loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 625 جمعه 1395/10/24 نظرات (0)

علایم کمبود ویتامین ب 12

فوايد ويتامين B

وجود تمام ويتامين ها براي بدن ضروري و لازم است و کمبود هر کدام از آن ها مي تواند باعث بروز مشکلاتي براي بدن شود.

در اين مطلب قصد داريم به بررسي نياز بدن به ويتامين B بپرداريم.

ويتامين ب 12 در رفع احساس خستگي و دادن انرژي به بدن موثر است و مي تواند به متابوليسم بدن سرعت بخشد.

محققان دست به يک دستاورد جديد ديگري درباره کاهش وزن دست يافته اند ، و آن هم اثرات ويتامين B12 بر کاهش وزن است

 B12 ويتامين انرژي است چرا که واقعا به بدن انرژي مضاعفي مي دهد.

نقش اين ويتامين در رفع خستگي بدن و سرعت بخشيدن به متابوليسم است.

گلبول هاي قرمز خون نيز مسئول توليد هموگلوبين هستند. هموگلوبين اکسيژن را از ريه به سرتاسر بدن منتقل مي کند.

 تزريق در عضله به جذب بهتر اين ويتامين کمک مي کند. اين افراد اکثرا از احساس خستگي مزمن رنج مي برند. عده اي از اين افراد معتقدند که با تزريق اين ويتامين کاهش وزن داشته اند. اما تزريق اين ويتامين به طور مستقيم باعث کاهش وزن نمي شود. پس چه علتي باعث کاهش وزن اين دسته مي شود؟ فاکتورهاي زيادي وجود دارند. ويتامين B12 باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي شود که اين مساله به نوبه خود باعث کاهش وزن خواهد شد. اين گونه افراد معمولا کساني هستند که تمايل به حفظ سلامتي و آگاهي از سلامتي بدن خود را دارند بنابراين رژيم هاي گياه خواري و يا تناسب اندام را رعايت مي کنند. از طرفي کوبالامين باعث انرژي بخشيدن به بدن مي شود و به اين افراد انرژي لازم براي ورزش و فعاليت هاي بدني و همچنين حفظ رژيم غذايي شان را مي دهد.

همچنين  ويتامين ب 12 نقش مهمي در کاهش استرس و افسردگي دارد، يعني باعث کاهش مواردي که ارتباط زيادي به افزايش وزن دارند مي شود. در کنار منفعت هاي زيادي که دريافت اين ويتامين براي بدن دارد ممکن است برخي عوارض جانبي را براي برخي افراد که دارو و يا مواد ديگري را همزمان مصرف مي کنند و يا داراي شرايط بدني خاصي هستند به همراه داشته باشد بنابراين حتما قبل از تزريق آن با پزشک مشورت کنيد.

کمبود اين ويتامين يک خطر جدي براي سلامتي به شمار مي آيد. در حالت طبيعي بدن به ميزان لازم اين ويتامين را جذب مي کند اما در مواردي مانند بيماري و يا پيري ممکن است اين ويتامين به درستي جذب بدن نشود و بدن کمبود آن را احساس کند

. در موارد شديد تر ممکن است منجر به آسيب دائمي عصبي در صورت عدم درمان نيز بشود.

مقادير کافي اين ويتامين براي حفظ سلامتي و کارکرد درست بدن بسيار ضروري است و فرد مبتلا به کمبود ويتامين B12 با دريافت کپسول و يا تزريق عضلاني تحت درمان قرار خواهد گرفت.

گوشت، مرغ، شير و ساير محصولات لبني، تخم مرغ و ماهي و … از منابع غني اين ويتامين هستند. از انجا که محصولات حيواني از منابع اصلي اين ويتامين به شمار مي رود، بنابراين افرادي که رژيم هاي گياه خواري را انتخاب نموده اند بايد توجه بيشتري به دريافت اين ويتامين از طريق مکمل هاي غذايي داشته باشند و بي توجهي به اين قضيه ممکن است موجب ضررهاي جبران ناپذيري شود.

چرا افراد ويتامين B12 مصرف مي کنند؟

ويتامين B12 بعنوان درماني براي خيلي از بيماري ها و مشکلات استفاده مي شود. اين ويتامين به درمان بيماري هاي و مشکلاتي همچون کم خوني وابسته به کمبود ويتامين B12، خستگي، آلزايمر، بيماري هاي قلبي، سرطان سينه، کلسترول بالاي خون و بيماري سلول داسي شکل کمک مي کند. هرچند تحقيقات بيشتري لازم است اما تحقيقات فعلي نشان ميدهند که اين ويتامين در درمان سکته مغزي و سرطان ريه تاثيري ندارد.

مکمل هاي ويتامين B12 براي افرديکه کمبود ويتامين دارند، مفيداند. کمبود ويتامين B12 در افراد بالاي 50 سال معمول تر است.

سطوح پايين ويتامين B12 در بدن مي تواند باعث خستگي، ازدست دادن حافظه و ساير مشکلات سيستم عصبي بدن گردد.

يک تحقيق جديد نشان ميدهد که مصرف ويتامين B12 همراه با فوليک اسيد و ويتامين B6 دژنراسيون ماکولا وابسته به سن (AMD) را در زنان بخصوص آنهايي که مبتلا به بيماري هاي قلبي هستند، کاهش مي دهد.

 بنظر مي رسد ويتامين B12 حتي در مقادير زياد هم بي خطر بوده و محققان هنوز سطح محدوديتي براي مصرف اين ويتامين نيافته اند.

منابع طبيعي ويتامين B12 کدام اند؟

بعضي از منابع غني ويتامين B12 شامل: انواع ماهي ها گوشت قرمز گوشت ماکيان و تخم مرغ محصولات لبني همچون شير، ماست و … غلات و حبوبات غني شده با اين ويتامين عموما براي تامين نياز بدن به ويتامين B12 استفاده از منابع طبيعي بهتر است. اما پزشکان بعضي از اوقات خوراکي هاي غني شده و مکمل هاي اين ويتامين را براي افراد بالاي 50 سال تجويز مي کنند.

هرچه سن ما بيشتر مي شود، جذب ويتامين B12 براي بدن ما سخت تر مي شود.

خطرات و عوارض ويتامين B12 کدام است؟

آلرژي به ويتامين B12، افراديکه به ويتامين B12 آلرژي دارند بايد از مصرف مکمل هاي ويتامين B12 خودداري نمايند. اين آلرژي بصورت ورم، سوزش و خارش پوست و شک خود را نشان مي دهد. عوارض جانبي ويتامين B12، مصرف اين ويتامين در مقادير عادي اغلب بي خطر و عوارض است. مصرف مقادير بالاي اين ويتامين مي تواند باعث جوش صورت شود.

تداخلات دارويي ويتامين B12

داروهاي درمان رفلاکس معده، ديابت و ساير بيماري ها جذب ويتامين B12 را براي بدن سخت تر مي کنند.

عوارض کمبود ويتامين B12

کودکاني که مادرشان کمبود ويتامين B12 دارد و از شير وي استفاده مي کنند، درخطر ابتلا به مشکلاتي از جمله افت رشد و کم خوني شود. بعضي از تحقيقات هم نشان مي دهند که کمبود ويتامين B12 در مادران باردار مي تواند تاثراتي برروي عملکرد رواني نوزادان داشته باشد.

علائم کمبود ويتامين b12

علائم کمبود ويتامين B12 در همه افراد به صورت يکسان بروز نمي کند ممکن است که شما و نزديکترين دوست تان هر دو به اين مشکل دچار باشيد ولي علائم متفاوتي نشان دهيد. به همين دليل گاه تشخيص اين کمبود دشوار است و ممکن است کمبود ويتامين B12 شدت يافته و فرد به درمان فوري نياز داشته باشد. همين طور که سن بالا مي رود قابليت بدن در جذب ويتامين B12 از غذاها نيز کند مي شود. از هر 100 زن 40 تا 59 ساله 4 نفر کمبود ويتامين B12 دارند و بيشترشان نيز در مرز اين کمبود هستند. اما بالا رفتن سن تنها دليلش نيست:نخوردن گوشت، استفاده از داروهاي خاص - مانند متفورمين ( معمولا براي افراد مبتلا به ديابت نوع 2 يا سندرم تخمدان پلي کيستيک تجويز مي شود ) يا برخي داروهاي معمول براي سوزش سر دل و حتي کاهش وزن با عمل جراحي همه باعث بالا رفتن خطر کمبود ويتامين B12 مي شوند. کمبود ويتامين B12 نتيجه کمبود ويتامين مي تواند هر چيزي باشد از خستگي مزمن گرفته تا ضعف بينايي. اگر نشانه هايي که در ادامه گفته مي شود برايتان آشنا بود، با پزشک خود صحبت کنيد تا يک تست خون از شما بگيرد. اگر سطح اين ويتامين ها کم بود، استفاده از مکمل يا تزريق ويتامين مي تواند در عرض چند هفته مانند قبل سلامتتان کند. بعد از ظهرها خيلي سخت مي توانيد بيدار بمانيد – حتي اگر شب قبل 8 ساعت خوابيده باشيد خستگي يکي از اولين نشانه هاي کمبود B12 است. دليلش هم اين است که بدنتان براي ساخت سلول هاي قرمز خوني متکي به ويتامين هاست، که اکسيژن را به ارگان ها حمل مي کنند. بدون اکسيژن کافي در سلول ها احساس خستگي مي کنيد، مهم هم نيست که چقدر خوابيده باشيد.

خستگي مي تواند چندين معنا داشته باشد، پس فقط به خاطر خستگي مزمن نمي توانيد براي خود ويتامين B12 تجويز کنيد.

پزشکان با مشاهده خستگي و چند نشانه ي ديگر کمبود ويتامين B12 را تشخيص مي دهند. پاکت خريدتان به نظر 100 کيلو مي آيد بدون دريافت اکسيژن از سلول هاي قرمز خوني، عضلات احساس ضعف مي کنند. افرادي که چنين نشانه اي دارند ممکن است فکر کنند مشکل از خستگي يا نخوردن غذاي کافي است. اما يک آزمايش مي تواند نشان دهد که مشکل اصلي کمبود B12 است.

با دريافت B12 اين ضعف از بين مي رود. احساس عجيبي را تجربه مي کنيد برخي افراد که کمبود ويتامين B12 دارند مي گويند:احساس مي کنم يک جريان برق از سر تا پايم در حرکت است. ديگر مواردي که گزارش شده شامل بي حسي و سوزن سوزن شدن مي شود. تمام اين احساسات عجيب به دليل آسيب وارد شدن به سيستم عصبي است، که با کاهش اکسيژن در سلول ها تحريک مي شود.

کليد ها را در يخچال مي گذاريد!

فراموش کار يا حواس پرت شديد، نام دوستتان را به خاطر نمي آوريد، شايد نگران شويد که به آلزايمر زودرس مبتلا شده ايد، اما گاهي کمبود B12 مقصر اصلي است.

دربرخي بيماران که سنشان بالاست گاهي کمبود ويتامين B12 را با آلزايمر اشتباه مي گيرند.

از چنين بيماراني تست خون گرفته مي شود و همين که کمبود B12 تشخيص داده شد پزشک مکمل ويتامين B12 تجويز مي کند تا نشانه ها از بين بروند.

احساس منگي و گيجي مي کنيد

داشتن سرگيجه يکي ديگر از علام کمبود B12 است. در يک تحقيق که روي 100 نفر انجام شد ( اين افراد سرگيجه مزمن داشتند ) محققان متوجه شدند 40 درصد آنها مشکل کمبود ويتامين B12 دارند. سرگيجه هميشه نمي تواند علامت کمبود ويتامين باشد و بهتر است تشخيص را به پزشک واگذار کنيد.

پوستتان رنگ پريده شده

اگر متوجه شديد که رنگ پوستتان رو به زردي مي رود، ممکن است علتش کمبود B12 باشد. وقتي کمبود داريد سلول هاي قرمز بسيار شکننده و به آساني شکسته مي شوند، که باعث آزاد شدن رنگدانه هاي بيلي روبين و زرد شدن رنگ پوست مي شود.

زبان صاف و قرمز مي شود

نصف کساني که کمبود شديد B12 دارند پاپيل هاي – برآمدگي هاي ريز روي زبان -- زبانشان را از دست مي دهند، مخصوصا آنهايي که دور لبه ي زبان هستند. همچنين بيماران از سوزش زبان نيز شکايت مي کنند، مخصوصا در پشت زبان. از آنجا که بيشتر اين برآمدگي هاي ريز حاوي غدد چشايي هستند اگر مقدار زيادي از دست بدهيد ديگر حتي غذاهاي مورد علاقه تان نيز بي مزه مي شوند. در واقع خانم هايي که کمبود ويتامين B12 دارند مي توانند راحت تر وزن کم کنند چون غذاها ديگر برايشان طعمي ندارند، اما اين اصلا روش عاقلانه اي براي کاهش وزن نيست.

هر چيز کوچکي باعث گريه يا نگراني تان مي شود

بيشتر از هر وقت ديگري احساس اضطراب و پايين بودن داريد؟

کمبود B12 روي خلق و خو نيز تاثير مي گذارد، و فرد را به سمت افسردگي و اضطراب هدايت مي کند. پزشکان هنوز به درستي نمي دانند که چرا اين کمبود باعث افسردگي مي شود، اما شايد دليلش دخالت B12 در سنتز مواد شيميايي مغز از جمله سروتونين و دوپامين باشد، که به تنظيم خلق و خو کمک مي کند.

چشمتان يک مشکلي دارد

در موارد حاد، کمبود B12 مي تواند به عصب باصره آسيب برساند يا روي عروق خوني در شبکيه چشم تاثير بگذارد، در نتيجه تاري ديد، دو بيني، حساسيت به نور، و حتي از دست دادن بينايي اتفاق مي افتد. برخي بيماران که کمبود B12 به شبکيه چشمشان آسيب رسانده مي گويند کم کم در ديد خود سايه مشاهده مي کردند تا وقتي که سطح B12 بدن را بالا بردند و علائم متوقف شده.

منابع ويتامين B12 به طور طبيعي تنها در فرآورده هاي حيواني مانند جگر ، خاويار ،گوشت ،تخم مرغ و ماهيي و ... يافت شود، گرچه صور ترکيبي آنها به طور وسيعي در دسترس هستند و به بيشتر غذاها مانند غلات اضافه مي شوند.

برچسب ها منابع ویتامین B12 ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,215
  • بازدید ماه : 4,584
  • بازدید سال : 33,072
  • بازدید کلی : 284,130
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا