loading...
آشنایی با خواص و مضرات گیاهان
آیماه بازدید : 591 جمعه 1395/01/27 نظرات (0)

 تصفیه خون و شستشوی کبد از جمله خواص کاسنی و عرق آن است کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که در انواع مختلف در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار مفید برای بدن دارد، البته اگر به‌ اعتدال مصرف شود. کاسنی و عرق کاسنی، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در میان تمام شیشه‌های عطر و ادویه در مطبخ خانه‌هایشان، یک قرابه کوچک، عرق کاسنی را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و ... نگه‌داری می‌کردند.

عرق کاسنی سرد است که تاثیراتش در از بین بردن حرارت و التهاب بدن احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره و خصوصاً تنبلی کبد است و اگر با دقت و مستمر استفاده شود، تاثیراتش قابل مشاهده است.

قسمت‌های مختلف گیاه کاسنی و عرق آن را به عنوان تصفیه کننده خون و شستشو دهنده کبد، استفاده می‌کنند، اضافه کردن کاسنی به سرکه‌ انگبین یا همان شربت سکنجبین در ایران امری متداول بوده و مردم از این خوراکی برای کاهو خوران بعدازظهرها، بهره می‌برند.

خاصیت تب بری دارد

کاسنی با تاثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود. ،

عرق کاسنی ملین و ادرارآور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می‌کند.

هرچه این عرق تلخ تر باشد خواص بیشتری داشته و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است. این عرق سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش‌های ناشی از گرمی غذاها را رفع کرده و بهترین دارو برای افزایش نیروی جنسی است. به دلیل آن که این عرق روی کبد اثری نیکو دارد این عضو می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها پرداخته و در افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده تاثیرگذار باشد.

مصرف کاسنی در درمان فشار خون، تقویت معده، کبد، کلیه، درمان ضعف اعصاب و همچنین رفع عطش بسیار مناسب است.

مطالب بیشتر

کاسنی تنظیم کننده قلب و بهترین تصفیه کننده خون است عرق کاسنی در ماههای پایانی بارداری ممنوع است

تنبلی کبد را با عرق کاسنی درمان کنید کاسنی؛ مقوی کبد و معده است کاسنی در حفظ جوانی موثر است تمامی قسمت های کاسنی اعم از ریشه و برگ مصرف دارویی دارند و مصرف دَم کرده برگ و یا ریشه کاسنی به مقدار یک فنجان قبل از هر وعده غذایی اثر تقویتی بر معده داشته و اشتها را زیاد می کند. برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین «ث» فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می بخشد. برای بهبودی لثه تحلیل رفته، مالیدن عصاره گیاه با استعمال خارجی بر روی لثه توصیه شده است. شربت تهیه شده از جوشانده ریشه کاسنی برای سرفه های خشک و مقاوم با خلط غلیظ توصیه می شود. عَرَق کاسنی را در تصفیه خون موثر است و نوشیدن یک فنجان در یک لیوان آب سرد صبح و شب موثر میباشد عَرَق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.

زیاده روی نکنید

یک متخصص گیاهان دارویی در دانشکده داروسازی زنجان با بیان این که مصرف بلندمدت فرآورده های کاسنی، موجب تخریب عروق شبکیه می شود، گفت: مصرف طولانی مدت فرآورده های کاسنی علاوه بر آنچه گفته شد، موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می شود. با توجه به این که مصرف فرآورده های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می شود، مصرف آن در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می کند. مصرف این گیاه دارویی همچنین موجب کاهش کلسترول و LDL می شود.

در کشورهای اروپایی از ریشه و ساقه های جوان این گیاه به عنوان دم نوش بدون کافئین استفاده می شود و در بسیاری از موارد حتی جایگزین قهوه و کاکائو می شود.

* کاسنی بازکننده است و سموم کبد را دفع می کند.

* کاسنی در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری مۆثر است.

* مالیدن آب کاسنی به محل های خارش بدن بسیار مفید است.

* غرغره آب کاسنی گلودرد و تورم مفصلی را از بین می برد.

* اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین داروی تب های طولانی و مداوم است.

* ریشه کاسنی در باز کردن و روان شدن اخلاط بسیار مۆثر است.

* ریشه کاسنی، مجاری گوارشی را پاک می کند و بهترین تصفیه کننده خون است. * ریشه کاسنی در از بین بردن ورم احشا خیلی مۆثر است.

* ریشه کاسنی بهترین دارو برای آب آوردن شکم است و در نفخ و تحلیل مواد بسیار نافع است.

* ریشه کاسنی برای تقویت معده، زیاد کردن ادرار و رفع درد مفاصل و یرقان مفید است و مشکلات صفراوی را بر طرف می کند.

* کاسنی در ازدیاد نطفه موثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می کند.

* این گیاه در ضعف اعصاب، ضعف چشم و فشار خون مفید است.

* قلب، کلیه و کبد را فعال و با نشاط می کند.

* کاسنی رحم را به وظیفه طبیعی خود وا می دارد و برگ آن دارای مقداری ویتامین C است لذا در حفظ جوانی مۆثر است.

خواص گوارشی: یکی از شایع ترین دلایل گنجاندن کاسنی در رژیم غذایی تاثیر آن در بهبود عملکرد سیستم گوارشی می باشد. مفید در درمان از جمله بیماری رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوزش معده زیرا کاسنی، فعالانه میزان اسیدی بودن بدن را تقلیل می دهد.

پیشگیری از سرطان: عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می گردد. شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار است که اجازه رشد به تومورها نمی دهد و از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است.

کاهش دردهای مفاصل: کاسنی به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می شد،دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود. تحقیقات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهایشان بهبود یافت. همچنین کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف نمود.

کاهش وزن: کاسنی طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی - ی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعیست که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است!

سیستم ایمنی: کاسنی دارای خواص مفید فراوانیست که آن را به تقویت کننده ای نیرومند برای سیستم ایمنی بدن بدل می کند.

اضطراب و دلهره: کاسنی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می سازد، بنابراین استرس و تاثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می برد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش بخشی به خواب راحت کمک می کند و از بسیاری از قرص های خواب آور مرسوم سالم تر است.

سلامت کلیه ها: عصاره ریشه کاسنی به عنوان دارویی ادرارآور مورد استفاده قرار می گیرد که به دفع بیشتر ادرار کمک می کند. دفع دائم سالم و مکرر ادرار به دفع سموم بدن که در کبد و کلیه ها ذخیره شده کمک می کند و مانع از بیماری های خطرناکی که بر اثر انباشته شدن سموم در بدن پدید می آید می شود. همچنین دفع مکرر ادرار، وزن آب بدن را متعادل می سازد و حتی موجب کاهش چربی ها در بدن می شود،

توجه: اگرچه می توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خونریریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود.

در خاتمه، اگر از سنگ صفراوی رنج می برید، مصرف بیش از حد کاسنی این مشکل را تشدید می کند عصاره کاسنی را به غذا، قهوه یا هر آنچه که میل می کنید، بیافزائید و از فواید فوق العاده ای که این ماده برایتان به ارمغان خواهد آورد، لذت ببرید!

خواص درمانی گیاه کاسنی از نگاه امام رضا علیه السلام

امام رضا(ع) درباره ی سبزیجات فرمود: بهترین آنها کاسنی و کاهو می باشد. محمد بن اسماعیل می گوید: شنیدم امام رضا(ع) می فرماید: کاسنی، شفای هزار درد است، هیچ دردی در شکم نیست مگر اینکه با کاسنی خوب می شود. امام رضا(ع) همچنین درباره ی خواص دیگر کاسنی می فرماید : سبزی کاسنی بخورید چرا که آن، مال و فرزند را زیاد می کند و هر کس که دوست دارد مال و فرزندش زیاد شود به خوردن کاسنی مداومت نماید.(1) اما باید دانست که آثار کاسنی در ابتدای مصرف ضعیف و غیر محسوس است و به همین جهت باید به مصرف آن مداومت داشت، تا با مرور ایام آثار شفا بخش آن ظاهر گردد.(2) همچنین از امام رضا (ع) نقل شده است که : خوردن کاسنی موجب شفا یا فتن از هر درد و مرضی است هیچ دردی در درون انسان نیست مگر آنکه کاسنی آن را از بین می برد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توصیه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد. بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی،بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. حتی الامکان از داروهای گیاهی بصورت دمنوش استفاده کنید مگر آنکه شکل دیگری از استعمال آن توصیه شده باشد. با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 189
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 123
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 77
  • بازدید هفته : 1,269
  • بازدید ماه : 4,638
  • بازدید سال : 33,126
  • بازدید کلی : 284,184
  • کدهای اختصاصی



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    sa2022 elect6555

    الکسا