loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 191 یکشنبه 1395/05/24 نظرات (0)

زغال اخته علاوه بر ميوه بسيار پرخاصيت مي تواند به عنوان يک نوشيدني بسيار خوشمزه در درمان برخي از بيماري ها مفيد باشد.نوشيدن دو ليوان از آب زغال اخته در روز تاثير بسياري در درمان ديابت نوع 2 و بيماري هاي قلبي دارد.

اين ميوه حاوي مقادير زيادي آهن، کلسيم، اسيدفوليک، ويتامين هاي E, B1, B2, C و فلاوونوئيدها است.

زغال اخته حاوي بيش از 10 درصد تانن، قند، پکتين، اسيدهاي آلي و رنگدانه است.

اين ميوه خوشمزه کم کالري است و باعث اضافه وزن نمي شود.

همچنين اين ميوه منبع خوبي براي فيبر است.

فوايد آب زغال اخته

اين مطالعه که توسط محققان وزارت کشاورزي ايالات متحده(USDA) انجام شد، نشان داد که پلي فنولهاي موجود در زغال اخته مي تواند از سيستم دفاعي بدن در برابر بيماري هاي پشتيباني مي کند. محققان از 56شرکت کننده ي بزرگسال سالم با متوسط سن 50 سال ثبت نام کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسيم شدند:به گروه اول دو بار در روز يک ليوان 8 اونسي(227 سي سي) آب زغال اخته ي کم کالري و به گروه دوم دارونمايي که ظاهر و طعمي مشابه با آب زغال اخته دارد، داده شد. سپس محققان مقدار فشار خون، قند خون، چربي خون و پروتئين واکنشي Cرابه عنوان يک مارکر التهاب در افراد شرکت کننده اندازه گيري کردند. هر چهاعداد اندازه گيري شده بالاتر باشند، خطر ابتلا به بيماري هايي مانند بيماري هاي قلبي، سکته مغزي و ديابت نوع 2 افزايش مي يابد. آب زغال اخته تاثير آب ذغال اخته بر درمان بيماري ها در گروه اول، که دو ليوان آب زغال اخته در روز نوشيده بودند، اندازه گيريها به طور مداوم براي همه ي افراد رو به بهبود داشت.در مجموع، محققان کاهش 10 درصدي خطر بيماري قلبي و کاهش 15 درصدي خطر ابتلا به سکته مغزي را مشاهده کردند. به طور خاص، محققان ميزان کاهش فشار خون را به عنوان نتيجه ي نوشيدن آب زغال اخته، با نتيجه ي تبعيت از بهترين رژيم غذايي جلوگيري کننده از بيماري قلبي معادل دانستند.

پرفسورChristina Khoo مي گويد:اين يافته ها نشان مي دهد که پلي فنولها به محافظت از بدن ما کمک مي کنند و ممکن است از ابتلا ما به بسياري از بيماريها جلوگيري کنند، خوشبختانه يک منبع غني از پلي فنولها فقط يک ليوان آب زغال اخته است، در ميان ميوه هايي که معمولا در رژيم غذايي ما وجود دارد، زغال اخته بالاترين ميزان پلي فنولها را حتي بيش از سيب، بلوبري، انگور يا گيلاس دارا مي باشد. براي افراد در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2، يک ليوان آب زغال اخته دو بار در روز مي تواند يک راه ساده براي کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 باشد.براي افراديکه در حال حاضر مبتلا به ديابت نوع 2 هستند، نوشيدن آب زغال اخته مي تواند يک راه بسيار خوب براي کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي باشد. گفته مي شود، يک ليوان معمولي آب زغال اخته حاوي کالري بسيار بالايي است و دو ليوان 8 اونسي آب زغال اخته نيز در روز براي اکثر افراد مبتلا به ديابت نوع 2 بيش از حد زياد است، بهمين دليل در اين پژوهش بر نوشيدن آب زغال اخته ي کم کالري به عنوان راهي براي کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 تاکيد شده است.

پزشکان تاکيد دارند که آب زغال اخته بيشتر از عصاره آن در پيشگيري از بروز عفونت در مجاري ادراري مفيد است. علت اين است که زغال اخته از چسبيدن باکتري بيماري زاي ايکولي به ديواره مجراي ادرار جلوگيري مي کند و موجب دفع آن از طريق ادرار مي شود. به عبارت ديگر زغال اخته به خروج باکتري ها از بدن کمک و از رشد و تکثير باکتري و ايجاد عفونت جلوگيري مي کند.

باکتري ايکولي عامل 90 درصد عفونت هاي مجاري ادراري است.

آب زغال اخته همچنين براي افراد مبتلا به سنگ هاي کليه مؤثر است.

اگر سنگ کليه از جنس کلسيمي باشد، آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگيري دارد .

فوايد درماني قسمت هايي از اين گياه که در تغذيه درماني استفاده مي شود عبارتند از : ميوه ، برگ ، پوست و ريشه درخت

1. مواد موجود در زغال اخته از بيماري هايي چون بيماري قلبي ، سرطان ، ديابت ، تصلب شرايين، آب مرواريد ، آرتروز و آرتريت جلوگيري مي کند.

2. مقدار فروکتوز و گلوگز زغال اخته کم است و مصرف آن براي افراد چاق و بيماران ديابتي مشکلي به وجود نمي آورد. حتي جوشانده ي برگ آن با گل توت فرنگي براي درمان ديابت (مرض قند) مؤثر است.

3. هورمون ملاتونين موجود در آن خواب انسان را راحت و عميق مي کند. اين عمل به طور طبيعي و روزمره انجام مي شود. اين هورمون مسئوليت تنظيم ريتم 24 ساعته ي، روز و شب بدن را به عهده دارد. زغال اخته حاوي مقادير زيادي ملاتونين است.

4. پوست زغال اخته تب بر است و در رفع اسهال مؤثر مي باشد. حتي ميوه ي آن نيز اثر قابض دارد ، از اين رو خوردن آن در رفع اسهال و ورم معده مؤثر است. براي درمان اسهال بهتر است يک قاشق سوپخوري زغال اخته را با يک فنجان آب سرد مخلوط نموده و آن را به مدت 5 دقيقه بجوشانيد و پس از 15 دقيقه دم کشيدن آن را صاف کرده و هر روز 2 تا 6 فنجان بنوشيد.

5. محققي به نام دکتر لکلرک نشان داده است که جوشانده ي پوست زغال اخته در درمان بيماري مالاريا مؤثر است. جوشانده ي 60 گرم پوست درخت زغال اخته در يک ليتر آب اثر تب بر و ضد مالاريا دارد. جوشانده ي فوق را بايد به تدريج صبح و ظهر و شب به ميزان 1 يا 2 استکان با کمي قند ميل نمود.

6. زغال اخته به عنوان ضد اتصال چند نوع باکتري در ادرار و مدفوع شناخته شده است؛ به عبارت ديگر زغال اخته به خروج باکتري ها از بدن کمک مي کند. باکتري اشرشياکلي عامل 85 درصد عفونت هاي مجاري ادراري است. يکي از متداول ترين عفونت ها، التهاب مثانه است که به ويژه در خانم ها شايع است.

7. همچنين دريافت منظم آب زغال اخته براي اسيدي کردن ادرار در افراد مبتلا به ادرار بدبو و سنگ هاي ادراري مؤثر است. اگر سنگ کليه از جنس کلسيمي باشد ، آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگيري دارد . 8

. زغال اخته در بند آمدن خون مؤثر است. لذا خوردن ميوه ي خام و ساير فرآورده هاي آن براي بيماران توصيه مي شود.

9. شربت زغال اخته ضد عطش است. خصوصاً در تابستان براي جلوگيري از گرمازدگي نوشيدن شربت آن بسيار مؤثر است.

10. نظريه اي وجود دارد که زغال اخته براي درمان شب ادراري بچه ها هم مفيد است. بدين منظور 30 گرم برگ آن را در يک ليتر آب بريزيد و آن را بقدري بجوشانيد تا يک سوم آن بخار شود و پس از صاف نمودن آن را با شکر شيرين کنيد و قبل از خواب 1 فنجان به کودک بدهيد.

علت ناشناخته بودن زغال اخته در ايران اين ميوه و فوايد زياد آن در ايران ناشناخته مانده است بدين دليل که ؛

1- اين ميوه به صورت بسته بندي غيربهداشتي ، فله اي و عمدتاً توسط دست فروشان دوره گرد عرضه مي گردد.

2- متخصصان صنايع غذايي در مورد صنايع تبديلي اين ميوه مثل خشک کردن، مربا، شربت، ژله، مارمالاد و ... تحقيقات انجام نداده اند.

3- متخصصان علم تغذيه در مورد تأثير زغال اخته بر سلامتي بدن تحقيقاتي انجام نداده اند.

4- متخصصان داروساز در مورد توليد داروهاي ضد اکسيدان و ضدالتهابي و ... اين ميوه بررسي هاي لازم را به عمل نياورده اند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 80
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,226
  • بازدید ماه : 4,595
  • بازدید سال : 33,083
  • بازدید کلی : 284,141
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا