصاره غليظ جعفري به عنوان يک ماده غذايي که ظرفيت آنتي اکسيدان بدن را بالا مي برد، استفاده مي شود.

فوايد درماني جعفري

طبع جعفري گرم و خشک است. جعفري؛ آنتي اکسيداني قوي ويتامين ها (A، C، K، فولات و نياسين)، مواد معدني و آنتي اکسيدان موجود در جعفري در تقويت ايمني بدن نقش به سزايي دارند. ويتامين A به طور مستقيم بر روي لنفوسيت ها يا سلول هاي سفيد خون تاثير مي گذارد و عملکرد آن ها را افزايش مي دهد.

کلروفيل موجود در جعفري، داراي خواص ضد باکتريايي و ضد قارچي است.

مطالعات نشان داده اند که جعفري داراي خواص آنتي اکسيداني و خواص ضد باکتري است و منبع خوبي براي داروهاي خانگي مي باشد.

جعفري؛موثر در درمان بيماري‌هاي گوارشي

جعفري از بيماري هاي گوارشي از قبيل سوء هاضمه، گرفتگي معده، نفخ، سوزش و ترش کردن معده،تهوع جلوگيري کرده و در تقويت سيستم ايمني بدن نقش موثري دارد. براي رفع دل درد، سوزش و ترش کردن معده و ساير مشکلات گوارشي که اصولا بعد از صرف غذا و به دليل هضم نشدن خوب آن رخ مي‌دهد، هيچ‌چيز به اندازه‌ي جعفري راه گشا نيست.

روش استفاده براي اين مشکل به اين صورت است که يک قاشق غذاخوري جعفري را در 50 ميلي‌ليتر آب ريخته و ا

اگر علايمتان رفع نشد به پزشک مراجعه کنيد.

تاثير جعفري در کاهش وزن

جعفري حاوي فيبرهايي است که انباشتگي چربي‌ها را کم مي‌کند. اين سبزي معطر همچنين باعث کنترل اشتها مي‌شود. براي همين اگر قصد لاغري داريد و مي‌خواهيد از شر سلوليت‌هاي مزاحم خلاص شويد جعفري را دريابيد. به اين منظور به تمام سالادها و غذاهايتان جعفري اضافه کنيد. براي اينکه از خواص آن نهايت استفاده را ببريد حتي از آب جعفري هم غافل نباشيد. براي اين کار يک دسته جعفري را پاک کرده و بشوييد. سپس آن را به تنهايي يا با سبزيجات ديگر در مخلوط کن بريزيد و آب آن را ميل کنيد.

تخم جعفري نيز خواص ديورتيک فوق‌العاده‌اي دارد.

براي اين کار به مدت 10 دقيقه نصف قاشق چاي‌خوري تخم جعفري را در يک فنجان آب بخيسانيد و ميل کنيد. اين کار را به مدت 10 روز انجام دهيد جعفري خطر سکته قلبي و مغزي را کاهش مي‌دهد آنتي اکسيدان‌هاي موجود در جعفري باعث کاهش آسيب‌هاي راديکال هاي آزاد مي‌شود که باعث ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شوند. اين سبزي معطر هم‌چنين به کاهش خطر سکته مغزي کمک مي‌کند. براي پيشگيري از اين مشکل توصيه مي شود به طور مرتب از جعفري تازه، آب يا دم کرده آن استفاده کنيد.

البته به ياد داشته باشيد که جعفري سرشار از ويتامين k است به همين دليل مصرف آن براي افرادي که داروهاي ضدانعقاد مصرف مي‌کنند توصيه نمي‌شود مگر اينکه با نظارت پزشک باشد

خواص ضد سرطان جعفري

ترکيبي به نام Myristicin در آزمايشگاه LKT مينياپوليس کشف شده است، که اين ترکيب ازعصاره روغن جعفري بدست آمده و داراي خاصيت ضد سرطاني مي باشد.همچنين اسيد فوليک موجود در جعفري ماده مغذي مهمي براي تقسيم به موقع و مناسب سلول هاست. از اين رو براي پيشگيري از سرطان ها مخصوصا سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسيار مفيد است

جعفري ؛ضد پوکي استخوان

جعفري به حفظ سلامت استخوان ها کمک مي کند و از پوکي استخوان جلوگيري مي کند. پوکي استخوان به دليل کاهش کلسيم در استخوان و نيز وجود يک اسيد آمينه به نام هموسيستئين رخ مي دهد. به غير از محصولات لبني و سبزيجات، جعفري به عنوان يک منبع خوب کلسيم در نظر گرفته شده است. جعفري حاوي مقدار مناسب از اسيد فوليک است که باعث کاهش هموسيستئين مي شود.

جعفري ؛ضد سنگ کليه و ادرار اور

جعفري يک ماده ادرارآور است و در کنترل بيماري هاي مختلف مانند: سنگ کليه، عفونت دستگاه ادراري و سنگ کيسه صفرا استفاده مي شود. ريشه جعفري براي مقابله و درمان سنگ کليه بسيار مفيد است. اضافه کردن جعفري به آب جوش و نوشيدن روزانه آن به عنوان يک پاک کننده عمومي براي بدن موثر است.

جعفري به اسپاسم‌هاي زنان پس از تولد نوزاد کمک مي‌کند همچنين براي رفع عفونت‌هاي ادراري و ناراحتي‌هاي معده مفيد است.

يک قاشق سوپ‌خوري از برگ جعفري خرد شده يا يک قاشق مرباخوري از ريشه يا نوک قاشق چاي‌خوري از تخم جعفري را در نيم ليتر آب جوشانده، به عنوان داروي ادرارآور و همچنين براي درمان ورم عمومي، التهاب کليه و مثانه مصرف کنيد.

جعفري و رفع اختلالات قاعدگي

جعفري حاوي ترکيبات قاعده آور است در واقع اين سبزي معطر خواصي دارد که روي دستگاه جريان خون تاثير مي‌گذارد و به اين ترتيب جريان خون را در ناحيه رحم تحريک مي‌کند. جعفري همچنين دردهاي اين دوره را هم کاهش مي‌دهد و يک آرامبخش طبيعي است. کساني که اختلالات قاعدگي دارند يک هفته قبل از روز پريود از دم‎کرده جعفري استفاده کنند و سپس زماني که پاک شدند جعفري را در برنامه غذايي خود به مدت 10وروز قرار دهند. براي استفاده در اين مواقع 1تا2  قاشق غذاخوري جعفري را در يک تا دو فنجان آب جوش ريخته و به مدت 10 دقيقه دم کنيد محلول به دست آمده را از صافي رد و ميل کنيد

جعفري و حفاظت در برابر آرتريت روماتوئيد

عليرغم اينکه در يک مطالعه نشان داده شد که دوز بالاي مکمل ويتامين C موجب بدتر شدن استئوآرتريت( يک نوع بيماري تحليل برنده مفاصل که با افزايش سن اتفاق مي افتد) مي شود، در مطالعه اي ديگر در همين زمينه نشان داده شد که غذاهاي غني از ويتامين C مانند جعفري و نه مکمل آن، موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلي آرتريت(نوعي از آرتريت که در آن، دو يا بيش از دو مفصل درگير مي شوند) مي گردند

 معجزه جعفري در زيبايي و شادابي پوست

جعفري و لوسيون پوست: لوسيون تهيه‌شده از جعفري کثيفي پوست را از بين مي‌برد. بايد بدانيد که جعفري خاصيت ضدالتهابي دارد براي همين براي پوست‌هاي خشک و حساس بسيار مناسب است و قرمزي پوست را خنثي مي‌کند.

براي تهيه اين لوسيون يک فنجان آب بجوشانيد و يک دسته جعفري به آن اضافه کنيد. حرارت را کم کنيد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه بجوشد. محلول را صاف و در يخچال نگهداري کنيد. هر روز صبح و شب از اين لوسيون طبيعي استفاده کنيد. مي‌توانيد آن‌ را به مدت 1تا 7 روز در ظرف شيشه‌اي در بسته و در يخچال نگهداري کنيد

جعفري و رفع لک و جوش صورت: براي رفع لک‌ها و جوش‌هاي صورت، دم کرده جعفري را روي پوست صورت بماليد. براي روشن شدن رنگ پوست، مقداري جعفري را در نيم ليتر آب به مدت 5 دقيقه بجوشانيد و صبح و شب صورت خود را با آن بشوئيد. بعد از يک هفته پوست صورت شما روشن مي‌شود.

جعفري و پوست شاداب: شست‌وشوي پوست صورت با جوشانده يک دسته برگ جعفري در يک ليتر آب، پوست را شفاف مي‌کند. بدين منظور آب جعفري را با آب مخلوط نموده صبح و شب به مدت يک هفته صورت خود را بشوييد.

ساير فوايد جعفري

اگر از بوي بد دهانتان خسته شده‌ايد، روزانه چند برگ جعفري را به مدت يک ربع جويده و سپس بيرون بريزيد و پس از آن يک عدد سيب بخوريد.

از جعفري به‌عنوان مسکن، براي پايين آوردن تب نيز استفاده مي‌کنند در ضمن در رفع ناراحتي‌هاي ريوي نيز مؤثر است.

جعفري اشتهاآور، مقوي معده، هضم‌کننده غذا، بادشکن و صفرابر است.

کساني که کم اشتها هستند از سوپ جعفري و همچنين همراه غذاي خود جعفري استفاده کنند.

کساني که يرقان دارند جعفري را در برنامه غذايي خود قرار دهند از جعفري براي بيماري‎هاي کبد و طحال مي‎توان استفاده کرد که به‎صورت دم‎کرده روزي 1 فنجان و خام همراه غذا ميل شود.

کودکاني که سرخک مي‎گيرند به آن‎ها سوپ جعفري بدهيد چون باعث مي‎شود دانه‎هاي سرخک سريعتر ظاهر شده و از بين برود.

کساني که بيماري گواتر دارند جعفري را در برنامه غذايي خود قرار دهند.

کساني که پروستات دارند جعفري را در برنامه غذايي خود قرار دهند.

ماليدن ضماد جعفري روي زنبور گزيدگي مفيد مي‎باشد.

خوردن جعفري همراه غذا جواني شما را حفظ مي‎کند.

تخم جعفري ادرارآور است.

خوردن جعفري همراه غذا باعث جذب آهن موجود در آن غذا مي‎باشد.

افرادي که کم‎خون هستند جعفري را در برنامه غذايي خود قرار دهند و بچه‎هايي که رشد آن‎ها ضعيف است نيز جعفري بخورند.

کساني که دچار ضعف بينايي مي‎باشند يا شب‎کوري دارند در مصرف غذاي روزانه خود جعفري را بگذارند.

خوردن ساقه‎ي جعفري اعصاب را تسکين مي‎دهد پس به‎خاطر داشته باشيد جعفري را در سبزي‎خوردن خود قرار دهيد و ساقه آن را دور نريزيد.

برگ جعفري صاف کننده خون است و اگر سلولي از بين رفته باشد آن را شستشو داده و سلولي جديد به وجود مي‎آورد.

کساني که کوه مي‎روند اگر 1 ساعت قبل از کوه‎پيمايي از دم‎کرده جعفري استفاده کنند خيلي راحت‎تر و با آرامش‎ خاطر بيشتري مسير کوه‎پيمايي را خواهند پيمود.

کساني که دوران نقاهت را مي‎گذرانند همراه غذاي خود حتماً جعفري بخورند.

براي درمان باد مفاصل از جوشانده ريشه جعفري يک ليوان استفاده کنند.

کساني که آسم دارند جعفري را خرد کرده در شير بريزيد و صبح ناشتا مصرف کنيد

کساني که بيماري گواتر دارند جعفري را در برنامه غذايي خود قرار دهند.

کساني که بيماري برص دارند خوردن جعفري را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

نوجواناني که مي‎خواهند قد آن‎ها بلند شود و يا اگر مي‎خواهند داراي فرزندي کشيده قد باشند جعفري را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

 توصيه مهم در پخت جعفري:

زمان پخت جعفري بايد بسيار کم باشد.

هشدارها و مضرات جعفري:

مصرف مقادير زيادي از جعفري ممکن است سبب انقباضات رحم در دوران بارداري شود که در هر مرحله از دوران بارداري مي تواند بسيار خطرناک باشد.

اجتناب از مصرف زياد جعفري در دوران بارداري و شيردهي توصيه مي شود.

جعفري ممکن است پوست را نسبت به نور خورشيد حساس کند و سبب خارش و جوش زدن شود

افراط در مصرف جعفري جريان خون را کند مي‎کند.

همچنين زياده روي در خوردن جعفري محرک سم زدايي از کبد عامل مهم و اساسي در سوزاندن چربي خصوصا چربيهاي دور شکم و کمر به شمار مي رود

زيرا کبد به سوزاندن چربي هاي ذخيره شده در بدن کمک مي کند.

براساس نتايج يک مطالعه که انجام شده است، نوشيدن روزانه يک ليوان معجون جعفري و ليمو با معده خالي ميزان سوخت و ساز بدن را دست کم 30 درصد افزايش مي دهد.

مواد لازم براي تهيه معجون لاغري:

– 1دسته جعفري – 1 ليمو – 2 ليوان آب

جعفري ها را ريز ريز خرد کنيد و با اضافه کردن آب ليمو و سپس يک ليوان آب، معجون را آماده کنيد سپس اين معجون را با معده خالي هر روز بنوشيد، اما فقط براي پنج روز. سپس، شما بايد يک استراحت 10 روزه به بدنتان بدهيد و برنامه را دوباره از ابتدا آغاز کنيد. اين معجون براي سوزاندن کالري استفاده مي شود و ويتامين ها و مواد معدني را به بدن مي رساند، و علاوه بر اين، با استفاده از آن شما مي توانيد سه کيلوگرم در کمتر از پنج روز کاهش وزن داشته باشد.

خواص تخم جعفري

تخم جعفري از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است .

1) ضد نفخ شكم است .

2) شريان ها و رگ ها راتميز مي كند .

3) ادرار آور و قاعده آرو است .

4) براي درمان تب نوبه بكارمي رود .

خواص ريشه جعفري

 1) ريشه جعفري اشتها آور است .

2) ادرار آور و قاعده آور است .

3) سنگ كليه را دفع مي كند .

4) براي درمان اسهال بايد 20 گرم ريشه جعفري را در يك ليتر آب دم كرده و تنقيه كنيد .

5) دم كرده ريشه جعفري براي درمان تنگي نفس بكار مي رود.

6) براي درمان سرخك مفيد است .

خواص برگ و ساقه جعفري

  1- براي رفع لكه ها و جوش هاي صورت دم كرده جعفري را روي پوست صورت بماليد .

2-براي روشن شدن رنگ پوست مقدري جعفري را در نيم ليتر آب به مدت 5 دقيقه بجوشانيد و صبح وشب صورت خود را با آن بشوئيد بعد از يك هفته پوست صورت شما روشن مي شود.

3-دم كرده جعفري ضد تب است

4-دم كرده برگ جعفري براي بواسير و سنگ كليه مفيد است .

5-خوردن چاي جعفري به هضم غذا كمك مي كند .

6-بعد از خوردن سير براي برطرف كردن بوي دهان جعفري بجويد.

7-جعفزي نفس را خوشبو مي كند.

8-براي درمان ضرب خوردگي و خون مدرگي له شده برگ و ساقه جعفري را روي عضو ضرب ديده بگذاريد .

طعم و مزه لذيذ و پُر از طراوت جعفري باعث شده است که اين سبزي به عنوان يکي از سبزي هاي محبوب مردم شمرده شود. اما با اينکه اين سبزي، بسيار مغذي است و براي سلامتي بسيار مفيد است، خيلي از مردم آن گونه که بايد درباره خواص آن آگاه نيستند و از آن بيشتر براي تزئين غذاهاي مختلف استفاده مي کنند.

جعفری تزئين کننده غذا : تنها يک شاخه کوچک جعفري مي تواند بشقاب غذاي شما را به طرز زيبايي تزئين نمايد

جعفري؛ آنتي اکسيداني قوي

* فلاوونوئيدهاي موجود در جعفري مخصوصا لوتئولين(luteolin) از تخريب سلولي ناشي از راديکال هاي آزاد اکسيژن جلوگيري مي کنند. از اين رو در مطالعات انساني از عصاره غليظ جعفري به عنوان يک ماده غذايي که ظرفيت آنتي اکسيدان بدن را بالا مي برد، استفاده مي شود.

کاروتن جعفري حاوي غلظت بالايي از کاروتنوئيدهاي پيش ساز ويتامين A، مخصوصا بتا کاروتن مي باشد. بتا کاروتن، يکي ديگر از آنتي اکسيدان هاي مهم است. رژيم هاي غني از بتا کاروتن نيز از پيشرفت بيماري هاي تصلب شرائين، ديابت ، سرطان روده، آسم و التهاب مفاصل و استخوان ها جلوگيري مي کنند

بتا کاروتن در بدن به ويتامين A تبديل مي شود که يک ماده خيلي مهم براي تقويت سيستم ايمني است و به آن ويتامين "ضد عفونت" نيز مي گويند.

جعفري براي قلب سالم

جعفري يک خواص سبزيجات-خواص ميوه ها سبزيجات و سلامت - خوب اسيد فوليک، يکي از مهم ترين ويتامين هاي گروه B ، مي باشد. اين ويتامين نقش هاي متعددي را در بدن به عهده دارد. يکي از حياتي ترين نقش هاي آن در ارتباط با سلامت قلب و عروق است. به اين ترتيب که براي تبديل هموسيستئين به مولکول هاي بي خطر ضروري است. اگر مقدار هموسيستئين در بدن بالا رود، به سلامت رگ ها آسيب مي رساند.

استفاده از مواد غذايي غني از اسيد فوليک مانند جعفري هم براي افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت ، و هم براي افرادي که مي خواهند از اين بيماري ها پيشگيري کنند، بسيار خوب است. در ضمن اسيد فوليک، ماده مغذي مهمي براي تقسيم به موقع و مناسب سلول هاست. از اين رو براي پيشگيري از سرطان ها مخصوصا سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسيار مفيد است.


آیماه بازدید : 189 چهارشنبه 1395/08/05 نظرات (0)

يکي از بهترين سبزيجاتي که مي‌تواند با چين و چروک پوست مبارزه کند، فلفل دلمه‌اي است.

فلفل دلمه‌اي انواع مختلفي دارد و به رنگ‌هاي زرد، قرمز، سبز و نارنجي موجود مي‌باشد.

اما رنگ قرمز فلفل دلمه ای اثر بيشتري بر روي چين و چروک‌هاي پوست دارد.

انواع فلفل دلمه‌اي منبعي غني از ويتامين A و C مي‌باشد.

ويتامين A از ويتامين‌هاي محلول در چربي بوده و مي‌تواند به راديکال‌هاي آزاد موجود در سلول‌هاي چربي که براي بدن مضر هستند حمله کرده و آنها را از بين ببرد.

ويتامين C نيز از ويتامين‌هاي محلول در آب است و به راديکال‌هاي آزاد که در بخش مايع سلول‌ها وجود دارند حمله کرده و آنها را از بين مي‌برد. بنابراين، فلفل دلمه‌اي با از بين بردن راديکال‌هاي آزاد و مضر که به نوعي موجب تضعيف کلاژن مي‌گردند از پوست دفاع مي‌کند و پوستي سالم با بافتي محکم و چين و چروک کمتر به شما هديه مي‌دهد.

پوستي سالم و شاداب و رگ‌هايي سالم

آيا مي‌دانيد راديکال‌هاي آزاد يکي از عوامل مهم ايجاد کلسترول در رگ‌هاي خوني بدن هستند؟ کلسترول موجود در خون به عروق خوني و سلول‌هاي عصبي آسيب مي‌رساند. از طرفي لازمه داشتن پوستي جوان، سالم، زيبا، عروق خوني و سلول‌هاي عصبي سالم است، زيرا در صورت عدم سلامت رگ‌هاي خوني مجاور پوست، پوست نمي‌تواند مواد مغذي و مبارزه کننده با چين و چروک را از رگ‌هاي خوني دريافت کرده و علائم پيري پوست را به تأخير بيندازد.

انواع فلفل دلمه‌اي با رساندن ويتامين A و C لازم به بدن (دو ويتامين مبارزه کننده با راديکال‌هاي آزاد) نه تنها با نابود کردن راديکال‌هاي آزاد از پيري پوست جلوگيري مي‌کند، بلکه سبب بهبود عملکرد عوامل غذا رساندن به پوست (رگ‌هاي خوني) نيز مي‌گردد.

فلفل دلمه‌اي نيز مانند گوجه‌فرنگي حاوي ليکوپن (مناسب براي سلامت پوست) بوده و از آنجايي که محلول در چربي است، مي‌تواند در بافت‌هايي مانند بافت پوست که حاوي چربي و ليپيد بالايي مي‌باشد، موثر و با از بين بردن راديکال‌هاي آزاد از آسيب رسيدن به پوست و ايجاد چين و چروک جلوگيري نمايد.

فلفل دلمه‌اي و جلوگيري از شل شدن پوست

فلفل داراي آنتي‌اکسيداني به نام لوتين (Lutein) و (zeadanthin) است که به جوان و سالم ماندن پوست کمک مي‌کنند. تحقيقات نشان داده وجود اين دو آنتي اکسيداني در خون مي‌تواند مانند يک کرم ضد آفتاب عمل کرده و پوست را از اشعه UVB نور آفتاب محافظت و از التهاب پوست و آسيب ديدن آن جلوگيري کند و در نتيجه مانع از ايجاد چين و چروک در پوست گردد. آنتي اکسيدان لوتين همچنين سبب افزايش خاصيت کشساني پوست شده و نقش مهمي در جلوگيري از ايجاد چين و چروک دارد.

زماني که اخم مي‌کنيد و ابرو در هم مي‌کشيد، اين عمل اگر دائما تکرار شود، چين و چروک در پوست ايجاد مي‌گردد.

آنتي اکسيدان «لوتين» با افزايش خاصيت کشساني پوست از جمع شدن آن و ايجاد چين و چروک جلوگيري مي‌کند.

برخي پژوهشگران معتقدند ترکيبات ليکوپن که در فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ وجود دارد، مي‌تواند از شل شدن و افتادن پوست جلوگيري کرده و موجب سفتي پوست شود. در نتيجه مانع از ايجاد چين و چروک گردد.

فلفل دلمه‌اي همچنين از سبزيجات آبدار و گوشتي است که مي‌تواند به سلول‌هاي پوست آبرساني کند. از آنجايي که آب از عناصر مهم و حياتي سلول‌هاي پوست مي‌باشد، مصرف فلفل دلمه‌اي به داشتن پوستي سفت، مرطوب و سالم کمک مي‌کند؛ زيرا خشکي يکي از عوامل بروز چين و چروک در پوست مي‌باشد. با مصرف انواع فلفل دلمه‌اي به جنگ چين و چروک‌هاي پوست خود برويد.

فلفل دلمه‌اي را مي‌توان به طرق مختلف در سالاد، پيتزا و پاستا مورد استفاده قرار داد.

آیماه بازدید : 178 چهارشنبه 1395/08/05 نظرات (0)

خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه اي از همان خانواده فلفل هاست. به مرور که فلفل دلمه اي مي رسد رنگ آن نيز تغيير مي کند.

اگر اين سبزي خوش رنگ قبل از رسيدنِ کامل چيده شود رنگ آن سبز خواهد بود.

اما اگر براي مدت طولاني تري روي زمين بماند رنگ آن زرد و سپس قرمز مي شود.

فلفل دلمه اي سرشار از ويتامين C و ريزمغذي هاي زيادي مانند بتاکاروتن و فلاوونوئيدهاست.

هرچه فلفل دلمه ای رسيده تر يعني قرمزتر باشد حاوي ترکيبات آنتي اکسيداني بيشتري است.

اين آنتي اکسيدان هاي قوي نيز به راحتي مي توانند از پس راديکال هاي آزاد مخرب بربيايند.

فلفل دلمه اي بيش از 50 درصد آب دارد و حاوي کالري کمي است.

اين سبزي حاوي گلوسيدها به خصوص گلوکز و فروکتوز مي باشد.

بايد بدانيد که پروتئين ها و ليپيدهاي (چربي) موجود در آن بسيار اندک است و در عوض سرشار از ويتامين C و ويتامين A و پيش سازهاي آن مي باشد.

ميزان ويتامين A به خصوص در فلفل دلمه هاي کاملا رسيده يعني قرمز بسيار بيشتر است.

اگر اهل مکمل نيستيد و مي خواهيد به طبيعي ترين شيوه ويتامين B جذب کنيد مي توانيد به فلفل دلمه اي اعتماد کنيد.

به خاطر اينکه منبع فوق العاده ويتامين B6و B1 و همچنين ويتامين E مي باشد.

در مورد فلفل دلمه اي زرد بايد بگوييم که تامين کننده ويتامين B6 بوده و فلفل دلمه اي سبز منبع ويتامين K مي باشد.

مواد معدني و عناصر مغذي فلفل دلمه ای

فلفل دلمه اي حاوي ميزان زيادي املاح و مواد معدني است

اين سبزي حاوي آهن، مس، کلسيم، پتاسيم، فسفر، منيزيم و زينک مي باشد.

گوشت و پوست فلفل دلمه اي حاوي ميزان بالاي ترکيبات آنتي اکسيداني است

يعني کاروتنوئيدها و فلاوونوئيدها.

فلفل دلمه اي قرمز نيز به نوبه خود منبع فوق العاده بتاکاروتن و کريپتوگزانتين مي باشد که اين دو ترکيب پيش ساز ويتامين A محسوب مي شوند.

ليکوپن يکي ديگر از ترکيبات آنتي اکسيداني فلفل دلمه اي است که براي بدن بسيار مفيد است.

علاوه بر اين ها بايد بدانيد که فلفل دلمه اي سرشار از فيبرهاي غذايي است.

فيبرهاي غذايي در معده حجيم شده و بخش زيادي از آن را اشغال مي کنند براي همين هم سيري زودهنگام و البته طولاني مدتي ايجاد مي کنند. به همين دليل هم ميل به پرخوري کاهش پيدا مي کند.

از اين گذشته فيبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده ها شده و با مشکل يبوست مقابله مي کنند.

مقابله با بيماري ها

در حالت کلي ويتامين ها، ترکيبات آنتي اکسيداني و فيبرهاي موجود در ميوه ها و سبزيجاتي مانند فلفل دلمه اي نقش مهمي در حفظ سلامتي بدن دارد.

نتايج پژوهش هاي متعددي نشان داده است که مصرف زياد ميوه و سبزيجات خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان و ديگر بيماري ها را کاهش مي دهد.

فلفل دلمه اي جزو سبزيجاتي است که حاوي بيشترين ميزان ويتامين C مي باشد.

اين ويتامين خواص آنتي اکسيداني دارد و براي مقابله با بيشتر بيماري ها لازم است.

کمبود اين ويتامين اضطراب و استرس را در وجود شما بالا مي برد.

خودتان هم بهتر مي دانيد که استرس منشأ بسياري از بيماري هاست براي همين هم اگر آدم مضطربي هستيد، سيگار مي کشيد و يا جنيني در شکم داريد نيازتان به ويتامين C به مراتب بيشتر است.

 ويتامين C بسيار موثر و مفيد است و تأثير ويتامين هاي A و E را بالا مي برد.

  ويتامين c  براي ساخت سلول ها و بافت هاي بدن، بهبود جاي زخم و جذب آهن لازم است.

از اين گذشته اين ويتامين با همکاري کاروتن و ويتامين A از ابتلا به بيماري هاي مزمن پيشگيري مي کند.

براي همين هم توصيه مي کنيم با افزايش مصرف فلفل دلمه اي  ويتامين C تان را پر کنيد تا از بيماري هاي مختلف دور بمانيد.

فلفل دلمه اي به ويژه از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي، کاهش قدرت بينايي و گرفتگي بيني پيشگيري مي کند.

مصرف اين سبزي راهي است براي جلوگيري از ابتلا به سرطان سينه،آرتريت و جلوگيري از افزايش کلسترول بد خون.

فلفل دلمه‌اي سرشار از فيبر

فلفل دلمه‌اي سرشار از فيبر مي‌باشد. بدن برخلاف پروتئين، کربوهيدرات و چربي نمي‌تواند فيبر را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربي‌ها و افزايش دفع آن‌ها، موجب کاهش فشار خون و کلسترول خون مي‌گردد. همچنين موجب جذب آهسته‌تر قند خون مي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود تا قند خون در حيطه نرمال ثابت بماند. از اثرات ديگر فيبر، التيام التهاب‌هاي ايجادشده در قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌باشد. فيبرهاي غذايي در معده حجيم شده و بخش زيادي از آن را اشغال مي‌کنند براي همين هم سيري زودهنگام و البته طولاني مدتي ايجاد و پرخوري کاهش پيدا مي‌کند. از اين گذشته فيبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده‌ها شده و با مشکل يبوست مقابله مي‌کنند.

فلفل دلمه اي براي سرماخوردگي

فلفل دلمه اي داراي مقادير فراواني ويتامينC مي باشد و به همين دليل مي تواند فلفل دلمه اي را يک داروي طبيعي و مناسب براي سرماخوردگي دانست، به گونه اي که خوردن منظم فلفل دلمه اي در برنامه غذايي، هم شدت و هم طول مدت سرماخوردگي را کاهش مي‌ دهد.

خوردن 50 گرم فلفل دلمه‌اي (يک ‌سوم از يک فلفل متوسط) مي‌ تواند تمام نياز يک فرد بزرگسال به‌ ويتامين C را برطرف کند. البته بايد بگويم که ويتامين C در اثر حرارت فورا از بين مي رود، بنابراين تا جايي که ممکن است فلفل را به صورت تازه و خام ميل کنيد.

خواص فلفل دلمه اي در پيشگيري از کم خوني

کم خوني عارضه شايعي است که سبب مي گردد توانايي خون در انتقال اکسيژن کاهش يابد. يکي از مهم ترين علل بروز کم خوني فقر آهن است و علائم شاخص آن احساس ضعف و خستگي است. نه تنها فلفل دلمه اي قرمز منبع مناسبي براي تامين آهن مي باشد بلکه به شکل شگفت انگيزي سرشار از ويتامين C مي باشد و در نتيجه جذب آهن در دستگاه گوارش را افزايش مي دهد که به اين موضوع در بخش هاي ديگر اشاره شد. هر چند بحث ما در اينجا به خواص فلفل دلمه اي اختصاص دارد اما بايد به اين مسئله اشاره داشت که اگر خوردن غذاهاي حاوي آهن، مانند گوشت قرمز، با مصرف ميوه جات و سبزيجات حاوي ويتامين C همراه شود، جذب آهن به شکل قابل توجهي افزايش خواهد يافت.

فلفل دلمه براي ديابت

افزودن فلفل دلمه اي به رژيم غذايي افراد مبتلا به ديابت، نه تنها موجب کنترل سطح گلوکز خون مي شود بلکه احتمال بروز عوارض و مشکلات حاد را نيز کاهش مي دهد.

فلفل دلمه اي موجب کاهش روند جذب کربوهيدارت ها و ليپيدها مي شود.

آنتوسيانين هاي موجود در فلفل دلمه اي مانع از فعاليت دو آنزيم گوارشي آلفاگلوکزيداز و ليپاز مي شود. با کاهش فعاليت اين دو آنزيم، هضم کربوهيدارت ها و ليپيدها هم کاهش مي يابد، غلظت قند خون و ليپيدها هم کاهش مي يابد در نتيجه سطح گلوکز خون فرد کنترل مي شود.

به علاوه فلفل دلمه اي حاوي ميزان بالاي مواد فيتوشيميايي است که همچون آنتي اکسيدان هاي قوي عمل مي کنند. اين ترکيبات همچون تنظيفي مانع از راديکال هاي آزاد مضر منتشرشده بواسطه فشار اکسايشي مي شوند و ريسک بروز مشکلات ناشي از بيماري ديابت را کاهش مي دهند.

همچنين مطالعات نشان داده اند مصرف فلفل دلمه اي در کنار ورزش به کاهش وزن کمک کرده و سطح قند خون شما را تحت کنترل نگه مي دارد.

 خواص فلفل دلمه اي در کاهش استرس

همچنين فلفل دلمه اي به علت دارا بودن ويتامين C استرس و اضطراب را کاهش داده موجب آرامش روحي و ذهني مي شود به همين دليل توصيه مي شود همه افراد و به خصوص افرادي که به صورت ارثي دچار نگراني و دلشوره مي شوند يا در محيط پر اضطراب و پر تنش فعاليت مي نمايند از فلفل دلمه اي در رژيم غذايي خود استفاده نمايند.

فلفل دلمه اي براي کاهش وزن

مصرف فلفل دلمه‌اي سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا مي‌برد. به اين ترتيب فلفل دلمه‌اي امکان افزايش وزن ناشي از مصرف رژيم غذايي پرچرب را کاهش مي‌دهد. فلفل دلمه‌اي يکي از کم‌کالري‌ترين سبزي‌ها و يکي از بهترين مواد غذايي براي لاغر شدن است. اين سبزي داراي فيبر زيادي است و همان طور که قبلا گفته شد فيبرهاي غذايي در معده حجيم شده و بخش زيادي از آن را اشغال مي‌کنند براي همين هم سيري زودهنگام و البته طولاني مدتي ايجاد و پرخوري کاهش پيدا مي‌کند. از اين گذشته فيبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده‌ها شده و با مشکل يبوست مقابله مي‌کنند.

 خواص فلفل دلمه اي براي چشم

بتاکاروتن به مقدار زيادي در فلفل دلمه‌ اي قرمز و نارنجي و زرد وجود دارد، و از اين لحاظ فلفل دلمه اي شباهت زيادي به هويج دارد. بتاکاروتن در سلول‌هاي بينايي تبديل به ويتامين A مي‌شود، ويتامين A در حفظ سلامت چشم و تقويت بينايي موثر است. مصرف منظم ويتامين A تا حد زيادي از بروز شب کوري و آب مرواريد نيز پيشگيري مي‌کند. به علاوه فلفل دلمه اي زرد و نارنجي داراي دو ترکيب ديگر به نام هاي لوتئين و گزانتين مي باشد که چشم را از آسيب ها و بيماري هاي چشمي ناشي از افزايش سن و به خصوص آب مرواريد محافظت مي کنند. بتاکاروتن که مسئول ايجاد رنگ نارنجي در هويج، کدو حلوايي، فلفل دلمه اي نارنجي و… مي باشد، در سلول هاي بينايي تبديل به ويتامين A مي شود که اين ويتامين به منظور تقويت فرآيند بينايي بالاخص در نور کم کاربرد دارد. همچنين اين ويتامين در بهبود عملکرد سيستم ايمني و سلول هاي شاخي پوست موثر مي باشد. بتاکاروتن همچنين از آنتي اکسيدان هاي بسيار قوي مي باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بيماري هاي قلبي محافظت مي کند. لوتئين و زآگزانتين که رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه اي زرد و … ايجاد مي کند. از مواد اصلي تشکيل دهنده ماکولاي چشم مي باشند و ماکولاي چشم را از آسيب هاي ناشي از افزايش سن محافظت مي کنند و کمبود آن ها آب مرواريد را در پي دارد. در حقيقت فلفل دلمه اي زرد و نارنجي را مي توان نوعي عينک آفتابي طبيعي براي چشم ها دانست.

 خواص فلفل دلمه اي در پيشگيري سرطان

شايد باورتان نشود اگر بگوييم از اين سبزي مي‌توان در پيشگيري از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقيقات نشان داده که ويتامين و بتاکاروتن فراوان موجود در فلفل دلمه اي [زرد و قرمز] تازه مي‌تواند از بروز بسياري سرطان‌ها جلوگيري کند زيرا اين دو ماده مغذي جزء آنتي‌اکسيدان قوي هستند. جالب است بدانيد که هر قدر اين فلفل‌ها رنگي ‌تر (زرد و قرمز) باشند بتاکاروتن بيشتري دارند. فلفل قرمز يکي از اندک غذاهايي است که حاوي ليکوپن است. ليکوپن کاروتنوئيدي است که مصرف آن رابطه‌اي عکس با سرطان‌هايي نظير،سرطان پروستات، مثانه و پانکراس دارد. تحقيقات نشان داده‌اند، افرادي که از غذاهايي با ليکوپن بيشتر استفاده مي‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. همچنين کپساسين موجود در فلفل دلمه اي مانع از چسبيدن ماده سرطان‌زا به دي ان اي مي‌شود و در نتيجه بدن را از سرطان محافظت مي‌کند.

 زناني که در آستانه‌ي يائسگي قرار دارند و روزانه دو بار يا بيشتر از مواد غذايي سرشار از کاروتنوئيدها استفاده مي‌کنند به ميزان 20 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار مي‌گيرند. واقعيت اين است که کاروتنوئيدها فعاليت استروژن‌ها را متوقف مي‌کنند. فلفل دلمه‌اي‌ها نيز سرشار از اين ترکيبات مفيد و پرخاصيت هستند. اگر مي‌خواهيد خود را از ابتلا به سرطان سينه دور کنيد از مصرف اين ماده‌ي غذايي غافل نشويد.

خواص فلفل دلمه اي در پيشگيري از التهاب مفاصل

همان گونه که در بالا نيز اشاره شد، فلفل دلمه‌اي قرمز حاوي مقادير زيادي کاروتنوئيد است. يکي از ويژگي هاي کاروتنوئيدها، مقابله با التهابات است. از سوي ديگر فلفل دلمه‌اي داراي مقدار زيادي ويتامين C مي باشد و همانگونه که تحقيقات دانشمندان نشان داده است، افرادي که ويتامين C به مقدار کافي در رژيم غذايي‌شان وجود ندارد، بيشتر در معرض ابتلا به ورم مفاصل هستند، که مي تواند اينگونه نتيجه گيري کرد که اگر مصرف غذاهاي حاوي ويتامين C در رژيم غذايي خود را افزايش دهيم، خطر ابتلا به بيماري هاي التهابي مفاصل کاهش خواهد يافت.

فلفل دلمه اي سرشار از ويتامين C

فلفل دلمه اي قرمز سرشار از ويتامين C مي باشد و بسياري از خواص فلفل دلمه اي از همين موضوع ناشي مي شود، به گونه اي که مي تواند 2 برابر نياز روزانه انسان به ويتامين C را تامين نمايد. ويتامين C علاوه بر خواص آنتي اکسيداني قوي، به جذب مناسب آهن نيز کمک مي کند. اگر دچار کمبود آهن يا اصطلاحا فقر آهن هستيد، سعي کنيد موقع مصرف غذاهاي حاوي آهن، فلفل دلمه اي قرمز نيز مصرف کنيد تا جذب آهن افزايش يابد. همچنين همانگونه که گفته شد فلفل دلمه اي قرمز سرشار از ترکيبات آنتي اکسيدان مي باشد که بخاطر وجود مقدار زياد ويتامين A و ويتامين C در اين نوع از فلفل دلمه اي مي باشد. وجود اين دو ويتامين به همراه ليکوپن آن را به يک ماده غذايي فوق العاده و اصطلاحا به يک سوپرفود تبديل مي کند. ليکوپن ماده اي است که باعث قرمزي رنگ گوجه فرنگي و فلفل دلمه اي قرمز مي شود. ليکوپن در پيشگيري از بسياري سرطان ها، از جمله سرطان پروستات و سرطان ريه موثر است.

تاثير فلفل دلمه اي قرمز در استحکام استخواني

فلفل دلمه‌اي قرمز 20 تا 30 درصد نياز روزانه بدن به مواد مغذي مورد نياز در سلامت استخوان را تامين مي‌نمايد. اين مسئله به دليل دارا بودن مقادير فراواني از ريزمغذي‌هايي چون: کلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي مي‌باشد که همگي، از مواد مغذي مورد نياز در استحکام و حفظ بافت استخواني هستند.

خواص فلفل دلمه اي سبز

علت رنگ سبز اين فلفل دلمه‌اي، مقادير فراوان کلروفيل در آن مي‌باشد که در پيوند با منيزيم است. منيزيم در بهبود حافظه و يادگيري اثرات زيادي دارد. همچنين منيزيم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادير فراوان B6 و منيزيم موجود در فلفل دلمه‌اي سبز، باعث کاهش اضطراب ناشي از سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود و به منظور بهبود علائم اين سندرم موثر مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي سبز ويتامين هاي فراواني دارد که در بهبود عملکرد سيستم ايمني و محافظت سلولي اثر دارند.

خواص فلفل دلمه اي براي پوست

پيشگيري از چين و چروک و پيري پوست اگر مي خواهيد پوستي جوان، سالم و زيبا داشته باشيد، لازم است عروق خون رسان و سلول هاي عصبي سالمي داشته باشيد. زيرا در صورت عدم سلامت رگ هاي خوني مجاور پوست، پوست نمي تواند مواد مغذي و مبارزه کننده با چين و چروک را از رگ هاي خوني دريافت کرده و علائم پيري پوست را به تأخير بيندازد. انواع فلفل دلمه اي با رساندن ويتامين A و C لازم به بدن ( ويتامين هايي که در مقالبه و از بين بردن راديکال هاي آزاد، بسيار موثر هستند )، با راديکال هاي آزاد مبارزه نموده، از پيري پوست جلوگيري مي کند. به علاوه خوردن فلفل دلمه اي در بهبود عملکرد عوامل خون رسان به پوست نيز نقش دارد. فلفل دلمه اي حاوي ليکوپن (مناسب براي سلامت پوست) بوده و از آنجايي که محلول در چربي است، مي تواند در بافت هايي مانند بافت پوست که حاوي چربي و ليپيد بالايي مي باشد، موثر و با از بين بردن راديکال هاي آزاد از آسيب رسيدن به پوست و ايجاد چين و چروک جلوگيري نمايد. بنابراين اگر به دنبال ميوه ها و سبزيجات مناسب براي پيشگيري از ايجاد چين و چروک هاي پوستي هستيد، فلفل دلمه اي يکي از بهتري اين سبزي هاست.

 خواص فلفل دلمه اي در جلوگيري از افتادگي و شل شدن پوست

فلفل داراي لوتين و زدانتين است که به جوان و سالم ماندن پوست کمک مي کنند. تحقيقات نشان داده وجود اين دو آنتي اکسيداني در خون مي تواند مانند يک کرم ضد آفتاب عمل کرده و پوست را از اشعه UVB نور آفتاب محافظت و از التهاب پوست و آسيب ديدن آن جلوگيري کند و در نتيجه مانع از ايجاد چين و چروک در پوست گردد. آنتي اکسيدان لوتين همچنين سبب افزايش خاصيت کشساني پوست شده و نقش مهمي در جلوگيري از ايجاد چين و چروک دارد. دانشمندان بر اين عقيده اند که ترکيبات ليکوپن که در فلفل دلمه اي قرمز رنگ وجود دارد، مي تواند از شل شدن و افتادن پوست جلوگيري کرده و موجب سفتي پوست شود و در نتيجه مانع از ايجاد چين و چروک گردد. فلفل دلمه اي همچنين از سبزيجات آبدار و گوشتي است که مي تواند به سلول هاي پوست آبرساني کند. همچنين از آنجايي که آب از عناصر مهم و حياتي سلول هاي پوست مي باشد، مصرف فلفل دلمه اي به داشتن پوستي سفت، مرطوب و سالم کمک مي کند؛ زيرا خشکي يکي از عوامل بروز چين و چروک در پوست مي باشد. با مصرف انواع فلفل دلمه اي به جنگ چين و چروک هاي پوست خود برويد.

فلفل دلمه اي را مي توان به طرق مختلف در سالاد، پيتزا و پاستا مورد استفاده قرار داد.

آیماه بازدید : 139 دوشنبه 1395/08/03 نظرات (0)

خواص شوید

شويد يکي از سبزيجاتي است که به دليل عطر و طعم خوب به صورت خيس و خشک شده در يک برنامه غذايي گنجانده مي شود.

 تخم شويد داراي 3درصد روغن مي باشد .

 شويد يا شبت با طبيعت گرم و خشک، مفيد حال بلغمي ها و سردمزاج ها است.

مسکن درد شکم و روده، بازکننده گير و انسداد آن ها و هاضم قوي مي باشد.

خوردن شويد، يرقان (زردي پوست) و امراض بلغمي و سکسکه و ضعف معده و جگر و طحال را رفع مي کند.

خوردن شوید سرفه و تنگي نفس را بهبود مي دهد.

مصرف شويد تازه، براي تنگي نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کليه و مثانه، کوليت، درد مفاصل، درد قاعدگي و بيماري هاي تناسلي مفيد است.

شويد تازه، از منظر طب سنتي، تحليل برنده اخلاط بدن، بازکننده انسداد عروق، اشتهاآور، مدر و قاعده آور است و مي تواند با افزايش ترشح انسولين، سطح قند خون را در بيماران ديابتي کاهش دهد.

فراموش نکنيم که در مقاله هاي طب نوين هم تأکيد شده است که استفاده از شويد تازه باعث کاهش سطح تري گليسريد و کلسترول خون مي شود.

در مورد درد شديد و ورم معده از دم کرده شويد استفاده مي کردند که اثر تسکين فوري درد دارد.

از شويد براي دل درد در حيوانات نيز استفاده مي شود ودام داران قديم بخوبي به اين موضوع واقف بودند . مثلا براي گوسفند و بز کافي است که مقدر 30 گرم تخم شويد به آنها داد که نفخ و دل درد را ساکت کنند .

در مورد بيماراني که مبتلا به استفراغ شديد هستند و هيچ غذايي حتي آب را نمي توانند در معده خود نگاهدارند بهترين درمان شوید است .

اين نوع بيماران بايد دم کرده شود را آهسته آهسته بنوشند . در چين حتي شود را براي کمردردهايي که بعلت انقباض عضلاني باشد بکار ميبرند .

درمان طبيعي باد فتق با شويد

يک نسخه قديمي چيني براي باد فتق نيز از تخم شويد استفاده مي کنند

طرز استفاده: براي باد فتق که از تخم شويد استفاده مي کنند دستور آن باين صورت است که بايد حدود 40 گرم تخم شويد را بو دهيد تا کاملا قهو ه اي شود سپس آنرا کاملا آسياب کنيد تا بصورت پودر درايد و بعدا آنرا با سرکه سيب مخلوط کرده و ميل کنيد .

خواص آب شويد

خوردن آب شوید با عسل باعث استفراغ و آسودگي از آزار طعام خراب مي شود.

آب پخته آن رفع درد پشت و کليه و مثانه مي کند.

آب پخته خود و تخم آن مسکن درد شکم و روده، و رافع نفخ شکم ناشي از پرخوري به دنبال گرسنگي زياد مي باشد.

خوردن آب پخته شوید رفع سکسکه و استفراغ  غذاي فاسد مي کند.

آب شويد موجب رفع بيماري هاي گوش مي شود به صورتي که با چکاندن اب شويد در گوش مي توانيد امراض گوش را برطرف کنيد.

نشستن در آب جوشانده شبت در بهبود امراض زخم بي مانند است، و ضماد پخته آن که از جوشيدن و پختن سفت شده باشد با عسل بر مقعد باعث لينت طبع مي شود.

 خواص تخم شويد

تخم شويد از ترش کردن معده جلوگيري مي کند. تخم شويد اثرات درماني زيادي دارد من جمله بعنوان ضد تشنج ، ضد درد، نفخ شکم ، ادرار آور و براي تقويت معده بکار مي رود .

براي کسانيکه اشتهاي زيادي به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترين دارو است زيرا اشتها را زياد کرده معده را تقويت مي کند و انرژي به بدن مي دهد .

تخم شويد را مي توان براي ناراحتي معده ، بي خوابي و ضد گاز معده بکار برد .

خانمهاي شير ده که شير آنها کم است بايد حتما روي چند بار دم کرده تخم شويد بخورند و یا در غذاي خود مصرف کنند بطور معجزه آسائي شير آنها زياد خواهد شد

 همچنين افرادي که داراي بيماري چربي خون ميباشند از علف شويد و تخم آن براي درمان بيماري استفاده نمايند که نحوه استفاده تخم شويد به صورت جوشانده ميباشد

   پاشيدن سائيده خشک شوید، زخم و جراحت چرک دار را به هم آورده خشک مي کند و در جهت بهبود زخم آلت تناسلي بي عديل مي باشد.

مضرات 

گرم مزاجان بايد آن را با آب ليمو و سکنجبين و آب غوره و ترشي ها بخورند و سرد مزاجان بايد آن را با قرنفل و دارچين و عسل بخورند.

شويد از تيره جعفري بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارين ها موجب افزايش حساسيت پوست به نور ماوراء بنفش و افزايش احتمال بروز واکنش حساسيت به نور مي گردد.

مصرف شويد در کساني که بيماري حاد کليوي ( ATN) يا بيماري مزمن کليوي دارند،موجب تشديد التهاب مجاري کليوي بواسطه اسانس اجزاء شويد مي گردد.

مصرف مقادير زياد از فراورده هاي تغليظ شده مي تواند موجب تقليل ميزان اسپرم گردد .

ديد را ضعيف مي‎کند.

کساني که زخم معده دارند احتمالاً ايجاد خونريزي مي‎کند.

مصرف افشرده شويد موجب افزايش احتمال اختلالات کبدي در بيماراني که مبتلا به التهاب مزمن کبدي ( سيروز Cirrhosis ) مي گردد.

خواص کلی شوید

* شويد يا شبت با طبيعت گرم و خشک، مفيد حال بلغمي‌ها و سردمزاج‌ها است.

* شبت، پزنده طعام، بازکننده باد و بول و حيض و شير است، و تخم آن در اين خصوص قوي‌تر از خود آن مي‌باشد.

* شبت مسکن درد شکم و روده، بازکننده گير و انسداد آن‌ها و هاضم قوي مي‌باشد.

* خوردن شبت، يرقان (زردي پوست) و امراض بلغمي و سکسکه و ضعف معده و جگر و طحال را رفع مي‌کند.

* خوردن شبت سرفه و تنگي نفس را بهبود مي‌دهد.

* مصرف شويد تازه، براي تنگي‌نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کليه و مثانه، کوليت، درد مفاصل، درد قاعدگي و بيماري‌هاي تناسلي مفيد است.

گوشت را با شويد بپزيد

پختن گوشت با شويد تازه باعث برطرف شدن بوي بد گوشت و پختن سريع‌تر آن مي‌شود. اين روش پخت، هضم گوشت را براي افرادي که معده‌هاي ضعيفي دارند، ساده‌تر مي‌کند.

به همين دليل پرورش شويد در منزل و مصرف مداوم آن، فوايد بسياري براي بدنتان دارد.

مصلح شويد :

مصلحش آب‌ليمو و مثل آن و مقدار خوراک از تازه آن تا (60 گرم) و از تخم آن تا 12 نخود (4 گرم) مي‌باشد.

  نحوه استفاده تخم شويد به صورت جوشانده مي باشد که روزانه بايد به مقدار دو استکان مصرف نمايند و عرق شويد يک استکان بعد از نهار و شام.

آیماه بازدید : 173 دوشنبه 1395/08/03 نظرات (0)

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه 

خوشبختانه اين ادويه در هر خانه و آشپزخانه اي وجود دارد و شما مي توانيد از اين ريشه ي پرخاصيت به جاي برخي از داروها استفاده کنيد.

زردچوبه جايگزين داروهاي استروئيدي

زردچوبه حاوي پلي فنول است. اين مولکول به ميزان قابل توجهي در اکثر گياهان وجود دارد. به همين دليل توصيه مي شود اين ريشه ي پرخاصيت را در برنامه ي غذايي روزانه بگنجانيد تا در بروز بسياري از بيماري ها پيشگيري شود.

اگر از مشکل التهاب در بدن بخصوص مفاصل رنج مي بريد نيز بهتر است زردچوبه ي بيشتري مصرف کنيد.

فوايد زردچوبه جهت کنترل ديابت

«کورومين» موجود در زردچوبه براي افراد ديابتي بسيار مفيد است. اين رنگدانه ي مفيد باعث فعال شدن آنزيم AMPK مي شود که روي جذب گلوکز تأثير مي گذارد. در نتيجه به کنترل ميزان قند خون و ثابت نگه داشتن آن کمک زيادي مي کند. اگر شما هم از بيماري ديابت رنج مي بريد حتماً زردچوبه را وارد برنامه ي غذايي تان بکنيد.از زردچوبه که به حفظ سطح سالم انسولين خون کمک مي‌کند، مي‌توان براي درمان ديابت استفاده کرد. زردچوبه همچنين کنترل گلوکز را تقويت کرده و تأثير داروهاي ديابت را افزايش مي‌دهد.

يک فايده مهم ديگر زردچوبه تأثير آن در کمک به کاهش مقاومت انسولين است که مي‌تواند از بروز ديابت نوع 2 پيشگيري کند. اما وقتي با داروهاي خيلي قوي ترکيب شود، مي‌تواند موجب افت قند خون شود. بنابراين بهتر است قبل از مصرف آن با پزشکتان مشورت کنيد.

زردچوبه ضد التهاب طبيعي

زردچوبه به داشتن خواص ضدالتهابي طبيعي شهرت دارد. در نتيجه مي توان آن را جايگزين برخي دارو هاي ضدالتهاب کرد. زردچوبه حاوي خواص ضدالتهابي بالايي است و مي تواند جايگزيني براي سولينداک، آسپرين، ديکلوفناک و حتي ايبوبروفن شود. زردچوبه همچنين يک داروي طبيعي و ضدالتهاب براي افرادي است که نياز به داروهاي ضدآرتريت دارند.

 زردچوبه ضد انعقاد خون است

 زردچوبه براي سلامتي و حتي زيبايي فوق العاده است. محققان در پژوهش هاي خود به اين نتيجه رسيده اند که زردچوبه مانند داروهاي ضدانعقاد خون عمل مي کند. اگر خودتان را مستعد گرفتگي عروق مي دانيد حتماً زردچوبه را دريابيد. حتماً مي دانيد که از داروهاي ضدانعقاد خون براي پيشگيري از مسدود شدن و تشکيل لخته هاي خوني استفاده مي کنند.

«کورکومين» موجود در اين ادويه تأثيري مشابه با آسپرين دارد که يک داروي معروف ضدانعقاد خون است.

زردچوبه همچنين يک داروي طبيعي و ضدالتهاب براي افرادي است که نياز به داروهاي ضدآرتريت دارند.

 زردچوبه ضد افسردگي است

زردچوبه يک داروي ضدافسردگي کاملاً طبيعي است که تأثيري مانند داروهاي ضدافسردگي موجود در بازار (پروزاک) دارد.

ترکيبات موجود در اين گياه براي کنترل علائم افسردگي تأثير خوبي داشته و عوارض جانبي داورهاي ضد افسردگي مانند اعتياد دارويي را در پي ندارد.

 زردچوبه ضد سرطان

نتايج پژوهش محققان نشان مي دهند که زردچوبه در درمان سرطان تأثير مثبتي دارد. با اين حال، نتايج بررسي هاي محققان نشان مي دهند که کورکومين موجود در اين ادويه در جلوگيري از تکثير و رشد سلول هاي سرطاني (سرطان کولون و رکتوم) نقش موثري دارد.

به عقيده ي اين محققان تأثير اين دارو مشابه داروي «اوگزالي پلاتين» است.

گفتني است دو ادويه ي قدرتمند يعني زردچوبه و فلفل سياه حاوي دو ترکيب مفيدي هستند که براي پيشگيري از ابتلا به سرطان سينه فوق العاده عمل مي کنند.

 مصرف روزانه ي اين دو ادويه باعث مي شود که از تمام خواص آن ها بهره مند شويم.

«کورکومين» موجود در زردچوبه خواص ضدسرطاني قوي دارد. البته توجه داشته باشيد که مصرف جداگانه ي اين دو ادويه تمام خواص آن ها را نصيبتان نمي کند.

در واقع با مصرف همزمان اين دو ادويه است که خواص آن ها ظاهر مي شود.

 زردچوبه مي‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگيري کرده، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتي سلول‌هاي سرطاني را از بين ببرد.

محققان مختلفي دريافته‌اند که ترکيبات فعال زردچوبه آن را به يکي از بهترين پيش‌گيرنده ها در مقابل تومورهاي ايجادشده به خاطر پرتو تبديل کرده است.

اين ماده همچنين تأثيرات پيشگيرنده اي در برابر سلول‌هاي تومور مثل لوکمي سلول T، سرطان روده بزرگ و سرطان سينه دارد.

خواص زردچوبه در درمان آرتروز

خواص ضدالتهاب زردچوبه براي درمان هر دو نوع آرتروزهاي استخواني و روماتوئيد عالي است.

علاوه بر اين، خواص آنتي‌اکسيداني آن راديکال‌هاي آزاد که سلول‌هاي بدن را تخريب مي‌کند، از بين مي‌ برد.

مشخص‌ شده است افراد مبتلا به آرتروز روماتوئيد که به‌طور منظم از زردچوبه استفاده مي‌کنند، دچار درد و التهاب مفاصل کمتري مي‌شوند.

مصرف زردچوبه براي کاهش سطح کلسترول

تحقيقات ثابت کرده است که مصرف زردچوبه به‌عنوان چاشني در غذاها مي‌تواند سطح کلسترول را پايين بياورد. ميدانيد که بالا بودن ميزان کلسترول در بدن مي‌تواند مشکلات جدي براي سلامتيتان ايجاد کند. زردچوبه سطح سالمي از کلسترول از بسياري بيماري‌هاي قلبي – عروقي ایجاد خواهد کرد.

تقويت سيستم ايمني

زردچوبه حاوي ماده‌اي به نام ليپو پلي ساخاريد است که به تحريک سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند. عوامل ضدباکتري، ضدقارچ و ضدويروس زردچوبه نيز سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند. با داشتن يک سيستم ايمني قوي احتمال ابتلا به سرماخوردگي، آنفلوانزا و سرفه کمتر خواهد شد. اگر به هر يک از اين بيماري‌ها مبتلا شديد، يک‌بار در روز يک قاشق چاي‌ خوري زردچوبه به يک ليوان شير گرم مخلوط کرده و نوش جان کنيد.

  زردچوبه و بهبود و التيام زخم ها

زردچوبه يک عامل ضدعفوني‌کننده و ضدباکتري طبيعي است و مي‌توان از آن به‌ عنوان يک داروي ضدعفوني‌کننده استفاده کرد. اگر جايي از بدنتان بريده يا زخم شده است، کمي پودر زردچوبه روي آن بپاشيد تا روند التيام آن سريع‌تر شود. زردچوبه همچنين به ترميم پوست آسيب‌ديده نيز کمک کرده و براي درمان پسوريازيس و ساير بيماري‌هاي التهابي پوست نيز مفيد است.

 زردچوبه و کنترل وزن

پودر زردچوبه براي حفظ وزن سالم بسيار مفيد است. يکي از ترکيبات موجود در زردچوبه به بالا بردن توليد صفرا که يکي از مولفه‌هاي اصلي در تجزيه چربي‌هاست، کمک مي‌کند. کساني که مي‌خواهند وزنشان را پايين بياورند با هر وعده غذايي خود يک قاشق چاي‌خوري زردچوبه مصرف کنند.

زردچوبه و پيشگيري از بيماري آلزايمر

التهاب مغز يکي از دلايل اصلي اختلالات شناخت مثل بيماري آلزايمر به شمار مي‌رود. زردچوبه با کمک به از بين بردن پلاک‌هايي که در مغز ايجاد مي‌شود و بهبود جريان اکسيژن. به سلامت عمومي مغز کمک مي‌کند. اين ماده مي‌تواند ايجاد يا پيشرفت بيماري آلزايمر را نيز کاهش دهد.

زردچوبه و بهبود هضم و گوارش

ترکيبات بسياري در زردچوبه کيسه صفرا را براي توليد صفرا تحريک مي‌کنند که گوارش را تقويت کرده و علائم نفخ و گاز معده را کاهش مي‌دهد. همچنين زردچوبه براي درمان بسياري از بيماري‌هاي التهابي روده ازجمله کوليت اولسراتيو مفيد است. اما بايد به خاطر داشته باشيد که افرادي که از هر نوع بيماري صفراوي رنج مي‌برند، نبايد از زردچوبه به‌عنوان مکمل غذايي استفاده کنند زيرا وضعيت آن‌ها را بدتر خواهد کرد. اگر از مشکلات و بيماري‌هاي گوارشي رنج مي‌بريد، بهتر است زردچوبه را به‌صورت خام مصرف کنيد.

زردچوبه و پيشگيري از بيماري هاي کبد

زردچوبه نوعي پاک‌کننده طبيعي کبد به شمار مي‌رود. کبد از طريق توليد آنزيم‌ها، خون را تصفيه مي‌کند و زردچوبه توليد اين آنزيم‌هاي حياتي بدن را افزايش مي‌دهد. اين آنزيم‌ ها تجزيه‌شده و سموم داخل بدن را کاهش مي‌دهند. همچنين گفته مي‌شود که زردچوبه موجب بهبود گردش خون نيز مي‌شود. همه اين عوامل به سلامت کبد کمک مي‌کند.

خاصيت زردچوبه در درمان آکنه

ماسک صورت زردچوبه در کاهش آکنه بسيار موثر است. مقداري زردچوبه را با پودر چوب صندل مخلوط کرده و روي صورت تان بگذاريد. 20ددقيقه آن را به حال خود رها کنيد و سپس با آب سرد صورت تان را تميز کنيد. اين ماسک را سه بار در هفته استفاده کنيد.

 زردچوبه و کاهش کک و مک

پودر زردچوبه را با آبليمو مخلوط کنيد تا خميري به دست بيايد. هر روز آن را روي صورت تان بگذاريد. استفاده مداوم از اين خمير بطور موثر در مبارزه با کک و مک، مفيد خواهد بود.

زردچوبه بادشکن، تصفيه کننده خون، تب بر، محرک و انرژي زا مي باشد.

زردچوبه از نظر طب قديم ايراني گرم و خشک است

گرفتگي و انسداد صدا را باز مي کند و براي تميز کردن کبد به کار مي رود.

زردچوبه بهترين داروي ضد تورم است و در اروپا و آمريکا از آن بدين منظور استفاده مي کنند که مي توان از سه فنجان دم کرده زردچوبه در روز و يا مقدار 1 کپسول سه بار در روز استفاده کرد.

زردچوبه سرشار از نياسين،آهن،روي،مس،پتاسيم و منيزيم است و داراي ماده‌اي به نام کورکومين است که عامل ‌رنگ زردچوبه و آنتي اکسيداني قوي است که باعث سم‌زدايي در بدن مي‌شود.

مخلوط يک قاشق غذاخوري زردچوبه و يک قاشق انيسون و سرکه براي درمان يرقان مفيد است.

براي خشک کردن زخم ها و رفع درد آنها مي توان گرد خشک زردچوبه را روي آنها ريخت.

براي رفع دندان درد آن را در دهان انداخته و بجويد.

خانم هائي که عادت ماهيانه آنها نامنظم است براي تنظيم آن بايد از زردچوبه استفاده کنند.

براي درمان اسهال و اسهال خوني حتماً از دم کرده زردچوبه استفاده کنيد.

زردچوبه از سرطان جلوگيري مي کند بنابراين حتماً سعي کنيد که در غذاها از زردچوبه استفاده کنيد.

تصفيه کننده خون مي‌باشد.

براي درمان التهابات لثه نيز مي توان جوشانده زردچوبه را قرقره کرد.

در چين و در گذشته از زردچوبه براي بيماري‌ هاي مختلف کبد و کيسه صفرا از جمله سنگ صفرا مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

زردچوبه به صورت مرهم التيام دهنده زخم مي‌باشد.

ضد درد، ورم و دررفتگي اعضاي بدن مي‌باشد به محل درد بمالند.

زردچوبه در قديم براي درمان رماتيسم و سل به کار مي رفته است.

زردچوبه موجب افزايش ترشح انسولين و کاهش قند خون مي شود و ادويه اي مناسب براي ديابتي ها است.

براي درمان سنگ کيسه صفرا نيز از کپسول زردچوبه مي‌توان استفاده کرد.

زردچوبه اشتهاآور مي‌باشد.

زردچوبه بازکننده انسداد جگر مي‌باشد.

براي بيماري جرب با سرکه مخلوط کرده به محل بماليد.

زردچوبه يک آنتي بيوتيک طبيعي است. خوردن آن جوش‌هاي ريز معده را از بين مي‌ برد و پاشيدن روي زخم‌ هاي چرکي آنها را خشک مي‌کند.

زردچوبه را سوزانده سپس با سوخته آن مي‌توان به عنوان سرمه استفاده کرد و چشم را تقويت کرده و خارش و سفيدي چشم را از بين مي‌برد.

خوردن زردچوبه براي افزايش ديد چشم مؤثر است.

زردچوبه ضد صفرا و تقويت کننده کبد مي‌باشد.

براي جلوگيري از خونريزي و بندآمدن آن گرد زردچوبه را بپاشيد.

مصرف زردچوبه در دوره شيردهي موجب افزايش شير مادر ميشود و مي‌تواند به عنوان ماده ضدالتهاب نيز مورد استفاده قرار گيرد.

مصرف زردچوبه، مسموميت کبدي ناشي از استامينوفن را کاهش مي دهد.

کورکومين ترکيب فعال زردچوبه است که داراي خواص آنتي اکسيدان و سم زدايي است .

براي ورم لوزه و گلودرد با جوشانده آن همراه با نمک غرغره کنيد.

در طب چيني، براي درمان مشکلات متفاوتي نظير بواسير و نفخ، به کار مي رفته، هم چنين به شکل ضماد و پماد به عنوان مسکن و براي درمان عفونت هاي قارچي نظير کچلي، به طور موضعي کاربرد داشته است.

از زردچوبه براي کنترل زردي و هپاتيت، و از روغن آن نيز گاهي در عطر سازي استفاده مي شود.

مهم ترين خاصيت زردچوبه، خاصيت صفرا آوري آن است. از ديگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضي مارها، ضد سموم کبد ي، ضد باکتري، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوي معده هستند.

زردچوبه صفرابر است، تحريک کننده ترشحات پانکراس، هضم کننده غذا و دفع کننده سنگ مثانه است.

در هند براي کاهش قند خون از زردچوبه به صورت کپسول استفاده مي‌کنند اگر ميخواهيد استفاده کنيد با احتياط مصرف کنيد.

روش نگهداري زردچوبه :

براي نگه داري زردچوبه نبايد از ظروف پلاستيکي استفاده کرد. بهترين ظروف آلومينيومي و شيشه هاي رنگي (قهوه اي) مي باشند. هم چنين درب ظرف بايد کاملا بسته باشد.

نکات مهم در استفاده از زردچوبه:

براي مصرف دارويي زردچوبه، مي توان آن را در کپسول هاي پانصد ميلي گرمي ژلاتيني که در داروخانه ها به فروش مي رسند، پُر نموده و استفاده کرد.در صورتي که بخواهيم از اثر دارويي زردچوبه استفاده کنيم مسلماً ميزان مصرف آن بايد بيش از اندازه غذايي و در حد توصيه شده باشد.

ريشه و ريزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آن است، ولي چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش مي رسد، براي نگه داري طولاني مدت آن بهتر است در جاي خنک نگه داري شود.

چون بخشي از اثرات زردچوبه مربوط به رايحه (اسانس) آن مي باشد که در اثر حرارت و يا مرور زمان کاسته مي شود، لذا زردچوبه کهنه داراي خواصي کمتر از زردچوبه تازه است.

زياده وري در زردچوبه براي قلب مضر است ولي البته اگر آن را با ليمو ترش استفاده کنيد اثرات مضر آن را خنثي مي سازد.

چه افرادي در خوردن زردچوبه بايد احتياط کنند :

1)خانم هاي باردار کمتر از اين ادويه استفاده کنند

2)افرادي که بيماري صرع دارند کمتر زردچوبه بخورند.

2)افرادي که به انسداد کيسه صفرا مبتلا هستند

فوايد زردچوبه براي پوست

اين ادويه علاوه بر اين که خاصيت ضدعفوني کننده دارد به عنوان ماده طبيعي در حفظ شادابي و زيبايي پوست هم موثر است.

اين ماده باعث روشنايي هرچه بيشتر پوست شده و در کاهش چندين عارضه پوستي نظير آکنه، جوش، کک و مک و لک بسيار تاثيرگذار مي‌کند.

زردچوبه همچنين در کند شدن روند پيري پوست به صورت طبيعي و بازگرداندن جواني تاثير دارد.

بعلاوه، استفاده مداوم از آن، ايجاد چين و چروک را کاهش مي‌دهد.

زردچوبه هم مي‌تواند به تنهايي و هم با ادويه کاري مورد استفاده قرار گيرد.

 ماسک هاي زردچوبه جهت درمان آکنه

در هند قبل از روز عروسي، عروس و داماد از ماسک صورت زردچوبه استفاده مي کنند تا علاوه بر رفع آکنه پوستشان شفاف و با طراوت شود. زردچوبه باعث روشن شدن پوست و از بين رفتن لکه هاي ناخوشايند مي شود.

درمان آکنه :

ماسک زردچوبه + نشاسته + شير+ روغن زيتون يا نارگيل

براي تهيه ماسک، 1 قاشق غذاخوري نشاسته را به يک قاشق غذاخوري شير طبيعي ولرم اضافه کنيد. سپس 2 قطره روغن زيتون يا نارگيل و کمي زردچوبه (اندازه نوک قاشق مرباخوري) به آن بيفزاييد و لايه نازکي روي صورت بماليد و پس از20 دقيقه بشوييد.

درمان آکنه:

زردچوبه + پودر صندل

همچنين ميتوانيد مقداري زردچوبه را با پودر چوب صندل مخلوط کرده و روي صورتتان بزنيد. 15 دقيقه آن را به حال خود رها کنيد و سپس با آب سرد صورتتان را تميز کنيد. اين ماسک را سه بار در هفته استفاده کنيد

ماسک هاي زردچوبه براي رفع تيرگي پوست

رفع تيرگي پوست:

زردچوبه + آب خيار + آبليمو

اگر مايل هستيد تيرگي پوست خود را برطرف کنيد، مقدار کمي پودر زردچوبه را با آب‌ خيار و آب ليمو مخلوط کرده و اين مخلوط را روي پوست خود بماليد. پس از 20 دقيقه پوستتان را با آب بشوييد. اگر مي‌خواهيد از اين روش نتيجه مطلوب را بگيريد، هر روز آن را تکرار کنيد تا شاهد تغييرات چشمگيري باشيد.

رفع تيرگي پوست:

آرد نخود+شير + آبليمو +زردچوبه

مقداري آرد نخود را با کمي زردچوبه، مقداري شير و مقداري آبليمو مخلوط کنيد و آنقدر هم بزنيد تا به ماده‌اي چسبناک تبديل شود. بعد آن را روي پوست خود بماليد و منتظر شويد تا خشک شود. سپس آن را بشوييد.

رفع تيرگي پوست:

زردچوبه + آرد نخودچي+ صندل + روغن بادام

نصف ليوان آرد نخود را با دو قاشق چايخوري پودر زردچوبه و دو قاشق چاي خوري پودر چوب صندل مخلوط کنيد.يک قاشق چاي خوري روغن بادام و کمي آب به مواد اضافه کنيد تا مايه غليظي به دست بيايد. مايه را به صورت بماليد و بگذاريد به مدت 20 دقيقه روي صورت بماند. سپس با ماليدن نوک انگشت ماسک را پاک کنيد و صورت خود را با آب بشوييد.

رفع کدري پوست:

آرد نخود + زردچوبه+ روغن زيتون + شير + آبليمو

براي رفع کدري پوست يک قاشق مرباخوري آرد نخود، يک چهارم قاشق مرباخوري پودر زردچوبه، نصف قاشق مرباخوري روغن زيتون، نصف قاشق مرباخوري شير و1تا 2 قطره آب ليمو را مخلوط کنيد و روي صورت خود قرار دهيد و پس از نيم ساعت با آب خنک بشوييد.

ماسک هاي زردچوبه جهت نرم کنندگي و شفافيت پوست

ماسک نرم کننده:

زردچوبه + خامه

ماليدن مخلوطي از زردچوبه و مقدار کمي خامه بر روي پوست اين بافت را نرم و انعطاف‌پذير مي‌کند.

ماسک شفاف کننده:

زردچوبه + آبليمو

يک قاشق چايخوري زردچوبه را با يک قاشق چايخوري آبليمو مخلوط کنيد. اين مخلوط را به مدت 20 دقيقه روي پوست خود قرار دهيد. مخلوط اين دو پوست شما را شفاف مي‌سازد. اين روش درماني را حداقل 2 بار در هفته انجام دهيد

ماسک زيباکننده:

زردچوبه + شير

براي اين که پوست زيبا جلوه کند زردچوبه را در شير مخلوط کرده به صورت ماسک روي صورت بگذاريد.

کرم دور چشم طبيعي زردچوبه:

با زردچوبه کرم دور چشم تهيه کنيد و حداقل2 بار در هفته از آن استفاده کنيد. اين ماده نه تنها چين و چروک بلکه سياهي دور چشم را از بين مي برد. به اندازه نوک قاشق مرباخوري زردچوبه رابه1 قاشق غذاخوري شير بريده اضافه کنيد و دور چشم بماليد و پس از 20 دقيقه با آب خنک بشوييد.

درمان چربي و خشکي پوست

براي پوست خشک، يک عدد سفيده تخم مرغ، 2 قطره روغن زيتون، کمي آب ليموي تازه و گلاب و کمي زردچوبه را مخلوط کنيد و به تمامي قسمت خشک از جمله صورت، گردن، آرنج و زانو بماليد و پس از خشک شدن با آب ولرم بشوييد.

براي پوست چرب، کمي زردچوبه را به 1 قاشق غذاخوري پودر صندل، 1 قاشق غذاخوري شير و 2 قطره آب ليموي تازه اضافه کنيد و به صورت بماليد. پس از خشک شدن با آب ولرم بشوييد.

درمان ترک پوست

براي درمان ترک پوست، مخلوطي از 1 قاشق غذاخوري زردچوبه و 5 قطره روغن نارگيل را روي ترک ها بماليد تا مانع از عفونت هاي قارچي مخصوصا عفونت بين انگشتان پا شود.

رفع شوره سر

شوره سر به راحتي با زردچوبه و روغن زيتون قابل درمان است. مخلوطي از آن را به پوست سر بماليد و پس از 20 دقيقه سر خود را با شامپو بشوييد.

درمان خارش پوست

براي درمان خارش پوستي10  گرم زردچوبه، 10 گرم حنا با عرق کاسني مخلوط کرده به محل بمالند.

براي رفع خارش يک روش ديگر پوست پودر زردچوبه را با روغن گل سرخ و سرکه مخلوط کرده به محل بماليد.

ماسک هاي زردچوبه جهت درمان لکه و کک و مک

درمان کک و مک:

زردچوبه + آبليمو

ميتوانيد پودر زردچوبه را با آبليمو مخلوط کنيد تا خميري به دست بيايد. هر روز آن را روي صورتتان بگذاريد. استفاده مداوم از اين خمير بطور موثر در مبارزه با کک و مک، کمک مي‌کند.

براي درمان کک مک پودر گل زردچوبه را با آبليمو خمير کرده به محل کک و مک بماليد.

درمان لک و خال:

زردچوبه + ماست

براي جلوگيري از لک و خال زردچوبه را با ماست شيرين مخلوط کرده روي پوست بگذاريد.

درمان لکه هاي پوست:

زردچوبه + آبليمو

مخلوطي از زردچوبه و آب ليمو را به مدت 20 دقيقه روي لکه هاي پوست بماليد.

زردچوبه ، پاک کننده و لايه بردار پوست

براي لايه برداري پوست زردچوبه را با ارد جو دو سر مخلوط کنيد. دو قاشق غذاخوري آرد، يک قاشق چاي‌خوري زردچوبه و چند قطره عسل را مخلوط کنيد. يک لايه نازک از اين خمير را روي صورتتان بگذاريد.20 دقيقه فرصت دهيد تا خشک شود. به آرامي آن را بخراشيد و صورتتان را با آب تميز کنيد. اين خمير حکم يک پاک کننده طبيعي را دارد.

استفاده از خمير زرد چوبه در حذف موهاي زائد

با کمک زردچوبه به راحتي مي توانيد موهاي زائد خود را از بين ببريد وهمچنين براي پوست صورت هم مي توانيد از آن استفاده کنيد. مقدار قند موجود در اين مخلوط مي تواند به پاکسازي پوست کمک کند از ديگر مواد تشکيل دهنده اين خمير شير مي باشد که باعث نرمي و صافي پوست مي شود.

طرز تهيه خمير زردچوبه

اول از همه زردچوبه و آب ، به جاي آب از شير هم مي توانيد استفاده کنيد را به نسبت 2:1 باهم مخلوط کنيد و روي حرارت کم قرار دهيد آنقدر مخلوط را هم بزنيد تا حالت خميري پيدا کند ، اجازه دهيد سرد شود در صورت لزوم مي توانيد در يخچال خمير زردچوبه را قرار دهيد. مقدار کمي نمک و يا شکر و 1قاشق غذاخوري آرد را به خمير خود اضافه کنيد.

روش استفاده

ابتدا مقداري آرد ذرت را به مناطقي که مي خواهيد پاکسازي کنيد بزنيد ، سپس لايه اي نازک از خمير را در جهت رشد مو روي قسمت مورد نظر پخش کنيد ، و آن را با يک تکه پارچه تميز بپوشانيد بعد از 10 دقيقه خمير جذب پوست مي شود سپس پارچه را برداريد و پوست را با آب گرم بشوييد اين روش را 2 بار در هفته تکرار کنيد تا زودتر به نتيجه موردنظر برسيد.

اين روش معمولا در هند استفاده مي شود که يک اثر عالي در حذف موهاي زائد دارد بر خلاف ديگر روش ها مي توانيد 2 بار از اين روش هندي استفاده کنيد و شاهد درد کمتر و نتيجه بهتر باشيد.

آیماه بازدید : 172 دوشنبه 1395/08/03 نظرات (0)

خواص کلم بروکلی

بهترين روش پخت کلم بروکلي بخار پز کردن يا پختن در مايکرو ويو يا با کمي آب يا آب گوشت بروي حرارت ملايم است.

بهتر است سبزيجات زياد پخته نشوند چون بسياري از املاح و مواد معدني خود را از دست مي دهند.

مخلوط کلم بروکلي و گوجه فرنگي يک داروي قوي ضد سرطاني است، بخصوص براي مقابله با سرطان پروستات بسيار موثرند.

کلم بروکلي بجاي کرم ضد آفتاب؛

به علت برخورداري آن از يک ماده گوگردي، کلم بروکلي مي تواند پوست را از آسيبهاي اشعه ماوراي بنفش خورشيد حفاظت نمايد.

سولفوران يک ترکيب شيميايي گوگردي است که پوست را از ابتلا به سرطان پوست محافظت مي نمايد.

مواد مغذي و ساير موادي را که در بروکلي وجود دارند و اثرات زيادي در پيشگيري از بيماري ها دارند، به ترتيب زير براي شما بيان مي کنم :

1- بروکلي داراي ماده اي بنام سولفورافان ( SULFORAPHANE ) است که تعداد ،اندازه و تکثير تومورهاي سرطاني را به نحو چشمگيري کاهش مي دهد. در نتيجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سينه ، معده ، روده بزرگ ، رکتوم و ريه ها در انسان پيشگيري مي کند.

2- بروکلي داراي مقادير زيادي فيبر، کاروتنوئيد ، ويتامين A ، ويتامين C و ويتامين K مي باشد که باعث پيشگيري از سرطان معده و روده مي شوند. خواص شگفت انگيز کلم بروکلي

3- بروکلي به دليل دارا بودن مقادير بالاي ويتامين C ، فيبر و بتاکاروتن ( پيش ساز ويتامين A) يک آنتي اکسيدان قوي محسوب مي شود که از اثرات مخرب راديکال هاي آزاد در بدن پيشگيري مي کند، در نتيجه از بروز بيماري هايي مثل انواع سرطان ، آلزايمر ( فراموشي دوران پيري )، بيماري هاي قلبي ، آرتريت ( التهاب مفاصل ) پيشگيري کرده و فرآيند پيري را به تاخير مي اندازد.

4- مقدار بالاي فيبر غذايي موجود در بروکلي براي افراد ديابتي بسيار مفيد است و افراد ديابتي براي کنترل بيماري خود بايستي اين سبزي با ارزش را در وعده هاي غذايي خود قرار دهند.

5- کلسيم موجود در بروکلي ، به همان ميزان کلسيم موجود در شير است، در نتيجه مصرف آن براي افرادي که دچار پوکي استخوان يا کمبود کلسيم هستند، بسيار مفيد است. ولي چون شير علاوه بر کلسيم ، داراي ويتامين D نيز مي باشد ، به عنوان منبع بهتري براي پوکي استخوان مطرح مي شود زيرا ويتامين D به جذب کلسيم در بدن کمک مي کند.

مقدار بالاي آب موجود در کلم بروکلي باعث پايين بودن ميزان کالري آن شده است به گونه اي که يک فنجان کلم بروکلي پخته شده تنها داراي هشت کالري انرژي است.

فيبر موجود در کلم بروکلي نيز به کاهش وزن کمک مي کند زيرا با جذب آب حجم آن افزايش مي يابد و باعث ايجاد احساس سيري مي شود و با کاهش سرعت فرآيند گوارش سيري طولاني مدت را براي شما به ارمغان مي آورد.

 اگر که به دنبال کاهش وزن هستيد مي توانيد حساب ويژه اي بر روي کلم بروکلي باز کنيد زيرا با ميزان کالري محدود گرسنگي شما را رفع کرده و باعث سيري طولاني مدتتان مي شود.

 گل کلم بروکلي، يک راه سالم و معمول براي داشتن پوستي بهتر است.

ويتامين‌هاي موجود در آن باعث مي‌شوند که پوست، جوانتر بنظر برسد که احتمالا باعث مي‌شود احساس خوبي داشته باشيد.

همچنين مانع تشکيل چين و چروک مي‌شود.

چين و چروک‌ها نشانه‌ي بدي هستند که سن افراد را بالا مي‌برند و هنگاميکه بيش از حد مشخص باشند، بسيار زشت بنظر مي‌رسند.

کلم بروکلي سرشار از ويتامين C است. ويتامين C توليد کلاژن پوست را افزايش داده و موجب حفظ سلامت پوست مي شود.

ويتامين C همچنين داراي خواص آنتي اکسيداني بوده و با راديکال هاي آزاد مقابله مي کند.

راديکال هاي آزاد به پوست آسيب رسانده و با تسريع فرآيند پيري پوست باعث بروز پيري زودرس در انسان مي شوند.

ويتامين C با از بين بردن راديکال هاي آزاد مانع از پيري پوست مي شود و خطوط ريز و باريک، چين و چروک و تغيير رنگ پوست را کاهش مي دهد.

کلم بروکلي همچنين حاوي بتاکاروتن، ويتامين E و ويتامين B کمپلکس است که به حفظ جواني و شادابي پوست کمک مي کنند.

کلم بروکلی یک ضد آفتاب طبيعي

يکي ديگر از خواص کلم بروکلي براي پوست محافظت در مقابل اشعه ماورا بنفش (UV) است. اين خاصيت کلم بروکلي به دليل وجود ترکيبي شيميايي به نام سولفورافان است که قرمزي و التهاب ناشي از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را کاهش مي دهد.

تاثيرگذاري کلم بروکلي در محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش به مراتب بيشتر از کرم هاي ضد آفتاب معمولي است زيرا کرم هاي ضد آفتاب اشعه ماورا بنفش را جذب کرده و از نفوذ آن به پوست جلوگيري مي کنند اما عصاره کلم بروکلي زماني که به صورت موضعي مورد استفاده قرار بگيرد، مستقيما جذب سلول هاي پوستي شده با توليد مجموعه اي از آنزيم هاي محافظ، از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش دفاع مي کند.

مبارزه با سرطان هاي معده و سينه با کلم بروکلي

بررسي ها نشان داده است که يکي از مهمترين خواص کلم بروکلي متوقف نمودن آنزيم هاي سرطاني است.

کلم بروکلي به دليل برخورداري از ترکيبي به نام سولفورافان (که حاوي گوگرد مي باشد)، قدرت مبارزه با سرطان ها را دارد.

سولفورافان مي تواند آنزيم داستيلاز هيستون را که در پيشرفت سلول هاي سرطاني نقش دارد، مهار کند.

سولفورافان، باکتري هليکوباکتر را که سبب ايجاد زخم معده و افزايش خطر ابتلا به سرطان معده مي‌شود از بين مي برد.

 يکي ديگر از خواص کلم بروکلي، کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه در زنان مي باشد به گونه اي که کلم بروکلي بيشترين توجهات را در زمينه پيشگيري از اين سرطان مرگبار به خود جلب کرده است.

تحقيقات نشان مي‌دهند که کلم بروکلي از رشد تومور جلوگيري کرده و مانع از گسترش سرطان در ساير نقاط بدن مي‌شود؛ اين خاصيت کلم بروکلي ناشي از وجود فولات در آن است.

اگر مي‌خواهيد با بروکلي ضد سرطان شويد و ريسک ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهيد، بايد روزي نصف فنجان بروکلي ميل کنيد.

 همچنين مصرف بروکلي مي‌تواند ميزان آنتي‌اکسيدان‌هاي بتاکاروتن و لوتئين را در خون افزايش دهد و به اين ترتيب احتمال اکسيداسيون سلول‌هاي سالم و همچنين سرطاني شدن‌شان کاهش مي‌يابد.

 بهتر است برخي از سبزيجات مانند بروکلي را به صورت خام استفاده کنيد. پختن بروکلي سبب آسيب ديدن آنزيمي در آن مي‌شود که ترکيبات حاوي گلوکز و اسيد آمينه را به سولفورافان تبديل مي‌کند.

کلم بروکلي و مقابله با آرتروز

بروکلي يک داروي طبيعي مفيد براي کاهش التهابات بدن است و سرعت تحليل مفاصل را کاهش مي‌دهد. ترکيبات موجود در بروکلي با مسدود کردن ترشح آنزيم‌هايي که سبب تخريب مفاصل مي‌شود، از مفاصل شما حفاظت مي‌کند، به همين دليل به افراد مبتلا به آرتروز توصيه مي‌شود کلم بروکلي را حتما در برنامه غذايي‌شان داشته باشند.

خواص کلم بروکلي براي سلامت چشم

شايد شنيده و خوانده‌ايد که هويج براي سلامت چشم‌ها بسيار مفيد است و اين موضوع به لوتئين آن مربوط مي‌شود اما اين بار مي‌توانيد براي حفظ سلامت چشم‌ها در کنار هويج از خواص کلم بروکلي هم استفاده کنيد.

بروکلي آنتي‌اکسيدان‌هاي مفيدي دارد که از تخريب سلول‌هاي چشم، بروز بيماري آب مرواريد و صدمه به عدسي چشم پيشگيري مي‌کنند.

کلم بروکلي سرشار از ريبوفلاوين است که به نام ويتامين B شناخته مي شود که عملکرد آن موجب هماهنگي چشم ها نسبت به تغييرات نور است.

کمبود اين ماده در بدن باعث التهاب، تاري ديد و خستگي چشم ها مي شود. اما بر عکس، مصرف منظم ريبوفلاوين مي تواند از آب مرواريد پيشگيري کرده يا روند پيشرفت آن را متوقف کند. از طرفي اين سبزي مفيد حاوي لوتئين و زيگزانتين است که نقش مهمي در سلامت بينايي دارد. اين ترکيبات خطر پيشرفت بيماري هاي مرتبط با ماکولاي چشمي مانند استحاله ماکولا يا مشکلات عنبيه را کاهش مي دهد.

در روزهايی که آلودگی هوا زیاد است کلم بروکلي بخوريد

مصرف نوشيدني حاوي جوانه‌هاي کلم بروکلي بدن را در برابر سموم موجود در هوا حفظ مي‌کند. سولفورافان موجود در کلم بروکلي مي‌تواند بدن را در برابر مواد سرطان‌زاي موجود در هواي آلوده محافظت نمايد. مصرف منظم نصف ليوان نوشيدني که حاوي عصاره آب آناناس، ليمو و پودر جوانه کلم بروکلي باشد، مي‌تواند بدن را در برابر سطوح بالاي بنزن که ماده اي سرطان‌ زاست و به مقادير بالايي در هواي آلوده وجود دارد، محافظت نمايد.

با وجود اين که کلم بروکلي را به صورت نوشيدني در مقابل با آلودگي‌ هوا مؤثر دانسته‌اند، اما مصرف منظم کلم بروکلي به صورت خام يا پخته مي‌تواند در کنترل عوامل خطرساز بروز بيماري‌هاي مرتبط با سيستم تنفسي مؤثر باشد؛ از آنجايي که آلودگي هوا به عنوان يک عامل خطرساز در بروز بيماري‌هاي تنفسي حاد و مزمن مطرح مي‌باشد، بنابراين مصرف منظم کلم بروکلي مي‌تواند نقش مؤثري در اين زمينه داشته باشد.

استفاده از کلم بروکلي در تهيه سالاد، به صورت خام در کنار غذا، در تهيه انواع سوپ‌ها و يا دورچين‌ انواع خوراکي‌ها روش هاي مرسوم براي گنجاندن اين سبزي در رژيم غذايي مي باشد.

توصيه مي‌شود در روزهايي که آلودگي‌ هوا بالاست مقدار بيشتري از اين سبزي را مصرف کنيد.

کلم بروکلي و کاهش کلسترول خون

اگر به تازگي متوجه شده‌ايد که کلسترول خون‌تان بالاست متخصصان به شما توصيه مي‌کنند کلم بروکلي را به رژيم غذايي‌تان راه دهيد. اين کلم در ترکيباتش موادي دارد که به پايين آمدن کلسترول خون کمک مي‌کند. در واقع فيبر موجود در سبزيجات با کلسترول خون ترکيب مي‌شود. اين ترکيب شدن سبب مي‌شود کلسترول راحت‌تر دفع شده و درنتيجه سطح کلسترول بدن پايين مي‌آيد.

حفظ سلامت قلب و عروق با کلم بروکلي

و اما خواص کلم بروکلي براي قلب. کلم بروکلی به مهم‌ترين عضو بدن هم سود مي‌رساند و علاوه بر پايين آوردن کلسترول خون، به تقويت رگ‌هاي خوني کمک مي‌کند. سولفورافان موجود درکلم بروکلي خاصيت ضد التهابي دارد و از تخريب و صدمه به رگ‌هاي خوني پيشگيري مي‌کند. محققان کالج سلطنتي لندن در بررسي ‌هاي خود متوجه شده اند که سولفورافان موجود در کلم بروکلي مکانيسم دفاعي طبيعي بدن را براي حفاظت از سرخرگ ها تقويت مي ‌کند. به گفته پژوهشگران، سولفورافان در ساير سبزيجات برگ پهن و سبز رنگ نيز يافت مي‌شود، اما مقدار آن در کلم بروکلي زياد است. اين ماده از تشکيل پلاک و مسدود شدن رگ هاي خوني و در نتيجه بروز حمله قلبي جلوگيري مي‌ کند.

 ويتامين‌هاي گروه B هم که در کلم بروکلي پيدا مي‌شوند به تنظيم و کاهش هموسيستئين کمک مي‌کنند.

محققان دانشگاه هاروارد بر اين باورند که هموسيستئين يک نوع اسيد آمينه است که پس از مصرف گوشت در بدن ايجاد مي‌شود و مقدار زياد آن مي‌توان خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش دهد. بنابراين افرادي که در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي هستند بايد کلم بروکلي را در برنامه غذايي خود بگنجانند.

کلم بروکلي و پيشگيري از سرماخوردگي

قدرت سيستم ايمني بدن با افزايش سن کمتر مي‌شود اما ترکيبات گوگردي بروکلي خواص احياکنندگي دارد.

نتايج پژوهش‌هاي انجام شده در ايالات متحده نشان مي‌دهد که ترکيبات گوگردي بروکلي روي ژن‌ها و آنزيم‌هاي آنتي‌اکسيداني موجود در سلول‌هاي سيستم ايمني بدن تاثير مي‌گذارد و با تقويت سيستم ايمني بدن از سرماخوردگي جلوگيري مي‌کند.

اگر مي‌خواهيد زمستان امسال را بدون سرماخوردگي بگذرانيد حتما بروکلي را وارد برنامه غذايي‌تان بکنيد.

بروکلي را بهتر است به‌صورت خام و در سالاد ميل کنيد.

اگر دستگاه گوارش‌تان بيماري دارد و نمي‌توانيد گياهان را به‌صورت خام مصرف کنيد بهترين روش پخت براي اين سبزي بخارپز است.

بروکلي هایی را انتخاب کنيد هيچ زردي و تيرگي در قسمت بالاي آن نباشد و رنگش کاملا سبز باشد.

 نقش کلم بروکلي در حفظ و بهبود استحکام استخوان 

فقر ويتامين K در بدن، خطر شکستگي استخوان ها را افزايش مي دهد. کلم بروکلي حاوي ويتامين K است که براي استحکام استخوان ها ضروري مي باشد.

مصرف مقدار کافي ويتامين K روزانه، موجب بهبود سلامتي استخوان ها مي شود که اين مسئله ناشي از جذب کلسيم بيشتر و کاهش دفع کلسيم از طريق ادرار است.

 بنابراين يکي از مهمترين خواص کلم بروکلي، حفظ سلامتي استخوان ها مي باشد.

 کلم بروکلي به ويژه براي خانم هاي در آستانه دوران يائسگي مفيد است زيرا کاهش استروژن خون مي تواند زمينه ساز تحليل استخواني باشد.

همچنين افرادي که نسبت به لاکتوز حساسيت دارند مي توانند حساب ويژه اي روي کلم بروکلي باز کنند.

نکته اي که بايد در مورد مصرف کلم بروکلي به خاطر داشت اين است که شکل خام آن ارجحيت دارد زيرا گرما و بخار آب بسياري از ترکيبات ضد سرطاني آن را از بين مي برد.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

يکي از خواص کلم بروکلي فيبر در سالم نگه داشتن باکتري‌هاي روده نقش دارد و سبب هضم بهتر مواد غذايي مي‌شود. از اين رو، خوردن غذاهايي که داراي فيبر طبيعي هستند مي‌تواند در پيشگيري از يبوست مفيد باشد و موجب ‌شود سيستم گوارشي سلامت کافي را داشته باشد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نيز کاهش يابد. بروکلي هم از اين قاعده مستثني نيست و با داشتن فيبر بالا به سلامت دستگاه گوارش کمک مي‌کند. علاوه بر اين، سولفورافان بروکلي سبب مي‌شود باکتري معروف هيلکوباکتر پيلوري که در معده وجود دارد بيش از حد رشد و تکثير پيدا نکند يا به ديوار معده نچسبد؛ اين خاصيت بيشتر در جوانه‌هاي بروکلي ديده مي‌شود.

سم‌زدايي بدن با کلم بروکلي

يکي از خواص کلم بروکلي سم زدايي بدن است. اگر در فکر از بين بردن سموم و مواد زائد بدن‌تان هستيد، نيم‌نگاهي هم به کلم بروکلي داشته باشيد. در اين کلم پرخاصيت ترکيبات مفيدي وجود دارد که پله‌پله مراحل سم‌زدايي بدن را انجام مي‌دهد؛ طبق آخرين پژوهش‌ها سه نوع ريزمغذي گلوکوزينولات که در ترکيبات خاص بروکلي وجود دارد، دليل خاصيت سم زدايي شگفت‌انگيز کلم بروکلي هستند. اين ريزمغذي‌ها در تمام فرآيند سم‌زدايي بدن شامل فعالسازي، خنثي‌سازي و حذف آلاينده‌هاي ناخواسته، نقش پشتيباني را به عهده دارند.

تحقيقات نشان مي دهد که بخش‌هاي جوان کلم بروکلي از خاصيت سم زدايي بيشتري برخوردار هستند.

 کلم بروکلي خام بهتر است يا پخته؟

روشي که براي آماده کردن کلم بروکلي انتخاب مي‌کنيد در جذب ريزمغذي‌هاي کلم بروکلي نقش دارد. کلم بروکلي خام همه ريزمغذي‌هاي ضروري را دارد، از اين رو اگر از بابت التهاب روده يا افزايش گاز روده دچار مشکلات آزار‌دهنده نمي‌شويد، بهتر است کلم بروکلي را خام مصرف کنيد. افرادي که دنبال خاصيت ضد سرطاني بروکلي هستند بهتر است اين سبزي را به مدت طولاني مدت نپزند و به صورت خام يا نيم‌پز مصرف کنند زيرا پختن کلم بروکلي، سبب نابودي آنزيم‌هاي ضدسرطاني آن مي‌شود. البته بخارپز کردن بروکلي به مدت 15 دقيقه، قرار دادن کلم بروکلي در مايکروويو به مدت  5 دقيقه و تفت دادن آن به مدت 3 دقيقه تاثير قابل توجهي بر خاصيت‌هاي آن برجاي نمي‌گذارد و خواص مفيدش را نابود نمي‌کند.

عوارض احتمالي کلم بروکلي

به‌طور کلي مصرف کلم بروکلي براي افراد مختلف ضرري ندارد و هيچ نوع تهديد جدي يا اثر جانبي مخربي ايجاد نمي‌کند. اما مهم‌ترين مشکلي که ممکن است با مصرف مقدار زيادي بروکلي پيش بيايد، التهاب روده يا افزايش گاز روده است که به دليل مقادير فراوان فيبر موجود در بروکلي ايجاد مي‌شود. البته اين خاصيتي است که در همه انواع کلم‌ها ديده مي‌شود اما خواص مفيد آن به‌قدري غالب است که مي‌ارزد بروکلي را به‌طور متعادل در رژيم غذايي‌تان جاي دهيد.

علاوه بر اين بهتر است افرادي که خون رقيق و غلظت خون پاييني دارند از مصرف بروکلي پرهيز کنند چون کلم بروکلي با داشتن ويتامين K سبب کاهش انعقاد خون مي‌شود که اين موضوع مي‌تواند در مورد بيماراني که بايد خون رقيق داشته باشد خطرآفرين باشد يا تاثير داروها را مختل کند.

از اين رو به افرادي که داروهاي رقيق‌کننده غلظت خون مصرف مي‌کنند، توصيه مي‌شود از خوردن کلم بروکلي پرهيز کنند.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,205
  • بازدید ماه : 4,574
  • بازدید سال : 33,062
  • بازدید کلی : 284,120
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا